علمی و پزشکیمطالب برتر

درد عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟

دندان درد مشکلی است که هر فردی حداقل یک بار در زندگی خود به آن دچار شده است. در واقع، این درد همراه با تاثیر منفی بر تغذیه انسان، به ویژه زمانی که شدید باشد، می تواند زندگی روزمره را نیز مختل کند. دلایل مختلفی برای دندان درد وجود دارد و بیشتر آنها ریشه دندان را درگیر می کنند و در نهایت نیاز به کشیدن دندان دارند. اما در کنار مشکلات ریشه و پوسیدگی، موارد دیگری نیز می توانند باعث درد شوند، بنابراین بهتر است ابتدا علت اصلی دندان درد را شناسایی کنید.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان روشی است که بافت آسیب دیده قسمت داخلی و نرم دندان (پالپ دندان) را ترمیم می کند. این روش درمان ریشه توسط متخصص عصب کشی دندان انجام می شود. از آنجایی که اعصاب و بافت های حساس در داخل پالپ دندان وجود دارد، آسیب به این بافت ها می تواند باعث ایجاد درد بسیار ناخوشایندی شود. این احساس درد نشان می دهد که پوسیدگی در پالپ دندان نفوذ کرده و نیاز به درمان دارد.

ابلیشن عصب، فرسایش عصب یا درمان کانال ریشه؟

اگر به دقت به این روش درمانی نگاه کنیم، شاید هر سه گفته درست باشد; از آنجایی که در طی این روش، متخصص کانال ریشه، سلول‌ها و اعصاب آسیب‌دیده را از ریشه دندان خارج می‌کند، به این روش درناژ کانال ریشه دندان گفته می‌شود. از سوی دیگر پس از پایان درمان، سلول های حس کننده درد در دندان قدرت خود را از دست می دهند، این به کشتن عصب دندان نیز معروف است. با این حال، شاید بهترین اصطلاح برای استفاده، درمان ریشه باشد

یک متخصص بهداشت دندان دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

درمان ریشه تخصص اصلی متخصص ریشه دندان است که طی آن بافت های عفونی و آسیب دیده داخل دندان را برمی دارد و جای آنها را با مواد مخصوص پر می کند. سایر درمان های ارائه شده توسط اندودنتیست شامل کانال ریشه، برداشتن دندان یا کشیدن دندان است.

آیا کشیدن عصب تنها راه درمان دندان درد است؟

همانطور که در این تصویر می بینید علت دندان درد را می بینید. همانطور که می بینید، برخی از دندان دردها علاوه بر مشکلات عصبی دندان، دلایل دیگری نیز دارند، از جمله:

درد ارتودنسی

دندان درآوردن به خصوص دندان عقل

التهاب لثه و سایر بیماری های دندانی

درد ارجاعی (دردی که علت آن غیر از دندان است و درد نیز ناشی از دندان است)

درمان این نوع دندان درد نیازی به عصب کشی و درمان ریشه ندارد. در نتیجه لازم است در هنگام بروز دندان درد سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت دندان درد شما مشخص شود. اگر دندانپزشک و متخصص عصب کشی تشخیص دهند که علت اصلی دندان درد آسیب به ریشه دندان و بافت های حساس پالپ دندان است، عصب کشی ضروری است.

عصب کشی دندان چقدر طول می کشد؟

ترمیم دندان معمولاً 1 تا 3 جلسه طول می کشد که در این مدت بیمار باید از داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص استفاده کند. اساساً درجه عفونت و آسیب به ریشه دندان تعیین می کند که از دست دادن عصب چقدر طول می کشد. اگر آسیب لثه سطحی باشد، درمان ریشه در یک مرحله کامل می شود. از سوی دیگر، اگر سطح آسیب دیده لثه پهن تر باشد و کانال های بیشتری در ریشه دندان آسیب دیده و از بین برود، نیاز به تمیز کردن بیشتر دندان خواهد بود.

مرحله عصب کشی هانتو

عصب کشی دندان برای هر دندان متفاوت است و باید با توجه به شدت آسیب ریشه درمان شود. به طور کلی می توان اقداماتی را که متخصص کانال برای درمان ریشه دندان انجام می دهد به شرح زیر خلاصه کرد:

1. معاینه و بیهوشی دندان

ابتدا جراح مغز و اعصاب معاینه اولیه را انجام می دهد و پس از تایید نیاز بیمار به کشیدن دندان، پزشک آمپول بی حسی را به محل کشیدن عصب تزریق می کند تا در طول درمان احساس درد نکند.

2. از بین بردن دندان های از دست رفته

در این قسمت بافت آسیب دیده دندان بیمار برداشته می شود. این روش به عنوان پالپینگ نیز شناخته می شود که امکان دسترسی به کانال ریشه دندان را فراهم می کند. در مرحله بعد با نفوذ از سقف پالپ دندان، خون داخل غشاء خارج شده و فشار داخل آن کاهش می یابد. در نتیجه درد بیمار کاهش می یابد.

3. مسواک بزنید و آنتی بیوتیک مصرف کنید

پس از برداشتن بافت آسیب دیده ریشه دندان، میکروارگانیسم ها داخل آن نخواهند بود، جراح مغز و اعصاب کانال های دندان را شستشو می دهد. پس از شستشوی کامل کانال ریشه با آب و مواد ضد عفونی کننده، فضای ایجاد شده در دندان باید به شکل اولیه خود بازگردد.

4. پر کردن کانال تشکیل شده در دندان

پر کردن کانال ریشه برای جلوگیری از ورود مجدد عفونت به ریشه دندان بسیار مهم است. اما از آنجایی که دندان ضعیف شده دیگر استحکام و دوام یک دندان سالم را ندارد، به روکش دندان نیاز است.

5. روکش دندان

در اغلب موارد پس از برداشتن اعصاب دندانی پوشاندن دندان ها ضروری است، در غیر این صورت احتمال شکستگی و متعاقب آن آسیب به دندان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

نگرانی های بعد از کشیدن عصب دندان چیست؟

پس از هر درمان باید مراقبت های لازم صورت گیرد تا مشکلی برای تثبیت درمان ایجاد نشود. در روزهای اولیه نباید غذا را در سمتی که دندان عصب کشی می کند بجوید، زیرا قبل از پایان دوره نقاهت، دندان ها بسیار شکننده هستند و تمایل به شکستن دارند. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از عفونت مجدد دندان جلوگیری کند. پس نخ دندان و مسواک زدن را فراموش نکنید. عمر دندان های عصب کشی شده و روکش شده عملا طولانی است و در صورت رعایت اصول بهداشتی نمی توانید نگران از دست دادن دندان ها باشید.

عصب کشی دندان جلو

علاوه بر نقش مهمی که در جویدن دندان های جلویی دارند، تاثیر بسزایی در زیبایی لبخند و چهره فرد دارند. در نتیجه سلامت این دندان ها دو برابر می شود. اگر پوسیدگی دندان های جلویی گسترده باشد و تا ریشه دندان کشیده شود، ممکن است نیاز به برداشتن عصب باشد. در حین تخصصی شدن دندان های جلو، قسمت آسیب دیده دندان تخلیه شده و با ماده خاصی پر می شود.

عوارض عصب کشی دندان

در عصب کشی و درمان ریشه به دلیل اینکه عصب از دندان خارج می شود و عملکرد خود را از دست داده است می گویند دندان مرده است اما حفظ همان دندان بسیار بهتر از درآوردن آن است. یکی از نگرانی هایی که در مورد دندان های عصب کشی شده وجود دارد، احتمال شکستگی است که با استفاده از روکش های دندانی و رعایت نکات احتیاطی پس از درمان ریشه می توان آن را به حداقل رساند.

هزینه کشیدن دندان چقدر است؟

هزینه کشیدن دندان بستگی به نوع ماده ای دارد که برای پوشاندن دندان استفاده می شود و البته هر چه مواد استفاده شده کیفیت بهتری داشته باشد، هزینه آن نیز بیشتر می شود. همچنین انجام این عمل توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص ریشه نیز در تعیین هزینه نهایی آن موثر است.

چه زمانی باید احیا انجام شود؟

برای هر گونه درمان دندانپزشکی، مشاوره با متخصص مربوطه ضروری است. البته اگر عصب کشی با استفاده از مواد بی کیفیت و یا توسط متخصص بی تجربه و فاقد صلاحیت انجام شود، درمان موفقیت آمیز نخواهد بود و ممکن است بعد از درمان نیاز به جزئیات مجدد عصب باشد. از سوی دیگر، در برخی موارد می توان درمان را با موفقیت انجام داد، اما مراقبت های بعدی به درستی انجام نمی شود، به طوری که دندان عصب کشی شده عفونی شده و نیاز به درمان مجدد دارد.

اگر دندان هایمان را درمان نکنیم چه؟

اگر پوسیدگی در دندان پیشرفت کرده باشد، اما پس از مدتی پالپ آن برداشته نشود، باعث افزایش پوسیدگی دندان و در نهایت نکروزه شدن دندان می شود و فرد مجبور به برداشتن آن می شود.

کشیدن دندان عفونی چه عوارضی دارد؟

اگر بیمار در حین ویزیت برای دناتوراسیون عفونت مزمن داشته باشد، لازم است عفونت را به طور کامل از روی دندان خارج کرده و سپس دبریدمان را انجام دهد. در غیر این صورت، درمان ریشه یک خطر بزرگ برای عفونت دندان است زیرا عفونت در یک دندان می تواند به کل دهان و لثه گسترش یابد.

آیا روکش دندان همیشه باید بعد از کشیدن عصب انجام شود؟

در بیشتر مواردی که عصب کشیده می شود و زمانی که پوسیدگی گسترش می یابد و به پالپ و ریشه دندان می رسد، باید از کلاهک دندان استفاده کرد. به این ترتیب عمر دندان برداشته شده از پوسیدگی افزایش می یابد. که در

چند روز بعد از کشیدن عصب باید دندان را پر کرد؟

پس از درمان ریشه دندان، پر کردن دندان برای جلوگیری از هجوم باکتری ها و همچنین افزایش عمر دندان ضروری است. بنا به صلاحدید جراح مغز و اعصاب، این کار ممکن است بلافاصله انجام شود یا نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

آیا کشیدن دندان درد دارد؟

عصب کشی دندان ها با بی حسی موضعی انجام می شود در نتیجه بیمار دردی را احساس نمی کند اما پس از اتمام درمان و از بین رفتن بی حسی ممکن است بیمار احساس درد کند. اما جراح مغز و اعصاب با تجویز مسکن درد بیمار را کاهش می دهد.

دندان درد ناشی از بریس

درمان ارتودنسی یکی از دلایلی است که می تواند باعث دندان درد شود. در واقع هیچ نوع دندان درد را نمی توان مربوط به وجود مشکل یا عارضه در دندان یا لثه دانست. فردی که برای درمان نامنظم دندان یا مشکلات فک تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرد، گاهی اوقات دندان درد ناشی از چسباندن بریس‌ها به دندان‌هایش را تجربه می‌کند. این به دلیل فشار و نیرویی است که به دندان ها برای حرکت دادن آنها وارد می شود. وجود این درد طبیعی و موقتی است و در صورت تجویز مسکن های توسط متخصص ارتودنسی حرفه ای قابل تحمل است.

اگر همچنان در حین ارتودنسی درد دارید، بهتر است با بهترین دندانپزشک شیراز مشورت کنید و بر اساس تشخیص خود از مسکن های مناسب استفاده کنید.

آیا می توان عصب را در حین اصلاح برداشت؟

چالش دیگری که در رابطه با ارتودنسی و درمان عصب کشی به وجود می آید این است که آیا می توان دندان ها را در صورت ضربه به دندان در طول درمان ارتودنسی کاهش داد؟ این ویدئو به طور کامل به این سوال پاسخ می دهد.

نتیجه

دندان عضو بسیار مهمی از بدن است که بی توجهی به درمان آن میتواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا