عمومیمطالب برتر

دیدنی های تبریز در عید نوروز

بازدید از بناها و دیدنی های تبریز ، خرید سوغاتی در بازارها و بازدید از پارک ها، شهربازی ها و عمارت های اطراف شهر از بهترین کارهایی است که در عید نوروز در تبریز می توان انجام داد.

با توجه به سردی هوا در شهر تبریز، گردشگران زیادی تعطیلات بهاری و نوروز را برای سفر به این شهر انتخاب می کنند. گشت و گذار در باغ ها و ویلاهای قدیمی در سراسر شهر، تفریح ​​در پارک ها، شهربازی ها و پارک های آبی، بازدید از موزه ها و خانه های تاریخی و همچنین خرید سوغاتی در بازارها و مراکز خرید از محبوب ترین تفریحات این شهر است. دانستن بهترین کارها در تبریز در عید نوروز، سفر شما را فراموش نشدنی خواهد کرد.

در سال های اخیر، گسترش مراکز تفریحی، بازارها و مراکز خرید، تبریز را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور تبدیل کرده است. اگر در ایام عید قصد سفر و بازدید از دیدنی های تبریز را دارید به این سوال که تعطیلات تبریز کجا برویم پاسخ دهید؟ با ما همراه باشید تا نوروزی متفاوت را تجربه کنید.

ارگ تبریز

«ارگ تبریز» یا «ارگ علیشاه» یکی از بناهای ۷۰۰ ساله تبریز است که به دستور «تاج الدین علیشاه جیلانی (گیلانی)» از وزرای ایلخانان مغول در ایران با هدف ساخت و ساز ساخته شده است. مسجدی بزرگ با ساختمانی بالاتر از طاق کسری. معماری این بنا به سبک آذری و نمونه ای از شاهکارهای معماری ایرانی است.

مسجد علیشاه و اطراف آن در دوره قاجاریه کاربری های تاریخی متفاوتی داشته و بر روی بنای قدیمی بنا شده و به انبار مهمات نظامی تبدیل شده و اطراف آن را حصاری فرا گرفته است. بنابراین نام او به ارگ ​​تغییر یافت. قلعه تبریز در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ارگ تبریز در اثر حوادث تاریخی و بلایای طبیعی از جمله زمین لرزه های متعددی که این شهر را لرزاند، ویران شده است. بقایای کنونی به صورت سه دیوار بلند به ارتفاع 26 متر است که به صورت ایوانی دیده می شود. این قسمت در گذشته عنصر اصلی محراب جنوبی شبستان و مسجد علیشاه بوده است. بر اساس سفرنامه‌ها و نوشته‌های تاریخی درباره ایران، قلعه الیشع با کاشی‌های زیبا، ازاره‌های سنگی، ستون‌های مرمری، کتیبه‌ها و گچ‌کاری تزئین شده بود که بعدها از بین رفت. امروزه از اطراف بندر به عنوان عبادتگاه و اقامه نماز جمعه استفاده می شود.

ساعت میدان تبریز

میدان ساعت تبریز که در زبان محلی تبریز به ساعت قباغی نیز معروف است، یکی از نمادهای تبریز است. این میدان در سال 1324 پس از ساخت «تالار شهر تبریز» و «برج ساعت» تأسیس شد و به این جاذبه‌های گردشگری هویت بخشید. نورپردازی میدان سات در شب و همچنین برگزاری جشن های مختلف به ویژه در ایام نوروز نقش عمده ای در جذب گردشگر دارد. این میدان در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساختمان شهرداری تبریز در دوره پهلوی بین سالهای 1314 تا 1320 در زمینی به مساحت 9600 متر مربع ساخته شد. این عمارت سه طبقه حدود 6500 مساحت دارد و شامل ساختمانی U شکل با ورودی تشریفاتی است که مشرف به میدان و چندین ورودی دیگر به محوطه است. سنگ های تراشیده شده در پنجره ها و نماها از زیباترین تزئینات به کار رفته در معماری ساختمان با شکوه شهرداری است.

بخشی از ساختمان شهرداری تبریز برای اولین بار از سال 1385 به عنوان موزه شهر و شهرداری کشور فعالیت می کند. در تالارهای مختلف این موزه اشیا و آثار و اسناد قدیمی مربوط به شهرداری تبریز، هدایای مقامات خارجی برای شهرداران، نسخ خطی و آثار هنری، فرش های بیش از 110 سال و دوربین های نسل قدیم به نمایش گذاشته شده است. چندین وسیله نقلیه قدیمی از جمله یک تاکسی و اولین ماشین آتش نشانی تبریز در اطراف محل اقامت دیده می شود.

برج ساعت تبریز با ارتفاع 30.4 متر در محور اصلی و مرکزی ساختمان شهرداری قرار دارد و نمای زیبای آن از دور نظر گردشگران را به خود جلب می کند. ساعت چهار وجهی بالای برج در زمان پهلوی از انگلستان وارد شده است. ساعت مشابه دیگری در برج ساعت لندن یا “بیگ بن” نصب شده است. این ساعت ها با باتری یکسان باید هر 24 ساعت یک بار تنظیم شوند. این ساعت در میدان ساعت تبریز هر 15 دقیقه از زمان نصب و هم اکنون (1402 هجری قمری) هر ساعت یک بار گذر زمان را به مسافران یادآوری می کند.

مسجد آبی

«مسجد کبود» تبریز یکی از معروف‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی در استان آذربایجان شرقی است که قدمت آن به بیش از ۶۰۰ سال و از دوره پادشاهی کاراکویونلوها می‌رسد و تنها اثر تاریخی باقی‌مانده از این دوره در تبریز است. این مسجد در گذشته با نام‌های دیگری مانند «ساختمان مظفریه»، «گوی مسجد» و «مسجد شاه جهان» نیز شناخته می‌شد. مسجد کبود در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مرمت گنبدها و سایر قسمت های مسجد از سال 1318 آغاز شد و تا سال 1355 ادامه یافت.

مسجد آبی یکی از چهار مسجد جهان است که با کاشی های آبی تزئین شده است و نام آن بر اساس رنگ نمای ساختمان انتخاب شده است. از ویژگی های اصلی مسجد می توان به ظرافت معماری، دکوراسیون داخلی، کاشی کاری معرق فرعونی و لاجوردی، مجسمه سازی اسلیمی و طراحی هندسی مدرن اشاره کرد. علاقه مندان به بناهای تاریخی، مسجد کبود را «سنگ فرعون بناهای اسلامی» می نامند.

متأسفانه در طول سالیان متمادی خسارات جبران ناپذیری به بنای مسجد کبود وارد شده و بخش‌های زیادی از آن تخریب شده است. اما وقتی وارد مسجد می شوید با نگاهی به کاشی های باقی مانده و تزئینات داخلی مسجد می توانید شکوه این بنا را در گذشته درک کنید.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز که با نام‌های مسجد جمعه و مسجد کبیری نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین بناها و بناهای تاریخی تبریز است. این مسجد که تاریخ ساخت آن به دوره سلجوقیان می رسد در انتهای بازار تبریز و در قسمت جنوبی حیاط مدرسه طالبیه ساخته شده است. مسجد جامع تبریز در زلزله 1193 خورشیدی آسیب دید و بخشهایی از آن ویران شد. در اوایل سلطنت قاجاریه توسط «حسینقلی خان دنبلی» یکی از حاکمان وقت کشور مرمت و بازسازی شد و مسجد فعلی ساخته شد. این مسجد در سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای فعلی مسجد جامع تبریز با مصالحی چون آجر و گچ در زمینی مستطیل شکل ساخته شده است. در ضلع شمالی و جنوبی بنا دو ورودی وجود دارد. ورودی شمالی به داخل حیاط و ورودی جنوبی به خیابان مجاور مسجد باز می شود. استفاده از آجرهای بزرگ در پی مستحکم مسجد از نکات جالب معماری این مسجد است. طول بنای مسجد تقریباً 62 متر است که توسط دو طاق نما به دو قسمت مجزای شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

در قسمت جنوبی مسجد پنج طاق دو طبقه بزرگ وجود دارد که در زمان بازسازی دوره قاجار ایجاد شده است. در انتهای قسمت جنوبی محراب مرمری ساده خودنمایی می کند که کتیبه ای با تزئینات گچ بری به خط کوفی بر روی آن قرار گرفته است. اسناد تاریخی نشان می دهد که قدمت این کتیبه به دوره ایلخانان مغول می رسد.

در مسجد اعظم تبریز تعداد زیادی کتیبه سنگی پیدا شده و بر روی دروازه شمالی و دیوارهای مسجد نصب شده است. یکی از قدیمی ترین قسمت های بنا، شبستان عظیم مسجد با ستون های آجری هشت ضلعی و طاق ها و گنبدهای بالای آن است. در زمان آگ کیونلوها در قسمت شمالی این شبستان گنبد بلندی مزین به کاشی معرق ساخته شد که امروزه پایه این گنبد و تعدادی از کاشی های باقی مانده دیده می شود. امروزه نیز از این مسجد برای اقامه نماز استفاده می شود. برای بازدید از مکان های گردشگری تبریز با رسانه گردشگری گردشی تاپ همراه شوید.

بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده ایران است که شامل 5500 حجره، 20 راسته، 25 بلوک، 35 خانه، 11 راهرو، 9 مدرسه، حمام، 20 مسجد و کاروانسرا می باشد. این بازار در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1389 به عنوان بخشی از جاده ابریشم و بزرگترین بنای سرپوشیده جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

دکمه بازگشت به بالا