عمومیمطالب برتر

چه زمانی به مجوز ساخت نیاز است؟

مراحل گرفتن پروانه ساخت ، به این صورت است که باید ضمن مراجعه حضوری به شهرداری و یا سامانه مربوطه ، درخواست صدور پروانه ساخت را به ثبت رسانده و مدارک لازم را نیز ، ارائه نمود . هزینه اخذ پروانه ساخت ، بسته به متراژ ، نوع کاربری ، تعداد طبقات و عوامل دیگر ، متفاوت بوده و برای استعلام پروانه ساخت یک ملک ، می توان به صورت حضوری ، به شهرداری مربوطه مراجعه نمود .

برای نحوه اخذ پروانه ساخت

برای نحوه اخذ پروانه ساخت

در گذر زمان ، برای ساخت و ساز اماکن تجاری و مسکونی ، ضوابط بخصوصی پیش بینی شده است ؛ چرا که از طرفی ، سکونت در این ساختمان ها توسط شهروندان ، نیازمند رعایت موارد ایمنی در ساختمان بوده و از طرف دیگر ، ساخت و سازها ، به حوزه شهرداری و حقوق سایر شهروندان نیز ، ارتباط پیدا می کند . به همین دلیل ، اطمینان از اینکه ساخت و سازها ، طبق قانون صورت می گیرند یا خیر ، اهمیت فراوانی دارد .

از همین روست که در قوانین مربوط به حوزه شهرسازی ، گرفتن پروانه ساخت و ساز ، قبل از انجام هرگونه عملیات اجرایی در خصوص آن ، الزامی بوده و در صورت عدم دریافت پروانه ساخت ، سازنده از حقوق قانونی خود از قبیل گرفتن گواهی پایان کار و یا سند رسمی ، محروم خواهد ماند . به همین مناسبت ، پرداختن به این موضوع که مراحل گرفتن پروانه ساخت و ساز به چه صورت است ، الزامی می باشد .

در همین راستا ، در ادامه این مقاله ابتدا به بررسی اینکه پروانه ساخت چیست و شرایط اخذ آن چگونه است ، پرداخته و پس از توضیح نحوه و مراحل گرفتن پروانه ساخت از طریق سامانه مربوطه ، به بحث استعلام این پروانه پرداخته و هزینه اخذ پروانه برای ساخت و ساز را نیز ذکر خواهیم کرد .

پروانه ساخت چیست

ساخت و ساز املاک تجاری و مسکونی ، نیازمند رعایت ضوابط مهمی است تا از این طریق ، حقوق شهروندانی که در شهر زندگی می کنند ، حفظ گردد . به همین دلیل ، قوانین مهمی نیز به تصویب رسیده است که از جمله آنها می توان به لزوم گرفتن پروانه ساخت اشاره نمود . اما سوال این است که پروانه ساخت دقیقا چیست و چه کاربردی دارد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت پروانه ساخت ، به مجوزی گفته می شود که افرادی که قصد ساخت و ساز یک ملک تجاری یا مسکونی را دارند ، می بایست از شهرداری اخذ نمایند . لذا پروانه ساخت و ساز ملک ، در واقع ، مجوز انجام ساخت و ساز به صورت قانونی محسوب می گردد و به همین دلیل ، افرادی که قصد ساخت و ساز دارند اما بدون دریافت پروانه اقدام به انجام این کار می نمایند ، نه تنها نمی توانند را دریافت کنند ، مشمول جریمه نیز خواهند شد .

پروانه ساخت ، همانطور که از نام آن پیدا است ، در مواردی اخذ می شود که ساختمانی ساخته می شود ؛ به همین دلیل ، در مواردی همچون نوسازی ، نیازی به گرفتن پروانه ساخت نیست . در پروانه ساخت ، مواردی همچون مشخصات مالک و خود ملک ، مساحت زمین و نیز تراکم ساختمان ، قید می شود که دقیقا ساخت و ساز ، می بایست بر اساس مفاد پروانه صورت گیرد ؛ در غیر این صورت ، سازنده ، حسب مورد با ضمانت اجرای جریمه یا تخریب ، مواجه خواهد شد ؛ چرا که مرتکب تخلف عدم رعایت پروانه ساخت شده است 

شرایط اخذ پروانه ساخت

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که از جمله اقدامات اولیه برای ساخت و ساز ، کسب مجوز یا پروانه از مراجع ذی صلاح همچون شهرداری می باشد که در کنار دریافت ، حایز اهمیت است . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که شرایط اخذ پروانه ساخت چیست و در چه صورت می توان پروانه ساخت و ساز دریافت کرد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که گرفتن پروانه ساخت از شهرداری ، مانند سایر اقدامات اداری در حوزه ساخت و ساز ، نیازمند پیگیری های مختلف ، ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه هایی است که در این قسمت ، خلاصه آن را ذکر می کنیم .

یکی از مهم ترین شرایط اخذ پروانه ساخت ، داشتن سند ملکی است که اثبات کننده مالکیت رسمی و قانونی متقاضی باشد .

همچنین ، نقشه های ساختمانی که قصد دریافت پروانه ساخت برای آن را داریم ، علاوه بر اینکه باید به وسیله طراح به تایید برسد ، توسط خود شهرداری نیز می بایست مورد تایید واقع شود .

از دیگر شرایط گرفتن پروانه ساخت و ساز ، پرداخت کردن عوارض شهرداری بوده و می بایست پس از پرداخت این هزینه ها ، فیش های واریزی نیز ضمیمه درخواست شوند .

در نهایت ، پس از اینکه کلیه مراحل و اقدامات لازم توسط متقاضی انجام گرفت ، یک مجوز یا پروانه ساخت به متقاضی اعطا می شود که ظرف مهلت مشخصی که دارای اعتبار است ، می بایست اقدام به ساخت و ساز بر اساس مفاد آن نماید که در ادامه ، نحوه و مراحل دریافت این پروانه بیشتر توضیح داده می شود .

 

سامانه اخذ پروانه ساخت

در حال حاضر ، ساخت و ساز قانونی در کشور ، چه توسط افراد عادی و چه توسط افراد حرفه ای همچون مهندسین ساخت و ساز صورت گیرد ، در درجه اول ، نیازمند اخذ پروانه ساخت می باشد که بدون دریافت آن ، امکان اخذ گواهی پایان کار و رسمی نیز میسر نمی باشد . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که آیا برای اخذ پروانه ساخت و ساز ، سامانه و سایت خاصی وجود دارد که از طریق آن بتوان مراحل گرفتن پروانه ساخت را به صورت غیر حضوری انجام داد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در حال حاضر ، سامانه هایی برای اخذ پروانه ساخت راه اندازی شده است که در مورد شهرهای مختلف ، متفاوت می باشد . به عبارت دیگر ، بسته به شهر مورد نظر ، سامانه اخذ پروانه ساخت از شهرداری ، متفاوت می باشد که به نوعی ، از طریق سایت شهرداری همان شهر ، در دسترس است .

لازم به ذکر است که استفاده از خدمات مربوط به درخواست پروانه ساخت ، نیازمند اخذ نام کاربری و رمز عبور شهروندی در این سامانه ها می باشد و تنها پس از ثبت نام ، ورود به سامانه و تکمیل مدارک ، می توان درخواست پروانه ساخت را ثبت نمود .

نحوه و مراحل اخذ پروانه ساخت

در قسمت های قبل ، شرایط دریافت پروانه ساخت را ذکر نموده و گفتیم که یکی از مهم ترین اسناد و مدارک لازم برای شروع به ساخت ملک ، همان جواز یا پروانه ساخت می باشد . اما آشنایی با نحوه و مراحل گرفتن پروانه ساخت و ساز نیز ، موضوع مهمی است که در این قسمت ، قصد داریم به توضیح آن بپردازیم .

در اولین مرحله ، مالک یا نماینده قانونی وی ، می بایست به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و یه به صورت الکترونیکی ، با مراجعه به سایت شهرداری ، اقدام به تشکیل پرونده نموده ، مدارک لازم را بارگذاری و ساعت و تاریخ بازدید از ملک را تعیین نماید . ضمنا ، هزینه های گرفتن پروانه ساخت نیز ، می بایست به صورت اینترنتی پرداخت شود . در مرحله بعدی ، پس از اینکه شهرداری ، دستور بازدید از ملک را صادر نمود ، کارشناسان شهرداری به صورت حضوری مراجعه نموده و محل و نقشه های مربوط را بازدید می کنند .

مرحله بعدی دریافت مجوز ساخت ، به این صورت است که نقشه های ساختمان می بایست برای تایید ، به شهرداری ارائه گردند تا مطابقت آنها با ضوابط شهرسازی ، به صورت کامل احراز گردد . لازم به ذکر است که قبلا فرایند صدور پروانه ساخت و ساز ، حدود 9 ماه تا 1 سال به طول می انجامید ؛ اما در سال های اخیر ، این مدت کمتر شده است که با پیگیری مراحل و تکمیل مدارک ، می توان در بازه حدود دو ماهه پروانه در اخذ نمود .

مدارک لازم برای اخذ پروانه ساخت

طی مراحل اخذ پروانه ساخت ، مانند هر اقدام دیگری ، نظیر صدور ، نیازمند تحویل مدارک به مراجع مربوطه است . اما سوال این است که مدارک لازم برای اخذ پروانه ساخت چیست ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که از جمله مهم ترین مدارک لازم برای گرفتن پروانه ساخت از شهرداری ، می توان به مدارک هویتی مالک از جمله شناسنامه و کارت ملی وی اشاره نمود .

علاوه بر این ، ارائه مدارک مربوط به اصل سند مالکیت ، نیز باید ضمیمه تقاضای پروانه ساخت و ساز شود .

از دیگر مدارک لازم ، باید به برگه تسویه حساب عوارض ساختمان و عوارض شهرداری اشاره کرد که می بایست فیش های پرداختی ، ضمیمه تقاضا نامه شوند .

آخرین تدوین بر روی دفترچه طرح تفصیلی بند پانزده- دو در تاریخ سی ام اردیبهشت سال ۱۳۹۸ انجام شد. در بخشنامه جدید بافت فرسوده جدید بافت فرسوده تهران در مورد ساختمان های واقع شده در بافت فرسوده ابلاغیه جدید صادر شد.

همچنین ، نقشه های ساختمان که توسط مهندس معمار تهیه شده است نیز ، می بایست ضمیمه درخواست پروانه شوند و در صورتی که قرارداد مشارکت در ساخت منعقد شده ، مدارک مربوط به آن و نیز فرم انعقاد قرارداد با یکی از مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی نیز ، می بایست ارائه گردد .

استعلام پروانه ساخت

در بحث از پروانه ساخت ، یک موضوع دیگر نیز مطرح می شود و آن هم این است که آیا امکان استعلام پروانه ساخت وجود دارد ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، نحوه استعلام پروانه ساخت به چه صورت است ؟ به همین مناسبت ، در این قسمت قصد داریم نحوه استعلام پروانه ساخت را بررسی نماییم .

استعلام پروانه ساخت ، به ویژه زمانی که طرفین ، اقدام به انعقاد می نمایند ، ضروری به نظر می رسد تا از فریب خوردن افراد از بابت وجود پروانه ساخت برای ملک ، جلوگیری شود . به همین منظور ، برای اطمینان از وجود پروانه ساخت ، افراد می توانند با مراجعه به سامانه مخصوص ، اقدام به استعلام پروانه ساخت نمایند .

با این حال ، بعضا سامانه هایی که برای استعلام پروانه ساخت ایجاد شده ، پاسخگویی لازم را نداشته و با ارور مواجه می شوند . به همین دلیل ، افرادی که قصد استعلام پروانه ساخت و ساز را دارند ، می توانند به صورت حضوری ، به شهرداری مراجعه کرده و از این موضوع ، اطلاع کسب کنند .

هزینه اخذ پروانه ساخت

اخذ پروانه ساخت و ساز ، مانند سایر خدماتی که شهرداری ارائه می دهد ، نیازمند پرداخت هزینه می باشد . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که هزینه اخذ پروانه ساخت چقدر است و متقاضی ، چه میزان هزینه می بایست پرداخت نماید ؟

لازم به ذکر است که میزان هزینه گرفتن پروانه ساخت ، نسبت به سال های قبل به میزان دو درصد افزایش داشته است . با این حال ، برای اطلاع از اینکه هزینه اخذ پروانه چقدر است ، باید گفت که این هزینه ، با توجه به فاکتورهایی همچون نوع کاربری پروژه ، مساحت آن ، متراژ و تعداد طبقات ، متغیر خواهد بود . لذا از آن جهت که محاسبه هزینه پروانه ساخت ، بعضا سبب می شود ، در این قسمت فرمول آن را ذکر می کنیم .

فرمول محاسبه هزینه پروانه ساخت و ساز برای ساختمان های یک طبقه ای به این صورت است :

ضریب × ( مساحت ناخالص زیربنا ) _ ( تعداد پارکینگ × 20 ) × قیمت منطقه ای . جدول ضرایب مورد استفاده در این فرمول ، به شرح زیر است :

ضریب سطح زیر بنا
5 درصد تا 60 متر مربع
10 درصد تا 100 متر مربع
18 درصد تا 150 متر مربع
30 درصد تا 200 متر مربع
45 درصد تا 300 متر مربع
65 درصد تا 400 متر مربع
90 درصد تا 500 متر مربع
120 درصد تا 600 متر مربع

اما فرمول نحوه محاسبه هزینه اخذ پروانه ساخت و ساز ، برای مجتمع های مسکونی به این صورت است :

ضریب × قیمت منطقه ای × ( مساحت کل زیر بنا × زیر بنای مورد تقاضا / تعداد کل واحدهای مسکونی × 100 ) . جدول ضرایب مورد استفاده در این فرمول ، به شرح زیر است :

ضریب زیر بنای مورد تقاضا
15 درصد 200 متر مربع
20 درصد 400 متر مربع
25 درصد 600 متر مربع
30 درصد بیش از 600 متر مربع

لازم به ذکر است که در صورتی که مراحل گرفتن پروانه به صورت الکترونیکی از طریق سایت انجام می شود ، می توان پس از محاسبه سیستمی میزان هزینه پروانه ساختمان ، به صورت اینترنتی نیز ، اقدام به پرداخت وجه آن نمود . پیشنهاد می شود برای اطلاع از تراکم ساختمان که بر روی پروانه ساخت و ساز قید می شود ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اخذ پروانه ساخت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه اخذ پروانه ساخت پاسخ دهند .

سوالات متداول

 

1- پروانه ساخت چیست ؟

پروانه ساخت به مجوزی گفته می شود که به موجب آن به متقاضی اجازه داده می شود تا تحت ضوابط خاصی اقدام به ساخت و ساز ملک نماید که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- مراحل اخذ پروانه ساخت و ساز چیست ؟

برای گرفتن پروانه ساخت می بایست به صورت الکترونیکی یا حضوری از شهرداری تقاضای دریافت پروانه نموده و با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه ها آن را دریافت کرد که برای آشنایی با جزئیات این موضوع می توانید مقاله را ملاحظه نمایید .

3- هزینه گرفتن پروانه ساخت و ساز چقدر است ؟

هزینه لازم برای اخذ پروانه ساخت و ساز بسته به نوع کاربری و مساحت و متراژ و تعداد طبقات متفاوت بوده و بر اساس فرمول مشخصی محاسبه می گردد که برای آشنایی با نحوه محاسبه هزینه ها می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید .

برای نحوه اخذ پروانه ساخت

برای نحوه اخذ پروانه ساخت

برای گرفتن پروانه ساخت باید به چه صورت اقدام کرد؟

پاسخ مشاور: سلام برای گرفتن پروانه ساخت می بایست به صورت الکترونیکی یا حضوری از شهرداری تقاضای دریافت پروانه نموده و با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه ها آن را دریافت کرد

پروانه ساخت با پروانه ساختمان فرق داره؟

پاسخ مشاور: سلام خیر

 

مجوز ساخت ساختمان یکی از مباحثی است که قصد داریم در این مقاله در رابطه با آن صحبت کنیم. صنعت ساختمان یکی از صنایع پررونق در ایران است که اشخاص بسیاری در قسمت های مختلف آن فعالیت می‌کنند. از کارگران ساده و معماران گرفته تا کارفرماها و پیمانکارانی که آن‌ها را به استخدام خود درمی‌آورند، ناگفته نماند این افراد تنها بخش عرضه بازار ساختمان را تشکیل می‌دهند و پس از تکمیل ساخت ساختمان، فعالان املاک نیز به بخش تقاضای این صنعت خدمات ارائه می‌دهند.

در همین رابطه پلتفرم آقای املاک با هدف رفع تمامی نیازهای فعالان بازار مسکن از آژانس ها و مشاورین املاک تا صاحبین  از جمله سازنده ها، سرمایه گذارها، پیمانکارها، اشخاص حقیقی و حقوقی پا بر این عرصه گذاشته است. اگر شغلتان مربوط به ساختمان است می توانید به صورت رایگان و بدون هیچ محدودیتی در آگهی خود را به ثبت برسانید. مجوز ساخت یک ساختمان در اصل اولین قدمی است که عوامل ساختمان‌سازی مراحل آن را طی می کنند. طی کردن مراحل اداری برای اخذ پروانه ساخت ساختمان و مجوزهای مختلفی است که گرفتن آن‌ها امری ضروری و پیش‌نیاز کار به شمار می روند. ما در این مطلب از وبلاگ آقای املاک شما را با مراحل اداری ساخت یک ساختمان مسکونی، اداری یا تجاری آشنا خواهیم کرد. اگر شما در مرحله اخذ مجوز ساختمان قرار دارید، به شما پیشنهاد می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: ؛آشنایی با ویژگی،مزایا و کاربرد آنها

اگر یک قطعه زمین خالی خریداری کردید و قصد ساختمان سازی در آن را دارید یا در خانه‌ای قدیمی سکونت دارید و قصد تخریب و ساختن بنایی نو دارید بهتر است این کار را در شش ماه اول سال انجام دهید. ساختمان سازی در فصل های سرد برای کارگران امری دشوار است و از طرفی اگر هم انجام شود با سرعت کار پایین‌تری نسبت به بهار و تابستان و حتی پاییز مواجه خواهیدشد. به همین دلیل ما بیشتر شاهد این هستیم که در فصل زمستان بازار گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان داغ تر است. مجوز ساختمان نیاز به پیگیری‌های قانونی و پرداخت هزینه‌های مختلفی دارد. حتما می دانید که ساخت ساختمان بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی است و توسط مراجع مربوطه متوقف خواهد شد. در واقع هدف از صدور مجوز ساخت رعایت مشخصات فنی و اصول شهرسازی مطابق با ضوابط طرح جامع شهری می باشد. همچنین شما برای استفاده از تسهیلات بانکی و بیمه ساختمان‌ و کارگرها و …نیاز به دریافت مجوز دارید.

اگر در شمال کشور قصد سرمایه گذاری و یا سکونت دارید،  را به شما پیشنهاد می کنیم . این پروژه مدرن و لوکس واقع در شهر محمودآباد (استان مازندران) می باشد که توسط شرکت ساختمانی MRG و به دست یکی از سازندگان مطرح، (مهندس محمدرضا جنیدی) ساخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک کلیک کنید.

تمام ساخت و سازها ملزم به دریافت مجوز ساخت هستند؟

خیر؛ برای تمام ساخت و سازها نیازی به دریافت مجوز نیست. اگر قصد تعمیرات جزئی یا بازسازی نه خیلی زیاد در بنای خود دارید  نیازی به مجوز ساخت نخواهید داشت. اما اگر تغییرات به صورت کلی باشند و شما قصد اضافه کردن متراژ به بنای خود را داشته باشید، در اینجا باید برای طی کردن مراحل مجوز ساخت ساختمان دست به کار شوید.

۱.مجوز ساختمانی اراضی بایر یا باغات ۲. مجوز ساختمانی تعویض مهندس ۳. مجوز ساختمانی تخریب یا نوسازی ۴. مجوز ساختمانی اضافه اشکوب ۵. مجوز ساختمانی تغییر نقشه ۶. مجوز ساختمانی توسعه بنا این موارد از جمله مجوزهایی هستند که برای انجام کارهای مختلف به آن‌ها نیاز دارید. در نتیجه بهترین کار در ابتدای راه، مشورت و مشاوره گرفتن از افرادی است که به صورت حرفه ای بر تمامی مراحل اداری ساخت یک ساختمان تسلط دارند.

اطلاعاتی که در مجوز ساخت ساختمان ذکر می شوند

اطلاعاتی نظیر مساحت زیربنا، تعداد طبقه‌ها، مشخصات متقاضی حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نوع اسکلت ساختمان، کروکی زمین، تاریخ صدور پروانه و … از جمله اطلاعاتی هستند که در مجوزها ذکر می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در صفحه نخست مجوز ساخت ساختمان ذکر می‌شود، تاریخ آغاز عملیات ساخت یا بازسازی و تعیین مهلت برای پایان پروژه است. البته شما می‌توانید در صورت طولانی‌تر شدن پروسه کاری درخواست تمدید مهلت بدهید. برای دریافت سند مالکیت‌ واحدها به مجوز دیگری به نام، (پایان کار) نیاز است. در این قسمت شخصی تحت عنوان ناظر پروژه را مورد بررسی قرار داده و اجازه صدور پایان کار را به شما می‌دهد.البته ناظری که مسئولیت نظارت بر ساخت قانونی ساختمان را بر عهده دارد می‌تواند مراحل کار را مورد بررسی قرار دهد. ناظر پروژه حق این را دارد که هر زمان مغایرت با قوانین مربوطه را تشخیص داد؛ دستور توقف عملیات ساخت را بدهد. در نتیجه یکی دیگر از اقداماتی که باید قبل از ساخت انجام دهید آشنایی با قوانین مربوط به ساخت و ساز است. حال که با این موارد آشنا شدید.

بیشتر بخوانید:

مراحل اداری مجوز ساخت ساختمان

ساخت بنا اگر به یک پیمانکار واگذار شود، احتمال اینکه مراحل اداری به او محول شود؛ زیاد است. اما اگر خودتان می‌خواهید صفر تا صد این کار را انجام دهید باید شخصا به شهرداری منطقه مراجعه فرمائید.

مرحله اول:

اولین اقدامی که در شهرداری منطقه باید انجام دهید، تشکیل پرونده است. البته برای درخواست مجوز ساخت می‌توانید علاوه بر شهرداری، به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده: ۱. اصل سند مالکیت و فتوکپی آن ۲. اصل کارت ملی و شناسنامه و فتوکپی آن‌ها ۳. برگه تسویه حساب عوارض نوسازی ۴. برگه تسویه حساب عوارض شهرداری ۵. درخواست صدور پروانه به صورت کتبی همانطور که مشاهده می کنید، دو مورد از مدارک مربوط به پرداخت عوارض‌ها می باشد. درنتیجه بهتر است هر چه سریعتر برای پرداخت عوارض شهرداری (سال جاری و سال‌های گذشته) و عوارض نوسازی اقدام کنید و سند هر کدام از آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

مرحله دوم:

بعد از آنکه پرونده تشکیل شد ؛ درخواست بازدید بدهید. پس از تایید پرونده، شهرداری مسئول بازدید را به مکان احداث بنا خواهد فرستاد. در اینجا مسئول بازدید مواردی مانند ابعاد ملک، عرض خیابان، عرض بنا و مجاورین بنا را مورد بررسی قرار می دهد. در همین مرحله یکی از مهمترین نکات بر پیشبرد کارهای شما، بررسی متراژ زمین است. به عنوان مثال شما از قبل تعداد مشخصی برای طبقات در نظر گرفتید اما مسئول بازدید در هنگام بررسی متراژ بنا به دلایلی اجازه بنا کردن آن تعداد طبقه را به شما نمی دهد.

مرحله سوم:

بعد از طی کردن این دو مرحله شاید به طرح تفصیلی نیاز داشته باشید.البته این طرح در تمامی شهرها قابل اجرا نیست و بیشتر در شهرهای بزرگ مانند تهران صورت می‌گیرد. در این بخش شهرداری شخصی را به عنوان کارشناس طرح تفصیلی به محل پروژه خواهد فرستاد تا کاربری ملک از لحاظ طرح جامع و تفصیلی شهر مورد بررسی قرار دهد.در واقع هدف از این کار بررسی عدم مغایرت بنا با طرح‌های عمرانی شهر می باشد. اگر در حین بررسی تداخلی دیده شود، دستور انجام تغییرات و اصلاحات مورد نظر از طرف شهرداری صادر خواهد شد.

مرحله چهارم:

پس از طی کردن این سه مرحله، نوبت به تهیه نقشه ملک می رسد در این مرحله شهرداری به شما دستور تهیه نقشه ملک‌تان را می دهد. در نقشه ملک اطلاعاتی نظیر ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اجرای تغییرات مدنظر شهرداری، مساحت زمین پس از اجرای تغییرات، تعداد طبقه‌ها و …  ذکر شده است.

مرحله پنجم:

در این مرحله نقشه معماری ساختمان طراحی می شود. پس از طراحی، اطلاعات تکمیلی بنا مشخص می‌شود به عنوان مثال شما متوجه خواهید شد که اندازه پارکینگ و اندازه فضاهای مختلف ساختمان چقدر باید باشد. انجام این کار برعهده مهندسین معماری می باشد شما پس از آنکه نقشه را از آنها تحویل گرفتید به شهرداری مراجعه کرده تا کارشناسان شهرداری نقشه معماری را بررسی کنند. احتمال اینکه در زمان بررسی نقشه توسط کارشناسان شهرداری چند مورد را در نقشه اصلاح کنید وجود دارد. در هر صورت باید نقشه کاملی در اختیارتان باشد تا اجازه ادامه مراحل اداری ساخت یک ساختمان به شما داده شود.

مرحله ششم:

با تکمیل شدن نقشه معماری و دریافت تاییدیه از شهرداری، باید مجددا عوارض نوسازی و شهرداری را پرداخت کنید.

مرحله هفتم:

در این مرحله باید برای فراهم کردن مراحل پیش‌نویس آماده باشید. دفاتر خدمات شهری این امکان را برای شما فراهم می کنند تا پیش‌نویس‌ها را تهیه کنید وفرم درخواست تعیین ناظر را پر کنید. پس از مدتی از سوی شهرداری با شما تماس گرفته می شود تا برای عقد قرارداد با ناظر تعیین شده از سوی شهرداری به آنجا بروید.

مرحله هشتم:

در این مرحله با تایید در خواست شما از سوی رئیس بخش صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و شخص شهردار ، پروانه ساختمانی شما چاپ خواهد شد.

حرف آخر

طی کردن این ۷ مرحله گر چه زمان‌بر خواهدبود و نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان و انرژی دارد، اما زمانیکه مجوز ساخت ساختمان شما چاپ شد تا به پایان رسیدن مهلت تعیین شده، زمان در اختیار خواهید داشت. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم در صفحه اول مجوز مهلت ساخت ساختمان بر‌اساس متراژ مساحت بنا مشخص شده است اگر تا فرا رسیدن مهلت پروژه نتوانید بنا را تکمیل کنید، یک اخطاریه می گیرید و باید عوارض تعویق آن را پرداخت کنید. با درخواست تمدید پروانه ساخت، مهلتی به شما داده می‌شود تا پروژه را به پایان برسانید و اگر باز هم نتوانید پروژه را تکمیل کنید دیگر تمدید دوباره پروانه ساخت امکان‌پذیر نخواهد بود. پیشنهاد ما این است که برای اتمام پروژه در زمان مناسب برنامه‌فعالان ساخت و ساز که قصد احداث یک بنای جدید را دارند و یا مالکانی که قصد دارند ملک قدیمی خود را تخریب کرده و از نو بسازند، نیاز است خودشان یا از طریق یک پیمانکار برای گرفتن جواز ساخت اقدام نمایند. با توجه به تعدد مراحل و ریزه کاری های فراوان فنی و اداری پروژه های ساختمانی، باید از جزییات صدور پروانه ساختمان، تعیین خلافی و گواهی پایان کار اطلاعات لازم را داشته باشند. نداشتن آگاهی از زیر و بم این کار، می تواند هزینه و زمان ساخت را افزایش دهد یا حتی منجر به تخریب بنا شود. در این رابطه، هر چند تمام پروژه ‌های ساختمانی و نوسازی مانند تعمیرات و نظایر آن، نیازمند مجوز ساخت نیست اما هر پروژه‌ که در ساختمان یا ملک شما تغییرات عمده ایجاد کند یا بخش جدیدی به آن اضافه شود، باید از شهرداری، مجوز ساخت، دریافت کند. در مقاله ای تحت عنوان به بررسی تمامی مراحل ساخت سازه و هزینه های مربوط به آن پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در خصوص کسب پروانه ساخت بحث نماییم.

پروانه ساختمان چیست و شامل چه مواردی است؟

پروانه ساختمان، شناسنامه فنی ساختمان یا جواز ساخت، دفترچه ‌ای است که شهرداری‌ ها یا سایر مراجع صدور پروانه مانند همیاری شهرداری، دهیاری و یا مراکز خدمات الکترونیک شهر، صادر کرده و در اختیار مالک قرار میدهد. البته امروزه به جای پروانه ساخت، دفترچه شناسنامه ساختمان به متقاضی داده می شود که شامل پروانه ساخت، نداشتن خلافی و پایان کار است. صدور پروانه باید قبل از شروع پروژه صورت گیرد و برای احداث هرگونه ساختمان، باید مجوز لازم از مرجع ذیصلاح دریافت گردد. بر این اساس، انجام ساخت و ساز بدون پروانه ساختمان و مجوزهای لازم، غیرقانونی می باشد و در صورت تخلف، مراجع مربوطه، موظف به جلوگیری از آن هستند. همچنین اخذ سند مالکیت برای هر واحد مسکونی منوط به ارائه پایان کار، توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه است.

در پروانه ساختمان که به منزله بانک اطلاعاتی آن محسوب می شود، اطلاعات متعددی ارائه شده است. مهمترین این اطلاعات عبارتند از: مشخصات مالک، مساحت زیربنا، محل ساخت، آدرس دقیق و کروکی، نوع کاربری، تعداد طبقات، میزان تراکم، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات متقاضی صدور پروانه، مشخصات طراح، مجری و مهندس ناظر ساختمان، شماره پلاک ثبتی زمین، تاریخ صدور پروانه ساخت، مدت اعتبار پروانه (قابل تمدید در صورت لزوم) و اصلاحات ایجاد شده در پروانه.

ذینفعان پروژه ساختمانی

برای اخذ مجوز ساخت، معمولا پیمانکاران که بعضا با تعابیری مانند بساز و بفروش، انبوه ساز و… از آنها یاد می شود یا بنگاه های املاک که در زمینه مشارکت در ساخت فعال هستند، صفر تا صد آن را برعهده می گیرند و هزینه های مرتبط با آن را پیش بینی می نمایند. ساخت و ساز از جمله فعالیت هایی است که منافع گروه های متعددی از قبیل مالکان اراضی، انبوه ‌سازان، فروشندگان مصالح ساختمانی، خریداران و فروشندگان، کارگران ساختمانی، اتحادیه ‌های املاک و مستغلات، اصناف ساختمان و نظام بانکی مرتبط را شامل میشود. این مطلب کمک می کند تا چه به عنوان فعال ساخت و ساز و پیمانکار پروژه های ساختمانی و چه به عنوان مالک ساختمان و یا سایر ذینفعان این موضوع، از قوانین و مقررات مربوط به صدور پروانه ساختمان، تعیین وضعیت تخلفات و پایان کار ساختمان، مطلع شده و از اتلاف وقت و هزینه های هنگفت یا عواقب بیشتر آن، جلوگیری نمایند.

تفاوت پروانه ساختمان با مجوز ساخت

اگرچه معمولا پروانه ساختمان و مجوز ساخت، به یک معنا به کار میروند، اما درباره تفاوت بین آنها میتوان گفت مجوز ساخت، مراحل اداری برای گرفتن تاییدیه است، اما پروانه ساختمان بعد از پرداخت هزینه ها و نهایی شدن اقدامات صادر می شود.

لزوم اخذ پروانه ساختمان

بر خلاف برخی تصورات موجود، اخذ پروانه فقط به خاطر امکان نظارت بر ساخت و ساز نیست بلکه با دریافت پروانه ساختمان توسط مالک، متقاضی می تواند از امکانات و تسهیلات ویژه ای برخوردار شود که اتفاقا جزء ضرورت ها و اولویت های ساخت به شمار میرود. مهمترین دلایل اخذ پروانه ساختمان را میتوان در قالب موارد زیر فهرست کرد:

  1. اطمینان از ساخت قانونی
  2. بهره مندی از تسهیلات بانکی
  3. بهره مندی از انشعابات آب، برق، گاز، تلفن
  4. بیمه شدن افراد موثر در ساخت
  5. حضور مهندس ناظر
  6. جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی برای ساختمان های مجاور به دلیل حضور ناظران
  7. صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز با استفاده از تجارب فنی و مهندسی هنگام طراحی و نظارت

در صورت تخلف از مفاد پروانه، ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه بوده تا این مرجع از ادامه عملیات جلوگیری نماید. در این حالت، ساخت و ساز، به کمیسیون 99 ارجاع داده می شود و با پرداخت جریمه، ساخت بنا ادامه می یابد. در همین رابطه، رعایت مقررات ملی ساختمان و مباحث مربوط به آن، الزامی است.

مدارک اخذ پروانه ساختمان

برای دریافت پروانه ساختمان، مراحل متعددی را باید پشت سر گذاشت. برای دریافت مجوز ساخت، این مراحل را به طور کلی میتوان در شش مرحله زیر، تقسیم کرد. هرچند ممکن است متناسب با شهر محل دریافت پروانه و متغیرهای دیگر، سیر مراحل آن تا حدی متفاوت باشد. این مراحل عبارتند از:

  • تشکیل پرونده توسط مالک یا وکیل وی در دفتر خدمات الکترونیک

در این مرحله، مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده شامل اصل و کپی مدرک مالکیت، اصل و کپی شناسنامه مالک، اصل و کپی فیش نوسازی سال جاری، اصل و کپی صورت ‌مجلس تفکیکی، اصل و کپی گواهی انحصار وراثت، اصل گواهی 6 و 8 قانون زمین شهری، نقشه GIS، حضور کلیه مالکان یا وکیل قانونی آنها، اصل و کپی وکالت ‌نامه و شناسنامه وکیل، قبض‌ های برق، آب، گاز و تلفن ارائه می شود. سپس ثبت درخواست بازدید از ملک صورت می گیرد و با بازدید مامور شهرداری، گزارش لازم درباره اطلاعات مربوط به آن، تهیه و تنظیم می شود. در همین زمینه برای مالکیت باید مدارکی مانند سند مالکیت شش ‌دانگ، برگه قرارداد واگذاری شهری، ارجاع نامه سازمان اوقاف، مقاوله نامه اداره املاک و مستغلات شهرداری تهران و بنچاق نیز ارائه شود.

  • ارسال دستور نقشه برای مالک بعد از بازدید شهرداری

در این بخش، تعداد طبقات، مساحت هر طبقه، اصلاحی شهرداری و نظایر آن، اعلام و بر اساس نوع پهنه، عرض ‌گذر و برخی اطلاعات دیگر محاسبه و سپس دستور نقشه از طرف مالک به معمار داده می شود.

  • طراحی نقشه به عنوان مهمترین گام در بین مراحل اخذ پروانه ساختمان

در این مرحله، بعد از طراحی فاز یک توسط گروه طراح بر اساس دستور نقشه و چک شدن آن با ضوابط شهرداری و آتش نشانی، این نقشه برای بررسی به دفتر خدمات الکترونیک ارسال می شود. در صورت لزوم، اصلاحات، مرتفع شده و برای تایید نقشه به دفتر خدمات الکترونیک، ارجاع می گردد.

  • پرداخت عوارض تخریب و نوسازی

بعد از تایید نقشه از سوی دفتر خدمات الکترونیک و صدور پروانه شهرداری نوبت به پرداخت عوارض میرسد. این مبلغ برای هر منطقه بر اساس تراکم موجود با توجه به تعداد طبقات و متراژ محاسبه می شود و مالک، مبلغ عوارض را به اداره درآمد مالیات پرداخت می کند.

این مدارک توسط مالک با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک و تکمیل فرم درخواست ناظر و عقد قرارداد بین مالک و ناظر توسط دفتر خدمات الکترونیک تکمیل میگردد. مدارک پیش نویس شامل، برگه سبز برگ مهر شده رشته های سازه، معماری، برق و مکانیک، برگ سبز (سهمیه) ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما، فایل های نقشه سازه، برق و مکانیک، چک‌ لیست‌ های مرتبط با مبحث ششم مقررات ملی ساختمان درباره بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تاییدیه خاک را شامل می شوند.

در این مرحله، قرارداد مالک و ناظر، باید برای سهمیه (برگ سبز) و تعهد رعایت اصلاحی و تاییدیه ناظر نما به دفتر خدمات تحویل داده شود. همچنین برای صدور پروانه ساختمان های بیش از 2000 متر، ارائه نقشه فاز 2 به سازمان نظام مهندسی ضروری است که این نقشه ها شامل ماده 33 نظام‌ مهندسی یعنی چهار رشته ساختمانی سازه، معماری، برق و مکانیک است و غالبا فرایند طولانی و اصلاحیه های زیادی را به همراه دارد.

بعد از تایید چهار رشته برای اخذ تاییدیه از سوی دفتر خدمات الکترونیک، تاییدیه هایی مانند طرح تفصیلی بر و کف، تاییدیه رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری و تاییدیه شهر لازم است.

 27 گام از مراحل اخذ پروانه ساختمان

شش مرحله صدور پروانه ساخت را میتوان به صورت جزئی تر و گام به گام، در قالب 27 گام عملی فهرست وار شامل موارد زیر دانست:

ثبت درخواست، تشکیل پرونده، بازدید، طرح تفصیلی، استعلامات، بر و کف، صدور دستور نقشه، چاپ دستور نقشه، معرفی مهندس معمار، رسید نقشه، کنترل نقشه، اعلام عوارض، چاپ برگ اعلام عوارض، اخذ فیش عوارض، اعلام وصول عوارض پرداختی، اخذ فرم درخواست پیش فروش، تکمیل مدارک، چاپ پروانه شهرسازی، درخواست کتبی پروانه ساخت، تشکیل پروانه ساخت، اخذ برگه عوارض و حق الزحمه سایر واحدهای برون سازمانی، ثبت برگ مهندسی و ژئوتکنیک، بارگذاری نقشه‌ های فاز دو توسط نظام مهندسی، تطبیق نقشه های معماری با سایر نقشه ها، معرفی دستگاه نظارت توسط نظام مهندسی، ارائه نقشه نما و چاپ پروانه ساخت. در این زمینه، نسخه الکترونیکی اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری های کشور و اطلاعات آماری مربوط به آن، یه صورت سالانه منتشر میشود.

قانون جدید جواز ساخت | متن درخواست پروانه ساخت

علاوه بر مراحل دریافت پروانه ساختمان، یکی از نکات مهم در زمینه صدور مجوز ساخت، هزینه های آن است. این هزینه، با توجه به کاربری ملک متفاوت و تحت تاثیر عواملی همچون متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه ‌ای ساختمان است.

  • مدت اعتبار مجوز ساخت ‌و ساز

با توجه به قوانین مصوب شهرسازی، اعتبار مجوز ساخت‌ و ساز، از زمان صدور، دو سال است و بعد از این مدت، باطل می ‌شود. حتی اگر کلنگ احداث ساختمان زده شود، پروژه ساختمانی باید زمانبندی مشخص داشته باشد. این زمان، بر اساس متراژ بنا تعیین می گردد و در صورت عدم تکمیل ساخت و ساز، در مرحله اول، اخطار و در مرحله بعدی عوارض تعویق در اجرای پروژه ساختمانی تعلق می گیرد. نکته جالب آنکه، مدت مقرر در پروانه تمدید نمی ‌شود و با انقضای آن، مالک، ملزم به پرداخت 20 درصد از محاسبات پروانه و دریافت مجوز جدید خواهد شد. طبق گزارش های منتشر شده توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری ها، طی سال های گذشته، بیش از نیمی از پرونده های موجود در شهرداری، در مرحله کسب مجوز متوقف می شود و پیمانکاران، مالکان یا فعالان ساخت و ساز از تصمیم برای ساخت و ساز صرف نظر می کنند.

یکی از عوامل مهم در صدور مجوز ساخت، تعیین وضعیت تخلفات ساختمان است که اصطلاحا خلافی ساختمان نامیده می شود و باید هم هنگام ساخت و ساز توسط سازنده و هم هنگام معامله ملک، مورد توجه قرار گیرد. آگاهی سازندگان درباره ملک و نوع کاربری آن، شرایط محیطی، متراژ و دریافت مجوز لازم از مراجع مربوطه ماده 100 قانون شهرداری ها بسیار مهم است تا در حین ساخت و ساز از نظر هزینه و جریمه و نیز اتلاف وقت، با مشکلات کمتری مواجه شود.

  • طبقه بندی انواع تخلفات ساختمان

تخلفات ساختمانی با توجه به نوع تخلف در قالب مواردی مانند نقض قوانین و اصول شهرسازی، عدم توجه به مقررات مرتبط با نمای ساختمان، عدم رعایت نکات ایمنی برای استحکام بنا، نقض اصول بهداشتی قابل طبقه بندی است. در این رابطه، عدم دریافت پروانه ساخت، عدم توجه به کاربری ملک و استفاده نامربوط از آن، نداشتن پارکینگ با توجه به تعداد واحدها و متراژ ساختمان، تجاوز به حریم معابر شهری، نادیده گرفتن مقاومت و استحکام بنا در برابر زلزله، آتش سوزی و سایر حوادث غیر مترقبه، بی توجهی به اصول مربوط به تراکم ساختمانی و ساخت طبقات یا واحدهایی بیش از حد مجاز که در پروانه ساخت ذکر شده، از جمله خلافی های ساختمانی رایج در پروژه های ساخت و ساز است.

  • شیوه نظارت بر خلافی ساختمان: از جریمه تا تخریب

به منظور نظارت بر تخلفات ساختمانی، علاوه بر ماده 100 با 11 تبصره آن، در ماده 23 قانون نوسازی نیز به شهرداری ها اجازه داده بر نحوه استفاده از اراضی مختلف به شهرداری‌ ها نظارت و به تخلفات موجود رسیدگی نمایند. در این حالت، کمیسیون ماده 100 شامل نماینده وزارت راه و شهرسازی ، یکی از قضات دادگستری و یکی از اعضای شورای شهر برای رسیدگی به تخلفات، ضمن ارائه فرصت به مالکان برای رفع خلافی‌ ساختمان، تصمیم گیری می کنند. این تصمیمات، میتواند شامل جریمه‌ های نقدی، توقف عملیات اجرایی پروژه و تخریب بخشی از ساختمان یا تمام آن، با ارائه مهلت زمانی باشد. عدم اجرای حکم توسط مالک، اجرای آن توسط شهرداری ها را در پی خواهد داشت.

در صورت تغییر نقشه اولیه در حین ساخت بنا، ضمن تشکیل پرونده‌ در دفاتر خدمات الکترونیک شهری، همانند مراحل صدور پروانه اولیه باید برای صدور پروانه جدید منتظر ماند. همچنین چنانچه اضافه بنای مازاد بر متراژ ذکر شده در حین اجرا در پروانه مشاهده شود، مالک باید مراحل گواهی عدم خلاف را طی کند. در این حالت، در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز شهرداری، با پرداخت عوارض شهرداری بابت اضافه متراژ، گواهی عدم تخلف برای وی صادر خواهد شد اما چنانچه متراژ خلاف از مقدار مجاز موردتایید شهرداری بیشتر باشد با طرح موضوع در کمیسیون ماده 100 شهرداری، احتمال تخریب ملک افزایش می یابد.

گواهی پایان کار ساختمان چیست ؟

بعد از آگاهی از پروانه ساخت و خلافی ساختمان، در سومین مرحله، نوبت به گواهی پایان کار می رسد. به طور خلاصه، گواهی پایان کار ساختمان، سندی است که پس از اتمام عملیات ساخت و ساز، با توجه به شناسنامه فنی ملک، توسط شهرداری برای مالک صادر میشود. همان گونه که شروع ساخت و ساز با پیگیری اخذ پروانه ساختمان است، صدور پایان کار از سوی شهرداری به منزله اتمام این فرایند است و چنانچه ساختمان از نظر شهرداری تایید شود و خلافی یا بدهی نداشته باشد یا این موضوع، حل و فصل شود، گواهی پایان کار صادر میشود که بیانگر پایان عملیات ساختمانی است. در این حالت، با تقاضای مالک از شهرداری و بازدید کارشناس و تایید قوانین و مقررات فنی، پایان کار ساختمان با توجه به شناسنامه فنی بنا صادر می شود. صدور گواهی پایان کار به معنای این است که ساختمان مورد نظر از منظر مقررات فنی و شهرسازی، طبق نظر شهرداری و سازمان نظام مهندسی، مورد تایید است و مشکلی متوجه آن نیست.

چرا گواهی پایان کار مهم است؟

گواهی پایان کار ساختمان، به دلایل مختلف زیر دارای اهمیت است:

  1. امکان نقل و انتقال در خصوص ملک مورد نظر در دفاتر اسناد رسمی
  2. امکان تنظیم صورت مجلس تفکیکی از طرف اداره ثبت اسناد و املاک و در پی آن، صدور سند مالکیت مجزا برای هر یک از واحدهای ساختمان
  3. امکان صدور سند و در نتیجه امکان فروش ملک
  4. همچنین در صورت پیش فروش کردن برخی واحدها قبل از دریافت پایان کار ساختمان، فروشنده باید در قرارداد منعقد شده در دفتر اسناد رسمی نسبت به اخذ گواهی پایان کار در زمان مقرر تعهد داده و در تاریخ حضور فروشنده و خریدار برای انتقال سند حتما گواهی پایان کار موجود باشد.

برای صدور گواهی پایان کار، ارائه مدارک لازم توسط مالک به شهرداری الزامی است. این مدارک، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، اصل و کپی سند مالکیت یا اجاره اوقاف، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکان (در صورت فوت، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه)، اصل و کپی پروانه ساختمان، اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالانه، کپی صورت مجلس تفکیکی اعیانی تمام طبقات آپارتمانی، اصل و کپی عدم خلاف یا پایان کار قبلی (در صورت وجود داشتن)، اصل و کپی فیش آب، برق، گاز و تلفن، اصل و کپی نقشه مصوب ممهور به مهر شهرداری، ارائه کارت سازه، گزارش های مرحله ‌ای و برگه اتمام عملیات ساختمانی را شامل می شوند. همچنین در واحدهای نوساز، تاییدیه استاندارد برای آسانسور نیز باید مد نظر قرار گیرد.

 مراحل صدور گواهی پایان کار ساختمان

همان طور که دریافت پروانه ساختمان، مراحل متعددی را شامل می شود، برای صدور گواهی پایان کار، نیز طی کردن آن، ضروری است. این مراحل به طور خلاصه عبارتند از:

  • تشکیل پرونده توسط مالک و تنظیم فرم درخواست پایان کار توسط وی و ناظر، سایر مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده، عبارتند از: سند مالکیت رسمی، نامه درخواست به شهرداری برای اخذ دستور، فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه، تعیین زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی. همچنین چنانچه ملک احداث شده، نوساز باشد، پرداخت عوارض نوسازی و ارائه رسید الزامی است.
  • بازدید کارشناسان دفتر فنی و شهرداری و تنظیم گزارش از وضعیت موجود و تکمیل فرم روند احرای عملیات ساختمان توسط ناظر و ارائه آن به مالک
  • تعیین تخلف: در این مرحله دو اتفاق رخ میدهد، اول در صورت عدم خلافی، ارجاع پرونده به محاسبات و در نتیجه ارائه برگه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگه اتمام بنا (که در محتوای آن، پیش نویس پایان کار ساختمان و رسید تایید بازرسی ارائه شده است). دوم در صورت داشتن تخلف ساختمانی، بررسی پرونده در کمیسیون ماده 100، ارائه توضیحات توسط مالک و تصمیم گیری درباره آن صورت میگیرد. در صورت رای به جریمه، بعد از پرداخت آن، پروژه در مسیر صدور گواهی پایان کار، قرار میگیرد و در صورت عدم پرداخت جریمه، رای کمیسیون به تخریب بنا داده می شود. بعد از ابلاغ حکم تخریب، از طرف شهرداری به مالک، چناچه طی دو ماه این کار انجام نشود، شهرداری مستقیما اقدام کرده و هزینه های تخریب را نیز دریافت می کند.
  • صدور پایان کار با ارائه تمام مدارک و امضای مقامات شهرداری: بعد از مشخص شدن وضعیت خلافی و ارائه اصل و کپی سند، اصل و کپی شناسنامه، رسید پرداخت عوارض نوسازی و کپی پایان کار ملک و سپری کردن مراحل تشکیل پرونده، پیش نویس پایان کار توسط واحد تشکیل پرونده شهرداری، آماده شده و سپس برگه گواهی پایان کار در واحد پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می‌ شود. پس از امضای نهایی معاون شهرسازی، شهردار (معاول مالی اداری)، محاسب و پیش ‌نویس گیرنده، پرونده به دبیرخانه شهرداری ارجاع و گواهی، ممهور به مهر، شماره و تاریخ شهرداری می ‌شود. در نهایت پس از مدتی، صدور گواهی پایان کار ساختمان صورت می گیرد.

جزییات مراحل صدور عدم خلافی و گواهی پایان کار ساختمان در قالب نمودار زیر ارائه شده است:

خلافی ساختمان چگونه محاسبه میشود ؟

همچنین ساختمان های کلنگی با عمر حدود 30 سال به بالا، نیازمند پایان کار جدید هستند. در این رابطه، ساختمان هایی که پایان کار قدیمی دارند و تغییراتی در آنها ایجاد نشده، با درخواست ساده و تحویل مدارک قبلی، می توانند اقدام کنند. ساختمان هایی که دارای پایان کار قدیمی هستند اما ساخت و ساز در آنها صورت گرفته و مجوز آن را نداشته، باید با مدارک یاد شده و ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 100، جریمه تعیین شده را پرداخت کند تا پایان کار جدید صادر شود. ساختمان های قدیمی یا کلنگی بدون پایان کار یا حتی سند، باید مراحل پیچیده ای را سپری کنند که از حوصله این بحث، خارج است.

جمع بندی 

در مجموع، برای انجام پروژه ساختمانی، سازندگان و مالکان باید اطلاع دقیقی از سه موضوع و سر فصل مهم یعنی دریافت پروانه ساختمان، تعیین وضعیت خلافی ساختمان و گواهی پایان کار ساختمان داشته باشند. در این مطلب، سوالات و ابهامات درباره ضرورت و اهمیت، مزایا و مشکلات، مراحل و فرایندهای مجوز ساخت از آغاز تا پایان، مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر کلیات موضوع، آگاهی و انجام اقدامات لازم در زمینه پروانه، خلافی و پایان کار ساختمان و نیز مطالعه قوانین و مقررات مربوط به شهرداری ها خصوصا ماده 100 و نیز مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان، می تواند فعالان این حوزه را از پرداخت هزینه های گزاف برای دریافت جواز ساخت یا تخریب ملک ناشی از نداشتن اطلاعات کافی، بر حذر یا از عواقب سوء آن پیشگیری نماید. البته طی سال های اخیر، برای صدور جواز ساخت به متقاضیان، به منظور ارائه خدمات الکترونیک و طراحی سامانه های خدمات غیر حضوری از سوی شهرداری ها، اقداماتی انجام شده اما هنوز تا فراگیر شدن آن، فاصله وجود دارد.

ریزی حرفه ای داشته باشید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا