عمومی

آیا اقتصاد ایران آنچنان قدرتمند است که وزارت بازرگانی را کنار بگذاریم؟

بدین ترتیب مشخص می شود که حوزه فعالیت این وزارتخانه چقدر وسیع و جامع است و شرح دقیق وظایف آن مستلزم بررسی ساختار پیچیده است. در نگاه اول باید توجه داشت که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت باید همزمان مسائل، چالش ها و اهداف بخش هایی مانند صنایع، معادن و بازرگانی بررسی شود. اما عملا هر یک از این بخش ها به عنوان یک وزارتخانه مستقل عمل می کنند.

بهترین کار وزیر صلح فعلی تغییر برخی ساختارها و مشخص کردن جزئیات اصلی فعالیت در این زمینه است. بررسی اجمالی بخش تجاری نشان می دهد که چقدر فعالیت و شرایط در این بخش وجود دارد. به عنوان مثال در زمینه روابط تجاری خارجی باید دقیقاً تعریف کنیم که چگونه روابط خود را با بیش از 180 کشور جهان تعریف کنیم.

چگونه قراردادهای منطقه ای و تجاری را امضا کنیم؟ چگونه باید عضویت خود را در توافقاتی مانند اکو، اوراسیا و شانگهای هدف قرار دهیم؟ نحوه استفاده از توانمندی ها و چگونگی ایجاد پیوند بین امنیت ملی و توسعه تجاری. قوانین صادرات و واردات به چه شکل باید علاوه بر سودمندی برای اقتصاد، ضرری برای تولیدکنندگان و نیازهای داخلی جامعه نداشته باشد، به طور کامل توضیح داده شده است. مشاوران تجاری ما چگونه کار می کنند؟ و ….

در مورد تجربیات خارجی هم باید مورد به مورد بررسی کنیم. به عنوان مثال، کشوری مانند ژاپن چندین وزارتخانه اقتصادی در یک ساختمان دارد، در حالی که سایر کشورها به وزارت بازرگانی خود اهمیت ویژه ای می دهند. ما باید بپرسیم که آیا اقتصاد ما از کشورهایی مانند چین، هند و آمریکا قدرتمندتر است که تصمیم به حذف وزارت بازرگانی آنها گرفته ایم؟

از سوی دیگر، امروز دولت ایران صاحب شرکت هایی است و بخش عمده ای از اقتصاد را به این شرکت ها داده است. وضعیت اقتصادی و تجاری ایران را نمی توان با کشورهایی مقایسه کرد که دولت تنها مسئول اداره و نظارت است. آنجا دولت وارد امور اجرایی نمی شود.

* رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
* سایت الف/ تاریخ انتشار چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

دکمه بازگشت به بالا