آیا غربی‌ها به شرط تازه ایران جواب مثبت خواهند داد؟

مهسا موزدهی: به دلیل تغییرات سیاسی در تهران ، ایران اخیراً شرط نشستن بر سر میز مذاکره را قرار داده است. وزیر امور خارجه کشورمان ، امیر عبداللهیان ، اخیراً گفت که کشورش به مذاکره برای آزادسازی 10 میلیارد دلار دارایی های محدود ایران باز می گردد ، در پی این که غربی ها از ایران خواستند به میز مذاکره در وین بازگردد. این تقاضا در زمینه محدودیت های دولت ترامپ و ادامه حضور آنها در زمان بایدن مطرح شده است ، که بخش قابل توجهی از دارایی های کشورمان در شرق و غرب را محدود کرده است و نمی توان از آنها استفاده کرد.

داستان چی بود؟

امیر عبداللهیان در مصاحبه با رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی اظهار داشت که مقامات آمریکایی هنگام اقامت وی ​​در نیویورک سعی کردند از طریق کانال های مختلف با وی تماس بگیرند. امیر عبداللهیان چندی پیش برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه ای گفت: اگر ایالات متحده می خواهد برای دستیابی به توافق با ایران مذاکره کند ، باید دارایی های مالی محدودش را حذف کند. مسدود کردن. “

در همین حال ، تهران در مورد بازگشت به میز مذاکره بدون اعلام زمان دقیق طرف دیگر مذاکرات صحبت کرده بود. این امر باعث عصبانیت غربی ها شده است که بارها از ایران خواستند تاریخ بازگشت مذاکرات وین را اعلام کند.

مقامات غربی از روبرت مالی گرفته تا بلینکن و لاودریان هشدار داده اند که ایران نمی تواند به طور همزمان به تهران بازگردد.

اگر ایالات متحده در مورد موضع ایران سکوت کند ، آلمان به حریفی سرسخت تبدیل شده است. سخنگوی وزارت خارجه آلمان با مخالفت با انتشار 10 میلیارد دلار دارایی های مسدود شده ایران به عنوان شرط آغاز مذاکرات برای احیای شورای امنیت سازمان ملل ، گفت که ایران نمی تواند هیچ شرط دیگری را تحمیل کند. در همین حال ، سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: “مسأله ای که حسین امیرعبداللهیان پیشنهاد کرده است” پیامی برای آمریکایی ها نیست “و باید استدلال کرد که آمریکا مسیر خود را تغییر داده است.”

آیا بحران پول مسدود شده حل خواهد شد؟

موضوع پول محدودکننده ایران با خروج دونالد ترامپ از برجام آغاز شده است تا شرایطی را برای بازماندگان خود ایجاد کند و عملاً از هرگونه معامله با ایران جلوگیری کند. اتفاقی که مشکلات اقتصادی زیادی را برای ایران به همراه داشت. بدهی کره جنوبی به تهران هفت میلیارد دلار است که بیش از هر بدهی دیگری است. بخش دیگر پولی است که به جای فروش انرژی در دستان عراق باقی مانده است و راهی برای پس گرفتن آن وجود ندارد. میلیاردها دلار پول محدود در ایالات متحده وجود دارد. به طور کلی گفته می شود صدها میلیارد دلار پول ایران در نقاط مختلف جهان مسدود شده است و هیچ فرصتی برای برداشتن آن وجود ندارد. این به این دلیل است که محدودیت های بانکی و روش های تنبیهی برای کشورهای دارای مبادلات اقتصادی با ایران جلوگیری می شود.

ایران قبل از بازگشت به وین به دنبال برنده است. اگر ایالات متحده این بند را بپذیرد ، می تواند شروع خوبی برای رژیم سیزدهم باشد و می تواند یک برد-برد در پی اهداف ایران در مقابل 1 + 4 و ایالات متحده باشد.

آیا غربی ها نسبت به وضعیت جدید ایران واکنش مثبت نشان می دهند؟

اما واشنگتن هنوز امور را به دست خود نگرفته است. ابتدا ، او درباره کاهش محدودیت های بورژوازی صحبت کرد. با این حال ، هیچ تغییر قابل توجهی در وضعیت ایران ایجاد نشده است. اما امروز امیر عبداللهیان می خواهد چنین ایده هایی را رسمی کند. حداقل آلمان با یک حادثه مخالف صریح نیست ، اما بازگشت دیپلمات ها را به وین شرط می کند. اقدام اخیر آمریکا برای حذف شماری از شرکت های ایرانی از لیست تحریم ها ممکن است پاسخی کوچک به درخواست ایران باشد.

اما به نظر می رسد تهران نمی خواهد بدون پیروزی وارد مذاکرات وین شود. از یک سو ، فعالیتهای هسته ای خود را برای تسلط بر مذاکرات گسترش می دهد و از سوی دیگر ، به دنبال حسن نیت از سوی ایالات متحده است تا وعده های مقامات این کشور را فقط بر روی کاغذ تضمین کند. یا در کلمات. این امکان ندارد. تعلیق بازگشت دیپلمات ها به مذاکرات با 1 + 4 دائمی نیست ، زیرا غرب نیز در آستانه بلند شدن از میز مذاکره است. دولت بایدن برای رفع تحریم ها به حمایت جمهوری خواهان و متحدانش در داخل نیاز دارد. اما همانطور که معلوم شد ، کار آسانی نبود. دشمنان ایران تقاضا مانند اسرائیل را نمی پذیرند ، اما رقبایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود دارند که مشتاق تخفیف ایران نیستند. حتی کشوری مانند آلمان نیز مخالفت خود را با این رویکرد اعلام کرده است. هنوز مشخص نیست که بایدن می خواهد چنین چالشی را برای بازگرداندن ایران به مذاکرات بپذیرد یا خیر ، اما به هر حال برآوردن خواسته های امیرعبداللهیان چالشی جدید برای غرب ایجاد می کند.

>>> همچنین بخوانید:
آیا باقری کنی جایگزین مناسبی برای عراقی است؟
جمهوری خواهان و بنت چه برنامه هایی برای برجام دارند؟
بازگشت وین تا چه زمانی به مذاکرات موکول می شود؟

311312

دکمه بازگشت به بالا