اجتماعی

ارتقای سطح آموزش دانش آموزان و جبران کاستی ها در طرح مدرسه تابستان رضایت بخش بود؟

مخبران/قم معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: اما طبق ارزیابی های انجام شده نسبت به اثربخشی طرح تثبیت و تقویتی یادگیری و تعداد دانش آموزان در معرض خطر تکرار پایه اطمینان داریم. توجه کاهش یافت و دانش آموزان قابل قبول به مقاطع بالاتر ارتقا یافتند.

آموزش یکی از بخش‌های کلیدی بود که به دلیل شیوع کرونا در اواخر سال ۲۰۱۸ بسته شد. اگرچه این ناپیوستگی چندان دوام نیاورد و آموزش آنلاین به سرعت به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری انتخاب شد، اما فعالان بخش آموزش و بسیاری از مسئولان به اهمیت آموزش حضوری در زمینه کارایی و کیفیت پی بردند. بارها تکرار شده است که کمبودهای آموزش و فضای مجازی و در بهترین حالت آموزش مجازی تنها نیمی از کیفیت آموزشی را اجرا می کند.

ضعف زیرساخت‌های فناوری، عدم دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف به‌ویژه برخی از مناطق روستایی، عدم آشنایی معلمان و دانش‌آموزان با فضای مجازی، نبود محتوای آموزشی آنلاین، عدم دسترسی همه دانش‌آموزان به تلفن‌های هوشمند از جمله چالش‌های موجود است. سپس آموزش آنلاین.

بنابراین با از سرگیری آموزش های حضوری در کلاس های درس، نیاز به آموزش های تکمیلی و اجرای برنامه هایی برای جبران ضعف های واقعی آموزش و افت تحصیلی دانش آموزان بیشتر احساس شد.

و در همین راستا وزارت آموزش و پرورش طرح جبران و تثبیت یادگیری دوره ابتدایی را به استان ها ابلاغ کرد.

در همین راستا در تیرماه عنوان شد که در مصاحبه فرعی آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان 150 پایگاه فعال برای اجرای طرح تثبیت و تقویت یادگیری داریم و بیش از 19 هزار دانش آموز ثبت نام کرده اند. جهت شرکت در کلاس های تابستانی

در خصوص زمان اجرای پروژه و ذینفعان آن، این پروژه بین 21 تیر تا 21 شهریور برگزار می شود و پس از پایان دوره آموزشی دو ماهه، امیدواریم نتایج ارزیابی ها را در طول دوره آموزشی جمع بندی کرده و تلاش کنیم. برای رسیدن به سطحی که دانش آموزان به سطوح بالاتر ارتقاء یابند، زیرا جایگاه دانش آموز در این سطح قطعاً در ابعاد مختلف آسیب زا است.

با اتمام این طرح مجدداً نتایج ارزیابی و میزان رضایت از اجرای این طرح و مشکلات آن را با زیرمجموعه آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در میان گذاشتیم.

مریم سادات پهننده، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت وگو با خبرنگار مخبران، طرح تثبیت و جبران یادگیری در مقطع ابتدایی را در دو مرحله اجرا کرد و گفت: مرحله اول دوره ابتدایی اجرای این طرح در بهمن ماه بود. این کار انجام شد، اما به دلیل شرایط خاص کرونا و تغییر مجدد آموزش ها به صورت غیر شخصی و در قالب فضای مجازی، اجرای این طرح به آن چیزی که می خواستیم محقق نشد.

پناهجویان با اشاره به اینکه آغاز مرحله دوم طرح تثبیت و اصلاح آموزش از اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه انجام شد، تصریح کرد: در سطح استانی مبادی تصمیم گیری شد و مدیران مدارس اسامی را وارد کردند. . در این طرح دانش آموزان وارد سامانه شدند و بر اساس این برآورد آماری در سطح منطقه انجام شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: طرح تثبیت و مقاوم سازی یادگیری از 21 تیرماه تا 21 شهریور اجرا شد و بر اساس آمار در سطح استان 65 درصد دانش آموزان واجد شرایط شرکت کردند. پایه های مختلف در مدارس و محیط هایی که کلاس ها و معلمان مشخص می کردند حضور فعال داشتند.

وی ادامه داد: در طول طرح ارزیابی هایی از روند اجرا توسط اولیا، معلمان و مدیران مدارس به ویژه دانش آموزان به ویژه مقاطع بالاتر داشتیم که از نظر سنی می توانستند در جایگاه ارزیابی و نقد برنامه باشند.

پناهندگان افزود: در مجموع با توجه به اینکه دانش آموزان به لحاظ شرایط روحی و روانی ناشی از دوری از محیط مدرسه در سایه ویروس کرونا تمایل بیشتری به حضور در کلاس داشتند، روند اجرای این طرح تا حد زیادی رضایت بخش بود. والدین و دانش آموزان.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با تاکید بر اینکه معلمان معتقدند این طرح تاثیر خوبی خواهد داشت و در صورت عدم اجرای آن اکثر دانش آموزان مجبور به تکرار سطح تحصیلی بودند، یادآور شد: تا شهریور ماه 12، کلاس ها ادامه دارد و ارزیابی نهایی در حال انجام است، بنابراین نمی توانیم عدد و رقم خاصی را اعلام کنیم.

پناهندگان در ادامه بیان کردند: اما گاهی اوقات دانش آموزان مشمول این طرح دوره را با معلمان سال تحصیلی خود نمی گذرانند، بنابراین نتایج ارزیابی باید توسط معلمان دوره تابستانی به اصلی منتقل شود. معلمان دانش آموزان و در نهایت نتیجه نهایی توسط شورای مدرسه بررسی می شود. به دانش آموزان و اولیا اطلاع رسانی می شود و نتایج برای جمع بندی نهایی در سامانه بارگذاری می شود.

وی افزود: اما با توجه به ارزیابی های انجام شده، از اثربخشی این طرح اطمینان داریم و تعداد دانش آموزانی که در معرض خطر تکرار مبانی هستند به میزان قابل توجهی کاهش یافته و دانش آموزانی که در سطح قابل قبولی هستند ارتقاء بیشتری یافته اند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه یکی از مشکلات طرح تثبیت و جبران یادگیری زمان اجرای آن است، تصریح کرد: زمان اجرای طرح ربطی به استان ندارد. ، زیرا طرح اولیه از زیرمجموعه آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است. ابلاغ و بومی سازی و در استان اجرا شد.

پناهندگان در ادامه تاکید کردند: در کارگروه هایی که با حضور نمایندگانی از مدیران مناطق مختلف استان ایجاد کردیم به این نتیجه رسیدیم که در طول سال تحصیلی معمولاً بعد از سه ماه شرایط تحصیلی دانش آموز مشخص می شود و یک دانش آموزی که نیاز به توجه بیشتری به یادگیری دارد می تواند از ژانویه در معرض آموزش های تکمیلی قرار گیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: این برنامه را برای سال تحصیلی 1401-1402 با تغییرات ایجاد شده پس از کارشناسی و برنامه های در نظر گرفته شده برای ارتقای کیفی این برنامه ها ادامه خواهیم داد. ما شاهد تاثیر این طرح برای سال تحصیلی آینده هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح زمینه رشد و پیشرفت بیشتری را در اختیار دانش آموزان مقطع ابتدایی قرار دهیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا