از فلز آهن چه استفاده هایی می شود

آهن چیست

بر اساس گزارش به دست آمده از انجمن سلطنتی شیمی، حدود 90 درصد کل فلزی که این روزها استخراج می شود را آهن تشکیل داده است. بیشتر این آهن برای ساخت فولاد که یکی از آلیاژهای آهن و کربن است به کار می رود. از فولاد در صنعت ساخت و ساز و مهندسی عمران و برای ساخت موادی مانند بتن تقویت شده استفاده می شود. فولاد ضدزنگ دارای حدود 10 درصد کروم است و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. (جهت مطالعه بیشتر به مراجعه نمایید) از این فولاد برای ساخت کارد و چنگال آشپزخانه، لوازم خانگی و ظروف آشپزی مانند تابه های استیل ضد زنگ استفاده می شود. در ادامه می توانید با برخی از ویژگی های آهن بیشتر آشنا شوید:

  • عدد اتمی یا تعداد پروتون های هسته آهن: 26
  • نماد اتمی در جدول تناوبی: Fe
  • وزن اتمی یا جرم متوسط اتم: 55.845
  • چگالی: 7.874 گرم در سانتی متر مکعب
  • حالت آهن در دمای اتاق: جامد
  • نقطه ذوب: 1.538 درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش: 2.861 درجه سانتی گراد
  • تعداد ایزوتوپ ها: 33. ایزوتوپ های پایدار: 4
  • رایج ترین ایزوتوپ ها: آهن_56، فراوانی طبیعی: 91.754 درصد

آهن

تاریخچه آهن

برای اینکه بدانید آهن چیست باید با تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید. باستان شناسان تخمین می زنند که بیش از 5000 سال است مردم از آهن استفاده می کنند. در حقیقت مشخص شد که بعضی از قدیمی ترین آهن هایی که برای انسان شناخته شده است, به معنای واقعی کلمه از آسمان افتاده اند. در سال 2013 طی پژوهشی که بر روی قطعات آهنی به دست آمده از مصر باستان انجام شد، مشخص شد که قدمت این قطعات به حدود 3200 سال قبل از میلاد برمی گردد. همچنین مشخص شد که این قطعات از شهاب سنگ های آهن ساخته شده اند. حتی در کتاب مقدس مسیحیان نیز چندین بار از آهن نام برده شده است.

تاریخچه آهن آهن بیشتر از مواد معدنی مانند هماتیت و مگنتیت به دست می آید. البته در درجات کمتر هم می توان آهن را از مواد معدنی تاکونیت، لیمونیت و سیدریت استخراج کرد. همچنین آهن ماده مهمی در رژیم غذایی ما محسوب می شود. کمبود آهن یکی از شایع ترین انواع کمبود تغذیه است که می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند کم خونی و خستگی شود. این علائم بر روی توانایی افراد بزرگسال برای انجام فعالیت های فیزیکی تأثیر می گذارد. کمبود آهن در نوجوانان می تواند باعث اختلال در حافظه و سایر عملکردهای ذهنی شود. کاربرد آهن  علاوه بر نقش مهمی که آهن در تغذیه دارد، در صنایع مختلف هم می توان از آن استفاده کرد. در زیر می توانید با سایر کاربردهای آهن نیز آشنا شوید: جهت خرید و بررسی به مراجعه نمایید

  • از آهن برای ساخت فولاد استفاده می شود که کاربردهای زیادی در صنایعی مانند مهندسی عمران دارد و اغلب از آن برای ساخت تیر، بتن تقویت شده و… استفاده می شود.
  • از آهن برای ساخت فولاد آلیاژی مانند فولادهای کربنی با مواد افزودنی مانند نیکل، کروم، وانادیوم، تنگستن و منگنز استفاده می شود.
  • از این آلیاژها برای ساخت پل، دکل برق، زنجیر دوچرخه، ابزار برش و لوله تفنگ استفاده می شود.
  • از چدن که نوعی آهن است و دارای 5.3 درصد کربن است برای ساخت لوله ها، شیرآلات و پمپ ها استفاده می شود.
  • از کاتالیزورهای آهن هم در فرآیند هابر و برای تولید آمونیاک استفاده می شود.
  • می توان از آهن و آلیاژهای آن برای ساخت آهنربا استفاده کرد.

انواع آهن

آهن به دو شکل عمده تولید می شود: البته آهن انواع دیگری هم مانند آهن خاکستری و آهن سفید و… نیز دارد، اما در اینجا به پرکاربردترین انواع آن می پردازیم. اگر می خواهید بدانید ویژگی های این دو نوع آهن چیست، در ادامه با ما همراه باشید: فرفورژه یا گل آهن اولین نوع آهنی که توسط آهنگران تولید و ساخته شد آهن فرفورژه بود. این نوع آهن تقریباً همان آهن خالص یا Fe است که قبل از اینکه با چکش روی سندان تراشیده شود آن را در کوره گرم می کنند. چکش خوردن آهن باعث دفع بیشتر تفاله ها و جوش خوردن ذرات آهن می شود.

در طی انقلاب صنعتی و سرعت بخشیدن به فعالیت های ساختمانی، کاربرد جدیدی برای آهن فرفورژه کشف شد. مقاومت کششی بالای این نوع آهن (مقاومت آن در برابر شکستگی در زیر فشار) استفاده از آن را برای ساخت تیرها در پروژه های بزرگ ساختمانی مانند پل ها و ساختمان های مرتفع ایده آل می کند. بااین حال در قرن بیستم این کاربرد آهن فرفورژه به دلیل عملکرد بهتر محصولات فولادی نسبت به آهن تا حد زیادی نادیده گرفته شد. (جهت خرید و بررسی به  مراجعه نمایید . ساخت فرفورژه  چدن این نوع آهن از طریق ذوب کردن آلیاژهای آهن و کربن ساخته می شود و بیش از 2 درصد کربن در آن ها وجود دارد. بعد از ذوب شدن فلز داخل قالب ریخته می شود. اولین تفاوت در فرآیند ساخت آهن فرفورژه و چدن این است که برای ساخت چدن از چکش و ابزارهای دیگر استفاده نمی شود.

تفاوت در ترکیبات این دو نوع آهن چیست در ترکیبات این دو نوع آهن هم تفاوت هایی وجود دارد، برای مثال چدن حاوی 2.4 درصد کربن و سایر آلیاژها و 1.3 درصد سیلیسیم است که باعث بهبود اجرای فرآیند ریخته گری فلز مذاب می شود. مقدار کمی منگنز و ناخالصی هایی مانند گوگرد و فسفر هم ممکن است در ترکیب چدن وجود داشته باشند. درواقع تفاوت بین آهن فرفورژه و چدن در ساختار شیمیایی و خصوصیات فیزیکی آن ها است. ازآنجایی که چدن کربن بیشتری در ترکیب خود دارد، می تواند به عنوان یک آلیاژ ناهمگن جامد شود و بیش از یک ساختار ریز بلوری خواهد داشت. جهت مطالعه بیشتر به  مراجعه نمایید

محصولات نهایی آهن چیست

جهت مشاهده قیمت محصولات فولادی از منوی سایت فولاد کاویان به قسمت آلافلز آهن جز یکی از پرمصرف‌ترین فلزات جهان است و به طور تقریبی 40 درصد از فلزات کره زمین متشکل از آهن است.با توجه به قیمت آهن و خرید و فروش این فلز در سراسر دنیا مقرون به صرفه و ارزان می‌باشد و این دلیلی برای پرمصرف بودن آن به حساب می‌آید. همچنین مقاومت زیادی که فلز آهن در شرایط مختلف از خود نشان داده باعث شده که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته باشد. ترکیبات مختلفی از این فلزات در صنعت یافت می‌شود که بخش اعظم این ترکیبات از آهن تشکیل می‌شود. با اشاره به این آمار و مزایای گفته شده،

کاربرد آهن در صنایع مختلف روز به روز افزایش می‌یابد. ما نیز در این مطلب سعی داریم به کاربرد آهن در صنعت‎‌های گوناگون بپردازیم. در ابتدا به سراغ بررسی کاربرد آهن در صنعت می‌رویم و بخش‌های مختلف کاربرد آهن در صنعت‌های متفاوت را بررسی می‌کنیم. سپس به سراغ بررسی کاربرد آهن در ساختمان می‌رویم و بخش‌های مهم آن را در حوزه ساختمان‌سازی زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. پس اگر شما هم دوست دارید که کاربرد آهن در صنعت و کاربرد آهن در ساختمان را بدانید، ما در ادامه تا انتهای این مقاله جالب در سایت آهن آنلاین همراهی کنید.

کاربرد آهن در صنعت یکی دیگر از دلایل کاربرد آهن در صنعت‌های مختلف، وجود منابع زیاد برای استخراج آن است. همچنین نحوه استخراج آهن نسبت به نحوه استخراج بقیه فلزات، راحت‌تر است. با وجود این که بیشتر مخازن آهن به صورت مذاب در هسته زمین وجود دارند و دسترسی به آن‌ها غیرممکن است، امّا باز هم بیشتر سطح خارجی پوسته زمین را این فلز در بر می‌گیرد. حال با توجه به این موضوع، بهتر است با کاربرد آهن در صنایع مختلف آشنا شویم و بفهمیم که چرا این فلز پرمصرف‌ترین فلز جهان شناخته شده است. در ادامه، چهار صنعت مهم در حوزه کاربرد آهن را برای شما به شکلی خلاصه و مفید بررسی می‌کنیم. این صنایع عبارتند از:

جمع‌بندی

با توجه به تمامی موارد گفته شده در بالا، فهمیدیم که کاربرد آهن آن‌قدر گسترده است که فقط مختص به یک حیطه یا صنعت نمی‌شود. در نتیجه باید در حفظ و نگهداری آن‌ها بکوشیم و سعی کنیم از بازیافت این فلزات در صنعت بهره ببریم؛ به جای این‌که منابع جدیدی را از طبیعت استخراج کنیم! بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مقاله در سایت آهن آنلاین همراهی نمودید و امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت ببرید و در مواقع لزوم نیز از آن استفاده کنید. نظر شما در مورد کاربرد آهن در صنعت و ساختمان چیست؟ به نظر شما، آهن چه کاربردهای دیگری دارد که ما آن‌ها را بیان نکردیم؟ خوشحال می‌شویم اگر نظرات و پیشنهادات خود را با ما  و دیگر همراهان در بخش نظرات در میان بگذارید. جهت مطالعه بیشتر به مراجعه فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا