اقشار پایین توان پرداخت اقساط مسکن ملی ندارند

مس | مسکن ملی

رئیس کانون انبوه سازان گفت: مجلس سفلی توان پرداخت و پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن را ندارد. پروژه نهضت ملی مسکن. با شرایطی که وزارتخانه اعلام کرده نمی توان این طرح را اجرا کرد و اگر به همین منوال ادامه دهند، ممکن است طرح شکست بخورد.

جمشید برگگر در گفت وگو با مخبران، اظهار کرد: برای دهه اول تا دهم برنامه ریزی کرده ایم و اعلام کرده ایم زمین را در اختیار گروهی از تولیدکنندگان واجد شرایط که دارای مدارک حرفه ای تایید شده هستند، می دهیم و با آنها تفاهم نامه امضا می کنیم. طراحی و حاشیه های شهری باید توسط تواناترین افراد اقتباس شود.

وی با بیان اینکه کمتر عطاری ها توانایی پرداخت 40 میلیون تومان را ندارند، بیان کرد: در ابتدای کار متقاضی اعلام کرد که باید 40 میلیون تومان وارد شود که بسیاری از افراد توانایی آن را ندارند. بنابراین، به این ترتیب طرح شکست می خورد. بودجه باید توسط بنیادها، سازمان ها و نهادهای مسئول برای گروه های کم درآمد تامین شود. البته پرداخت سود برای این گروه ها کارساز نیست زیرا نمی توانند اقساط را بازپرداخت کنند.

بارگر نهضت ملی مسکن را به دسترسی چشم بسته به آب تشبیه کرد و گفت: وقتی وارد آب می‌شویم نمی‌توانیم قدمی رو به جلو ببینیم؛ به اشکال مختلف مانند دولتی و غیره که بعد از 15 سال تکمیل نشده است.

رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به اطلاعیه قیمت هر متر 4.5 میلیون تومان برای مولفه های نهضت ملی مسکن، وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با این روند افزایش قیمت ها، تعیین نرخ های دستوری کارساز نیست. به دوستان در وزارتخانه می گوییم سیاست گذاری و نظارت کنند. برای انجام کار با قیمت مشخصی موافقت کنید. به وزارت راه و شهرسازی هم گفتیم قیمت را بگذارید و خودتان حساب کنید. مردم صاحب خانه هستند و سازنده زحمت نمی کشد.

وی درباره قیمت تمام شده مصالح ساختمانی گفت: در یکی دو سال اخیر قیمت مصالح ساختمانی 50 درصد به 100 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر تولیدکنندگان میلگرد کیلویی 19 هزار تومان و هر کیسه سیمان 50 هزار تومان دریافت می کنند. کاشی، سرامیک، گچ، شیرآلات و دیگر ورودی‌های ساختمان شاهد رشد قیمت سنگینی بوده‌اند. افزایش 57 درصدی دستمزدها بر قیمت کالاها تأثیر گذاشته است.

برگگر خاطرنشان کرد: آذرماه سال گذشته با وزیر راه و شهرسازی و معاونان آنها در انجمن انبوه سازان دیدار کردم که قرار بود نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص نحوه اجرای نهضت ملی مسکن ارائه کنیم. در عرض 10 روز اما پیشنهاد ما هنوز پاسخ داده نشده است. اخیرا با مهندس قاسمی وزیر راه و شهرسازی صحبت کردم و تصمیم گرفتیم این هفته جلسه ای برگزار کنیم.

وی گفت: پس از جلسه ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، دو جلسه با محمودزاده معاون وزیر داشتیم که باید نظر خود را درباره دیدگاه ما بیان می کرد. نظرشان این است که باید با شرایطی که خودشان اعلام کردند ساخت و ساز را شروع کنیم اما ما می گوییم با این شرایط نمی شود اجرا کرد. برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، مجموعه ای از قابلیت ها برای طراحی، سرمایه گذاری، اجرا و ارائه خدمات مرتبط با حوزه مسکن و سنجیدن همه جوانب مورد نیاز است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا