بهترین سنگ برای کف حیاط کدام است

بهترین سنگ برای کف حیاط یکی از جستجوهای همیشگی طراحان و معماران می‌باشد و ما در این مقاله سعی داریم انواع سنگ‌های مناسب کف حیاط را به شما معرفی کنیم

 

توسعه روز به روز صنعت ساختمانی، سبب شده تا تنوع مصالح ساختمانی برای قسمت‌های مختلف ساختمان سبب عدم انتخاب مناسب سنگ مناسب برای مشتریان شده است.

حیاط ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است که انتخاب سنگ مناسب برای کف آن از مهم‌ترین تصمیمات بخش ساختمان است؛ که با زندگی مادام العمر در ساختمان گره خورده است.

در میان همه مصالحی که برای کفپوش حیاط وجود دارد سنگ‌های طبیعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند؛ اما سوال اینجاست در بین انواع سنگ‌های ساختمانی بهترین سنگ برای کف حیاط کدام است

با توجه به اینکه حیاط، در قسمت بیرونی ساختمان قرار دارد و در معرض انواع عوامل طبیعی مانند برف و باران می باشد، باید در انتخاب سنگ دقت شود تا سنگی انتخاب شود که در معرض این عوامل طبیعی دچار فرسایش نشود.

انتخاب بهترین سنگ برای کف حیاط

امروز جهت اجرای کفپوس حیاط گزینه‌های متفاوتی وجود دارد، که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند از میان انتخاب‌های متفاوت سنگ‌های طبیعی مانند سنگ لاشه کف، سنگ تراورتن و سنگ  مرمریت بهترین گزینه می‌باشد زیرا مزایای فراورانی دارند.

دسترسی آسان، سازگاری با طبیعت، مقاومت بالا ، تنوع طرح و رنگ و جذب پایین از مهم‌‌ترین ویژگی‌های سنگ‌های طبیعی برای کفپوش حیاط است.

نکات انتخاب سنگ مناسب کف حیاط

برای انتخاب یک سنگ مناسب برای کف حیاط باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. میزان هزینه‌ای که برای این کار داریم.
  2. میزان استفاده از مکانی که می‌خواهیم سنگ فرش کنیم.
  3. نوع معماری که برای ساختمان در نظر گرفته‌ایم.
  4. مقاومت سایشی ، فشاری که سنگ باید داشته باشد.
  5. میزان فرسایشی که از عوامل محیطی تحمیل می‌شود.
  6. میزان ضخامت سنگ.
  7. و …

عواملی که در انتخاب بهرین سنگ برای کف حیاط موثر را را بیان کردیم، ولی شاید مهم‌ترین ویژگی این باشد که سنگ کف برای فضاهای خارجی مخصوصا حیاط باید به گونه‌ای باشد که در برابر شرایط محیطی مختلف مانند گرما، سرما، تابش مستقیم نور خورشید، باد و باران، فشار رفت و آمد و … مقاوم باشد

البته باید این سنگ از مقاومت بالایی برخوردار باشد و در طول زمان ویژگی‌های خود را از دست ندهد

ویژگی‌های سنگ مناسب کف حیاط

با توجه به اینکه کفپوش حیاط جزء فضاهای بیرونی می‌باشد باید موارد زیر را دقت کرد

  1. ضخیم باشد
    • سنگی که در کف حیاط قرار می‌گیرد معمولا در معرض رفت و آمد زیاد،  برخورد با اجسام سنگین، سایش بالا و … قرار دارد لذا باید سنگ مورد انتخاب به قدر کافی ضخیم باشد که قدرت تحمل وزن‌های بالا را نیز داشته باشد، پیشنهاد ما ضخامت بیشتر از 20 میلیمتر است.
  2. لیز و لغزنده نباشد و اصطکاک و چسبندگی کافی را داشته باشد 
    • شاید استفاده از سنگ‌های براق و صاف زیبایی فوق‌العاده‌ای داشته باشد، ولی استفاده از این نوع سنگ در کفپوش حیاط باعث لغزندگی سنگ در مواقع خیس شدن می‌شود.
    • البته دیگر اشکال سنگ‌های براق و صاب خورده این است که در مرور زمان و تماس با سطوح خشن ، سنگ کدر و دچار خط و خش می‌شود و زیبایی خود را از دست می‌دهد.
  3. زیبا باشد
    • در میان همه ویژگی‌های سنگ، زیبایی نقطه تصمیم‌گیر انتخاب بهترین سنگ برای کف حیاط است.
  4. قیمت مناسب
    • قیمت سنگ انتخابی هم دیگر فاکتور انتخاب سنگ مناسب کف حیاط است، مخصوصا در فضاهایی مانند باغ و ویلا که متراژ کفپوش زیاد است.

به صورت خلاصه معمولا در مجتمع‌های مسکونی، اداری و … از انواع گرانیت با فراوری غیر براق یا بعضی از انواع مرمریت ها برای کفپوش‌های خارجی استفاده می‌شود و برای کفپوش ویلاها و باغ‌ها از انواع مالون، لاشه سنگ و کوبیک که صرفه اقتصادی مناسب‌تری دارد استفاده می‌شود.

انتخاب کفپوش مرمریت برای حیاط

برای کف حیاط چی خوبه | برای کف حیاط سنگ بهتر است یا موزاییک

یکی از کاربردی‌ترین سنگ‌های مناسب کف حیاط خانواده بزرگ مرمریت‌ها می‌باشد.

شاید مرمریت را بتوان زیباترین سنگ برای کفپوش انتخاب کرد؛ زیرا تنوع طرح و رنگ در این خانواده بسیار گسترده بوده است و علاوه بر زیبایی دوام بالایی نیز دارد.

پیاده رو، پاسیو و عرشه استخر از جاهایی است که از این نوع سنگ استفاده می‌شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که مرمریت‌ها ذاتا سنگ براق و صیقلی هستند و جهت استفاده در کفپوش حیاط باید با اعمال انواع روکش ضد لغزش ایمن شود؛ در  هنگام مرطوب لغزنده نشود.

از فوق‌العاده‌ترین ویژگی این سنگ این است که این سنگ ذاتا خنک است و برای مناطق گرمسیری گزینه مناسبی است.

همانطور که گفتیم استفاده از هر نوع مصالح ساختمانی علاوه بر محاسن، معایبی نیز دارد؛ مرمریت‌ها هم از این قضیه مستثنی نیستند و علاوه بر ویژگی‌های خوبی که دارند معایبی نیز دارند که در ادامه به صورت موردی به آنها اشاره می‌شود:

  1. اگه سنگ مرمریت به خوبی آب‌بندی و روکش نشود، مستعد لکه ، خراش و جذب آب است.
  2. از نوع صیقلی ان در فضاهای باز و پر رفت و آمد خراش پیدا می‌کند.
  3. در صورتی که به صورت مناسب نصب نشود احتمال شکستگی آن زیاد است

باید به این نکته توجه کنید که سنگ مرمریت به راحتی آب را جذب می‌کند و لک می‌شود که معمولا این ایراد با یک پوشش مناسب بر روی سنگ برطرف می‌شود.

انتخاب کفپوش گرانیت برای حیاط

گرانیت‌ها را می‌توان به جرئت مقاوم‌ترین سنگ طبیعی مناسب فضاهای مختلف از کف حمام و آشپزخانه تا کفپوش فضاهای خارجی مانند پارکینگ و حیاط دانست.

این سنگ با تنوع رنگی گسترده و طرح‌های جذاب با مقاومت بسیار بالایی که دارند می‌تواند سالیان طولانی، شکل ظاهری خود را حفظ کرده و برای نسل بعدی همه به شکل اولیه خود باقی بماند.

این نکته لازم به توجه است که سنگ گرانیت نسبت به سایر سنگ‌ها از وزن بالاتری برخودار است و باید در اجرا توسط افراد ماهر کارگذاشته شوند.

گرانیت علی‌رقم مزایای زیادی که دارد، یک ایراد عمده نیز دارد و آن این است که این سنگ در زمستان بسیار سرد می‌شود و در سردشدن کف همراهی می‌کند

انتخاب سنگ آهک برای حیاط

یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها از لحاظ هزینه و قیمت سنگ آهک است این سنگ که در طرح و نقش بسیار شبیه طرح چوب است و مورد علاقه افرادی است که به طرح‌های چوبی علاقه دارند.

از معایب سنگ آهک مقاومت پایین آن است که در سرما بسیار آسیب پذیر است و باید به دقت آب بندی شود؛ در غیراینصورت جذب آب بالایی دارد؛ و به راحتی شکسته می‌شود.

انتخاب سنداستون برای کف حیاط

ماسه سنگ یا سنداستون یک گزینه مناسب برای فضاهای باز است این سنگ در برابر سایش، اسید ، گرما و سرما بسیار مقاوم است و مناسب استفاده در مکان‌های مختلف مانند تراس، راهروها و … می‌باشد.

سنگ لاشه و تیشه ای برای کف حیاط

سنگ لاشه دارای مقاومت بالایی برای کفپوش فضاهای باز می‌باشد. برای فضاهایی ویلایی ، باغی که نیاز به متراژ بالایی است و هزینه در این مکان‌ها حرف اول را می‌زند شاید استفاده از لاشه سنگ ها و سنگ تیشه‌ای گزینه مناسبی برای کفپوش باشد .

زیرا علاوه بر زیبایی نسبی که دارد؛ مقاومت بالایی نیز در برابر شرایط مختلف آب و هوایی دارد.

سنگ تراورتن برای کفپوش حیاط

برای کف حیاط چی خوبه | برای کف حیاط سنگ بهتر است یا موزاییک

شاید به گوش شما اسم سنگ آتشکوه یا سنگ عباس آباد خورده باشد، بله تراورتن‌ها مشهورترین خانواده سنگ‌های طبیعی هستند؛ که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در قسمت‌های مختلف ساختمان قابل استفاده است.

سطح متخلخل تراورتن که  در فرایند تولید توسط انواع رزین ها و اپوکسی ها پر شده‌اند سبب مقاومت بالای تراورتن در برابر سرما و گرما شده و این سنگ را به یکی از گزینه‌های مناسب کفپوش حیاط تبدیل کرده است.

از کجا سنگ کفپوش حیاط بخریم

با این همه توضیحاتی که در معرفی انواع سنگ‌های طبیعی مناسب کف حیاط ارائه شد. شاید هنوز هم انتخاب سنگ مناسب کار سختی باشد. برای اینکه بتوانید انتخاب دقیق و راحتی داشته باشید می‌توانید به  صنایع سنگ درنیکااستون مراجعه کنید و از راهنمایی و مشاوره کارشناسان حوزه سنگ ساختمانی مشورت بگیرید

صنایع سنگ درنیکااستون افتخار دارد که شما را در راهنمایی و انتخاب سنگ مناسب شما یاری دهد.

دکمه بازگشت به بالا