فرهنگ و هنر

به خواسته خودم در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارم

رسول سادار عاملی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما در نشست تخصصی اولین روز از سی و نهمین جشنواره گفت: با وجود اینکه خیلی ها دوست دارند در این جشنواره شرکت نکنم، اما به میل خودم در این جشنواره شرکت می کنم اما هنوز آن را در نظر بگیرید فعالیت و رفتار هنری مهم است و من معتقدم.

به گزارش مخبران، رسول صدر عاملی در دومین نشست تخصصی نخستین روز سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درباره دنیای هنری فیلمسازی و فیلمسازان گفت: کسانی که می خواهند در عرصه هنر به ویژه در سینما اثری خلق کنند باید حتما متحد باشید، از مردم و دیگر مردم بالاتر باشید و از بالا به دنیا نگاه کنید. وقتی می‌گویم از بالا به هنر و سینما نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دیدگاه شما در آن شرایط تحصیل کرده‌تر و آگاه‌تر است و متوجه می‌شوید که ما فیلم‌سازها داریم اتفاقاتی را می‌گوییم که در جامعه می‌افتد، اما باید این را بدانیم. متوسط ​​و ما جزو آنها نیستیم! اکنون با تمام اتفاقاتی که افتاده و با توجه به شرایط موجود، امیدوارم دولت این کشور به آگاهی و شناخت درست مردم و مطالبات آنها برسد. زیرا جامعه ما شعوری دارد که سال هاست جوامع اروپایی برای رسیدن به آن تلاش می کنند. شما هم که اینجا هستید بدانید که راوی داستان های این جامعه هستید.

این کارگردان درباره تاثیر آگاهی و دانش در فیلمسازی درست می گوید: دانستن قوانین فیلمسازی مهمترین قدم در ساخت یک اثر است. اگر ژانر را ندانیم، هرگز فیلمساز خوبی نخواهیم شد، مثل استاد ادبیاتی که حافظ و سعدی را نشناسد و بعد بخواهد شعر بگوید. در فیلمسازی هم باید بدانیم قصه گویی یعنی چه و همه مبانی فیلمسازی چه تعاریفی دارد. همچنین باید افراد مورد علاقه این حوزه را بشناسیم و آثار آنها را ببینیم تا بتوانیم به جهان بینی مستقل از دنیای هر فیلمسازی برسیم و به نوعی سینمای منحصر به فرد خود را خلق کنیم. برای خلق یک اثر هنری ابتدا باید ژانر را بشناسیم و سپس به سمت تحول آن برویم. برای برهم زدن سینما باید امپرسیونیسم را بشناسیم و این دانش به ما کمک می کند تا فیلمسازان مبتکر و واقعی باشیم.

کارگردان «دختری با کفش های کتانی» درباره درک اصلی ترین ژانر گفت: همه چیز به درون مایه برمی گردد و در نهایت مخاطب باید آن را دوست داشته باشد و اگر فیلمی در ایران ساخته می شود برای این کشور و برای مردم باشد. کشور. مردم و جامعه ما البته امروزه فیلمسازی کار دشواری است زیرا نمونه ها و رقبای زیادی در این زمینه وجود دارد و کارگردانان باید برای رسیدن به “خوبی” که فیلم های رایج ما در دهه 1960 به دست آوردند، تلاش کنند. . مهم این است که خلق یک اثر درجه یک همیشه برخاسته از محیط پیرامون فیلمساز و آگاهی او از آن محیط است و اگر به اولین آثار بزرگ هر فیلمسازی نگاه کنیم، متوجه می شویم که کار او برخاسته از موقعیت است. به فیلمساز و اطرافیانش ایمان داشته باشید.

کارگردان «من ترانه پانزده ساله ام» درباره خلاقیت در ژانر گفت: سینما یک صنعت و به نوعی کار گروهی است و روند ساخت یک اثر یک ژانر یا اثری شایسته را تشکیل می دهد و باید بدان که این کار گروهی روی یک ایده شروع می شود و با گذشت زمان این ایده هزاران بار چکش می خورد و در پایان این روند چیزی از ایده اصلی باقی نمی ماند اما در نهایت اثر حضور و زندگی را می بینیم. از ایده اصلی باید بدانیم که ایرادات کوچک در نهایت بر اثر نمایش داده شده در اکران تاثیر می گذارد و فیلمساز باید نقش یک فیلمساز را داشته باشد و بتواند کل این گروه را هدایت و رهبری کند. هر مرحله از ساخت یک اثر چیزی به فیلم اضافه می کند و به همین دلیل است که در همه جای دنیا مشخص می شود که تیتراژ پایانی چقدر مهم است، زیرا افرادی که نامشان در تیتراژ آمده یکی یکی جان خود را داده اند. عکسی که نگاه میکنی..

صدر عاملی درباره تنوع در استفاده از ژانر و پرهیز از کلیشه گفت: در قراردادهای ژانری از کلیشه ها استفاده می شود اما فیلمساز می داند چگونه از این کلیشه ها استفاده کند و چگونه فیلمی بسازد که حس خوبی به او بدهد. مثلا در بازی Loser Man حتی اگر قواعد ژانر معمایی به خوبی رعایت شود، اجرای بد باعث موفقیت این اثر نمی شود.

وی درباره تفاوت خلاقیت و تجربه گفت: تجربه گرایی ادامه خلاقیت است که در آن نه خلاقیت وجود دارد، نه تصمیم برای انجام کاری. در برخی آثار فقری که در قالب اجرا و تولید یک اثر وجود دارد، ایده و فیلمنامه عالی و ضعفی که در پس زمینه سینمای ایران وجود دارد را از بین می برد و آثار ایرانی را از آثار بین المللی هنرمندان متمایز می کند.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: باید بگویم که به درخواست خودم در این جشنواره حضور پیدا کردم، اگرچه خیلی ها دوست داشتند در این مراسم شرکت نکنم، اما همچنان فعالیت و رفتار هنری را مهم می دانم و معتقدم. این هست

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندر از 6 تا 2 آبان 1401، 28 تا 24 مهرماه 1391 در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا