تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی در مجلس حاشیه ساز شد

بانک مرکز | بانک مرکزی

بررسی و بررسی روند تشکیل شورای حقوقی بانک مرکزی و ترکیب این شورا موضوع تصمیم گیری در مورد حذف ارز ترجیحی و وضعیت فعلی اقتصاد کشور را به جلسه علنی مجلس کشاند. و مینیمال شد.

به گزارش مخبران، اعضای شورای اسلامی در دومین جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی، ماده 18 قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران را که به روند تشکیل شورای فقه اشاره دارد، بررسی کردند. .

روح الله ایزدخواه در جریان بررسی ماده 18 این طرح با طرح پیشنهادی گفت: عضویت رئیس کل و معاونان نظارتی، نظارتی و حقوقی بانک مرکزی در این هیئت با مشکلاتی مواجه است. رئیس کل بانک مرکزی در این شورا حق رأی ندارد زیرا رئیس مجلس شورای نگهبان عضویت ندارد. حضور رئیس بدون حق رأی خواهد بود و حقوقدانان در این شورا اظهار نظر خواهند کرد. همانطور که در زمان انتخابات گفته شد 96 درصد مردم به بانک ها سرمایه دادند اما تنها 4 درصد سود حاصل شد، در بررسی چنین طرحی باید به این موضوع توجه شود. امروز ده‌ها متخصص اسلامی در قم در سطح دکتری در پژوهشکده‌ها فعال هستند و چه زمانی به آنها فضا می‌دهیم؟ مرحوم هاشمی هم همین طور کشور را اداره می کرد، به علما درس اخلاق می داد و می گفت به جای همه شما اقتصاد را اداره می کنیم. پس وضعیت امروز کشور این است! بانک‌ها از کل اقتصاد، تولید، کشاورزی و تجارت ما بهره‌برداری کرده‌اند و در شرایط رکود و رشد منفی تلاش می‌کنند تا شعب جدید خود را راه‌اندازی کنند، بنابراین نباید با خستگی به این موضوع رای دهیم، همانطور که با لغو آن موافقت کردیم. ارز ترجیحی در خستگی. انجام دادیم و حالا پشیمانیم.

وی گفت: با اقدامات پیش بینی شده برای این شورا در طرح پیشنهادی، نه تنها رئیس کل بانک مرکزی پاسخگو خواهد بود، بلکه اختیارات آن را افزایش خواهیم داد. باید توجه داشته باشیم که مجلس حق سوال و استیضاح از رئیس کل بانک مرکزی را ندارد، بنابراین باید عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وی از شورای قضایی حذف شود.

سید غنی نظری در پاسخ به اظهارات وی گفت: این مجمع امانت ماست. سوء استفاده از کسانی که در این دنیا کم دارند از پشت این سکو درست نیست. زیرا این افراد نمی توانند از خود محافظت کنند. خدمات او قابل تردید نیست. این حرکت منجر به تضعیف مجلس می شود. این آقایان بودند که حاشیه مجلس را روی ماشین دام درست کردند. انتظار می رود رئیس جلسه در کنترل جلسه احتیاط کند. آنها نمی توانند منطقی صحبت کنند، آنها نظرات خود را بر اساس احساسات خود بیان می کنند.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در این مناظره ها گفت: دوست عزیزی گفت مجلس خسته است اما من اعلام می کنم که نمایندگان در حال رسیدگی به امور هستند و دشمن خسته است.

روح الله ایزدخواه در سخنانی خطاب به سید غنی نظری افزود: دوستانم به آقای غنی نظری توصیه کردند که در قالب تذکر ماده ۷۵ پاسخ دهد. اما من این کار را نخواهم کرد زیرا وضعیت فعلی گویای خودش است. شما هم با این سخنرانی برای تغییر وضع موجود دست به کار شده اید. ما چیزی از شما ندیدیم اگر مخالف ثروتمندان هستید، بگویید. اگر می خواهید سیستم بانکی را بهبود ببخشید لطفا به من اطلاع دهید. با چوب به ما نزن او یک نماینده مستقل است و اینجا محل اظهار نظر است. ما بدون تعارف با مردم صحبت می کنیم و مردم خودشان قضاوت می کنند.

در ادامه جلسه سید غنی نظری در یادداشتی با اشاره به اصل 75 قانون اساسی گفت: نمایندگان خسته نیستند چون وقت خود را در ملت و جمهوری اسلامی می گذرانند. بعضی از دوستان می گویند مجلس در خواب به حذف ارز ترجیحی رای داد و مال خودشان است نه مجلس. رفتار نمایندگان مجلس نباید زیر سوال برود. اقدام مجلس در تحقیقات فولاد مبارکه گامی رو به جلو در مبارزه با فساد است. من هم با وضع موجود مخالفم. من هم با وضعیت فعلی بانک ها مخالفم. بانک ها عامل اصلی گرانی و تورم هستند. بر کسی پوشیده نیست که بانک ها باید پاسخگو باشند. من نه با شرایط فعلی موافقم و نه اقدامات فعلی بانک ها را توجیه می کنم. این قانون به عنوان یک قانون مترقی به مشکلات و مسائل بانک ها می پردازد. ما هم مخالف شرایط فعلی هستیم و وارد بحث دوست عزیز نمی شوم.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت باز هم تصریح کرد: مجلس گاهی اوقات در سه شیفت کار می کند. آنها از صبح امروز در حال بررسی طرح بانکی هستند و در صورت لزوم تا زمان نهایی شدن قانون در سه شیفت خواهند ماند. هیچکس خسته نیست از دوستان خواهش می کنم در گفتگو منصف باشند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا