دردسر تلفن‌های مزاحم برای اورژانس؛ آیا مجازات کافیست؟

اورژانس | تلفن

آیا تا به حال پشت خط کمک بوده اید؟ شاید یکی از سخت ترین لحظات در زندگی یک فرد این باشد که فردی برای زندگی خود به کمک نیاز دارد، اما به او دسترسی به کمک داده نمی شود. لحظه ای که تصادف شدیدی کرد یا یکی از اعضای خانواده اش دچار سکته قلبی و… شد، اما پس از تماس با نیروهای امنیتی، صدایی جز بوق شنید.

به گزارش مخبران، یکی از دلایل اصلی، تعداد زیاد مزاحمان تلفنی است که گاهی اوقات تعامل ما را با نیروهای امنیتی سخت می کند. از طرفی ایجاد مزاحمت تلفنی برای نیروهای امدادی بی حوصلگی نیازمندان است.

مشکل مزاحمان تلفنی برای اورژانس موضوع جدیدی نیست. مسئولان مدافع و پیشین این سازمان بارها از این موضوع گلایه کرده و حتی در قابل توجه ترین اما عجیب ترین شرایط، آماری در این زمینه ارائه کرده اند. آزار و اذیت نه تنها ماموران اورژانس را عصبانی می کند، بلکه کمک به افرادی که واقعاً به کمک نیاز دارند را مختل می کند و گاهی اوقات باعث می شود افرادی که واقعاً به کمک نیاز دارند پشت خط منتظر بمانند و با زندگی دیگران بازی کنند.

البته همه افراد به منظور ناراحتی با اورژانس تماس نمی گیرند و برخی از تماس گیرندگانی که آزاردهنده محسوب می شوند، افراد مسن، کودکان و غیره تنها هستند. با این حال، بسیاری از مزاحمان تلفن های اضطراری بزرگسالان هستند و جوانان برای تفریح ​​با اورژانس تماس می گیرند و برخی از این افراد افراد عادی هستند.

با این حال، آمار ارائه شده توسط مقامات اورژانس نشان می دهد که با گذشت زمان، میزان مزاحمت تلفنی آژانس کاهش قابل توجهی نداشته است و خدمات اورژانس همچنان یک مشکل باقی مانده است، بنابراین در شهریور 1400، دکتر Dr. پیمان صابریان – رئیس سابق سازمان اورژانس تهران – معمولاً حدود 5 تا 6 درصد تماس ها مزاحم تلفنی است، اما اسفندماه سال گذشته یحیی صالح طبری، رئیس فعلی مرکز اورژانس تهران اواخر سال گذشته در یک نشست خبری گفت: «تلفن داریم. مزاحمت در اورژانس تهران 10 تا 20 درصد یعنی 700 تا 1200 قطعی تلفن در اورژانس تهران.

البته آمار مزاحمت های تلفنی تنها به شهر تهران محدود نمی شود و شهرهای دیگر کشور نیز برای نیروهای امدادی با این مشکل مواجه هستند. اسفند 1400 مجتبی خالدی – سخنگوی اورژانس کشور – درباره آمار مزاحمت های تلفنی در کشور گفت: حدود 20 تا 30 درصد تماس های تلفنی اورژانس مزاحمت تلفنی است اما بیشتر این مزاحمت ها مشخص نیست. در همین ماه جواد مطیعی رئیس فوریت های پزشکی اردستان گفت: از ابتدای سال 1400 تا پایان بهمن ماه بیش از 15 هزار و 840 تماس با مرکز اورژانس 115 اردستان برقرار شده که متاسفانه 30 درصد به 115 تماس از سوی مزاحمان بوده است.

شاید در دهه‌های اخیر مشکل مزاحمت تلفنی بیش از هر زمان دیگری باشد، اما اکنون با فرهنگ توسعه یافته، تعداد مزاحمان تلفنی به شدت کاهش یافته است. اما سوال اینجاست که چرا شرکتی که با نجات جان سر و کار دارد باید همچنان با مشکل مزاحمان تلفنی دست و پنجه نرم کند؟ پیگیری های لازم تا کنون انجام نشده است؟

خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در اسفندماه سال گذشته در خصوص رعایت مزاحمان تلفنی توسط اورژانس کشور گفت: اورژانس کشور با جدیت به موضوع رسیدگی می کند. یک ماه و اداره حقوقی متولی این انطباق است. طبیعتا با قوه قضائیه در ارتباط هستیم و امیدواریم این ارتباط برقرار شود تا حکم بازدارنده ای در این زمینه در نظر گرفته شود. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم شاهد کاهش آزار و اذیت تلفنی باشیم. البته با سیستم های مخابراتی جدید می توان افراد را به راحتی شناسایی کرد، شاید قبلا این یکی از مشکلاتی بود که مردم با آن همذات پنداری می کردند اما اکنون این مشکل حل شده است.

خالدی گفت: همچنان نگرانی مبرم بابت انسداد تلفن ثابت متجاوزان وجود دارد که اگر تلفن ثابت مزاحم قطع شود و فردی در آن منزل دچار مشکل شود طبیعتا دسترسی به اورژانس کاهش می یابد. ما این دغدغه ها را داریم و امیدواریم با افزایش سطح فرهنگ و آگاهی و به ویژه با همت والدین، آموزش های لازم برای کاهش مزاحمت های تلفنی ارائه شود.

همچنین پزمان آقازاده معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تزران در بهمن ماه سال گذشته گفت: مهمترین راهکاری که می توان برای کاهش مزاحمت های تلفنی انجام داد، برخورد قانونی است. در حال حاضر مزاحمت تلفنی و مجازات آن از تعادل خارج شده است. برای مثال فردی با شماره تماس و سیم کارت اورژانس 115 را مورد آزار و اذیت قرار می دهد و در نهایت برای تنبیه سیم کارت خود را می سوزاند. طبیعتاً نمی توان از این مجازات جلوگیری کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با معاونت فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران، دادستانی تهران و سایر نهادهای ذینفع و حمایتی در حوزه امداد، گفت: این جلسات در سطح وزارتخانه برگزار می شود و محتوای جلسات باید مجرمانه تلقی شود. برای مزاحمان تلفنی.” حتی در این جلسات، حکم حبس دو تا شش ماهه در مورد جنایت مطرح شد.

به گفته وی، تداوم این جلسات مهم است که به نتیجه می رسد و می تواند مفید باشد.

به گفته مسئولان اورژانس کشور و مرکز اورژانس تهران، رعایت مبارزه با مزاحمان تلفنی به طور جدی در دستور کار قرار دارد، اما چگونه با این افراد برخورد کنیم؟

در مرداد 1400 زیرس اسدی رئیس اورژانس شهرستان جامو گفت: مزاحمان تلفنی که در ماه گذشته 1637 تماس با اورژانس شهرستان داشتند مورد بازجویی قرار گرفتند.

به گفته وی ظرف یک ماه جوانی 25 ساله در ساعات مختلف شبانه روز از طریق تماس با مرکز اورژانس جم مورد آزار و اذیت قرار گرفت که به مراجع قضایی معرفی و برای آنها پرونده تشکیل شد.

وی ادامه داد: این مرد در دادگاه بود و حکم قضایی برای او صادر شد. به والدین آنها نیز تعهد کتبی داده شد تا از این اتفاق جلوگیری کنند.

اگرچه برخورد با مزاحمان تلفنی در دستور کار قرار گرفته و مرحله به مرحله اجرا می شود، اما شاید بتوان راه حل دیگری برای ریشه یابی این مشکل اندیشید.

بختیاری – روانشناس – با بیان اینکه برخی مزاحمان تلفنی دچار مشکلات روحی و روانی هستند، گفت: طبیعتاً در بیشتر موارد فردی که با هدف سرگرمی برای نیروهای امنیتی ایجاد مزاحمت می کند، اطلاعات دقیقی از عواقب اقدام ناشایست خود دارد. انجام این کار ممکن است یک مشکل روانی برای این فرد باشد.

وی ادامه داد: در خصوص برخورد قانونی با این افراد قطعا کارشناسان حقوقی و افراد با تجربه در این زمینه باید نظر خود را اعلام کنند، اما شاید یکی دیگر از راه های کمک به این افراد و حل مشکل مزاحمان تلفنی ارجاع آنها به روانشناس و روانشناس باشد. مشاوران و فردی که آن را تکرار می کند نیاز به کمک و درمان دارد.

این روانشناس گفت: همچنین کمک گرفتن از این افراد در کارهای داوطلبانه یا اورژانسی نیز راهکار دیگری است تا از رفتار نادرست خود آگاه شوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا