اجتماعی

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – مخبران

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به مایعات برای متابولیسم را تامین می کنند. همانطور که انتخاب یک نوشیدنی مفید و مقوی می تواند تاثیر مفیدی بر سلامت فرد داشته باشد، بی دقتی در انتخاب آن نیز سلامت را به خطر می اندازد.

به گزارش مخبران،نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. از آنجایی که مصرف این مواد در تغییر دمای پوست تاثیر دارد، نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه گرم شدن فرد می شود. این عمل با نوشیدن نوشابه خنثی می شود. مصرف آب میوه ها و سبزی های تازه و خنک روح را انرژی می بخشد و بدن را تقویت می کند.

لازم به ذکر است که در کودک کل آب بدن تا ۷۵ درصد وزن بدن می رسد اما تا سنین بالا این مقدار کاهش می یابد. با چاقی درصد آب بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، توصیه های کلی برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت و وضعیت سلامت افراد عبارتند از:

– مصرف روزانه هشت لیوان مایعات ترجیحا آب به بزرگسالان توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده برای تامین آب مورد نیاز بدن و تولید شیر به حدود 1 تا 0.75 لیتر مایعات بیشتر از سایر زنان نیاز دارند.

– مصرف مایعات کافی در افراد بالای 55 سال تاکید می شود. این گروه سنی به دلایل مختلف از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف مواد مخدر بیشتر در معرض عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن خود هستند.

– در زنان باردار بر قطع یا محدود کردن مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین تاکید می شود و آب به عنوان بهترین نوشیدنی معرفی می شود. در صورت بروز تهوع صبحگاهی، استفاده از مایعات در بین وعده های غذایی توصیه می شود نه همراه غذا.

– در صورت بروز یبوست ناشی از کاهش تحرک دستگاه گوارش، مصرف مقادیر زیادی مایعات مانند آب یا آب میوه طبیعی به همراه غذاهای پرفیبر مانند نان هسته دار، حبوبات و غلات توصیه می شود. به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

– نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در بازارهای تمام نقاط جهان عرضه می شوند و مورد استقبال عموم به ویژه افراد چاق قرار می گیرند. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و برای مادران باردار، مبتلایان به فنیل کتونوری و افرادی که عادت به مصرف مکرر این نوشیدنی ها دارند، خطرناک است. راهی برای افزایش خطر زایمان زودرس در زنان باردار. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار نه تنها منجر به کاهش وزن می شود بلکه با تحریک اشتها منجر به افزایش وزن نیز می شود. افراد برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی به اشتباه به جای نوشابه های معمولی نوشابه های رژیمی می نوشند، اما دلیل اصلی چاقی نوع نوشابه نیست، بلکه مقدار و نوع آن است. عادات غذایی مردم..

به عبارت دیگر شما نمی توانید هر نوع و مقدار غذایی بخورید و ادعا کنید که مصرف نوشابه رژیمی باعث چاقی نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه های رژیمی گزینه مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که فعالیت بدنی شدیدی دارند یا در معرض هوای گرم قرار دارند باید مایعات بیشتری بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به خصوص در افراد بالای 55 سال تاکید دارد. در سالمندان، مصرف روزانه حداقل شش لیوان مایعات برای هیدراته نگه داشتن بدن ضروری است. زیرا با وجود نیاز واقعی به مایعات، این افراد کمتر احساس تشنگی می کنند و در نتیجه بیشتر در معرض کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید حاوی بیشتر مایعات ما باشد. نوشابه‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی قند زیادی دارند و ویتامین‌ها و مواد معدنی کمی دارند. به عبارت دیگر حاوی انرژی زیادی هستند و در عین حال به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه نیز بخشی از مایعات بدن را پر می کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآور دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در موارد کم آبی و نیاز به نوشیدن مایعات از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یکی از راه های اطمینان از کفایت مصرف مایعات روزانه توجه به خصوصیات ادرار دفعی روزانه است. ادرار باید حجیم، شفاف و بدون بو باشد.

– میزان کالری نوشیدنی ها بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و کالری دریافتی از این نوشیدنی ها زیاد است. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه مقداری از مایعات مورد نیاز بدن را تامین می کنند و حاوی کالری اضافی نیستند. همچنین برای محدود کردن میزان کالری و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها بدون کالری یا با کالری کم توصیه می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا