روش های جلوگیری از افتادن سنگ نما

روش موثر در پیشگیری از افتادن سنگ نما با پیچ رولپلاک نما انجام میشود. معمولا نما هایی که جنس آن از سنگ بکار گرفته میشود باید از ریزش سنگ نما جلوگیری کنند. فرقی نمیکند که چه سنگی در نما بکار رفته است و تجربه ما نشان داده که کم کاری در نمای ساختمان موجب خسارت میشود. قبل از انتخاب و خرید سنگ نما؛ این مطلب را تا انتها بخوانید و از نکات کاربردی آن بهره مند شوید.

کم کاری در ملات پشت سنگ نما

اینطور به نظر میرسد که در ملات ریزی پشت سنگ نمای ساختمان کم کاری صورت میگیرد. این کم کاری باعث بهبود بخشیدن به سرعت و در نتیجه ریزش سنگ و سقوط سنگ نما میشود. یکی از دلایل ریزش سنگ نما اینه که وقتی ملات در پشت سنگ ریخته میشود, باید حلات طبیعی خود را برای خشک شدن طی کند ولی معمولا روی ملات سیمان خشک میریزند تا سرعت بالا بره.

ملات ریزی در گذشته

ملات ریزی در گذشته به این صورت انجام میشد که ابتدا سنگهای نما در جای خود قرار داده میشد. بعد از آن ملات از قبل درست شده پشت سنگ ریخته میشد. کمی صبر میکردند تا ملات خودش خشک بشود و به سنگ بچسبد ولی امروز با ریختن سیمان خشک, اینکار از حالت عادی خارج شده و در نتیجه بجای اینکه ملات به سنگ بچسبد ,سیمان خشک آب آن را میکشد.

اسکوپ کردن سنگ برای پیشگیری از افتادن سنگ نما

اسکوپ سنگ نما خیلی خوب است اما آن هم روش استاندارد دارد. یعنی اینکه سیمی که برای اسکوپ استفاده میشود حتما باید از جنس گالوانیزه باشد. معنای گالوانیزه بودن یعنی ضد زنگ و پوسیدگی می باشد. اگر در روش اسکوپ سنگ نما شیارها به درستی زده نشود (از گوشه ها) و سیم خوب استفاده نشود باز بی تاثیر است.

روش پیشگیری از افتادن سنگ نما(پیچ و رولپلاک سنگ نما)

پیچ و رولپلاک سنگ نما موثرترین روش برای محکم کردن سنگ در نماست. برای اینکه سنگ دیگر از جای خود خارج نمیشود و سقوطی هم در کار نیست. پیچ کردن سنگهای نما روش استاندار , یعنی استفاده از پیچ های گالواتیزه میباشد. معمولا طول پیچی که در نما استفاده میشود 5 سانتی متر است.

علت ریزش سنگ نما

  • علت ریزش سنگ نما اسکوپ نکردن سنگ نما
  • ریختن سیمان خشک
  • نشست ساختمان
  • بازسازی داخل ساختمان و ایجاد تنش
  • زلزله و پس لرزه
  • آبخور بودن سنگ نما

خسارت ناشی از افتادن سنگ نمای ساختمان | علت افتادن سنگ نمای ساختمان

روش نگهداشت نما با طناب بدون داربست

بازسازی ساختمان های بزرگ، هتل های با نمای سنگی، بیمارستان ها و آپارتمان های بلند همیشه زمان بر و دشوار بوده است. اما محدود کردن حذف نما با پیچ و غلطک صفحه و استفاده از طناب هم سرعت بالایی دارد و هم کیفیت بسیار خوبی دارد. افراد باتجربه در این کار آنقدر سریع عمل می کنند که با چند بار بالا و پایین رفتن از نمای ساختمان به کمک طناب، تمام سنگ های نما را با پیچ و غلطک ورق ثابت می کنند. این باعث صرفه جویی در زمان می شود.

هزینه کم آن باعث می شود افراد از روش های گران قیمت استفاده نکنند. برخی از افراد بی اطلاع از وجود چنین روشی، تمام سنگ های ساختمان را برمی دارند و آن را دوباره قرار می دهند. مقاومت پیچ و رولپلاک در برابر سرما، ضربه و سازگاری آنها با اکثر انواع سنگ از دیگر مزایای روش ثابت سازی نما با استفاده از پیچ و رولپلاک می باشد. به علاوه استفاده از طناب برای بستن نما با استفاده از پیچ و رولپلاک مزیت محسوب می شود. زیرا از هزینه داربست و همچنین لباسشویی آبی که داربست انجام می دهد جلوگیری می کند.

جلوگیری از پارگی نما از ابتدا

برای اکثر کسانی که در حال حاضر به فکر پوشش ساختمان خود هستند، نمای سنگی بهترین گزینه است.پس بیایید از ابتدا از ریزش سنگ و حذف نما جلوگیری کنیم. بعد از چند روز از سنگ زنی ساختمان و خشک شدن ملات، می توانید در عرض چند ساعت کار پیچ و رولپلاک را انجام دهید. هزینه اضافی نخواهید پرداخت و از استحکام نما مطمئن خواهید شد. این نوع ساختمان در چهار فصل و در اثر سیل، باران، رعد و برق و زلزله ایمن است. جمع نمی شود و فرسوده نمی شود.

رعایت نکات در خصوص تعمیر نمای سنگی

برای اینکه بازسازی با حذف نمای استاندارد و باب میل پیش برود، باید چند نکته در این راستا رعایت شود:

کیفیت سنگ های نمای ساختمان باید سنجیده شود.

دلیل این امر ارزیابی شدت سوراخ‌های سنگ هنگام اتصال پیچ‌ها و رولپلاک‌ها است.

باید میزان آسیب وارده به سنگ ها مشخص شود و بر این اساس مراحل کار فرم دهی نمای سنگ آغاز شود.

اگر صاحبان ساختمان فکر می کنند سنگ های ساختمان بسیار فرسوده هستند و با یک ضربه فرو می ریزند، بهتر است پانسمان سنگ را به طور کامل انجام دهند و از تعمیرات با استفاده از پیچ و رولپلاک خودداری کنند.

هنگام تعمیر نمای سنگ با پیچ و رولپلاک برای رفع سنگ جدا شده باید از چسب سنگ استفاده شود.

صاحبان ساختمان ها باید بررسی کنند که افرادی که برای تعمیر نمای سنگی مراجعه می کنند از تجهیزات ایمن استفاده کنند.

زیرا در هنگام اتصال طناب و در ارتفاع در صورت ایمن نبودن تجهیزات و طناب ممکن است حوادثی رخ دهد.

نشانه های احتمالی ریزش نمای سنگی

ترک خوردن سنگ: مهمترین عاملی که می تواند نشانه ریزش نمای سنگ باشد وجود ترک در سطح سنگ است.

طبل زدن سنگ: این اتفاق نشان می دهد که سنگ به طور کامل از ملات جدا شده است.

انحراف سنگ ها به یک طرف: اگر سنگ ها به یک طرف منحرف شوند از یکدیگر جدا می شوند. این نشان دهنده شل شدن سنگ ها است.

شکل دهی و پوسته شدن سنگ: این مشکل ممکن است مستقیماً نشان دهنده سقوط نباشد، اما ممکن است این خبر را بدهد که رطوبت در پشت سنگ نفوذ کرده و ممکن است پیوندها شل شده و در نهایت سنگ جدا شود.

مدت زیادی از بازسازی نما می گذرد: اگر مدت زمان زیادی از عمر ساختمان گذشته باشد و سرویس یا تعمیر آن انجام نشده باشد، این امر می تواند احتمال ریزش نما را افزایش دهد.

سقوط نما: اگر می بینید که این اتفاق می افتد به نظر شما، می تواند به این معنی باشد که سنگ ها کمی از جای خود جابجا شده اند. در این صورت ملات پشت سنگ می ریزد و در واقع سنگ خالی می شود که به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. در این صورت سنگ هیچ ارتباطی با دیوار نخواهد داشت و هر لحظه ممکن است سقوط کند.حرف

دکمه بازگشت به بالا