فرهنگ و هنر

ریل‌گذاری سینما تغییر کرده است

وزیر ارشاد با تأکید بر این‌که مخالف خط‌کشی و دوقطبی‌سازی در سینما است، وفاق و همدلی را نیاز اصلی سینما در این روزها برشمرد و همچنین گفت: از جمله صحبت‌هایی که از من شنیده‌اند، این بود که قرار است ریل سینما به سمت پاسخگویی و انعکاس مسائل اصلی و واقعیات جامعه ایران تغییر کند و همکاران خبره گزارش دادند الحمدلله این اتفاق افتاده است.

به گزارش مخبران، محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره این‌که حال و هوای جشنواره فجر را چطور دیده است، اظهار کرد: همه تحلیل‌گران و کسانی که مسائل سینمای ایرانی را دنبال می‌کنند، اذعان دارند امسال جشنواره فیلم فجر با رونقی بسی بیشتر از سال‌های گذشته در حال برگزاری است؛ ما هم توجه ویژه رسانه‌های گروهی را داشتیم، هم مباحث داغ همیشگی در نقد و تحلیل فیلم‌ها را و هم استقبال بسیار خوب مردم را.

وی خاطرنشان کرد: از دیروز نمایش فیلم در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها آغاز شده، تصاویری که گزارش می‌شود، نشان‌دهنده استقبال پرشور در مراکز استان‌ها است که جای بسی خوشوقتی دارد. فضای گفت‌وگو و مباحثه در جشنواره داغ است. خوشحالیم که اهالی هنر و سینما در جشن بهاره فرهنگ و هنر کشور این‌طور با نشاط در صحنه حضور دارند.

وزیر ارشاد درباره سیاست‌هایی اعلامی وزارت ارشاد و این‌که این سیاست‌ها در فیلم‌ها اعمال شده یا نه، گفت: در دولت انقلابی و مردمی حجت‌الاسلام رییسی، شاید تنها دولتی بودیم که در ابتدای کار برنامه کامل تحولی را ارائه کردیم. خودم برش دقیق و مبتنی بر ۱۲۵ اقدام را برای وزارت ارشاد تهیه کردم و در منظر دید مردم و علاقه‌مندان گذاشتم. تقریبا یک سال و نیم در سینما و به صورت عام در فرهنگ و هنر در خدمت شما هستم و جای خوشبختی دارد که تقریبا بیش از توقعات‌مان در این حوزه جلو رفتیم.

او با بیان این‌که عدالت فرهنگی را در جامعه داریم، بیان کرد: روزی که کارم را در وزارتخانه شروع کردم، گفتم مسئله خوشایندی نیست که اکثر قریب به اتفاق فیلم‌ها در تهران تصویربرداری و اجرا می‌شود. ما ایران عظیم، بزرگ و سرافراز داریم که جابه‌جایی، این امکان را دارد که محل رشد هنرمندان و ایفای نقش‌ها باشد بنابراین در حوزه تولید این اتفاق افتاده و بخش مهمی از تولیدات ناظر بر مناطق مختلف کشور است.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به حضور کارگردانان فیلم‌اولی در جشنواره، بیان کرد: این موضوع جای شکرگزاری دارد. دوستان از ما می‌پرسند آیا این‌همه کارگردان فیلم اولی نشان از کاهش اعتبار کار نیست؟ می‌گویم این برخلاف نقدهای قبلی است. ما فضای رقابتی آماده کردیم، ۷۵ فیلم ثبت‌نام کردند و در رقابت دشوار با داوران سختگیر، ۱۰ فیلم کارگردان اولی به بخش داوری رسیده است. این روند را باید تحسین کرد. ۲ کارگردان خانم حضور دارند، گاه اتفاق می‌افتاد که کاری از خانم‌ها در جشنواره حضور نداشت. امسال ۲ کار اولی از خانم‌ها آمده است. 

اسماعیلی ادامه داد: امید، اخلاق و آگاهی‌بخشی که شعار اصلی جشنواره بود در قریب به اتفاق فیلم‌ها رعایت شده است. در عین حال به تولید دامن زدیم، امسال تولیدات خوبی داریم، مراکز عمده ما، فیلم تولید کردند که بخشی به جشنواره‌ها نرسید. برای سال آینده، سال بسیار پررونقی را پیش بینی می‌کنیم. این بهار سینمای ایران است، این‌که ۲۴ فیلم به داوری رسیدند و رقابت‌های نزدیک داریم. این همه کار مجوز گرفتند و دارند تولید می‌شود. ان‌شاءالله اهالی فرهنگ و هنر سال بسیار خوب فرهنگی و هنری را در پیش رو دارند.

او با بیان این‌که تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها را دیده است، در ادامه در ارزیابی‌اش گفت: بیش از توقعات من بود. نه من، بلکه دوستان خبر و کارشناسی خبر از اتفاق جدید در سینما خبر می‌دهند و می‌گویند ریل سینما به سمت اقتضائات اصلی جامعه ایران تغییر پیدا کرده است. این دستاورد مهم فرزندان هنری کشور است.

وزیر اشاد خاطرنشان کرد: از جمله صحبت‌هایی که از من شنیده‌اند، این بود که قرار است، ریل سینما به سمت پاسخگویی و انعکاس مسائل اصلی و واقعیات جامعه ایران تغییر بکند و همکاران خبره گزارش دادند الحمدلله این اتفاق افتاده است.

او درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت سینما در سال‌ آینده بیان کرد: در عین‌حال وظیفه خودمان را تسهیل‌گری‌ می‌دانیم، فضا را برای فعالیت همه فعالان آماده کردیم. آقای رییس‌جمهور مرتب با دغدغه موضوعات را پیگیری می‌کند، در سینما امر حاکمیتی محقق شده و علی ‌غم همه مشکلاتی که دولت دارد، چون معتقد است حوزه فرهنگ، حوزه پیشران توسعه کشور است به حوزه مدیریت فرهنگ اعتماد شده است.

اسماعیلی با تأکید بر تأمین نیازها و فراهم بودن زیرساخت‌ها خاطرنشان کرد: به عنوان مسئول فرهنگ و هنر کشور می‌گویم هیچ مانعی برای دامن زدن صدچندان در فعالیت فرهنگی و هنری وجود ندارد البته در چارچوب قانون و مقررات. از همه فعالیت‌ها و همه گروه‌ها و طیف‌ها حمایت می‌کنیم. سینما محل خط‌کشی نیست، برخی دوست دارند خط‌کشی کنند اما ما اهل خط کشی نیستم. ما در چارچوب قانون از همه فعالیت‌ها حمایت می‌کنیم و طبیعتا به عنوان حوزه حمایتی نگاه‌مان به آن دسته از کارهایی است که انطباق بیشتری با امید، اخلاق و آگاهی دارند و منطبق با نیازهای جامعه هستند.

او درباره نسبت فرهنگ و سیاست نیز با بیان این‌که نمی‌توانیم بگوییم به صورت مطلق بر روی هم تأثیر ندارند و با اشاره به وجه فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار کرد:”از یکی از بازیگران سرشناس مصاحبه‌ای دیدم که می‌گفت؛ انقلاب اسلامی تعالی به سینما داد. سینما دهه پایانی حکومت پهلوی، لوث شده بود و از آن به عنوان سخیف “فیلم فارسی” یاد می‌شد و خانواده‌ها از سینما بریده بودند و اشکال ناهنجاری در آن وجود داشت و اما الان به سینمای متعالی اخلاق‌محور و خانواده محور رسیده‌ایم و درخشیده‌ایم.” احساسمان این بود که این موضوع بایستی مجددا در سینمای کشور حاکم شود. حالا اگر کسی این امر را سیاسی تصور کند اشتباه است، این مطابق هویت ملی و تاریخی ایرانی هاست.

او در ادامه افزود: ما در این مدت از طرف کسانی تحت فشار برای اجرای این طرح هستیم، البته آنها نگاه سیاسی دارند و می‌خواهند مردم را از مدیریت و حاکمیت در این زمینه ناامید کنند. به عنوان وزیر فرهنگ از هنرمندان برای فعالیت در عرصه‌های هنری دعوت می‌کنم اما در مقابل من، و دوستان من در وزارتخانه، کسانی ایستاده‌اند که با بهانه‌های واهی،با دروغ و تحریم مخالف فعالیت فرهنگی و هنری و مخالف رونق گرفتن فرهنگ و هنر در کشور هستند. این شبکه دروغ پرداز رسانه‌ای تلاش می‌کند با سیاست‌زدگی و مزدوری و وابسته به پول‌های نامشروع، فضای کشور را ناامن جلوه بدهد. ما با اراده و با عزم در پی گسترش و ترویج هرچه بیشتر حوزه فرهنگ و هنر هستیم و توقع‌مان این است که اهالی در این فضای امن که شکل گرفته و زیرساخت، همکاری داشته باشند.

وزیر ارشاد با اشاره به افزایش سینماها و بحث آموزش در حوزه فرهنگ و سینما گفت: با چه روشی می‌توانیم خدمت کنیم جز با افزودن افراد، زیرساخت‌ها و پشتیبانی و دقیق‌ کردن قوانین. ما امروز هیچ فیلمی را نداریم، در جشنواره‌ها مجوز اکران گرفته باشد و فردا مجوز پخش عمومی پیدا نکند. با قوت ایستاده‌ایم و در این یک سال و نیم سپری شده، یک فیلم توقیفی هم نداشتیم، آنچه برای اهالی فرهنگ دغدغه بود، شفاف آمدیم قوانین را در اختیار تهیه‌کنندگان و عوامل قرار دادیم و آن‌ها می‌دانند با چه سازو کاری بدون هیچ مشکلی فیلمشان هم مجوز تولید بگیرد و هم در پخش اطمینان داشته باشند. از طرف دیگر زیر ساخت‌ها را فراهم کردیم تا اقتصاد تامین باشد.

او با بیان این‌که با سینمای چین و روسیه وارد مذاکره شده‌اند، گفت: چین ۸۳ هزار سالن سینما دارد که سالی حداکثر ۳۰ تا فیلم می‌پذیرد، ما داریم مذاکره می‌کنیم و اگر یک فیلم را برای اکران در سال اول بپذیرد، ببینید چه اتفاقی می‌افتد و چه درآمدزایی خواهیم داشت.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: فضا را در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار دادیم با قوانین شفاف، با زیرساخت بهینه شده و پشتیبانی کامل و با همراهی جریان سالم بنابراین توقع زایش جدید و قابل اعتنا در حوزه فرهنگ را داریم.

محمدمهدی اسماعیلی در پایان در پاسخ به این‌که سینمای ایران به چه چیزی نیاز دارد، گفت: اهالی سینما بایستی خودشان دلسوز این وضعیت باشند، چیزی که می‌بینم نیازمند وفاق و همگرایی هستیم. پیشکسوتان ما و افراد باتجربه و افرادی که نگاه متفاوت دارند باید مسائل اختلافی را کنار بگذارند و وارد سینما شوند و در چهارچوب قوانین فعالیت کنند. ما بستر را آماده کردیم، خط‌کشی نداریم، مخالف دوقطبی سازی هستیم و وحدت و همدلی را بزرگترین نیاز امروز سینمای ایران می‌دانم.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا