ضد یخ بتن چیست؟

یکی از مهمترین چالش های صنعت ساختمان، انجام فعالیت در هوای سرد و یخبندان است. در چنین شرایطی امکان یخ زدگی بتن به شدت افزایش می یابد به همین دلیل عملیات هیدراتاسیون به خوبی انجام نمی شود. راه درست برای حل این مشکل استفاده از ضدیخ بتن است. از این ماده برای کاهش نقطه انجماد در بتن استفاده می شود. همچنین برای اطلاع از قیمت ضد یخ بتن ادامه مطلب را مطالعه کنید.

بتن ضد یخ چیست؟

با سرد شدن هوا، آب موجود در بتن نیز یخ می زند، بنابراین مشکلات زیادی در عملکرد بتن و مقاومت بتن به وجود می آید. بنابراین اغلب در چنین مواقعی بتن ماندگاری ندارد و در نتیجه انتخاب مناسبی برای سازه مورد نظر نیست. علاوه بر این، کشش بتن در هوای سرد می تواند باعث ترک خوردن آن شود. بنابراین استفاده از ضدیخ بتن به عنوان یک راه بسیار مهم برای حل چنین مشکلاتی مطرح شده است.

ضد یخ های بتن در واقع مواد شیمیایی هستند که نقطه انجماد فاز مایع در بتن را کاهش می دهند و در نهایت در دمای حدود منفی 30 درجه استفاده می شوند. استفاده از ضد یخ برای هوای سرد و مناطق سردسیر اصول فنی خاص خود را دارد که همه آنها در نهایت 20 تا 50 درصد در زمان و انرژی صرفه جویی می کنند. ضد یخ بتن ZAF به عنوان یکی از محصولات جیکاوا نمونه ای از ضد یخ بتن قابل اعتماد و بادوام است که دارای استانداردهای لازم با عملکرد چندگانه می باشد.

انواع ضد یخ بتن

ضد یخ بتن مانند سایر افزودنی های شیمیایی بتن به دو صورت پودر و مایع وجود دارد. هر دو محصول با و بدون کلرید تولید می شوند. طبقه بندی بر اساس ساختار اجزا به شرح زیر است که شامل:

نمک های معدنی محلول

مواد افزودنی با ترکیبات آلی محلول

افزودنی های سریع تنظیم

مواد افزودنی جامد مختلف

به طور کلی ضدیخ تاثیری بر عملکرد بتن ندارد. با این حال، برخی از ترکیبات کلر کارایی بتن را افزایش می دهند. برخی از نام های این افزودنی بتن بسته به نام تجاری بتن پودری سریع گیر، بتن پودری زودگیر، بتن مایع زودگیر، ضدیخ بتن مایع و ضدیخ ملات مایع می باشد.

فراستینگ پودر بتن چیست؟

ضد یخ بتن پودری که عموماً برای بتن های غیر فولادی استفاده می شود. مخلوطی از کلرید کلسیم و نمک های معدنی در پودر ضد یخ استفاده می شود. این مواد برای بتن غیر مسلح و بیشتر در ملات سیمان استفاده می شود. این افزودنی سرعت و دمای هیدراتاسیون را افزایش داده و از یخ زدگی مخلوط سیمان جلوگیری می کند. این ضد یخ به دلیل وجود کلر توسط کارشناسان توصیه نمی شود.

ضد یخ بتن بدون کلرید: اگرچه استفاده از مواد حاوی کلر بتن را در دمای پایین تری نگه می دارد. با این حال، محدودیت های استفاده از آن در بتن مسلح شامل نیترات در مواد دیگر مانند افزودنی های ضد یخ بتن است. حد مصرف این ماده 2 درصد جرمی سیمان است. این نوع ضد یخ را می توان به راحتی در سازه هایی که بتن و فلزات به طور مستقیم به هم متصل هستند، استفاده کرد. زیرا به موضوع خورندگی مواد افزودنی توجهی نشده است و افزودنی های حاوی الکل تمایل دارند بتن و فلزات را تا حدی در تماس با بتن نگه دارند، مانند میلگرد.

ضد یخ در سیمان مایع چیست؟

ضد یخ بتن مایعی زرد رنگ است. وزن مخصوص این محلول حدود 1200 کیلوگرم بر متر مکعب است. این افزودنی با افزایش سرعت بتن ریزی و جلوگیری از فرورفتن آن مشخص می شود. این محلول حاوی آمونیاک با نیتروژن و الکل سنگین است. مشخص است که افزودن نیتروژن یا الکل به آب، نقطه انجماد آب را کاهش می دهد، اما به دلیل وجود مواد افزودنی دیگر مانند سیمان، تأثیر مستقیم بر روی آب کاهش می یابد.

در صورت وجود مشکل تاول در بتن استفاده از ضدیخ مشکل چندانی ایجاد نمی کند و باید از نسبت های جدید در طرح اختلاط استفاده شود. این به این دلیل است که ضد یخ بتن هوای اضافی را از بین می برد و مایعی همگن را تشکیل می دهد. دلیل این امر تجمع آب در حفره و یخ زدن آب است. ضد یخ از این اتفاق جلوگیری می کند.

مشخصات فنی بتن ضد یخ

طبیعتا انواع مختلف این نوع ضد یخ خواص متفاوتی دارند و قابلیت تشخیص آنها می تواند نوع کاربرد شما را مشخص کند. به عنوان مثال، تکنولوژی ضد یخ بتن ZAF از محصولات جیکاوا را در زیر ببینید:

مزایای ضد یخ بتن:

با توجه به تعاریفی که در مورد ضدیخ بتن مطرح کردیم، ضد یخ بتن مزایای زیادی دارد. مزایای ضد یخ بتن عبارتند از:

شرایط بهینه را در محیط های سرد و زیر صفر فراهم می کند.

سرعت کار در اثر استفاده از این افزودنی بتن افزایش می یابد و فشار قالب و جمع شدگی قالب نیز به سرعت کاهش می یابد. هنگام پاشش بتن خشک، استفاده از این افزودنی گرد و غبار تولید شده با این روش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

این مخلوط بتن را تا رسیدن به استحکام کافی برای قرارگیری نهایی حفظ می کند. در واقع مقاومت بتن جدید را تا دو برابر افزایش می دهد. زمان سخت شدن سرد بتن طولانی و گران است. با این روش زمان مراقبت کاهش می یابد و هزینه ها نیز کاهش می یابد. استفاده زیاد از این مخلوط بتن را به سرعت سفت می کند و فرم و کارایی ندارد. در صورت بروز چنین مشکلی می توان از ابزار بتنی برای حفظ کارایی استفاده کرد. این افزونه ها با یکدیگر سازگاری دارند.

در صورت استفاده از ضد یخ بتن، طرح اختلاط اولیه کمی گیج می شود و تغییرات در نتایج مقاومت نهایی مشاهده می شود. وجود یون کلر در برخی از انواع ضد یخ استفاده از آنها را در سازه های بتنی محدود می کند.

آسیب به بتن:

در کنار تمام مزایای ضد یخ بتن می توان در مورد برخی از معایب آن نیز صحبت کرد. از معایب ضدیخ بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

یک عیب ضد یخ بتن این است که زمان بسیار کمی برای مصرف بتن با این افزودنی لازم است، به همین دلیل این افزودنی درست قبل از بتن ریزی اضافه می شود.

در برخی موارد به دلیل استفاده از ضدیخ بتن پس از خشک شدن بتن تغییرات رنگ مشاهده می شود. این به دلیل این واقعیت است که سیمان قلیایی حاوی یون های کلرید است. اگر رنگ روشن روی رنگ تیره ظاهر شود، نسبت قلیایی سیمان به کلرید کم است و اگر لکه تیره روی رنگ روشن ظاهر شود، میزان قلیاییت افزایش می یابد. دلیل اصلی این موضوع عملکرد ضعیف و فشار آب است. اگر بتن همیشه مرطوب باشد، می توان به راحتی از چنین مشکلی جلوگیری کرد. این موضوع در طراحی بتن اکسپوز بسیار مهم است.

کاربرد ضد یخ بتن:

ضد یخ بتن کاربردهای زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

اغلب، ضد یخ بتن در هوای سرد استفاده می شود. این افزودنی سرعت و حرارت واکنش هیدراتاسیون را افزایش می دهد.

در محل های شیبدار و برخی از دیوارها از این مصالح برای استحکام بخشی سریع استفاده می شود. بتن پاشیده شده یا شاتکریت به سرعت گیرش بیشتر نیاز دارد. استفاده صحیح از این افزودنی استرس را بسیار آسان تر می کند.

استفاده بیشتر از سیمان ترجیحا نوع 3 و اختلاط آن با ضد یخ شرایط بهتری را برای بتن ریزی در سرما ایجاد می کند. سیمان نوع 1 نیز در صورت وجود مشکلات اقتصادی قابل استفاده است.

برخی از ضد یخ ها برای بستن سوراخ های مخازن یا حوضچه ها استفاده می شوند. اگر این ماده افزودنی به مقدار زیاد به بتن اضافه شود، سرعت گیرش آن بسیار بالاست و برای برخی از کارهای تعمیری مناسب است.

البته مهم ترین کاربرد این نوع ضدیخ، مقاومت در برابر هوای سرد به ویژه در مناطق سردسیر و یخبندان است. اما از جمله کاربردهای بتن ضد یخ ZAF می توان به بتن ریزی در هوای سرد و همچنین استفاده در بتن در معرض سیکل های یخ زدگی و ذوب مداوم اشاره کرد.

اثر ضد یخ بتن در ساخت و ساز چیست؟

بتن یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان سازی جهان به شمار می رود که به دلیل استحکام، دوام و دوام در بسیاری از سازه های عمرانی انتخاب اول است، اما این استحکام و قوام بالا منوط به رعایت محدودیت های آن است. پیاده سازی. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از محصولات مناسب

ترکیبات اصلی سیمان شامل سنگدانه، سیمان و آب است. برای به دست آوردن بهترین کیفیت بتن توجه به وضعیت این موارد و موارد بسیار مهم است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

الف) سنگدانه ها باید دسته بندی، شسته و از خاک و گل تمیز شوند. نسبت اندازه سنگدانه ها و درصد هر یک از آنها استفاده شده و همچنین ظاهر سنگدانه ها چه زاویه ای و چه صیقلی تاثیر بسزایی در مقاومت نهایی بتن خواهد داشت.

ب) نوع سیمان مصرفی در بتن باید با توجه به کاربری سازه و شرایط محیطی انتخاب شود.

ج) آب مصرفی در بتن باید تمیز و عاری از املاح و عناصر مضر برای بتن و آرماتورهای آن باشد.

ضد یخ بتن
ضد یخ بتن

طرح اختلاط بتن

پس از تحقیق و انتخاب مواد و مصالح مناسب، نوبت به انتخاب طرح اختلاط و میزان مصرف هر یک از آنها می رسد که بسته به نوع ساختار و کاربرد به روش های مختلفی قابل انتخاب است. لازم به ذکر است که سیمان در بتن برای تکمیل فرآیند هیدراتاسیون به آب تمیز و مناسب نیاز دارد، اما علاوه بر این، مصرف بیش از حد آب باعث کاهش مقاومت نهایی بتن، ایجاد ترک های سطحی به دلیل از دست دادن آب یا یخ زدگی آب در فصل سرد می شود. فرآیند هیدراتاسیون در فصل سرد است

اقلیم

یکی دیگر از مواردی که در بتن ریزی اهمیت دارد هوازدگی است، بتن ریزی در دماهای بالا باعث افزایش دما در هسته بتن و ایجاد تنش هایی می شود که باعث ایجاد ترک و بتن بی کیفیت می شود در حالی که بتن ریزی در دماهای پایین و زیر صفر می باشد. منجر به یخ زدن آب در بتن و فرآیند هیدراتاسیون ناقص و همچنین تجزیه مواد به دلیل افزایش حجم یخ نسبت به آب می شود.

امروزه با توجه به استفاده گسترده از بتن و نیاز به سرمایش در دماهای زیر صفر به خصوص در نقاطی از جهان که شرایط یخبندان رایج است، مواد افزودنی به نام ضدیخ بتن برای کاهش یخ زدگی به بازار عرضه شده است.

قیمت ضد یخ بتن چقدر است؟

ضد یخ ها انواع مختلفی دارند و برای همین قیمت آنها با هم متفاوت است.

اصول حاکم بر بتن در آب و هوای سرد چیست؟

همانطور که می دانید توصیه می شود در هوای سرد در دمای کمتر از 5 درجه قرار نگیرید مگر اینکه به نحوی بتوان دمای بالای 5 درجه را در تمام مراحل ساخت تا زمان قرار دادن بتن و حتی بعد از آن حفظ کرد.

استفاده از آبگرمکن صنعتی برای ساخت بتن در هوای سرد

قبل از بتن ریزی باید یخ و برف را از قالب جدا کرد. دمای قطعات فلزی اندازه گیری شد و اگر زیر صفر درجه سانتیگراد بود با یخ زدن فوری آب بتن، بتن غیرفعال می شد. این دمای پایین فلز باعث کاهش چسبندگی بتن و آرماتور می شود. حتی از ریختن بتن روی زمین یخ زده یا بتن یخ زده خودداری کنید.

ریختن بتن در دمای کمتر از 15 درجه سانتیگراد (15-) ممنوع است به استثنای ایجاد شرایط خاص و اجازه دستگاه های نظارت. یکی از این شرایط خاص میزان بتن است. اگر یک بعد بتن بزرگ باشد، دما در اثر واکنش گرمازا سیمان افزایش می یابد. بنابراین امکان ریختن بتن در دماهای پایین در این مقاطع وجود دارد. پس از ساخت بتن، زمان پمپاژ و رسیدن به محل ریختن باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. نوع تجهیزات حمل و نقل و حفاظت حرارتی بتن نیز بسیار مهم است.

راه های دیگری برای جلوگیری از یخ زدگی بتن چیست؟

1- مصالح بتن و آب را گرم نگه دارید

نگهداری مواد و آب گرم بتن برای جلوگیری از یخ زدگی، خودگرم شدن آب و مصالح اختلاط بتن راه آسانی نیست که در مقایسه با ضد یخ نیازمند تلاش زیاد، ویژه و کارآمد است. بدون بتن

2- استفاده از روان کننده سریع گیر به جای ضدیخ بتن

در بیشتر موارد به جای ضدیخ بتن از روان کننده های جامد سریع مختلف برای افزایش سرعت فرآیند گیرش بتن استفاده می شود. با استفاده از بتن زودگیر، به دلیل تسریع در فرآیند گیرش، میزان یخ زدگی محیط آبی بتن تا حدودی کاهش می یابد. اگر از این بتن زودگیر برای بتن در هوای سرد استفاده شود، طبق آیین نامه امکان ساخت بتن در هوای سرد وجود دارد، اما باید در نظر داشت که اگر هدف ما فقط جلوگیری از یخ زدگی بتن باشد، فقط تغییر یک چیز اصلی عامل مربوط به این قضیه. ضد یخ بتن با کاهش نقطه انجماد بتن و تسریع فرآیند هیدراتاسیون آن بهترین گزینه محسوب می شود.

ضد یخ برای ملات

ضدیخ ملات در واقع محصولی است که واکنش هیدراتاسیون را سرعت می بخشد. این محصول در شرایط آب و هوایی سرد و یخبندان استفاده می شود و می تواند به سرعت زمان پردازش را از 12 ساعت به حدود 4-5 ساعت کاهش دهد.

یکی دیگر از وظایف ملات ضد یخ افزایش دمای بتن است. جدای از این، کاهش نقطه انجماد بتن و افزایش مقاومت بتن را نیز می توان به دیگر عملکردهای این محصول اضافه کرد.

دکمه بازگشت به بالا