فروش جنجالی فسیل کمیاب حاشیه‌ساز شد

Tyrannosaurus rex زمانی با اقتدار در مناطق غربی آمریکای شمالی حکومت می کرد. اما حالا قرار است فسیل این دایناسور قدرتمند در آسیا به حراج گذاشته شود. کارشناسان حراج کریستیز در هنگ کنگ معتقدند اسکلت دایناسور تی رکس به قیمت 25 میلیون دلار فروخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این گونه 1400 کیلوگرمی در حال حاضر شن نام دارد. اما کسانی که اسکلت را می خرند، حق نام گذاری ویژه ای نیز دارند. اسکلت تی رکس در سازند نهر جهنمی مونتانا پیدا شد که به خاطر فسیل‌های مربوط به اواخر دوره کرتاسه (دوره‌ای که حدود 66 میلیون سال پیش به پایان رسید) معروف است.

اسکلت شن 12.2 متر طول، 4.6 متر ارتفاع و 2.1 متر عرض دارد. دایناسور T-Rex از 9 نوامبر به فروش می رسد. البته این اولین باری نیست که شاهد حضور اسکلت دایناسور در حراجی هستیم. در سال 2020، یک اسکلت تی رکس به نام استن به قیمت 31.8 میلیون دلار فروخته شد تا رکورد گران ترین فسیل دایناسور جهان را به دست آورد.

فروش بحث برانگیز فسیل های کمیاب کوتاهی می کند

جیمز هیسلوپ، رئیس علم و تاریخ طبیعی در کریستیز، خوشحال است. پس از حراج شگفت انگیز استن در کریستیز نیویورک، او گفت که بسیار خوشحال و هیجان زده است که می تواند یک اسکلت دایناسور دیگر تی رکس را به حراج بگذارد.

البته انتظار نمی رفت که شن رکورد استن را بشکند. اما مطمئناً پول بیشتری نسبت به فسیل کامل دایناسور تی رکس دیگر به نام سو دارد که در سال 1997 به قیمت 8.36 میلیون دلار (15.4 میلیون دلار با نرخ تورم امروزی) فروخته شد. در آن زمان، موزه تاریخ طبیعی فیلد در شیکاگو توانست این شکارچی شگفت انگیز را با کمک حامیان فردی به مجموعه خود اضافه کند.

در حالی که حراج داران کریستیز از این پیشرفت راضی هستند، دیرینه شناسان حال و هوای خوبی ندارند. توماس کار، دیرینه شناس و دانشیار زیست شناسی در کالج کارتاژ، فروش اسکلت دایناسور تی رکس را رویدادی غم انگیز برای دنیای علم می داند. البته هنوز مشخص نیست که این فسیل چقدر کامل است اما به هر حال فروش آن را می توان ضربه ای به علم دانست.

همچنین، اگرچه هایسلوپ سند از یکی از اسکلت‌های تی رکس که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است، استناد می‌کند، کار، که متخصص این گونه است، تاکید کرد که از وجود آن بی‌اطلاع است. با این حال، هر فسیل T. rex برای درک بهتر تکامل و زیست شناسی این دایناسورهای کمیاب ارزشمند است.

کار نگران است که اگر اسکلت تی رکس به جای موزه به یک مجموعه دار خصوصی فروخته شود، جامعه دیرینه شناسی دیگر قادر به بررسی و مطالعه آن نخواهد بود. موزه فیلد توانست 25 سال پیش فسیل دایناسور را در حراجی خریداری کند، زمانی که محبوبیت فزاینده فسیل دایناسور در بین افراد ثروتمند، رقابت نهادهای دولتی را با مشکل مواجه کرد.

در واقع، موزه‌ها دیگر نمی‌توانند چندین میلیون دلار برای خرید فسیل دایناسور بپردازند و این عرصه را به روی افراد ثروتمندی باز می‌کند که در دیرینه‌شناسی تخصص ندارند. به طور معمول، فسیل های دایناسور متعلق به یک موزه است، نه یک حراج!

5858

دکمه بازگشت به بالا