قدرت انفجار بیروت معادل 2.4 میلیون پوند تی.ان.تی بود/ کشته شدن افراد نزدیک به حادثه با ترکیبی از انفجار و اشعه حرارتی

تحلیل علمی تراژدی لبنان به نقل از واشنگتن پست؛

به گزارش گروه بین الملل آنا ، واشنگتن پست ، لبنان آثار ویرانگر انفجار گسترده روز سه شنبه در بیروت را تجربه می کند. دست کم 150 نفر جان باختند ، بیش از 5000 نفر نیز زخمی شدند و تخمین زده می شود 300000 نفر خانه های خود را از دست داده اند.

بزرگترین فاجعه انفجار حدود 2،750 تن نیترات آمونیوم است ، مواد اولیه این بمب. به گفته نخست وزیر لبنان ، حسن دیاب ، این اقلام از سال 2014 در یک انبار بیروت ذخیره شده اند.

واشنگتن پست فیلم ها ، عکس ها و تصاویر ماهواره ای از انفجار را جمع آوری می کند و لحظات منتهی به واقعه ویرانگر و پیامدهای آن را تجزیه و تحلیل می کند. این موارد با متخصصان مواد منفجره ، مهندسین ، شیمی دانان و پزشکان به منظور درک بهتر انفجار و تأثیر آن به اشتراک گذاشته شده است.

علت اصلی انفجار دوم

پیش از انفجار دوم ، چندین فیلم دود ، عمدتا سفید رنگ نشان می دادند ، از محل اولین انفجار در منطقه ای که گفته می شود نیترات آمونیوم در آن انباشته شده است ، برخاست. در ویدئویی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است ، آتش نشانان در حال سوختن در خارج از انبار دیده می شوند. به گفته والی بیروت ، هر 10 آتش نشان در صحنه حاضر جان باخته اند.


بیشتر بخوانید:

شایعاتی در مورد دخالت رژیم یونیستی در انفجار بندر بیروت

خطای انسانی یا حمله موشکی. چه چیزی باعث بدترین انفجار مشکوک هسته ای در غرب آسیا در سال های اخیر شده است؟


سپس جرقه های نارنجی از طریق دود ظاهر می شوند. بسیاری از کارشناسان مواد منفجره می گویند که این انفجارهای جرقه مانند ، حاکی از وجود مواد منفجره مانند مهمات یا وسایل سبک است. با این حال هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث انفجار اولیه شده است.

وان رومرو ، کارشناس انفجاری در انستیتوی معدن و فناوری نیومکزیکو ، اظهار داشت: دمای بالای ناشی از آتش سوزی و مقدار زیادی نیترات آمونیوم که در فضای محصور ذخیره شده است ، شرط لازم برای انفجار فاجعه دوم است. ایجاد شده. به گفته وی ، آنچه اتفاق افتاد طوفانی ویرانگر بود.

موج انفجاری با نیرو 2000 متر در ثانیه

به گفته چند کارشناس انفجار که فیلم های واشنگتن پست را بررسی کرده بودند ، ساعت 6:08 به وقت محلی ، یک انفجار قرمز باعث انفجار نیترات آمونیوم شد. گازهای ایجاد شده در اثر این انفجار ، موج مافوق صوت ایجاد کرده اند که می توانند در یک ثانیه 2000 متر حرکت کنند.

به گفته آنتونی بول ، مدیر مرکز مطالعات انفجار در کالج امپریال ، لندن ، که اثر انفجارها را روی بدن انسان مطالعه می کند ، تروما شوک باعث ایجاد یک دیواره هوای کاملاً فشرده در نزدیکی محل انفجار می شود که عملکرد دستگاه های حیاتی را مختل می کند. بدن انسان می تواند آسیب جدی به ریه ها ، پارگی گوش و حتی مرگ ایجاد کند.

انفجار بیروت | کشته شدن

دیوار هوای فشرده اطراف انفجار

با افزایش این انفجار ، موج شوک اولیه باعث شد مقدار زیادی آب به داخل هوا متراکم شود و یک ابر بزرگ به سرعت در حال حرکت است. سنگ ها و شیشه های خرد شده درون ابر باعث ویرانی ، کشته و زخمی شدن تعداد بیشتری از افراد شد.

موجودی موشکی و فروپاشی ساختمان منجر به تلفات بیشتر شد

تونی انیس ، مهندس مواد منفجره و شیمیایی به واشنگتن پست گفت كه بیشترین تلفات ناشی از انفجار موشكهای ذخیره شده یا فروپاشی ساختمان بوده است. وی اظهار داشت: افراد نزدیک به این رویداد با ترکیبی از انفجار و تابش گرما کشته شدند.

مدیر هتل سنت جورج ، مایل دور از صحنه ، همچنین گفت که می تواند بعد از انفجار نفس بکشد. طبق گفته متخصصان در مورد بررسی اثرات انفجارها بر روی بدن انسان ، احتمالاً تنفس این فرد نتیجه موج انفجار است که هوا را فشرده کرده و به ریه ها آسیب می رساند.

ابر قرمز ناشی از اکسیدهای نیتروژن

علاوه بر این ، انفجار حدود 3000 تن ترکیبات شیمیایی قوی ، ابر قرمز بزرگی را منتشر کرده است که ده ها کیلومتر با آن فاصله دارد. به گفته چریل رافر ، یک شیمیدان بازنشسته در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در نیومکزیکو ، آمریکا که چندین فیلم از این انفجار را بررسی کرده است ، رنگ دود بیانگر وجود اکسیدهای نیتروژن از انفجار نیترات آمونیوم است.

انفجار بیروت | کشته شدن

تجزیه و تحلیل توسط کارشناس انفجار مهندس شیمی ، تونی انیس تخمین زد که مقدار نیترات آمونیوم گزارش شده در انبار برابر با حداکثر 2.4 میلیون پوند TNT است. وی گفت: “این یک تراژدی کاملاً قابل اجتناب است.

انتهای پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا