اقتصادیمطالب برتر

معرفی انواع سوله و مزایا و معایب آن

سوله ها در سراسر جهان سابقه طولانی دارند و در سال های اخیر استفاده از انواع سوله در ایران افزایش یافته است. تاریخچه انبارها و انواع آن در ایران قدمت زیادی ندارد و در ابتدا از انبارها فقط برای اسکان موقت یا در کشاورزی و دامداری استفاده می شد. امروزه پیشرفت علم مهندسی در ساخت انباری باعث شده است تا از این سازه صنعتی استفاده های مختلفی صورت گیرد. صنایع بزرگ دنیا از سوله های مناسب برای مصارف مختلف استفاده می کنند و ایران نیز در تولید و استفاده از آنها از دنیا پیروی کرده است و انواع سوله ها بیشتر در بخش صنعتی کاربرد دارند.

تاریخچه سوله

همانطور که از تاریخچه گیاهی جهان پیداست، اولین بار در اواخر قرن پانزدهم در انگلستان استفاده شد. اعتقاد بر این است که این اقلام ریشه آنگلوساکسون دارند و سال‌هاست در روستاهای سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویلیام کاکستون، صاحب یک چاپخانه سابق در انگلستان، اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد انواع مختلف کلبه برای نگهداری مواد مختلف مانند ادوات مزرعه و محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته و حتی به عنوان پناهگاه یا انبار حیوانات استفاده می شده است.

سوله ها یکی از ویژگی های اصلی خانه های اروپایی محسوب می شوند. اما در دوران ویکتوریا محبوبیت بیشتری داشت. خانمی که در خانه بود، مهد کودک را جابجا کرد. کارگاه خیاطی و آشپزخانه فضای باز با استفاده از سوله های چوبی. و این خانه ها را در حیاط راه اندازی کنید.

بین جنگ جهانی اول تا جنگ جهانی دوم، علاقه شرکت های مختلف به Canucks با الهام از انگلیسی ها بیشتر شد و ساختمان را در خود جای داد تا فضاهای بیشتر و بیشتر در این زمینه و البته زمینه های ارزان و حتی مفید ایجاد شود. داشت بزرگ می شد

انواع سوله و تعاریف آنها

در سایت ویکی پدیا برای تعریف سوله آمده است که « سوله یک سازه فلزی با سقف شیبدار بر اساس محاسبات خاص طراحی و ساخته شده است. اولین سوله های دنیا از چوب ساخته شد و به مرور زمان و به دلیل مقاومت سازه های فولادی این سوله های فولادی وارد بازار ساخت و ساز نیز شد.

سوله ها را می توان بر اساس نوع دهانه یا اسمی تقسیم کرد.

ابتدا انواع سوله ها را با توجه به اندازه و نوع دهانه تقسیم بندی می کنیم که یک نوع تقسیم بندی منحصر به فرد و مفید برای مطالعه مهندسین حرفه ای است:

شکل 8 سایبان تک بازشو

دو یا چند ستون باز یا رایج را با فرمت 88 یا 888 یا 8888 خالی کنید.

سوله دو محفظه ای به سبک 88

سوله قوسی

سوله چند ضلعی

نحوه ساخت انواع غار

انبارهای زیادی در انواع مختلف در جهان وجود دارد. اما سه نوع سازه بیشترین کاربرد را در دنیا و ایران دارد. در این قسمت از مقاله اجرای انواع انبار را بر اساس رایج ترین انواع به اشتراک می گذاریم و آنها را توضیح می دهیم:

نوع اول: جریان بالا که به جریان باندل برگ و جریان سنتی معروف است.

نوع دوم: خانه نور که نام هایی مانند ماشین، سرپناه و خانه HSS نیز دارد.

نوع سوم: سوله های UBM

سوله سنگین

این نوع سوله ها که به سوله های سنتی نیز معروف هستند در ایران کاربرد فراوانی داشتند و در ابتدا در بسیاری از ساختمان های ایران از سوله های سنگین استفاده می شد. تیرهای فولادی که به همان اندازه محبوب هستند، تیرهای سنگین یا سنتی نامیده می شوند. اما با گذشت زمان و پیشرفت علم مهندسی مشخص شد که این سوله ها در برخی ساختمان ها یا مکان های خاص شهرهای سنگین قابل استفاده نیستند. انواع دیگر انبارها و روش های اجرای انبار نیز وارد بازار شده است.

سوله یا سقف سبک

نوع دیگر سوله ها، سوله های سبک هستند که به دلیل طراحی منحصر به فرد، جمع و جورتر و بهتر از انواع سنگین هستند. این نوع از آلیاژهای سبک اما قوی ساخته شده و به سوله مشبک نیز معروف است. این نوع انبارها ساختمان های چند منظوره ارزان قیمت هستند و در مغازه ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سبکی این نوع سوله ها به دلیل برداشتن تیرهای آهنی از سقف این ساختمان هاست و به همین دلیل سبک تر از سوله های تیر ورقی هستند. جالب است بدانید که این نوع سوله ها به روش های مختلف و با توجه به خواسته و نیاز مشتری ساخته می شوند. بدنه های سبک یا خرپاها معمولاً از پروفیل های صنعتی ساخته می شوند. به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب سوله، نام تجاری آن را در نظر بگیرید زیرا مهارت و مهارت در ساخت چنین سوله ها نقش مهمی دارد. کمی خطای علمی در ساخت سوله می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و از طرفی سوله هایی که به درستی ساخته و نصب می شوند استقامت بالایی دارند به همین دلیل به سازه های مادام العمر معروف هستند.

یکی از مزیت های اصلی این نوع سینک ها باز شدن منعطف آنهاست که بر اساس نیاز مشتری قابل تغییر است و انواع سینک ها این مزیت را ندارند.

سوله UBM نوع دیگری از سوله است

سوله های UBM چند سالی است که وارد بازار ساختمان شده اند و هنوز نتوانسته اند جایگزین سوله های خرپایی شوند. این نوع سوله ها نیز دارای ساختار پیچیده ای هستند که توسط نرم افزارهای تخصصی طراحی شده است.

زمانی که این نوع سوله ها وارد بازار ساخت و ساز شدند، خیلی ها تصور می کردند که وارد بازار کامل شده است، البته برخی هنوز معتقدند که این روش هنوز در بین کارگران ساختمانی به خوبی جا نیفتاده و به زودی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. انجام خواهد داد.

برخی از مهندسین متخصص این روش را از معایب روش قدیمی شمع ورق می دانند. در ساخت این گونه سوله ها روش ورق بست وزنی ندارد ولی چون بازشو تغییر نمی کند مانند روش بندکشی ورق در نظر گرفته می شود. از طرفی به دلیل ساختار منحصربفرد و شکافته شده آنها به راحتی حمل نمی شوند و در این صورت محدودیت هایی مانند روش لفاف بندی دارند.

از این نوع سوله در ساخت بیمارستان ها و داروخانه ها نمی توان استفاده کرد و معمولاً برای انبارهای نظامی، کارگاه های صنعتی و انبارهای لوازم خانگی استفاده می شود و همچنین می توان از آنها در مرغداری، پرورش قارچ و نگهداری محصولات کشاورزی استفاده کرد. . البته برخی بر این باورند که این نوع سوله به دلیل نوع عایق بودن آن برای نگهداری محصولات قابل استفاده نیست. زیرا ممکن است نوع عایق خراب شود و غذا خراب شود و بهداشت به درستی رعایت نشود.

چه نوع سوله ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

سوله خرپایی یا سوله سبک یکی از پرطرفدارترین روش های ساخت سوله می باشد. با این نوع سوله به دلیل انعطاف پذیری، مشتری گزینه های زیادی با اندازه های مختلف و در عین حال وزن دارد. یکی از دلایل انتخاب اینگونه سوله ها قیمت مناسب آنها نسبت به کارایی آنهاست. استفاده از این نوع سوله ها به دلیل مقاومت آنها و همچنین حذف سایر هزینه ها می باشد. هزینه اضافی که در این شرایط کسر می شود هزینه حمل و نقل این سوله است که نسبت به سایر انواع سوله کمتر است.

طراحی سوله نوری با قرار دادن خرپا سقفی به این صورت است که دوام را فراهم می کند و همانطور که قبلا گفته شد این نوع سوله یکی از انواع سوله شناخته شده برای همه زندگی است. این نوع سوله ها را می توان با انواع جرثقیل نصب کرد و محدودیتی در مورد استفاده از جرثقیل وجود ندارد.

یکی از دلایل استفاده از این نوع کلاه ها سرعت بالای طراحی و نصب آن هاست در حالی که این سرعت به کیفیت کار لطمه ای وارد نمی کند و طراحی آن شامل سرعت است. بنابراین طراحی خاص این نوع کلاه ایمنی نه تنها با سرعت و قدرت کامل می شود، بلکه طراحی منحصر به فرد آن می تواند استفاده از فضا را نیز بهبود بخشد.

همانطور که در بالا ذکر شد این نوع کانکس دارای دهانه انعطاف پذیر بوده و امکان ساخت با هر دهانه ای در این نوع کانکس وجود دارد بدون اینکه کاربر بخواهد هزینه اضافی بپردازد.

نکات مربوط به طراحی و انتخاب انواع سوله

با توجه به اینکه سوله باندی یا سوله سبک یکی از پرکاربردترین انواع سوله می باشد، بهتر است برای طراحی و انتخاب سوله مناسب بدانیم که به چه نکاتی توجه کنیم. مواردی مانند ارتفاع انبار، دهانه انبار، طول انبار و شیب ذخیره سازی بسیار مهم هستند. بار وارد شده به سوله مانند بارهای باد و برف و همچنین زلزله و موقعیت سوله با توجه به میزان مقاومت زمین در طراحی، ساخت و انتخاب صحیح سوله سبک یا خرپا بسیار مهم است.

مزایای سوله از نوع خرپایی چیست؟

کارشناسان و مهندسین خبره معتقدند که سوله قیچی به دلیل طراحی خاص و انعطاف پذیری که دارد، زمینه های کاربردی نامحدودی دارد. از این نوع ایوان در ساخت انواع ساختمان های صنعتی، پارکینگ طبقاتی، سالن های ورزشی، سالن های نمایشگاهی بین المللی، اقامتگاه های ضروری، سالن اجتماعات و تاسیسات صنعتی و حتی ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

آیا می توان به سوله های دست دوم اعتماد کرد؟

برخی صدف های مستعمل را تعمیر و رنگ آمیزی می کنند و با قیمت ارزان می فروشند. کاربران این نوع سلول های دست دوم نیز عموما راضی هستند. اما از سوی دیگر سودجویان هستند که با استفاده از ورق های فلزی نازک غیر استاندارد اقدام به ساخت جعبه کرده و دست دوم می فروشند. بنابراین هنگام خرید مایعات دست دوم باید با افراد متخصص مشورت کرد.

از کجا انبار اجاره کنیم؟

برای اجاره انبار میتوانید به سایت سوله مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا