نخست‌وزیر عراق: آماده تحویل قدرت به دولت منتخب هستم

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری آنلاین مخبران، مصطفی الخازمی نخست وزیر بعد از ظهر پنجشنبه در سخنرانی خود در جلسه شورای دولت تاکید کرد که کشور پس از انتخابات با یک مشکل سیاسی واقعی مواجه است که نیازمند راه حل و همکاری است. از همه احزاب، که سیاست است.

خبرگزاری عراق (وا) به نقل از الکاظمی گزارش داد که در این مرحله رهبران سیاسی باید جان خود را فدای کشور و ملت خود کنند. زیرا این مسائل بر عملکرد دولت و نهادهای دولتی تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه 28 ماه کار دولت است، بودجه فقط شش ماهه است، ادامه داد: اکنون در هشتمین ماه سال 2022 هستیم، اما از بودجه خبری نیست. در این موضوع مشکل دولت نیست، بلکه شرایط سیاسی کنونی عامل این مشکل است.

نخست وزیر عراق عدم احداث مدارس، جاده ها و زیرساخت ها در عراق را ناشی از عدم توافق سیاسی برای تشکیل دولت یا یافتن راه حل برای بحران سیاسی دانست و گفت: گفتگو تنها راه حل است. مشکلات ما است، اما استفاده از روش‌های فشار رسانه‌ای، هرج و مرج یا ناامیدی به ما کمک نمی‌کند تا تجربه‌ای دموکراتیک جدید برای مردم ایجاد کنیم.

الکاظمی گفت که شهروندان عراقی باید بدانند که هر روز که بحران سیاسی حل نشود، دولت با تحریم مواجه خواهد شد. بنابراین، اگر کسی فکر می‌کند که دولت در صدد ایجاد تنش است، اشتباه می‌کند.

برخی از سیاستمداران عراقی بر این باورند که تظاهرات و تهاجم جنبش صدر به پارلمان و مسدود شدن جلسات پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور و معرفی نخست وزیر در راستای تداوم دولت مصطفی الکاظمی است. .

الخازمی نیز به این ادعا پاسخ داد و گفت ما حاضریم قدرت را به هر دولت منتخب واگذار کنیم. اگر احزاب سیاسی به توافق برسند، ما هر لحظه آماده هستیم. جمله دولت یا نخست وزیر یا انحلال یا تعطیلی روند تشکیل دولت چیست؟ این چیه؟ چه کسی حاضر است در این شرایط سخت بماند؟».

نخست وزیر عراق به افزایش فروش نفت و افزایش درآمد عراق نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: امروز ممکن است عراق در وضعیت بهتری قرار گیرد. امکانات، ثروت و رونق اقتصادی به ساخت کشور ما کمک می کند. ما در دو سال گذشته توانسته ایم روابط خود را با همه کشورهای جهان احیا کنیم و امروز عراق مرکزی است که در آن با دیگران ملاقات و تکامل پیدا می کنیم.

وی با اشاره به دعوت خود از احزاب سیاسی عراق برای گفت و گو، گفت که دعوت وی مورد استقبال طرفین قرار گرفته و همچنان در تلاش هستند تا زمینه را برای گفت و گو میان احزاب داخلی عراق فراهم کنند.

انتهای پیام/ص




این مقاله را به صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا