نگاه “خام‌فروشی” به معادن باید جای خود را به “انقلاب معدنی” دهد

انقلاب معدنی

یکی از اعضای شورای عالی معادن ، یک کارگروه ویژه ، خواستار تغییر دیدگاه دولت در مورد معادن به منظور پیشرفت بیشتر در تولید و انقلاب مواد معدنی شد و تأکید کرد که معادن کشور مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

سجاد قرقی ، نایب رئیس کمیسیون صنایع معدنی و معدنی اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی معادن ، در مصاحبه با مخبران گفت: ورود به بزرگترین باشگاه معدن کاران جهان

وی گفت: با کاهش مناطق شهری و مسکونی ، زیرساخت ها و امنیتی – نظامی ، بیش از 70 درصد کشور تحت حمایت سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و حدود 16 درصد سازمان انرژی هسته ای و تنها 5 درصد کشور در حال اکتشاف و استخراج مواد معدنی هستند. ، نیمی از همین ظرفیت 5 درصدی به دلیل مشکلات فنی یا مالی تعطیل شده است.

اعضای کارگروه ویژه شورای عالی معادن ، مجوز معدنچیان را برای کشف و استخراج ذخایر معدنی بزرگ کشور با اتخاذ استانداردهای زیست محیطی و فنی مانند سایر کشورها در نظر گرفتند: به عنوان مثال ، معدن کاران در حال حاضر در مناطق سبز جورجیا کار می کنند. راه حل های اساسی برای حفظ منابع طبیعی ابداع شده است. بنابراین ، بهترین کار این است که به کارگران معدن اجازه دهیم همه استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند تا بتوان از پتانسیل این ذخایر بزرگ استفاده کرد.

قرقی با بیان اینکه باید چشم انداز دولت برای دستیابی به جهشی در تولید و انقلاب معدنی را تغییر دهیم ، تأکید کرد: دولت معدن کاران را به عنوان فروشنده مواد اولیه می داند و معادن را به عنوان تأمین کننده مواد اولیه صنایع سطح پایین معرفی می کند. با این وجود گران بودن یک محصول ارزش چندانی به کشور نمی دهد.

ایجاد یک زنجیره پایین دستی بهترین راه حل نیست …

نایب رئیس کمیسیون صنایع معدنی و معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: ارزش اضافی تفاوت بین تولید و تولید است. دستورات و مداخلات دولت 50٪ ارزان تر از قیمت جهانی خریداری می کنند و حاوی یارانه های سوخت هستند. در چنین مواردی ، ارزش اقتصادی اضافی ایجاد شده در این صنایع وجود ندارد و لازم است استراتژی جدیدی بر اساس ارزش ایجاد شده در هر بخش متناسب با شرایط اقتصادی کشور و جهان اتخاذ شود.

یکی از اعضای گروه کار در مورد بازیابی ، فعال سازی و توسعه معادن در مقیاس کوچک گفت: “به عنوان مثال ، استرالیا انبار زیادی از سنگ آهن دارد و سال گذشته 883 میلیون تن سنگ آهن استخراج کرده است که فقط 5.5 میلیون تن فولاد و 827 میلیون تن تولید می کند. میلیون ها تن سنگ آهن صادر کرده است. این نشان می دهد که نیاز به یک استراتژی بهتر ایجاد زنجیره نزولی و محاسبه دقیق تر ارزش افزوده واقعی هر بخش نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا