عمومیمطالب برتر

هزینه ساخت سالن همایش

طراحی سالن کنفرانس: امروزه سالن های کنفرانس از شکل سنتی به مفهومی مدرن و جذاب تبدیل شده است. اتاق های کنفرانس و جلسات از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا جلسات و سمینارها در این مکان برگزار می شود که معمولاً شخصیت های مهم در آن حضور دارند. به طور کلی در دکوراسیون داخلی این گونه تالارها علاوه بر مسائل زیبایی شناسی معماری، مسائل فنی باید استانداردها و معیارهای زیادی را در نظر گرفت. نکته مهم دیگر حل ارتباطات و مسیرهای پیچیده در طرح و مکان مخاطب است، زیرا هدف نهایی از ایجاد چنین فضایی، ارائه خدمات به مخاطبان و ذینفعان است.

مراحل طراحی اتاق جلسه

طراحی سالن کنفرانس فرآیندی پیچیده است که به شایستگی بالا و دانش علمی کاربردی نیاز دارد. بین قسمت های مختلف سالن کنفرانس؛ مهمترین قسمت نقش اصلی اوست. مراحل و ملاحظات خاصی وجود دارد که در هنگام طراحی فضای سالن اصلی به آنها توجه خواهیم کرد:

مشاوره طراحی اتاق کنفرانس

اولین قدم در طراحی اتاق کنفرانس و طراحی اتاق کنفرانس مشاوره با صاحب کسب و کار است. در این مرحله کاربر، قابلیت ها، ویژگی ها و انتظارات کارفرما در جلسات مشاوره مشخص می شود. به طور معمول، این جلسات مشاوره با بازدید از محل پروژه توسط کارشناسان برای مستندسازی وضعیت موجود همراه است.

در مرحله اولیه، کارشناسان تخمین های اولیه الکتریکی و معماری را تهیه می کنند. این برآوردها در قالب یک طرح پیشنهادی به کارفرما ارائه می شود. طرحی که شامل اطلاعات فنی، لیست قیمت و تجهیزات و مواد مورد نیاز برای کار است. طرح پیشنهادی مبنای جلسات بعدی برای نهایی کردن طرح ها و آماده سازی طراحی سالن کنفرانس است.

طراحی نقشه ها، طرح های چیدمان و طرح های اصلی سه بعدی

پس از تصویب طرح اولیه ساخت سالن کنفرانس نوبت به تهیه پلان سالن می رسد. نقشه هایی که شامل پلان ها، مقاطع طولی- عرضی و برنامه ریزی فضایی است. وظیفه انجام این قسمت از طراحی سالن کنفرانس بر عهده تیم معماری خواهد بود.

در مجمع باید موارد زیادی از جمله موارد زیر در نظر گرفته شود.

مکان، سن و مخاطب

گذر مردم

از رنگ های جذاب استفاده کنید

اجرای اصول زیبایی شناسی

روشنایی

استفاده از دیوارپوش های آکوستیک

مبلمان

سیستم های صوتی و تصویری

سیستم کنترل مرکزی

ابعاد اتاق کنفرانس

ابعاد و شکل اتاق در طراحی اتاق کنفرانس اهمیت ویژه ای دارد. این ابعاد به چیزهای زیادی بستگی دارد، از جمله تعداد تماشاگران، اندازه صندلی ها، خطوط دید تماشاگران، عرض راهرو و تعداد ردیف های سالن. در سالن های سخنرانی کوچک با حداکثر ظرفیت 80، اتاق های مسطح مناسب تر هستند. اما در سالن های بزرگ به دلیل ظرفیت زیاد سالن، دید بهتر مخاطب نسبت به قدمت سالن و سایر عملکردها، از سطوح شیب دار یا پلکانی استفاده می شود.

استانداردهای طراحی سالن کنفرانس

قبل از بررسی استانداردهای مرکز بزرگ همایش ابتدا به معرفی قسمت های مختلف آن می پردازیم. قسمت های مختلف سالن کنفرانس شامل قسمت ورودی و پذیرایی، سالن انتظار، سالن اصلی، صحنه، پشت صحنه و فضاهای خدماتی می باشد. سالن کنفرانس کوچک دیگر شامل فضای ورودی و پذیرایی، فضای انتظار، پشت صحنه و فضاهای خدماتی نمی شود و تنها شامل سالن اصلی می شود.

ورودی و خروجی سالن

ابتدایی ترین نقطه ورود به اتاق کنفرانس، ورودی است. بنابراین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این قسمت از طراحی سالن کنفرانس تنها به طور خلاصه در مورد ورودی و خروجی سالن صحبت می کنیم.

برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد؛ ورودی و خروجی های متعددی را برای سالن در نظر بگیرید.

ورودی و خروجی اتاق کنفرانس باید برای حضار در اتاق قابل رویت باشد.

در صورت امکان از ورودی و خروجی مجزا برای سالن های کنفرانس استفاده کنید.

حداقل اندازه درب های ورودی سالن باید معادل نصف تعداد کل درب های خروجی باشد.

عرض مورد نیاز درب های ورودی حدود 85 سانتی متر به ازای هر 100 نفر می باشد.

ورودی سالن را در نظر بگیرید تا در صورت وجود افراد زیاد یا اتفاقات غیرمنتظره بتوانید از آن به عنوان خروجی اضطراری استفاده کنید.

مهمان خانه

قسمت بعدی پذیرایی یا اتاق انتظار است. در سالن انتظار، میزان فضای در نظر گرفته شده برای هر 6 نفر یک متر مربع است، بنابراین برای هر نفر به 300500 متر مربع فضا نیاز داریم، اما در این صورت افراد فضای بسیار کمی خواهند داشت، بنابراین برای راحتی کار. مخاطب ما برای هر 6 نفر 3 متر مربع در نظر می گیریم و با این محاسبه برای 300 نفر به 150 متر مربع فضا نیاز دارید. برای طراحی سالن کنفرانس با توسعه مهندسی نیکان تماس بگیرید.

محل اداری

در مورد اتاق های خدمات واقع در اتاق انتظار، تنها یک نکته قابل توجه است: سرویس های بهداشتی باید به راحتی در دسترس باشند و در عین حال نباید قابل مشاهده باشند.

سالن راهرو

ابعاد فضای در نظر گرفته شده برای راهروی سالن اجتماعات برای هر 100 نفر 70 سانتی متر می باشد. البته نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه کنید، شرایط خاص افراد مختلف مانند افراد دارای معلولیت و افراد دارای معلولیت جسمی است. 70 سانتی‌متر فضا برای صندلی‌های چرخدار و 83 سانتی‌متر فضا برای افرادی که از دو عصا استفاده می‌کنند، بگذارید. در برخی از سالن های همایش جدید، مسیر نشستن افراد از مقابل ردیف اول صندلی ها می گذرد و با توجه به شرایط مردم، حداقل عرض این معابر باید 140 سانتی متر باشد. عرض راهرو در امتداد دیوارها 100 سانتی متر است.

اگر قصد دارید از دو راهرو در طرفین اتاق جلسه استفاده کنید، تعداد صندلی های هر ردیف 16 است و اگر قصد دارید در یک سمت راهرو بسازید، این تعداد به 8 صندلی کاهش می یابد، اگر سه صندلی در نظر بگیرید. راهروها (دو راهرو در طرفین و یکی در وسط) اتاق کنفرانس، می توانید از 25 صندلی پشت سر هم استفاده کنید.

چیدمان صندلی

دو عامل تعیین کننده در چیدمان صندلی ها وجود دارد که عبارتند از اندازه صندلی ها و فاصله بین ردیف ها برای عبور مخاطب. نکته بسیار مهم در چیدمان نشیمنگاه این است که فاصله ردیف ها از ابتدا تا انتها یکسان باشد. برای راحتی و توجه مخاطب بهتر است بین ردیف صندلی ها اختلاف ارتفاع کافی در نظر گرفته شود. البته پاسخگویی به این چالش به نوع و ابعاد صندلی نیز بستگی دارد.

سوال بعدی در مورد چیدمان صندلی ها و دید کلی مخاطب در اتاق های شیب دار است. زاویه دید معمولی مخاطب باید 30 درجه باشد و سر و گردن ثابت باشد و فقط چشم ها کمی حرکت کنند. زاویه دید ایده آل حدود 60 درجه است و سر و چشم ها به آرامی حرکت می کنند. برای درک کامل بدون حرکت سر، زاویه دید باید 110 درجه باشد.

تجهیزات سالن

شنیدن صدای با کیفیت از سیستم صوتی در طراحی و تجهیز سالن کنفرانس بسیار مهم است. تجهیزات اصلی سیستم صوتی سالن کنفرانس شامل میکروفون، فرستنده، منابع تغذیه، گیرنده، پروژکتور، دوربین های چرخشی، تقویت کننده های تنظیم صدا و بلندگوهای دیواری و سقفی می باشد. تجهیزات جانبی شامل هاب ها و پورت های USB، نمایشگرها، سیستم های ترجمه همزمان، تجهیزات ضبط صدا و تصویر و غیره است.

عواملی که بر کیفیت صدا در اتاق کنفرانس تأثیر می گذارند عبارتند از قرار دادن آمپلی فایرها، میکروفون ها و بلندگوها.

دکمه بازگشت به بالا