هشدار کیسینجر نسبت به ویرانی جهان

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه ای با سی ان ان هشدار داد که تشدید تنش ها بین ایالات متحده و چین می تواند به یک رویارویی نظامی ویرانگر جهان ختم شود.

وی گفت: از نظر تاریخی آغوش باز آمریکا به چین اشتباه نبوده و معتقدم 30 سال است که برای آمریکا مفید بوده است. پس از آن، چین سریعتر از آن چیزی که هر کسی تصورش را می کرد توسعه یافت، و شاید باید زودتر متوجه می شد، زیرا باعث شد چین به دومین کشور قدرتمند جهان تبدیل شود.

کیسینجر ادامه داد: یک مشکل اساسی زمانی به وجود می آید که آمریکا معتقد باشد کشوری می تواند آن را فتح کند و این مشکل خود به خود ما را وارد یک رویارویی خاص می کند. این نکته در اواخر دولت اوباما یا آغاز دولت ترامپ مشهود یا آشکار بود.

وی تصریح کرد: اکنون انتخاب این است که آیا ما با چین از طریق رویارویی برخورد کنیم یا سعی کنیم این وضعیت منحصر به فرد را کاملاً از طریق مذاکره درگیر کنیم.

کیسینجر همچنین گفت: نکته بسیار منحصر به فرد در این مورد این است که هر یک از دو کشور می توانند به طور یکجانبه جهان را نابود کنند و اگر درگیر می شدند، جهان بدتر از آنچه پس از جنگ جهانی اول بود به نظر می رسید. من فکر می کنم این سیاست خارجی ما و وظیفه آنهاست که با مسائل غیرقابل کنترل برخورد کنیم.

311311

دکمه بازگشت به بالا