چرا جوش می زنیم؟

جوش صورت در واقع شایعترین مشکل پوستی در همه دنیا است که بیشتر در صورت زنان دیده می شود. معمولا برای درمان جوش صورت در زنان نیاز به اقدامات متعددی می باشد و گاهی مواقع نیز درمان جوش صورت بسیار دشوار خواهد بود. استفاده از صابون خاک رس در کنار صابون زردچوبه بیز برای رفع جوش و جای جوش می تواند موثر واقع شود.

بیماری آکنه درحقیقت التهاب مزمن غدد سباسه پوست می باشد که از سنین نوجوانی آغاز می شود. شروع آن به شکل همرنگ پوست و گاهی جوش برجسته و سرسیاه یا سرسفید می باشد که این ها می تواند تبدیل به جوشهای التهابی برجسته قرمز یا چرکی شود وحتی کیستهای بزرگ چرکی هم ایجاد گردد.

محل این نوع از جوش و ضایعات آکنه ای بیشتر در صورت و گاهی درتنه می باشد. شدت این نوع از جوش از انواع بسیار خفیف که نیازی به درمان ندارد تا انواع بسیار شدید متفاوت است. در موارد شدید بیماری می توان شدت بیماری را با درمان جوش صورت به موقع کم نمود واز ایجاد جای جوش روی صورت نیز پیشگیری نمود.

مهمترین نکته در بیماری جوش صورت به جا گذاشتن فرورفتگی ها و برجستگی هایی برروی پوست فرد مبتلا پس از بهبودی ضایعات می باشد استفاده از صابون لجن دریایی میتوان به رفع آن کمک کند. حتی گاهی جای جوش باقی مانده به شکل ضایعات قرمز یا قهوه ای روی پوست باقی می ماند. به همین علت درمان جوش صورت  از این نوع، باید هر چه سریعتر انجام شود تا از ایجاد جای جوش و بد شکلی های صورت جلوگیری شود.

عوامل ایجاد جوش صورت

1- سن

جوش صورت بیشتر در سنین جوانی و بلوغ دیده می شود.

2- ارث

عوامل ژنتیک می تواند در ایجاد جوش صورت موثر باشند.

3- عوامل هورمونی و غددی

هورمون تستوسترون (هورمون مردانه ) عاملی است که باعث تحریک ترشح غدد سباسه پوست شده و این چربی های اضافی منافذ پوست را می بندند و در نتیجه جوش صورت به وجود می آید به همین دلیل پسران دچار جوشهای شدیدتر می شوند. عوامل هورمونی یکی از مهمترین علل زمینه ساز جوش صورت به خصوص در زنان و دختران می باشد.

4- عدم رعایت بهداشت

عدم رعایت اصول بهداشت فردی معمولاً در ایجاد جوش های صورت موثر است.

5- آب و هوا

آب وهوا تا حدودی بر جوش صورت اثر می گذارد و معمولاً در هوای سرد شخص بیشتر دچار ناراحتی جوشهامی گردد تا هوای گرم. جوشها در تابستان قدری بهبود می یابد.

6- شغل

بعضی مشاغل موجب تشدید جوش هامی شوند. مثلاً کوره پزها و نانواها ، هنگام کار کردن گرمشان می شود و عرق می کنند و مجرای پیاز مو بسته می شود و سبب تشدید آکنه می گردد.

7- تغذیه

گر چه در ایجاد جوشها و آکنه عوامل دیگر تاثیر بیشتری دارند. ولی عده ای از متخصصین برآنند که استفاده از موادی مانند آجیل ، شکلات و چاشنی ها باعث تحریک و فعالیت غدد چربی شده و می توانند در ایجاد بیمارینقش داشته باشند.

8- نابسامانی های روانی

جوشهای صورت و بدن در افرادی که به طور مکرر دچار استرس و اضطراب می باشند، بیشتر از کسانی که از یک روحیه آرام برخوردارند ، دیده شده است.

علت گسترش جوش صورت چیست؟

جوش صورت و جوش های سرسیاه معمولاً هنگامی گسترش می یابند که پوست ما چربی بیشتر را تولید نماید. یک فاکتور اصلی که در تولید بیش از حد چربی نقش دارد رسیدن به سن بلوغ است. در این زمان تولید هورمونها بخاطر ایجاد مادۀ جانبی به نام دی هیدروتسترون یا DHT نامنظم می گردد. دلایل بی نظمی به نوبه خود منجر به فعالیت بیش از حد غده های چربی و متعاقباً مسدود شدن روزنه های پوست می شوند.

جوش صورت  یا دانه های سر سیاه روی پوست مربوط به تجمع گرد و غبار و کثیفی صورت نیست لذا بر اساس این تفکر نباید اقدام به شستشوی مکرر و فراوان و مالش پوست کرد یا به صورت خودسرانه نباید آنها را خارج کرد؛ مگر تحت نظر پزشک و با شرایط خاص.علت سیاه شدن سر جوش صورت ، اکسیده شدن چربی های موجود در منافذ پوستی است که عموما با تجمع رنگدانه های ملانین بوده و پس از درمان طی 6 تا 12 هفته از بین خواهد رفت.

آزمایش خون برای جوش صورت

جوش های روی صورت تنها با یک معاینه ساده و سرپایی در مطب پزشک شناسایی می شوند. آزمایشی ویژه ای برای تشخیص جوش ها وجود ندارد. با این حال در موارد خاص ممکن است پزشک معالج بخواهد نمونه ای از ضایعه پوستی یا جوش را جهت انجام آزمایش های میکروبیولوژی از روی پوست جدا کند تا بدین ترتیب برخی احتمالات مربوط به عفونت بدن به وسیله آزمایش رد شوند.

آزمایش خون ممکن است در بانوان جهت بررسی شرایطی نظیر حاملگی مورد استفاده قرار گیرد، چرا که برخی درمان های جوش را نمی توان در دوران بارداری انجام داد. از جمله دیگر دلایل گرفتن آزمایش خون برای جوش صورت می توان به سندروم کوشینگ، سطح بالای تستسترون (به عنوان نشانه ای از تخمدان پلی کیستیک) و پرولاکتین بیش از حد در بدن اشاره کرد.

علت جوش چرکی صورت و جوش هورمونی

در منافذ پوست انسان ها، غدد خاصی وجود دارند که توسط آنها ماده چربی به نام سبوم (sebum) تولید می شود. حجم نرمال و مناسب از سبوم می تواند در محافظت از پیاز مو و پوست کارساز باشد. اما تولید بیش از حد این ماده چرب و رشد زیاد سلول های پوستی می تواند منجر به بسته شدن منافظ پوستی شود. همین شرایط زمینه مناسبی برای پدید آمدن جوش های چرکی در پوست است.

تغییرات هورمونی مهمترین فاکتور ایجاد جوش در جوانان و نوجوانان به شمار می آیند. در دوران بلوغ، سطح گردش هورمون آندروژن به شکل چشمگیری افزایش پیدا می کند و در نتیجه تولید سبوم توسط غدد چربی پوست بیشتر خواهد شد. در این شرایط رشد سلول های پوستی نیز بیشتر می شود.

جوش های صورت تنها بر روی پوست نوجوانان ظاهر نمی شوند، بلکه فاکتورهای دیگری نیز در این میان دخیل هستند؛ از جمله این فاکتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات هورمونی در نتیجه عادت ماهانه بانوان، بارداری، کنترل بارداری، استفاده از هورمون درمانی و همچنین استرس
  • مواد آرایشی چرب، مرطوب کننده و کرم ها
  • سطح بالای رطوبت و عرق کردن
  • ژنتیک (برخی افراد به نسبت به شکل ژنتیکی بیشتر با مشکل جوش صورت مواجه می شوند)
  • برخی داروها و مواد شیمیایی. به عنوان مثال کورتیکواستروئیدها، لیتیوم، فنیتوئین و ایزونیزید که ممکن است جوش های صورت را تشدید کنند.

جوش های هورمونی کجا میزند؟

جوش های هورمونی معمولا در نواحی زیر از بدن افراد ظاهر می شوند:

  • صورت
  • گردن
  • کمر
  • شانه ها
  • قفسه سینه

این دسته از جوش ها به نسبت بخش های مختلف بدن بیشتر در ناحیه پیشانی پدیدار می شوند چرا که میزان تولید مایع چرب سبوم در این ناحیه بیشتر از گونه ها و دیگر بخش های پوست است.

پیشگیری از جوش های چرکی صورت

– برای جلوگیری از جوش صورت  اکیداً توصیه می گردد که مبادرت به خارج نمودن جوش های سرسیاهی که التهابی بوده،  یا دارای عفونت هستند، نکنید زیرا این عمل موقعیت جوش ها را بدتر کرده و باعث ایجاد اسکار بر روی پوست می گردد.

– همچنین شستشوی صورت روزی 2 یا 3 بار بوسیله صابون های ملایم و زیر نظر پزشک کافی است و نباید از لیف یا نظائر آن به صورت شدید استفاده گردد؛ زیرا باعث تشدید ضایعه می گردد. استفاده از صابون های غیر مناسب ممکن است باعث خشکی شدید پوست و آسیب بیشتر و شکنندگی پوست گردد.

– اصلاح صورت طبق روش معمول بلامانع است ولی نباید چنان شدید باشد که منجر به قرمزی یا خراش های پوستی یا التهاب پوست گردد.

– در ضمن مصرف کرم یا لوسیون فاقد چربی بعد از اصلاح هیچ اشکالی ندارد اما از لوسیون های چرب به دلیل ماهیت کومدون زایی آنها باید پرهیز نمود.

– از مصرف مواد آرایشی اکیدا باید اجتناب نمود.

– تنها مصرف زیاد ید در رژیم غذایی (خوراک صدف یا جلبک دریایی) به صورت ثابت شده می تواند باعث تشدید آکنه گردد و به جز این مورد هنوز هیچ سند علمی دال بر تاثیر رژیم غذایی بر جوش صورت  وجود ندارد ولی با این وجود اگر احساس می کنید با خوردن ماده غذایی خاص بیماریتان تشدید می شود از خوردن آن اجتناب کنید یا آنرا کاهش دهید.

– آب و هوای گرم و ورزش شدید می تواند موجب تشدید علت   و بدن گردد. خنک نگه داشتن محیط زندگی و ورزش های سبک می تواند کمک کننده باشد.

– تا حد امکان از قرار گرفتن در موقعیت هایی که اثرات روحی شدیدی بر روی شما می گذارند، خودداری کنید و تا آنجا که ممکن است خونسردی خود را حفظ کنید.

– مصرف شیر را محدود کنید اما به جای آن سایر فراوردهای لبنی نظیر ماست یا دوغ را افزایش دهید.

– حداقل 7 واحد میوه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

– به اندازه کافی استراحت کرده و بخوابید (حداقل 8 ساعت خواب در شب لازم است).

– قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب بدتر شدن جوش صورت  می گردد به خصوص در افرادی که تحت درمان با داروهای موضعی هستند لذا از آفتاب پرهیز کنید.

– از دستکاری جوش صورت و بدن جدا خود داری کنید زیرا ممکن است پس از بهبودی حفره ای در محل جوش بر جا بماند.

– شروع اثرات درمانی برای جوش صورت حداقل 2 تا 6 هفته زمان لازم دارد و برای اینکه بهبودی چشمگیر باشد، گاهی باید تا 12 هفته یا بیشتر درمان ادامه یابد؛ لذا صبور باشید و درمان ها را تحت نظر پزشک پیگیری نمائید.

– برای جلوگیری از جوش صورت  مهمترین اقدام شناسایی عامل زمینه ساز جوش های صورت و بدن است در این مورد و در صورت لزوم پزشک نیاز به بررسی های پاراکلینیک بیشتر دارد. شایسته است در اینگونه موارد کلیه مراحل را تا مشخص شدن نتایج زیر نظر پزشک پیگیری کنید.

– چون ضایعات آکنه و جوش صورت و بدن (خصوصاً در نواحی صورت) ممکن است بد شکل باشند و بعد از درمان نیز جوشگاه‌های بدشکلی در صورت بیمار به جا بگذارند، باید بیماران تحت نظر پزشک باشند و حتماً دارو را کامل مصرف کنند و خودسرانه قطع نکنند و متوجه باشند که درمان جوش صورت طولانی مدت است.

دکمه بازگشت به بالا