چه چیزی برای شوره سر خوبه

شوره سر یک بیماری شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. شوره مو، بیماری مسری یا جدی نیست؛ اما می‌تواند خجالت آور و درمان آن دشوار باشد.  شوره‌های خفیف را می‌توان با یک شامپوی ملایم روزانه  همانند شامپو گانودرما  درمان کرد. اگر این کار موثر نبود، یک شامپوی دارویی ممکن است کمک کند. علائم شوره سر ممکن است بعداً عود کند. شوره سر شکل خفیف درماتیت سبورئیک است.

شوره سر چیست و علائم شوره سر کدامند؟!

شوره سر تا ۵۰ درصد افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن از علائم بارز این بیماری است، اما ممکن است علائم دیگری مانند لکه‌های چرب روی پوست سر و سوزن سوزن شدن پوست را نیز ایجاد کند. انواع زمینه‌ای علت شوره سر عبارتند از: خشکی پوست، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات مو و رشد نوع خاصی از قارچ که روی پوست سر زندگی می‌کند. در حالی که بسیاری از محصولات بدون نسخه برای درمان پوسته سر طراحی شده‌اند، درمان شوره سر خانگی نیز می‌تواند موثر باشد.

علا ئم شوره سر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پوست روی پوست سر، موها، ابروها، ریش یا سبیل و شانه‌های شما پوسته پوسته می‌شود.
  • خارش پوست سر
  • پوست سر پوسته پوسته شده در نوزادان با Cradle Cap

اگر استرس داشته باشید علائم و نشانه‌ها ممکن است شدیدتر باشند و در فصول سرد و خشک نیز تشدید می‌شوند. برای رفع ریزش موی ناشی از شوره سر از شامپو biz برای ریزش مو استفاده کنیدو از نتایج این استفاده حیرت کنید.

5 علت اصلی شوره سر چیست

خشکی پوست یکی از شایع ترین علل شوره سر است. و متأسفانه، اگر این ریشه شوره سر شما باشد، ممکن است در این فصل سال شاهد بدتر شدن آن باشید. “اگر پوست خشک باعث شوره سر شما می شود، تشخیص آن آسان تر است زیرا سایر نقاط بدن شما نیز به احتمال زیاد خشک هستند.” دکتر کوون می گوید. و در ماه‌های سرد، پوست خشک‌تر می‌شود – به همین دلیل است که مردم در این زمان بیشتر متوجه شوره سر می‌شوند. درمان: مته را می دانید: مرطوب کنید. شامپوهای زیادی (چه دارویی و چه غیردارویی) وجود دارند که رطوبت پوست سر شما را جبران می کنند و می توانند شوره سر را کاهش دهند – یا حتی به طور کامل از شر آن خلاص شوند.

  • به اندازه کافی شامپو نزدن به سر:

در حالی که به نظر غیربهداشتی به نظر می رسد، شامپو نکردن کافی می تواند دلیل شوره سر شما باشد. دکتر کوون توضیح می دهد: «وقتی به اندازه کافی شامپو نمی شویید، روغن روی پوست جمع می شود و می تواند باعث ایجاد شوره سر شود. لزوماً به این معنی نیست که به اندازه کافی خود را تمیز نمی کنید. ممکن است به این دلیل باشد که شامپو به اندازه کافی استفاده نمی کنید یا شامپویی که استفاده می کنید به اندازه کافی قوی نیست که سد چربی را که به شوره سر شما کمک می کند، از بین ببرد. راه حل: در حالی که راه حل می تواند به سادگی شستشوی مکرر شامپو باشد، ممکن است لازم باشد یک قدم جلوتر بروید. استفاده از یک شامپوی بدون نسخه دارویی چند بار در هفته می تواند به جلوگیری از هرگونه تجمع کمک کند.

بنابراین قبل از اینکه به شما راه‌حلی برای کنترل شوره سر و پیشگیری از آن ارائه بدهیم، بهتر است این عارضه ناخوشایند را دقیق‌تر بشناسید.

انواع شوره سر و روش های پیشگیری از هر نوع شوره

به طور کلی پنج نوع شوره سر وجود دارد که هر کدام دلایل، نشانه‌ها، عوارض و روش پیشگیری یا کنترل خاص خودشان را دارند. این پنج نوع عبارتند از:

شوره سر خشک

شوره سر خشک کوچک و سفید رنگ است. این نوع عارضه به دلایل مختلفی روی می‌دهد. در بیشتر مواقع، در فصل زمستان که هوای بیرون از خانه سرد و هوای داخل خانه گرم است شوره خشک بروز پیدا می‌کند. در این شرایط پوست سر خشک شده و عارضه تشدید پیدا می‌کند. همچنین خشک شدن پوست سر باعث حساسیت و تحریک‌پذیری بیشتر می‌شود. این خود عاملی برای از بردن سلول‌ها و پس زدن آن‌ها به شکل شوره است.

یکی دیگر از دلایل بروز این مسئله، شستشوی مکرر موها با استفاده از آب با دمای خیلی بالا است. البته چنانچه همراه با پوسته خشک، خارش سر شدید نیز احساس می‌کنید، بهتر است از شامپو بیز برای موهای چرب استفاده کنید.

پیشگیری و کنترل شوره سر خشک

برای پیشگیری از این نوع شوره شما چند راه در پیش رو دارید:

برای این کار شما می‌توانید از شامپوهایی که آبرسان بوده و دارای مقادیری از عناصر مرطوب‌کننده هستند استفاده کنید. این کار کمک می‌کند که پوست سرتان همواره مرطوب بوده و از عارضه‌های خشکی پوست سر پیشگیری شود.

استفاده از روغن تراپی با روغن بنفشه پایه زیتون راه‌حلی برای پیشگیری و البته کنترل شوره سر خشک به حساب می‌آید.  برای این کار کافی است هر هفته یک یا دو بار پوست سر خود را به روغن بنفشه پایه زیتون آغشته کنید. اجازه دهید این روغن شب تا صبح بر روی پوست سر شما بماند. همچنین تلخ نیز در مواردی و با تشخیص مشاور متخصص می‌تواند برای شوره سر خشک موثر باشد.

شوره سر چرب

شوره سر چرب نسبت به نوع خشک آن درشت‌تر است. همچنین این نوع شوره بیشتر از اینکه سفید باشد، زرد رنگ است. به علاوه همانطور که از اسمش حدس می‌زنید، این نوع شوره بافت چربی دارد.

بروز عارضه شوره سر چرب علت متفاوتی دارد. تولید بیش از حد سبوم عامل اصلی این عارضه است. غده‌های تولید سبوم در زیر لایه سطحی پوست سر قرار گرفته‌اند. این غده‌ها با تولید سبوم به چرب و مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کنند. این روال طبیعی و بی‌ضرر تولید سبوم است.

اما چنانچه تولید سبوم به هر دلیلی بیش از اندازه نرمال انجام شود، پوست سر بیش از حد طبیعی چرب خواهد شد. سلول‌های چربی و سبوم اضافی همان عاملی است که موهای شما را چرب می‌کند. این عناصر همچنین باعث تحریک پوست سر شده و در نهایت به ایجاد شوره سر چرب ختم می‌شود.

پیشگیری و کنترل شوره سر چرب

برای پیشگیری از شوره سر چرب راه‌های زیر را در پیش رو دارید:

شوره سر چرب درمان ندارد. اما برای پیشگیری و یا کنترل این عارضه دستورالعمل زیر را به طور مرتب انجام دهید: و روغن جوجوبا را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را به صورت اسکراب مورد استفاده قرار دهید.

راه‌های تشخیص انواع شوره سر

برای تشخیص انواع شوره سر می‌توانید از نکات کاربردی زیر استفاده کنید:

  • شوره سر خشک دانه‌های سفید و ریزی دارد. این عارضه بیشتر در فصل‌های سرد سال بروز پیدا می‌کند.
  • شوره سر چرب دانه‌های درشت و متمایل به زرد دارد.
  • شوره سر قارچی با التهاب و اگزما همراه است.
  • شوره سر پسوریازیس به صورت پوسته‌های ریز و پودری شکلی است. این پوسته‌ها معمولاً براق است.
  • شوره سر سبورئیک با لکه‌های قرمز پوستی و خارش در پوست همراه است.

آیا راهی برای پیشگیری از شوره سر وجود دارد؟

پیشگیری از شوره سر فقط و فقط با تغییر سبک زندگی امکان‌پذیر است. سبک زندگی سالم به سلامت پوست سر شما و در نتیجه جلوگیری از انواع عارضه‌های پوست سر کمک خواهد کرد. برای ایجاد تغییرات مثبت که به نفع پیشگیری از این بیماری‌ها و شوره سر است، به نکات زیر توجه کنید:

  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

رژیم غذایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، روی و ویتامین B است علاوه بر تقویت سیستم ایمنی شما، اجازه نمی‌دهد پوست سر بستری برای بیماری‌ها باشد.

استرس بالا و تجربه موقعیت‌های اضطراب‌زا باعث تضعیف سیستم ایمنی شما می‌شود. این اتفاق نقش مهمی در ایجاد عارضه‌های پوستی از قبیل؛ شوره سر خشک، شوره سر پسوریازیس و شوره سر درماتیت سبورئیک دارد.

  • استفاده از رنگ مو و همچنین محصولات آرایش مو را محدود کنید

این نوع مواد باعث می‌شود که پوست سر شما تحریک شود. تحریک پوست سر نیز یکی از عوامل اصلی بروز شوره سر است.

  • موهای خود را با آب داغ نشویید

آب داغ نه تنها به بافت و سلامت موها آسیب می‌زند، بلکه پوست سر را نیز تحریک می‌کند. همیشه از آب ملایم برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

  • از شامپوهای ملایم استفاده کنید

به خصوص اگر عادت دارید که چند بار در هفته دوش بگیرید و از شامپو استفاده کنید، محصول ملایمی را استفاده کنید.

رایج ترین روش‌های درمان شوره سر کدامند؟

معمولا افرادی که به شوره سر دچار می‌شوند، به توصیه مشاوران پوست و مو و یا پزشکان متخصص به درمان‌های زیر پناه می‌برند:

  1. شامپو

یکی از رایج‌ترین روش‌های حل این مشکل استفاده از شامپو ضدشوره است. کتوکونازول یکی از این شامپوها بوده و نوعی ماده ضد قارچ است و برای هر سنی مناسب است. همچنین شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم با کاهش تولید چربی طبیعی، به غدد پوست سر در مدیریت شوره کمک می‌کند. سولفید سلنیوم همچنین دارای خواص ضد قارچی است.

  1. روغن‌درمانی

یکی از روش‌های طبیعی که مردم در گذشته تا به امروز تقریبا برای هر نوع بیماری و عارضه‌ای از آن استفاده می‌کرده‌اند، روغن‌درمانی است. روغن‌درمانی اگر با استفاده از روغن درست و محصول باکیفیت و خالص انجام شود، تاثیر قابل‌توجهی در کنترل انواع شوره سر دارد.

  1. دارو

اگر مشکل شوره سر با هیچ‌یک از راه‌های غیردارویی حل نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا پزشک متخصص از یک کورتیکواستروئید موضعی، مانند فلوسینولون به مدت دو هفته برای تسکین بخشیدن به بثورات پوستی استفاده می‌کند. دسته مؤثر دیگری از داروها، مهارکننده‌های کلسی‌نورین مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس هستند، که به سرکوب واکنش‌های خودایمنی بدن کمک می‌کنند. مراقب باشید که به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک به سراغ این داروها یا هر داروی دیگری برای حل مشکل خود نروید.

سوالات متداول درباره درمان شوره سر

  1. آیا روشی برای درمان قطعی شوره سر وجود دارد؟

شوره سر بسته به علتی که از آن نشات می‌گیرد، درمان‌های مختلفی دارد؛ با این حال درمان قطعی برای شوره سر وجود ندارد. در واقع درمان‌های موجود در علم پزشکی نیز این عارضه را فقط تا حدودی کنترل می‌کند. با این وجود می‌توان با استفاده از محصولات و روش‌های گفته شده در اینجا، از بروز شوره سر پیشگیری کرده و آن را تا حدودی کنترل کرد.

  1. بهترین روش طبیعی برای درمان و رفع شوره سر چیست؟

بهترین روش‌های طبیعی برای درمان و رفع شوره سر شامل استفاده از روغن بادام تلخ برای شوره سر خشک و برای شوره سر چرب است.

  1. آیا شوره سر با نمک درمان می شود؟

نمک به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از شوره سر در میان مردم شناخته می‌شود. با این وجود شواهد علمی برای این تاثیر وجود ندارد.

  1. از چه شامپویی برای کنترل و درمان شوره سر استفاده کنیم؟

شامپوهایی که شامل پیریتیون روی هستند می‌توانند تا حدودی عوارض ناشی از شوره سر را برطرف کنند.

  1. آیا شوره سر می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

شوره سر به خودی خود نمی‌تواند باعث ریزش مو شود. اما این به این معنی نیست که هیچ رابطه‌ای بین شوره سر و ریزش مو وجود ندارد. به طور کلی عوامل زیر که از علت‌های شوره سر است، می‌تواند باعث ریزش مو هم شود:

  • پوست سر که بر اثر عامل شوره تحریک شده است، می‌تواند به ریشه موهای شما آسیب برساند. این آسیب به کوتیکول و پروتئین ریشه مو وارد می‌شود.
  • تجمع چربی روی پوست سر که یکی از عوامل شوره است، می‌تواند فولیکول‌ها و منافذ مو را مسدود کند. این شرایط اکوسیستم طبیعی پوست سر و رشد مو را مختل می‌کند.
  • عفونت‌های قارچی که منجر به پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود، می‌تواند ریشه مو را ضعیف کرده و باعث ریزش مو شود.
  • التهاب روی پوست سر می‌تواند تارهای مو را ضعیف و نازک کند، که می‌تواند منجر به افزایش ریزش مو شود. این التهاب همچنین می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود که از رشد موهای جدید جلوگیری می‌کند. اگر این مشکل اصلاح نشود، می تواند به ریزش موی دائم یا موقت به دلیل شوره سر تبدیل شود.
  • اگر به دلیل شوره خارش پوست سر دارید، خاراندن می‌تواند به مو آسیب بیشتری وارد کند و باعث شکاف و شکستگی مو شود. هنگام خاراندن، به فولیکول‌های مو و پوست آسیب می‌رسانید که منجر به ضعیف شدن چسبندگی تار موها می‌شود. این یکی از دلایل اصلی ریزش مو به دلیل شوره سر است.
دکمه بازگشت به بالا