چگونه اعدام صدام سیاست خارجی آمریکا را دگرگون کرد

آمریکا | اعدام

وی افزود: جمعه گذشته مصادف با سالگرد اعدام صدام دیکتاتور سابق عراق بود، اما اعدام صدام توسط رژیم متجاوز آمریکا چه تأثیری بر عراق داشت و چگونه سیاست خارجی آمریکا را تغییر داد؟

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک مخبران، در گزارشی که در آخرین روزهای سال 2006 و در سالگرد اعدام صدام در 30 دسامبر همان سال منتشر شد، آمده است: “پیروزی مردم! زنده باد ملت عرب! پیروزی بر کشور! نفرین. به سگهای خودفروشی مثل شما!مرگ بر خائنان!خدا بزرگ است!…آخر شما نزدیک است خواهید دید.این مملکت مال ماست!…فکر نکنید تمام شده است.اولش است!”

در 5 نوامبر 2006، پس از اعدام 148 شیعه توسط دولت عراق در قتل عام دجیل، صدام در محاکمه خود به قاضی فریاد زد که او به جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و نسل کشی متهم است. جولای 1982.

صدام در طول محاکمه خود از اکتبر 2005 تا دسامبر 2006، لجباز، کنایه آمیز و غیرهمکار بود و اصرار داشت که بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور عراق است. او گفت که «نه نهادی را که این دادگاه را منصوب و اختیار کرده است و نه تهاجمی را که پیش از آن انجام شده است» به رسمیت نمی شناسد. صدام بارها به قاضی خندید و کشتن دازیل را با سرکوب فلوجه توسط ایالات متحده در سال 2004 مقایسه کرد. به گفته یکی از شاهدان دفاعی، پس از کشته شدن چهار آمریکایی توسط “شورشیان”، سرکوب “شهر را از روی نقشه محو کرد”.

رسانه های آمریکایی و اروپایی از اعدام صدام به عنوان “پایان یک دوران” برای عراق و “پایان تلخ برای رهبر 69 ساله ای که سه رئیس جمهور آمریکا را عذاب داد و سه دهه با وحشت بر عراق حکومت کرد” نام برد. تبدیل شد

عراق بی ثبات شد

اما صرف نظر از رضایت شخصی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق ایالات متحده و کارکنانش در آن لحظه – این اوج جنگ ایالات متحده علیه عراق بود – اعدام هیچ آسودگی طولانی مدتی برای مردم عادی عراق و مردم به همراه نداشت. اشغال آمریکا این نیروها با بدترین دوره شورش در کشور از زمان آغاز تهاجم به عراق در مارس 2003 مواجه هستند.

پنتاگون سال 2006 را به عنوان یکی از خونین‌ترین سال‌های خود در تاریخ ارتش آمریکا با 823 تلفات به پایان رساند، اما سال بعد 904 مورد دیگر را متحمل شد. تا پیش از خروج آمریکا از عراق در سال 2011، در نتیجه این جنگ تجاوزکارانه، حدود 4492 سرباز آمریکایی کشته، 32222 سرباز آمریکایی زخمی شدند و ده ها هزار نفر از آنها از مشکلات روانی ناتوان کننده مانند اختلال استرس پس از سانحه رنج می بردند. افکار خودکشی یک مطالعه تکان دهنده در سال 2021 نشان داد که بین سال های 2001 تا 2021، تقریباً 30177 سرباز آمریکایی و کهنه سرباز آمریکایی در جنگ های عراق و افغانستان خودکشی کردند.

تلفات عراق به حدی بود که بحث های داغ در مورد ابعاد این تلفات تا امروز ادامه دارد و برآوردها از 461000 تا بیش از یک میلیون تن متغیر است. قبل از این جنگ، عراق 25.6 میلیون نفر جمعیت داشت. حمله آمریکا به عراق، معروف به عملیات شوک و ترور، منجر به درگیری شدید بین نیروهای آمریکایی و نیروهای وفادار به حزب بعث حامی صدام، شورشیان سنی و نیروهای ضد شیعه شد و شش میلیون نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرد. زیرساخت های عراق که قبل از جنگ شکننده بود، ویران شد و ده ها هزار خانه ویران یا به شدت آسیب دید. بیمارستان ها و مدارس بدون آب لوله کشی می مانند، برق و شبکه های بهداشتی خراب است و عراق گرفتار وبا، حصبه و سایر بیماری های مرگبار است.

خاورمیانه بی ثبات است

بدیهی است که جنگ در عراق یک اشتباه بزرگ و بزرگ بود، درست است… ما دو تریلیون دلار و هزاران جان برای این جنگ خرج کردیم، ما حتی مالک آن کشور نیستیم، ایران عراق را تسخیر می کند، این دومین است. نفت بزرگ در جهان واضح است که این جنگ اشتباه است. جورج بوش اشتباه می کرد. ما ممکن است اشتباه کنیم، اما این یک شاهکار است. ما هرگز نباید در عراق می بودیم. ما خاورمیانه را بی‌ثبات کرده‌ایم.» اینها سخنانی است که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در مناظره با جب بوش در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ بیان کرد.

چه عاشق ترامپ باشید و چه از او متنفر باشید، غول املاک و مستغلات در این مورد حق داشت. سقوط دولت متمرکز عراق به همراه تصمیم آمریکا برای برچیدن همه نهادهای تحت رهبری حزب بعث، از جمله ارتش و پلیس عراق، اوضاع را بدتر کرده و شورش را به راه انداخت که منجر به تشکیل رقیب شد. داعش. چالش در خاورمیانه، همراه با القاعده برای تبدیل شدن به یک گروه تروریستی درجه یک، منجر به این شد که بین سال‌های 2013 تا 2014، داعش در بسیاری از مناطق غرب عراق گسترش یافت و برای به دست آوردن جای پایی وارد شمال شرقی سوریه شد. این گروه شبه نظامیانی را در بسیاری از مناطق شمال و غرب آفریقا از جمله افغانستان، پاکستان، یمن، ترکیه، مصر، فرانسه و نیجریه به دست آورده است که به طور جداگانه با این گروه بیعت می کنند.

برای بیرون راندن این تروریست ها از توان نظامی و اطلاعاتی دولت های سوریه و عراق، نیروی هوایی، مستشاران روسی و ایرانی، نیروهای جنبش حزب الله و نیروهای ائتلاف آمریکایی استفاده شد.

جنگ علیه داعش منجر به آواره شدن بیش از 10 میلیون غیرنظامی سوری و عراقی و کشته شدن بیش از 45000 غیرنظامی در دو کشور شد. از این تعداد مرگ و میر، 13000 نفر در حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا کشته شده اند و وضعیت انسانی در هر دو کشور رو به وخامت است.

حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق پیروزی نهایی بر داعش را در دسامبر 2017 اعلام کرد و دونالد ترامپ در دسامبر 2018 پیروزی بر این تروریست ها را در سوریه اعلام کرد و خروج آمریکا از این کشور را اعلام کرد (که هرگز انجام نشد).

چگونه عراق آمریکا را مجبور به تغییر سیاست خود کرد

جمله صدام در دادگاه به معنای “این تازه آغاز است!” پیشگویی محقق شد. پس از حمله به عراق، برکناری صدام و اعدام علنی او، ایالات متحده هرگز تهاجم گسترده ای را به کشور دیگری آغاز نکرد. در عوض، واشنگتن عملیات مداخله خود را با بمباران های گسترده (لیبی در سال 2011)، حملات هواپیماهای بدون سرنشین (یمن از سال 2002 تا 2020)، قیام های شبه نظامیان تروریستی و ارتش های نیابتی (سوریه، اوکراین)، دامن زدن به انقلاب های رنگی و قیام ها (سوریه، اوکراین) تامین مالی می کند. داد از سال 2000 و اوکراین، مولداوی، قرقیزستان، گرجستان، میانمار، تونس، مصر و بولیوی) و استقرار محدود و اغلب پنهان نیروهای نظامی.

اکنون اوضاع می تواند بسیار بدتر باشد. اگر جنگ عراق به موفقیت چشمگیری تبدیل شود که کاخ سفید به رهبری بوش به آن امیدوار است، حمله ایالات متحده به مهد تمدن باستانی بین النهرین احتمالاً یک گام از استراتژی کنترل کامل ایالات متحده فاصله خواهد داشت. کل خاورمیانه.

وسلی کلارک، ژنرال سابق ارتش آمریکا و فرمانده سابق ائتلاف ناتو در مصاحبه ای در سال 2007 گفت: «حدود 10 روز پس از حملات 11 سپتامبر، به پنتاگون رفتم و [دونالد] رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا و [پل] من با ولفوویتز ملاقات کردم و سپس با تعدادی از فرماندهان ستاد مشترک که برای من کار می کردند ملاقات کردم و یکی از ژنرال ها به من گفت، ما تصمیم خود را گرفته ایم، می خواهیم به عراق حمله کنیم. گفته می شود این در 20 سپتامبر یا حوالی آن است. من پرسیدم آیا شما اطلاعاتی پیدا کرده اید که صدام را به القاعده مرتبط کند؟ نه، نه، چیز جدیدی در آن نیست، او پاسخ داد. تصمیم گرفت با عراق وارد جنگ شود. منظورم این است که ما نمی‌دانیم در برابر تروریست‌ها چه کنیم، اما ارتش خوبی داریم و می‌توانیم دولت‌ها را سرنگون کنیم.»

وسلی کلارک افزود: “چند هفته بعد با این ژنرال آشنا شدم. در آن زمان در حال بمباران افغانستان بودیم. از او پرسیدم که آیا هنوز در عراق می جنگیم؟ و او گفت: “اوضاع بدتر می شود.” به سمت میزش رفت و آن را گرفت و کاغذی را بیرون آورد و گفت: امروز آن را از بالا به پایین آوردم. (منظور دفتر وزیر دفاع است) این یادداشتی است که در آن به تفصیل چگونگی تصرف هفت کشور در پنج سال آینده می‌پردازیم. عراق، سپس سوریه، لبنان، لیبی.”، سومالی، سودان و در نهایت ایران.”

با توجه به کشتار انسانی، ویرانی های مادی و اختلالات ژئوپلیتیکی ناشی از تهاجم آمریکا که عراق و کل خاورمیانه را در زمان ما تکان داد، تصور کنید که چقدر بدتر می شد اگر عراق به راحتی سقوط می کرد و دولت بوش به برنامه خود ادامه می داد. . .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا