مطالب برتر

چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

اولین و مهمترین قدم برای برنامه نویسی انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای یادگیری است. برنامه نویس حرفه ای همانطور که از نامش پیداست. نه تنها یک زبان برنامه نویسی، بلکه به بسیاری از زبان های برنامه نویسی مسلط هستند و می توانند با آنها کار کنند. اما همین افراد از ابتدا با همه این زبان ها آشنا نیستند و آنها را یکی یکی یاد می گیرند.

انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب به شما کمک می کند از یادگیری این حرفه خسته نشوید و با علاقه و لذت آن را بیاموزید. کدام زبان برنامه نویسی این ویژگی ها را دارد؟

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی علم دستور دادن به کامپیوتر است. کامپیوترها فقط دستورات را با دو صفر و یک تشخیص می دهند، علاوه بر این، آنها هیچ زبان دیگری را نمی فهمند و نمی دانند. این زبان به زبان ماشین یا زبان باینری معروف است که قطعا به عنوان یک زبان برنامه نویسی پایه محسوب می شود. برنامه نویسان برای اینکه دستورات مناسبی را برای انجام عملیات و فرآیندهای مختلف به کامپیوتر بدهند باید دستوراتی را که درک می کنند وارد پلتفرم کنند و این پلتفرم این دستورالعمل ها را به زبان ماشین ترجمه کرده و آنها را پردازش می کند.این فرآیند تکمیل می شود. این پلتفرم یک زبان برنامه نویسی است و به فرآیند وارد کردن دستورات در این زبان برنامه نویسی می گویند. در واقع زبان های برنامه نویسی و برنامه نویسی پلی برای ارتباط با ماشین ها و کامپیوترهای پیچیده هستند. اگرچه از نظر زبان با یکدیگر تفاوت دارند.

این فریمورک ها یا زبان های برنامه نویسی از دیدگاه کامپیوتر و دستگاه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: زبان های تفسیری و زبان های کامپایل شده.

کامپایلر یک برنامه ویژه است که وظیفه تبدیل کد نوشته شده به یک زبان برنامه نویسی را بر عهده دارد. پس از اینکه کد در اسمبلر نوشته شد، کد با وارد کردن آن به اسمبلر بازسازی می شود تا آن را به بخش های عملکردی جداگانه تقسیم کند.

مفسر نیز یک برنامه ویژه است که کدهای نوشته شده به زبان میانی را ترجمه و به زبان ماشین ترجمه می کند.

تفاوت بین برنامه های زبان کامپایل شده و برنامه های زبان تفسیر شده در این است:

زبان‌های مفسر کد را یک‌بار می‌خوانند و هرجا که تابع خاصی مورد نیاز است کد را تفسیر می‌کنند، اما زبان‌های مفسر یک خط کد را می‌خوانند و تفسیر می‌کنند و سپس به خط بعدی می‌روند.

برنامه های زبان ترجمه شده مستقل از سیستم عامل هستند و می توانند روی هر سیستم عاملی اجرا شوند، اما برنامه های زبان کامپایل شده باید برای هر سیستم عامل اصلاح و بازنویسی شوند.

برای اجرای برنامه های زبان ترجمه، مترجم باید روی سیستم عامل نصب باشد، اما برای برنامه های زبان کامپایل شده نیازی به کامپایلر نیست.

سرعت اجرای برنامه های تفسیر شده بسیار پایین است، اما سرعت اجرای برنامه های کامپایلر بسیار زیاد است.

زبان های برنامه نویسی تفسیر شده برای مبتدیان آسان تر از زبان های برنامه نویسی کامپایل شده هستند.

صرف نظر از نوع ماشین و کامپیوتر، زبان های برنامه نویسی به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: زبان های برنامه نویسی سطح پایین و زبان های برنامه نویسی سطح بالا.

زبان های برنامه نویسی سطح پایین به زبان ماشین و زبان اسمبلی تقسیم می شوند.

زبان برنامه نویسی پایه

زبان ماشین یکی از اولین زبان های برنامه نویسی است. این زبان فقط از دو کاراکتر صفر و یک تشکیل شده است و کدها رشته ای از اعداد هستند. کد این زبان بسیار سخت و پیچیده است و منجر به ایجاد زبان اسمبلی شد.

زبان اسمبلی به صورت تعدادی حروف کوتاه و مختصر نوشته می شود که معنای خاصی دارند، این کدها وارد برنامه اسمبلی شده و برای دستگاه کامپیوتر به صورت صفر و یک ترجمه می شوند.

زبان های برنامه نویسی سطح بالا

اگرچه زبان اسمبلی به دلیل سخت بودن زبان ماشین و نیاز به زبان ساده‌تر برای کدنویسی ایجاد شد، زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا نیز به همین دلیل نسبت به زبان اسمبلی ایجاد شدند. زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا سرعت کدنویسی بیشتری دارند و به زبان انسانی نزدیک‌تر هستند و استفاده از آنها بسیار آسان‌تر است. این سطح از زبان برنامه نویسی شامل زبان های بسیاری است و بیشتر زبان هایی که می شناسیم بخشی از آن هستند.

مناطق برنامه نویسی

انتخاب پلتفرم برنامه نویسی یکی از مهم ترین انتخاب هایی است که به طور مستقیم بر آینده یک برنامه نویس تاثیر می گذارد. پلت فرم برنامه نویسی مکانی برای کار برنامه نویسان و کدهایی است که می نویسند، برای چه نوع دستگاه ها، مخاطبان و کاربرانی.

برنامه های دسکتاپ

ایجاد برنامه ها و برنامه های کدنویسی برای کامپیوتر و لپ تاپ از جمله فعالیت های برنامه نویسی دسکتاپ محسوب می شود برنامه هایی مانند Photoshop، Browser یا Office نمونه هایی از برنامه های توسعه یافته در این زمینه هستند

برنامه نویسی وب

هر وب سایتی که با مرورگر باز می کنید و از محتوای آن استفاده می کنید یک برنامه وب است. برخلاف برنامه‌های اسکریپت‌نویسی، پردازش پردازش‌های این نوع برنامه‌ها توسط سخت‌افزار سرور این وب‌سایت‌ها انجام می‌شود و هیچ بار پردازشی جز نمایش محتوای آن‌ها روی سیستم شما نمی‌افتد. زبان این نوع برنامه ها نیز تا حدودی با زبان های برنامه نویسی دسکتاپ متفاوت است.

برنامه نویسی موبایل

تلفن های همراه امروزه جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند و این دستگاه ها نیز کاربردهای خود را دارند. با توجه به تعداد زیاد گوشی های موبایل مورد استفاده در دنیای برنامه نویسی، این رشته نیز بسیار محبوب است و هر روز در حال رشد است.

هرکسی که به حرفه ای اشتغال دارد باید ابزار آن حرفه را بشناسد و به خوبی از آن استفاده کند. ابزار اصلی یک برنامه نویس، زبان های برنامه نویسی هستند که به آنها نیاز دارد.

رشته های مختلف برنامه نویسی زبان مخصوص به خود را دارند که برای هر یک از این رشته ها زبان برنامه نویسی مناسب را معرفی می کنیم. C، Python، Java، Java Script، PHP، Swift، C#، C++ و Kotlin.

زبان سی

C مادر تقریباً تمام زبان های برنامه نویسی است. با قدرت و ابزار این زبان می توان هر کاری را برنامه ریزی کرد و هر کاری را انجام داد. این زبان به عنوان زبان پایه برای سایر زبان ها در نظر گرفته می شود و همین یادگیری آسان زبان، یادگیری زبان های دیگر را آسان می کند. این زبان در بسیاری از دستگاه ها کار می کند و این عملکرد اصلی برای برنامه نویس بسیار مفید است. بسیاری از سیستم عامل ها و برنامه های کاربردی به این زبان نوشته شده اند. ویندوز مایکروسافت و MacOS اپل به این زبان توسعه یافتند و در توسعه سیستم عامل های موبایل نیز از آن استفاده شد. برنامه های محبوبی مانند Adobe Photoshop و Adobe Premiere pro یا مرورگرهای دیگر مانند Google Chrome توسط این زبان پشتیبانی می شوند.

چگونه برنامه نویسی یاد بگیریم؟
چگونه برنامه نویسی یاد بگیریم؟

پایتون

پایتون محبوب ترین و ساده ترین زبان برای یادگیری است. یادگیری پایتون به قدری آسان است که از آن برای آموزش برنامه نویسی به کودکان استفاده می شود. سهولت کد نویسی پایتون تنها دلیل محبوبیت آن نیست، بلکه ویژگی های زیادی نیز دارد. پایتون منطقی ترین زبانی است که تقریباً مردم عادی می توانند آن را درک کنند. این بدان معناست که کدهای نوشته شده در پایتون در زندگی معمولی انسان ها به همین معنی است. پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است و در بسیاری از پلتفرم ها مانند ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS پشتیبانی و استفاده می شود. از پایتون بیشتر برای ایجاد برنامه هایی استفاده می شود که نیاز به تجزیه و تحلیل بالا و هوش مصنوعی دارند. پایتون با بسیاری از پایگاه های داده ارتباط برقرار می کند و به یک پایگاه داده محدود نمی شود. این زبان رایگان است و هر کسی می تواند بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کند.

جاوا

جاوا یک زبان سطح بالا و شی گرا است و شباهت های زیادی به زبان های برنامه نویسی C و C++ دارد. جاوا نیز یک برنامه چند پلتفرمی است و بر روی بسیاری از سیستم ها اجرا می شود. این 100٪ با هسته جاوا سازگار است. یعنی “یک بار بنویس، همه جا اجرا کن”. جاوا یک زبان برنامه نویسی ساده مبتنی بر شبکه، تفسیر شده، قوی، ایمن، با کارایی بالا، چند رشته ای و انعطاف پذیر است. سرعت نسبتا پایین در برخی موارد و نداشتن مجوز رایگان از معایب این زبان است که برای پروژه های بزرگ اهمیت چندانی ندارد.

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان شی گرا، پویا و تفسیری است. این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و کاربر استفاده می شود. این زبان ارتباط نزدیکی با زبان های برنامه نویسی وب مانند CSS و HTML دارد و به کدهای آنها پویایی و انعطاف می بخشد. جاوا اسکریپت همچنین برای برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل استفاده می شود. هیچ شباهتی بین جاوا و جاوا اسکریپت وجود ندارد. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است و کاملا جدا از زبان جاوا است. تنها شباهت، شباهت نام در زبان C است که می توان آن را معادل دانست.

PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز است که برای طراحی صفحات وب استفاده می شود. زبان آنقدر قدرتمند است که می تواند هر فضایی را بسازد و ارتقا دهد. PHP مخفف Hyper Preprocessor است. PHP به خودی خود آسان برای یادگیری است، اما برای نصب در این زبان، باید زبان های دیگری مانند HTML، JavaScript، CSS و پایگاه داده MySQL را یاد بگیرید. همانطور که گفته شد PHP برای برنامه های تحت وب مناسب است و برای برنامه های دسکتاپ یا موبایل چندان کاربردی نیست.

سوئیفت

سوئیفت یک زبان برنامه نویسی متن باز از اپل است. این یک زبان و کامپایلر همه کاره است که برنامه های نوشتاری آن توسط تمام محصولات اپل پشتیبانی می شود و به دلیل کد منبع باز آن می توان آن را بر روی پلتفرم های دیگری مانند لینوکس، اندروید و ویندوز استفاده کرد. در واقع این زبان برای به روز رسانی و رفع باگ های زبان برنامه نویسی قبلی اپل یعنی Objective C معرفی شد. البته هدف اصلی آن تصحیح خطاهای اشاره گر است توسعه پروتکل این زبان امکان ایجاد ساختارهای مختلف بر روی کلاس ها و انواع مختلف را فراهم می کند دقت بالای این زبان امکان ایجاد کدهای کوتاه و ساده برای فرآیندهای مختلف را فراهم می کند جمعیت کم آمار نقطه ضعف سوئیفت است، اما از طرف دیگر، این آمار پایین فرصت های زیادی را برای پیشرفت شخصی یک برنامه نویس ایجاد کرده است.

سی شارپ (C#)

سی شارپ (C#) عضوی از سه زبان ملی مایکروسافت است که مانند سایر زبان های رایج در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سی شارپ یک زبان سطح بالا است که یادگیری آن تقریباً به آسانی C، C++ و جاوا است. سی شارپ عمدتاً برای توسعه برنامه های دسکتاپ و وب استفاده می شود. مایکروسافت با خرید Xamarin و تبدیل آن به یک پروژه توسعه سی شارپ، این زبان را محبوب کرد و امکان توسعه برنامه های کاربردی با استفاده از سی شارپ برای پلتفرم موبایل را فراهم کرد. دانش بالای این زبان او را به عرصه بازی سازی کشاند تا قدرت خود را در آنجا نشان دهد.

کاتلین

Kotlin به عنوان یک زبان متن باز و تایپ ایستا برای ساخت اپلیکیشن برای اندروید و iOS طراحی شده است. در عوض، کاتلین در ماشین مجازی جاوا اجرا می شود و آن را به یک رقیب جدی برای خود جاوا تبدیل می کند. Kotlin در سمت سرور، سمت مشتری و توسعه وب نیز موجود است. گوگل کاتلین را به عنوان زبان برنامه نویسی دیگر در کنار جاوا برای اندروید معرفی کرد و محبوبیت آن را افزایش داد. Kotlin همچنین از پلتفرم های متقابل پشتیبانی می کند: Windows، macOS، Linux و Android. فناوری Kotlin Native به برنامه های کامپایل شده با این زبان اجازه می دهد بدون ماشین های مجازی اجرا شوند و دستگاه های قدیمی اما آسیب پذیر می توانند آنها را اجرا کنند. کد کاتلین کارآمدتر و سریعتر از جاوا است. در حوزه وب، از این زبان برای توسعه کد سمت سرور نیز استفاده می‌شود و Kotlin می‌تواند در هر جا جاوا در دسترس باشد استفاده شود. این کد زبان به کد جاوا اسکریپت نیز کامپایل شده و می تواند به زبان های دیگر تبدیل شود.

تاکنون تنها مطالبی ارائه شده است که یک ایده کلی از فضای برنامه نویسی ایجاد کرده و زمینه لازم برای درک بحث زیر را ایجاد می کند. اما ساده ترین راه برای یادگیری این زبان ها چیست؟

آموزش با وب سایت ها و بسته های آموزشی آموزش برنامه نویسی

برای یادگیری برنامه نویسی نیازی به تحصیلات آکادمیک ندارید. با گسترش دنیای فناوری، آموزش مجازی به جای رویکردهای دیگر به این حوزه کشیده می شود. در سال های اخیر و در طول همه گیری کرونا، تقاضا برای این نوع آموزش نیز افزایش یافته است. اما در مورد برنامه نویسی و آموزش دروس آنها، روش های مختلفی برای یادگیری تقریباً همه چیز وجود دارد.

در حال حاضر سایت های زیادی برای آموزش برنامه نویسی و سایر علوم وجود دارد و می توانند بهترین انتخاب برای کسب مهارت های برنامه نویسی باشند. دوره های آموزشی در این سایت ها به شما این امکان را می دهد که در خانه یا جای دیگر پشت کامپیوتر یا تلفن همراه بنشینید و با کلاس های آنلاین و وبینارهای مختلف اینترنتی، فیلم های آموزشی از پیش ضبط شده یا بسته های آموزشی آفلاین شروع به یادگیری کنید. برای هر زبان برنامه نویسی و مهارتی که می خواهید یاد بگیرید، نمونه های آموزشی را در اینترنت خواهید یافت.

کلاس برنامه نویسی

صرف نظر از اینترنت و فضای آنلاین، کلاس های حضوری نیز می تواند بسیار مفید باشد. تعامل حضوری و فیزیکی با دیگران و معلمان و پرسش و پاسخ لحظه ای از مزایای این روش آموزشی نسبت به سایرین است. مجموعه آموزش سئو و برنامه نویسی ژاکت آکادمی  که توسط ژاکت برگذار میشود میتواند گزینه خوبی برای شروع باشد.

کتاب های برنامه نویسی خودآموز

کتابچه راهنمای برنامه نویسی خودتان را انجام دهید یک راه عالی برای یادگیری برنامه نویسی است. شما نیازی به معلم ندارید، اینترنت و هزینه آن بسیار بالاست، به همه اینها نیاز نخواهید داشت، فقط کتاب درسی خود را تهیه کنید. برای هر زبان برنامه نویسی و هر بخش یک کتاب ویژه تهیه کنید و از آن شروع به یادگیری کنید. نبود روش های پیشرفته تست و معاینه و همچنین قدیمی بودن و منسوخ بودن بسیاری از مواد از ایرادات آن است.

مرحله بعدی در برنامه نویسی چارچوب زبان برنامه نویسی است

پس از تسلط و یادگیری یک زبان برنامه نویسی، همیشه خوب است که پروژه های کوچک را به تنهایی انجام دهید. این پروژه، حتی کوچکترین و ابتدایی ترین آن، می تواند به هزاران خط کد نیاز داشته باشد تا نوشته شود. در اینجا باید اهمیت سرعت و صرفه جویی در زمان را بیاموزید. ابزار این آموزش یک چارچوب است.

توابع برای برخی از زبان‌ها آماده کدگذاری هستند و کار با آن‌ها راهی برای کدنویسی است که نیازی به نوشتن آن همه کد نخواهید داشت. با استفاده از یک دکمه می توانید آن را در یک موقعیت خاص قرار دهید و تمام. حتی یک زبان از کدهای زبان دیگر پشتیبانی می کند و یک پروژه را می توان به چندین زبان در همان سطح تکمیل کرد. بسیاری از فعالیت ها دارای ابزارهایی برای آزمایش باگ ها و اشکال زدایی کد هستند. این ویژگی ها و بسیاری دیگر، فریم ورک را به یک کد بسیار قدرتمند تبدیل می کند که امروزه هیچ کس آن را به طور کامل با دست انجام نمی دهد.

خواندن این چارچوب نیز بسیار آسان است. در واقع، یادگیری فضای کاری و ابزارها و ماژول ها یا رابط کاربری معمولاً تنها چیزی است که باید یاد بگیرید.

اجرای آخرین پروژه آموزش و تقویت مهارت ها

همانطور که گفته شد، پس از اتمام تمام این آموزش ها و کسب دانش، باید مهارت های خود را در این زمینه توسعه دهید و پروژه نهایی را طراحی کنید. انجام یک پروژه هوش و ثبات را در آموخته‌های ما فراهم می‌کند و در زمان یادگیری پروژه‌های بزرگ‌تر جایی برای مشکل باقی نمی‌گذارد.

صبر و تلاش

برای اکثر افرادی که این کار و برنامه نویسی را دوست ندارند، یادگیری بسیار خسته کننده و دردناک خواهد بود. چون به آن اهمیت نمی دهند. به همین دلیل، زمانی که برای اولین بار با آموزش برنامه نویسی مواجه می شوید، بسیار دشوار است. با این حال، این درست نیست. شما باید میل به انجام کاری داشته باشید. علاقه به این کار و رشته یکی از مهم ترین عوامل یادگیری است. در پس علاقه، صبر نیز باید در دستور کار باشد. برنامه نویسی یک شبه قطعا غیرممکن است و برای یادگیری برنامه نویسی به بهترین شکل باید روزها و شب های زیادی را صرف کنید. صبر یک فرآیند طولانی است.

ژاکت

مرجع وردپرس فارسی و رهبر بازار اولین پلتفرم ارائه دهنده خدمات و محصولات دیجیتال در ایران که با گردهم‌‌‌آوری منابع انسانی توانمند و برجسته بدنبال خلق ارزش برای ذینفعان خود می باشد.
دکمه بازگشت به بالا