کارت گرافیک باید چند باشد؟

واحد پردازش گرافیکی یا به اختصار GPU که گاهی اوقات واحد پردازش بصری یا VPU نامیده می شود، در واقع وظیفه رندر یا نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایش کامپیوتر و همچنین لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند و سایر ابزارها را بر عهده دارد. قسمت های مختلف کارت گرافیک: یک کارت گرافیک پیشرفته شامل یک برد مدار چاپی با حافظه و یک پردازنده اختصاصی است که همان GPU است.

در واقع کارت های گرافیک میزان و حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی کامپیوتر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. و این به عملکرد کلی سیستم کمک می کند و سرعت کامپیوترهای امروزی را افزایش می دهد. در واقع، کارآمدترین بخش عملکرد کلی یک کارت گرافیک، GPU آن است. دو شرکت بزرگ AMD و nVIDIA مسئولیت تولید و ساخت تراشه های گرافیکی را بر عهده دارند. کارت گرافیک Gforce و کارت گرافیک ATI محصولات این دو شرکت هستند.

حداقل یک کارت گرافیک مناسب برای بازی

یک کارت ارزان قیمت کارت گرافیک rtx 4070 بازی با حداقل مشخصات باید بازی های 1080p را بدون مشکل اجرا کند. جدا از بودجه ای که برای خرید کارت گرافیک مناسب بازی در نظر گرفته اید، باید تعدادی حداقل مشخصات کارت گرافیک مورد نظر خود را بررسی کنید.در این قسمت به توضیح این مشخصات می پردازیم.

حافظه ویدیویی یا VRAM
میزان حافظه گرافیکی (Vram) کارت گرافیک شما مستقیماً به وضوح بازی در حال اجرا و همچنین تنظیمات دقیق آن بستگی دارد. مجموع قدرت واحد پردازش گرافیکی (به نام GPU) روی کارت گرافیک تعیین می کند که چگونه می توانید یک بازی خاص را در تنظیمات گرافیکی خاص اجرا کنید. بدون حافظه کافی کارت گرافیک، GPU محدود خواهد بود و نمی تواند با حداکثر توانایی خود کار کند.

دلیل این امر این است که حافظه msi مکانی برای ذخیره داده های موقت پردازش شده توسط GPU است و اگر این حافظه کوچک باشد فضای کافی برای ذخیره تمام اطلاعات گرافیکی وجود ندارد و کارت گرافیک قادر به اجرا نخواهد بود.

بازی با تمام جزئیات

به طور کلی، بازی های 1080p حداقل به دو گیگابایت حافظه ویدیویی نیاز دارند، در حالی که برای اجرای بازی های 1080p با جزئیات بالا در سال 2022، 4 گیگابایت توصیه می شود. امروزه کارت های گرافیکی زیر 300 دلار دارای حافظه گرافیکی داخلی از 1 تا 8 گیگابایت هستند. برخی از مدل‌های کارت گرافیک محبوب برای بازی‌های 1080p در انواع 3.6 و 8.4 گیگابایتی عرضه می‌شوند.در حال حاضر، 8 گیگابایت VRAM برای اکثر بازی‌های سخت‌افزاری کافی است، به شرطی که مانیتور شما از این وضوح بالا پشتیبانی کند. اگر می خواهید بازی های 4k را روی مانیتور 4k اجرا کنید، حداقل 16 گیگابایت VRAM را توصیه می کنیم.

کانکتورهای کارت گرافیک
تمامی خروجی های استاندارد کارت های گرافیک امروزی (VGA، DVI، HDMI و DisplayPort) از وضوح 1080p پشتیبانی می کنند. در بیشتر موارد، باید کارتی را انتخاب کنید که دارای پورتی باشد که با پورت ورودی مانیتور شما مطابقت داشته باشد. تا زمانی که برنامه ای برای اجرای بازی های بالاتر از 1080p نداشته باشید، پورت های VGA و HDMI در کارت های گرافیک قدیمی تر خوب خواهند بود. اما اگر به دنبال بهترین کارت گرافیک برای بازی 4k هستید، کارتی را در نظر بگیرید که از پورت DisplayPort پشتیبانی می کند.

پورت های HDMI 2.0 از نرخ تازه سازی 240 هرتز بر روی مانیتور پشتیبانی می کنند. اگر مانیتور شما بسیار پیشرفته است و از نرخ رفرش 360 هرتز یا بالاتر پشتیبانی می کند، پس باید به دنبال کارت گرافیکی باشید که از پورت DisplayPort 1.4b پشتیبانی کند، پس از حداکثر قابلیت مانیتور خود استفاده کرده اید.

گرافیک لپ تاپ از کجا بفهمیم | گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه

پورت های بازی کارت گرافیک

هر دو tomshardware و Nvidia گزینه های خوبی دارند و در سال 2022 بین 100 تا 400 دلار قیمت خواهند داشت. از نظر پشتیبانی نرم افزاری، کارت های گرافیک انویدیا مزیت دارند و از فناوری DLSS نیز پشتیبانی می کنند. این فناوری امکان افزایش تعداد فریم ها را بین 5 تا 40 درصد فراهم می کند. البته این ویژگی بیشتر برای اجرای بازی‌های 1440p یا 4k استفاده می‌شود، اما عملکرد روان‌تر و تصویر روان‌تری را برای بازی‌های 1080p برای شما به ارمغان می‌آورد.

اسلات اتصال
امروزه اکثر کارت های گرافیک از اسلات PCIe x16 برای اتصال به مادربرد استفاده می کنند. البته ابعاد و شکل کارت های گرافیک متفاوت است و عرض گذرگاه اتصال آنها بسته به تعداد پایه های اتصال می تواند متفاوت باشد. تعداد اسلات های کارت گرافیک عامل مهمی است و لازم است قبل از ارتقای کارت گرافیک کامپیوتر و خرید کارت گرافیک مناسب برای بازی، بررسی کنید که آیا مادربرد سیستم شما دارای اسلات کافی برای اتصال کارت گرافیک است یا خیر.

تعداد بیت ها
یکی از عواملی که سرعت و قدرت پردازش یک کارت گرافیک را تعیین می کند، تعداد بیت ها است.یک GPU با 4 گیگابایت حافظه VRAM و یک رابط 256 بیتی بسیار قدرتمندتر از یک کارت گرافیک با 6 گیگابایت حافظه VRAM اما رابط 128 بیتی است. با این حال، اکثر بازی ها می توانند به راحتی با کارت های گرافیک 128 بیتی اجرا شوند.

نوع حافظه کارت گرافیک
مانند RAM کامپیوتر، VRAM نیز استانداردهای تولید متفاوتی دارد که سرعت ذخیره داده ها در حافظه کارت گرافیک را تعیین می کند. استانداردهای حافظه VRAM معمولاً GDDR3، GDDR5 و GDDR6 به تازگی وارد بازار شده است. استاندارد GDDR5 برای اجرای اکثر بازی ها مناسب است، اما اگر می خواهید یک کارت گرافیک رده بالا تهیه کنید که در آینده برای اجرای بازی های 4k مشکلی نداشته باشد، مدلی را انتخاب کنید که دارای حافظه GDDR6 باشد.

سیستم خنک کننده
معمولاً رایانه هایی که برای بازی استفاده می شوند برای مدت طولانی مشغول هستند. کارت گرافیک گیمینگ باید دارای سیستم خنک کننده قوی باشد تا در دراز مدت آسیبی به آن وارد نشود. فناوری خنک کننده یکی از عوامل مهم در افزایش عمر کارت گرافیک است. معمولا کارت های گرافیک پیشرفته از سیستم رادیاتور و فن برای خنک سازی استفاده می کنند.اگر قصد دارید بازی های 1080p انجام دهید، یک سیستم خنک کننده فن با دو یا سه فن برای کارت گرافیک شما کافی است، اما برای اجرای بازی های 4k به دنبال کارت گرافیکی با سیستم خنک کننده پیشرفته تر باشید.

قدرت تغذیه
برای خرید کارت گرافیک بازی باید میزان مصرف برق آن را بررسی کنید. کارت گرافیک های رده بالا با مصرف برق کمتر وارد بازار شدند، در حالی که مدل های قدیمی مصرف انرژی بالاتری دارند. برای خرید کارت گرافیک مناسب بازی ابتدا باید منبع تغذیه کامپیوتر خود را بررسی کنید. اگر منبع تغذیه 500 واتی دارید، می توانید تقریبا اکثر مدل های کارت گرافیک میان رده را انتخاب کنید، اما اگر کامپیوتر شما منبع تغذیه کمتری دارد، یا باید منبع تغذیه را عوض کنید یا کارت گرافیکی با مصرف برق کمتر در نظر بگیرید. ..

دکمه بازگشت به بالا