آداب پذیرایی از مهمان

آداب پذیرایی و مهمان‌نوازی نکاتی مهمی دارد که باید بدانیم؛ چراکه بنا به باورهای سنتی ما ایرانی‌ها، مهمان حبیب خداست. البته از سنت‌ها که بگذریم، مهمانی‌دادن و مهمان‌داشتن و نشاط زیادی با خودش به‌ همراه می‌آورد. قبول دارید؟ ماجرا زمانی شیرین‌تر می‌شود که آداب پذیرایی را هم بدانیم و میزبان درجه‌یک و خوبی باشیم. پذیرایی بی‌نقص بخشی از است. بگذارید باهم درباره اداب پذیرایی بیشتر صحبت کنیم. آماده‌اید؟

پذیرایی از مهمان در شب با روز چگونه است؟ آیا درجه صمیمیت با فردی که به خانه‌مان می‌آید هم روی اداب پذیرایی اثر می‌گذارد؟ آداب پذیرایی از مهمان نکات ظریف و پراهمیتی دارد که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می‌شویم.

مهمانی شام و ناهاری؛ آداب پذیرایی از مهمان چیست؟

اگر قرار باشد مهمان‌هایی برای صرف غذا به خانه‌تان بیایند و مهمانی تمام‌عیاری برگزار کنید، نکات و توصیه‌هایی وجود دارد که کارتان را بهتر و جذاب‌تر پیش می‌برد. اگر شما در دسته کسانی باشید که زیاد با مقوله مهمانی‌دادن آشنا نیستند، مرور فهرست ما در ادامه مقاله برایتان مفید خواهد بود و شما را از سردرگمی برای برگزاری مهمانی شام و ناهاری نجات می‌دهد.

۱. کسانی را دعوت کنید که برایتان عزیزند و به آنها اعتماد دارید

اگر از کسی خوشتان نمی‌آید یا تصمیم ندارید با او رابطه‌ای داشته باشید، در مهمانی‌هایتان دعوتش نکنید. حضور چنین کسانی در مهمانی باعث می‌شود انرژی خوبی پیدا نکنید. اگر هم کمی عمیق‌تر به ماجرا نگاه کنید، متوجه می‌شوید این کار مصداقی از دورویی است.

چرا باید کسی را به خانه دعوت کنید که برایتان به‌اندازه کافی عزیز نیست؟ در این‌ صورت، شما صاحبخانه‌اید و باید جلوی مهمان فیلم بازی کنید و از حضورش ابراز خوش‌حالی کنید! این ابراز واقعی نیست. بهتر است که اصلا چنین فردی را دعوت نکنید. شما که نمی‌خواهید دورو باشید. می‌خواهید؟

به‌ هم‌خوانی مهمان‌ها با یکدیگر هم دقت داشته باشید. کسانی را دعوت کنید که باهم هماهنگ‌اند و سابقه و دشمنی ندارند. اگر مهمان‌ها باهم هماهنگ باشند و شما هم آنها را دوست بدارید، به همه بیشتر خوش خواهد گذشت.

۲. زمانی مشخص را برای مهمانی تعیین کنید

باید بدانید مهمان‌ها حوالی چه زمانی به خانه‌تان می‌آیند. دعوت‌کردن را هم به روز نزدیک به مهمانی موکول نکنید. دست‌کم ۱ هفته قبل از مهمانی برنامه‌اش را بچینید و به مهمان‌ها اطلاع دهید. از آنها رسمی و با ذکر دقیق زمان و تاریخ مهمانی دعوت کنید.

اگر مهمانی رسمی و مهم است، حتی زودتر از ۱ هفته قبل از آن به مهمان‌ها درباره‌اش اطلاع بدهید. یادتان باشد مهمان‌ها هم کاروزندگی دارند و باید برای حضور در مهمانی‌تان کنند. البته زمان و وقت‌شناسی مهم است، اما این نکته را هم به‌خاطر بسپارید:

اگر مهمان‌ها به‌رغم تعیین زمان مهمانی دیرتر آمدند، آنها را بازخواست نکنید و ادامه مهمانی را به طعنه‌زدن درباره این موضوع نگذرانید! دلیل دیرآمدنشان هرچه باشد نباید مدام این موضوع را یادآوری و اوقات خودتان و دیگران را تلخ کنید. از ادامه مهمانی لذت ببرید. همین!

۳. به علایق غذایی مهمان‌ها دقت کنید و حساسیت‌هایشان را بدانید

بهتر است ذائقه مهمان‌هایتان را بدانید. یکی از آداب پذیرایی مهمان‌ها این است که و باب‌میل برایشان آماده کنید. در ضمن، باید بدانید مهمان‌ها به چه موادی دارند و چه غذاهایی را نمی‌توانند بخورند؛ پس در تماستان برای دعوت از مهمان‌ها حتما درباره غذا هم با آنها صحبت کنید.

برای نمونه، باید بدانید مهمانتان است یا خیر. اگر سینی کبابی به‌غایت لذیذ هم جلوی چنین فردی بگذارید، برایش ناخوشایند خواهد بود. لذت‌بردن از غذا مهمانی را برای شما و مهمان‌هایتان خوشایندتر می‌کند.

در تماستان با مهمان از او بپرسید به چه‌چیزهایی حساسیت دارد و کدام غذاها برایش ناخوشایند است. دقیق و بی‌تعارف باشید و از مهمان بخواهید با شما راحت باشد.

۴. خانه را تمیز و مرتب کنید

یا محل پذیرایی‌تان از مهمان‌ها به آنها نشان می‌دهد برایشان ارزش قائلید و به‌طور کامل آماده پذیرایی هستید. درست و اصولی از آداب پذیرایی مهمان است که هرگز نباید پشت‌گوش انداخته شود. جاروکشیدن، جمع‌وجورکردن نابسامانی‌ها و به‌هم‌ریختگی‌ها، و ایجاد محیطی آرام و زیبا و تمیز به داشتن مهمانی خوشایند کمک زیادی می‌کند.

نکته مهم دیگر در رعایت آداب پذیرایی مهمان این است که حواستان به خودتان باشد. اگر سگ، گربه یا هر حیوان دیگری در خانه دارید، به این توجه داشته باشید که برخی از آدم‌ها شاید از آنها بترسند. در این صورت، نباید در طول مهمانی، حیوان را در معرض دید و تماس مهمان قرار دهید. کسانی که از حیوانات می‌ترسند از قرارگرفتن در نزدیکی آنها به‌شدت معذب می‌شوند و آزار می‌بینند.

درباره حیوان خانگی دقت کنید بحث فقط ترس نیست. بعضی از آدم‌ها به یا پر پرندگان شدید دارند. باید درباره این موضوع نیز با آنها قبل از برگزاری مهمانی صحبت کنید.

۵. به‌خوبی خوشامدگویی کنید

خوشامدگویی و داشتن چهره خندان یکی از آداب پذیرایی از مهمان است که باید به بهترین شکل انجام شود. وقتی مهمان‌ها سرمی‌رسند، جلوی در بروید و به آنها خوشامد بگویید و راهنمایی‌شان کنید. به آنها راه و مسیر را نشان دهید و بگویید وسایلشان را کجا بگذارند.

گاهی مهمان باید سری به دست‌شویی هم بزند و دست‌ورویی بشوید. همان ابتدا، او را راهنمایی کنید و جای خانه را هم نشان بدهید. اگر بخشی از کارهایتان هنوز مانده، مهمان را برای انجام آن کارها تنها نگذارید. سعی کنید مقابل چشمان او به کارتان ادامه دهید یا اگر می‌شود، او را هم در روند تکمیل کارتان شرکت بدهید.

در دقایق نخست ورود مهمان برایش مناسب بیاورید. اگر خودتان باید در آشپزخانه یا جایی دیگر مشغول تکمیل کارهای مهمانی شوید، از فردی دیگر مثل همسر یا اعضای دیگر خانواده‌تان بخواهید کنار مهمان بنشینند و از او پذیرایی کنند. مهمان نباید تنها بماند. این خلاف آداب پذیرایی و مهمان نوازی است.

۶. غذاها و برنامه‌هایتان را از قبل آماده کنید

اگر کارهای مهمانی را از قبل تکمیل کنید، حس بهتری به خودتان و مهمان‌ها منتقل خواهد شد. زمانی که مدام از این‌طرف به آن‌طرف می‌روید و در پِی آماده‌کردن غذا و… هستید، حس خوبی به مهمان دست نمی‌دهد. طوری می‌شود انگار زحمت زیادی بر دوشتان افتاده است و با مهمان‌داری به دردسر افتاده‌اید! بدیهی است که چنین چیزی مهمان‌ها را معذب می‌کند.

شتاب‌زدگی و آماده‌نبودنتان در پذیرایی احساس خوبی به هیچ‌کس منتقل نمی‌کند. نوشیدنی‌ها، ، پیش‌غذاها و غذاها را از قبل آماده کنید و نگذارید در حضور مهمان، کار زیادی برای آماده‌سازی اینها باقی مانده باشد.

۷. با مهمان‌ها گفت‌وگو کنید

با مهمان‌ها صحبت کنید و با همه آنها وارد گفت‌وگو شوید. نگذارید کسی احساس غریبی کند یا ساکت و تنها بماند. . یادتان باشد از چیزهای منفی حرف نزنید؛ برای نمونه، از بیمارشدن و تب‌کردن شب‌های گذشته فرزندتان یا ناخوشایندی‌های و نابسامانی‌های روزگار حرف نزنید.

هیچ موضوع بحثی را به جمع تحمیل نکنید؛ برای نمونه، برخی از آدم‌ها دوست ندارند درباره موضوعاتی مانند یا عقاید مذهبی‌شان یا حتی سیاست حرف بزنند. به این حس و خواسته‌شان احترام بگذارید.

نگذارید اوضاع تلخ شود و جو مهمانی به‌ هم بریزد. هدف از مهمانی شادشدن و گذراندن ساعاتی خوش است. حرف‌های خوب و خوشایند بزنید.

۸. به مهمان‌ها احساسی خوشایند منتقل کنید

اگر مهمان قصد رفتن دارد، به او بگویید بیشتر بماند. در واقع، تعارف کنید و نشان دهید از حضورش لذت برده‌اید و به شما خوش گذشته است. این بخش را همه ایرانی‌ها خوب بلدند. این‌طور نیست؟ به مهمان‌ها در هنگام رفتن بگویید اوقات خوبی را در کنارشان گذرانده‌اید و امیدوارید بازهم در کنار هم مهمانی بگیرید و شاد باشید.

اگر امکانش هست و مهمانتان از غذایتان خوشش آمده است، کمی برایش بگذارید تا با خود به خانه ببرد. نگویید این مقدار اضافی است! بگویید باعث شادی‌تان است که کسی از دستپخت‌تان لذت ببرد.

شب‌ماندن مهمان؛ آداب پذیرایی و مهمان نوازی چطور است؟

گاهی لازم است مهمانی را برای یک یا چند شب در خانه خود نگه دارید؛ برای نمونه، مسافری از راه دور است و برای سرزدن به شما از شهر و کشور دیگری آمده است. این سبک از مهمانداری آداب خودش را دارد. اگر تجربه این کار را ندارید یا در گذشته از عهده چنین مهمانی‌ای به‌خوبی برنیامده‌اید، نگران نباشید. توصیه‌های خوبی در ادامه برایتان خواهیم داشت:

۱. دقت کنید که چقدر مهمان را می‌شناسید

گاهی دوستان و آشنایان برای شب‌ماندن به خانه‌تان می‌آیند. اگر مهمان با شما آشناست که مشکلی پیش نخواهد آمد؛ اما اگر با او غریبه هستید، نکات دیگری هم هست باید رعایت کنید. گاهی مهمان برای انجام کاری در شهرتان به مسافرت آمده است. شاید درگیری‌های زیادی دارد و نمی‌تواند زیاد با شما معاشرت کند.

اگر مهمان درگیری‌های زیادی دارد، در این شرایط ادب حکم می‌کند به او سکوت تقدیم کنید و زیاد مزاحمش نشوید.

۲. ملافه‌های تمیز و امکانات مناسب فراهم کنید

رختخواب مهمان باید تمیز و مرتب باشد. ملافه‌های تمیز، وسایل بهداشتی برای ، و امکانات رفاهی برای ماندن در چند شب در خانه را برای مهمان خود فراهم کنید تا اوقات خوبی را پشت سر بگذارد و راحت باشد.

دور از ادب است که نکات مهم در پذیرایی از مهمان را در نظر نگیرید و این حس را به فرد منتقل کنید که مزاحمتان شده است! این هم از ادب دور است و هم از مرام و معرفت.

۳. دمای اتاق مهمان را مطابق میلش تنظیم کنید

باید دمای اتاق مهمان برایش مطلوب و مناسب باشد. نمی‌توانید دمای خانه را مطابق خواسته خودتان تنظیم کنید. این خلاق آداب پذیرایی و مهمان نوازی است. از مهمان بپرسید که گرمایی است یا سرمایی. بعضی‌ها تعارفی‌اند. برایشان پتو یا ملافه اضافی بگذارید؛‌ شاید سردشان شد.

درباره تنظیم کولر و تهویه سرمایشی هم برایشان توضیح بدهید تا اگر گرمشان شد، خودشان دست‌به‌کار شوند.

۴. امکانات لازم مانند اتو و لباس‌شویی در اختیار مهمان بگذارید

اگر مهمانی از راه دور پیشتان آمده یا شب را در خانه‌تان سپری می‌کند، به‌احتمال زیاد به استفاده از وسایلی مانند اتو یا لباس‌شویی هم نیاز خواهد داشت. حواستان به این نکات باشد و وسایل لازم را در دسترسشان قرار بدهید.

خانه باید تمیز باشد و جایی را هم برای قراردادن وسایل مهمان در نظر بگیرید؛ برای مثال، مکانی برای آویختن لباس‌ها و گذاشتن ساک‌هایش برای او خالی کنید و بگذارید راحت باشد.

اگر سرتان شلوغ است، می‌توانید از بهره بگیرید.

وزارت تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی در سال ۱۳۴۷ اساسنامهٔ شرکت سهامی صنایع شیر پگاه را که در این هنگام شامل زیرمجموعه‌هایی چون کارخانه‌های تهران، تبریز و شیراز بود، ایجاد کرد و به تصویب رساند. از سال ۱۳۴۹ نیز شرکت مسئولیت پخش شیر رایگان در آموزشگاه‌های ایران را بر عهده داشت. با بنیان‌گذاری شرکت سهامی صنایع شیر ایران و گسترش نیاز به افزایش توان تولیدی کارخانهٔ تهران، ساختن بخش‌های تولیدی تازه شروع شد و کارخانه‌های شیر پاکتی استریل با ظرفیت ۵/۵ تن در ساعت، در سال ۱۳۵۰ و کارخانه‌های پانصد تنی و خوراک کودکان در سال ۱۳۵۵، به بهره‌برداری رسیدند. همچنین در سال ۱۳۵۲ نیز شرکت تهیه و توزیع شیر ایران، با سرمایه‌هایی از بانک‌های صنعت و معدن و کشاورزی پدیدار گشت که در کارخانه‌هایش، با شیر خشک و کره وارداتی شیر بازساخته آماده می‌شد و در بسته‌بندی پاکتی سه‌گوش، به مدرسه‌ها داده می‌شد

۵. برای مهمان صبحانه آماده کنید

مهمانی که شب پیشتان می‌ماند فردا صبح هم در کنارتان خواهد بود؛ پس برنامه‌ای برای صبحانه‌اش بچینید. اگر زودتر از او از خانه خارج می‌شوید، همه‌چیز را آماده کنید و برایش یادداشتی بگذارید و بگویید صبحانه‌اش را میل کند. نگذارید احساس بدی به مهمان دست بدهد.

از شب قبل هم می‌توانید درباره این موضوع با او هماهنگی‌های لازم را انجام بدهید. بنا به درجه صمیمیتی که با مهمان دارید، درباره وعده با او صحبت کنید؛ برای مثال، اگر باهم صمیمی هستید، به او بگویید فلان و فلان و… در یخچال است و فردا صبح می‌تواند آنها را بردارد و صبحانه‌اش را نوش‌جان کند.

دقت کنید چطور مهمانتان خوش‌حال‌تر می‌شود و احساس بهتری پیدا می‌کند. بنا به این موضوع، آماده‌کردن صبحانه می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود بگیرد. مهم‌ترین اصل در آداب پذیرایی از مهمان این است که به او حس خوب بدهید و نگذارید معذب شود.

۶. از مهمان کمک بگیرید و او را در کارها مشارکت بدهید

یادتان باشد گاهی هم می‌توانید از مهمان کمک بگیرید؛ برای نمونه، در آماده‌کردن غذا از او بخواهید کمکتان کند. این شرط دارد: زمانی می‌توانید این کار را بکنید که با مهمانتان صمیمی باشید یا او ظرفیت کافی برای مشارکت‌کردن در کارها را داشته باشد. بعضی‌ها چنین پیشنهادی را حمل بر بی‌ادبی می‌دانند.

حواستان را جمع کنید و با شناختی که از مهمان دارید، در صورت لزوم، ببینید آیا کمک‌گرفتن از مهمان برایش خوشایند است یا خیر. این کار در بعضی موارد صمیمیت را می‌افزاید و این حس را به مهمان منتقل می‌کند که در خانه خودش به سر می‌برد.

۷. اطراف خانه را به مهمان نشان دهید

اگر قرار است مهمانتان چند روز بماند، نشان‌دادن حوالی خانه‌تان به او فکر خوبی است. شاید هم لازم است مهمان از خانه‌تان به جایی برود و کاری دارد که باید انجام بدهد. در این صورت، او را با نشانی‌ها و وسایل نقلیه آشنا کنید. اگر سر کار می‌روید و مهمان باید ساعاتی را تنها بماند، به او نشان بدهید چطور می‌تواند گشت‌وگذاری در شهر و اطراف داشته باشد.

نگذارید مهمان یا بی‌حوصلگی کند و به او بد بگذرد. درست نیست خاطره‌ای ناخوشایند از ماندن پیش شما برایش باقی بماند.

برای برگزاری و پذیرایی  ایده پذیرایی همایش ، شما به یک چک لیست نیاز دارید تا چیزی را از قلم نیاندازید. پس بهتر است از همین ابتدا، تمام مواردی را که مطرح می کنیم، یادداشت کنید. در قدم اول شما باید عنوان، نوع و زمان برگزاری همایش را مشخص نمایید. سپس دبیر کل همایش یا ریاست را تعیین کرده و تعداد مهمان و همچنین تعداد اعضای کل شرکت را بنویسید. در این مرحله بهتر است با استفاده از نیرویی با تجربه، به ثبت نام افرادی که می خواهند در همایش شرکت کنند، بپردازید و در این مسیر، می توانید از سایت ها کمک بگیرید.

در گام بعدی باید به سراغ رزرو محل برگزاری همایش بروید و برای محل اسکان مهمان ها و حتی وسایل نقلیه شان و نحوه رفت و آمد آنها، برنامه ریزی کنید که مهمانان، اذیت نشوند. برای اینکه افراد بیشتری بتوانند در همایش شما حضور داشته باشند، بهتر است از امور تبلیغاتی استفاده کنید که شامل پوستر، لوگو، تهیه دعوتنامه از افراد مشهور و… می شود.

با توجه به همایشی که برگزار می کنید، نحوه تشریفات و برگزاری آن متفاوت می شود. به این صورت که هرچه همایش شما بزرگتر، رسمی تر و مهمانان بیشتر، شما باید در پذیرایی همایش، بیشتر تلاش کنید و بهتر برنامه ریزی نمایید. پس ابتدا نوع همایش و تعداد نفرات را بررسی کرده و سپس به سراغ نکات گفته شده بروید.

۸. به‌اندازه معقول تعارف کنید و متعادل باشید

درست است که مهمان باید اوقات خوشی را در خانه‌تان بگذراند؛ اما این به‌معنای اذیت‌شدن خودتان نیست! تعارف بیش‌ازحد را کنار بگذارید. اگر چهارچوب و ملاحظاتی در زندگی‌تان جاری است، به آنها پایبند بمانید؛ برای مثال، اگر دوست ندارید کسی با کفش در خانه‌تان تردد کند، حتما این موضوع را مطرح کنید و به‌خاطر تعارف عذاب نکشید. حق شماست که زندگی‌تان را در حضور مهمان حفظ کنید.

تعارف زیاد، هم شما و هم مهمان را معذب می‌کند. این‌طور نباشید و حتی در بعضی کارها از مهمان بخواهید کمکتان کند و با این کار صمیمیت بیشتری در فضا به‌ وجود بیاورید.

توصیه‌های تکمیلی

بسته به اینکه مهمانتان چه‌مدت و برای چند روز پیشتان می‌ماند یا اینکه مهمانی‌تان شام‌وناهاری است یا شکل دیگری دارد، باید برنامه‌ریزی داشته باشید. از قبل بدانید قرار است چه بخورید، چه تفریحاتی در نظر بگیرید و در یک کلام، روند مهمانی را برای خود تعیین کنید تا مدیریت اوضاع در دستتان باشد و بتوانید اوقات خوبی برای همه فراهم کنید.

برای مثال، یا دونفره برای مهمان‌ها در نظر بگیرید؛ اما حواستان باشد اگر بازی‌ها مورد استقبال قرار نگرفتند، جایگزین‌های دیگری ارائه کنید. نگذارید فضای مهمانی یا اقامت مهمان‌ها در خانه‌تان خسته‌کننده و ملال‌آور شود.

اگر مهمان برای چند روز پیشتان می‌ماند، یادتان باشد او به داشتن نیازمند است؛ یعنی به ساعاتی نیاز دارد که برای خودش باشد و شما در آن حضور نداشته باشید. مهمان را آزاد بگذارید و اجازه دهید برخی از ساعات را به‌تنهایی و با برنامه مخصوص به خودش بگذراند.

در آخر

در این مقاله سعی کردیم به این پرسش پاسخ بدهیم که وقتی مهمان میاد چگونه رفتار کنیم. داشتن برنامه‌ای مشخص از روند مهمان‌داری در ذهن می‌تواند مهمانی را شادتر و خوشایندتر کند. از کدام توصیه بیشتر خوشتان آمد؟ خودتان هم توصیه‌ای درمورد آداب پذیرایی بهتر دارید؟ به ما هم می‌مهمترین نکات میزبانی و آداب پذیرایی از میهمان

مهمانی دادن و رعایت آداب درست میزبانی یکی از اصولی است که در فرهنگ ایرانیان توجه زیادی به آن شده و حساسیت های خاصی در آن مورد وجود دارد. یک میزبان خوب باید اصول و آدابی را رعایت کند که مهمان در خانه او راحت باشد و به خوش بگذرد. اگر می خواهید میزبان خوبی باشید و میزبانی شما در همه جهات تمام و کمال باشد، مطالعه این بخش از سبک زندگی به شما کمک می کند تا یک میهمانی بی نقص داشته باشید. مشاهده قیمت پک صبحانه و  خرید پک صبحانه  از بازار آنلاین به‌روز ما تحویل رایگان درب واحد با یخچال بگیرید

در دعوت از مهمانان اینگونه عمل کنید:

اگر قرار است میزبان باشید، با احترام و کاملا روشن مهمانانتان را دعوت کنید و تاریخ، ساعت، زمان و مکان را به آنها اعلام نمایید و اگر هم تم خاصی برای مهمانی در نظر گرفته اید، به مهمانان تان اعلام کنید.

برنامه ریزی کنید:

یک لیست دقیق از نام و تعداد مهمانان تهیه کنید و خانه خود را قبل از آمدن مهمانها آماده کنید و قبل از این که مهمان ها از راه برسند همه چیز را چک کنید. اگر قرار است مهمان ها را به پیک نیک ببرید ، شرایط آب و هوا را بسنجید و کاملا آماده باشید. آماده بودن قبل از آمدن مهمانها سبب می شود در زمان مهمانی با خیال راحت و آرامش از آنها پذیرایی کنید و نداشته باشید.

برای چیدن میز اصول زیر را رعایت کنید:

  • اگر تعداد بچه ها زیاد است ، یک میز مخصوص فقط برای بچه ها بچینید ولی اگر می خواهید بچه ها هم سر همان میز اصلی بنشینند، از صندلی های مخصوص کودکان استفاده کنید.برای راحتی بیشتر پدر و مادرها بهتر است پیش فرزندانشان بنشینند.
  • مطابق اصول مهمان مرد باید سمت راست میزبان زن بنشیند و اگر مهمان زن در بین مهمانان باشد باید سمت راست میزبان مرد بنشیند.
  • برای مهمانی های بزرگ کسانی که ارتباط بهتری با هم دارند، باید پیش هم بنشینند.
  • اگر می خواهید روی میزتان ، رومیزی بیاندازید، رومیزی باید تقریباً به اندازه 31 سانتیمتر از میز آویزان باشد. اگر رومیزیتان سفید و جنس آن لیز است، زیر آن حتماً چیزی بیندازید که روی میز لیز نخورد.
  • رومیزی را تنظیم کرده و میز را بچینید. دستمال ها را تا کنید و در وسط جای نشستن هر مهمان قرار دهید.
  • سعی کنید ظرفهایی که در مهمانی استفاده می کنید از لحاظ جنس، رنگ و مدل با هم هماهنگی داشته باشد.
  • در سمت چپ دستمال چنگال بزرگ و در سمت راست دستمال یک چاقو بگذارید، طوریکه قسمت برش دهنده آن به سمت بشقاب باشد. اگر غذایتان استیک یا مرغ است می توانید از چاقوی هم استفاده کنید. یک چنگال کوچک سالاد در سمت چپ چاقوی بزرگ قرار دهید.در سمت چپ چاقوها یک بشقاب مخصوص سالاد بگذارید.
  • تعداد قاشق هایی که روی میز می گذارید ، در صورت داشتن سوپ و سالاد باید دو عدد باشد. قاشق کوچک دسرخوری باید در سمت راست چاقو و قاشق خوری باید در سمت راست قاشق دسرخوری باشد. همچنین می توانید قاشق دسرخوری را درست موقع سرو دسر روی میز بگذارید.
  • با یک چاقوی کره خوری بشقاب نان را در فاصله 5 سانتیمتری بالای چنگالها بگذارید.
  • در فاصله 5 سانتیمتری بالای چاقوها لیوان آب و در سمت راست این لیوان می توانید نوشیدنی را قرار دهید.
  • در صورت سرو یا چای یک فنجان در سمت راست همه این وسائل و یک قاشق چای خوری در سمت راست فنجان قرار دهید.
  • برای آماده نمودن میز صبحانه برای هر فرد یک فنجان و نعلبکی چایخوری ، کارد کره خوری و قاشق مربا خوری و دستمال اختصاصی بگذارید و دستگاه توستر را نزدیک میز صبحانه برای گرم کردن نان قرار دهید.

میز مهمانی را تزیین کنید:

وسط میز را با یک گلدان گل تزیین نمایید البته گل هایی که عطر تند دارند را روی میز قرار ندهید زیرا عطر تند گل با عطر غذاها قاطی شده و بوی نامناسبی ایجاد می کند. در دو طرف طول میزبرای مهمانی شام شمعدان قرار داده و هنگام صرف شام نور سالن را کم کرده و شمعها را روشن نمایید اما چنانچه پیش از این هم در نمناک عنوان شد برای چیدن میز نهار احتیاج به شمعدان نیست.برای چیدن میز صبحانه از یک رومیزی زیبا استفاده کرده و در وسط میز یک گلدان گل بگذارید.

انعطاف پذیر و خوشرو باشید:

یکی از مهم ترین اصول مهمانوازی خوشرویی، مهربانی و برخورد گرم میزبان است.هر اتفاقی که در مهمانی برایتان پیش آمد، مثلا اگر غذاهایتان ممکن باب میل تان نبود یا دسر خراب شده بود آرامش داشته باشید و اخم نکنید و انعطاف پذیر و خوشرو باشید.

اگر برایتان این پیشامدها اتفاق افتاد، اینگونه عمل کنید:

  • اگر برخی مهمان ها دیر رسیدند، پانزده دقیقه صبر کنید و بعد پذیرایی را بدون او شروع کنید.
  • اگر مهمانتان چیزی را شکست، موضوع را بزرگ نکنید و به سرعت بی نظمی ها را مرتب و تمیز کنید.
  • اگر مهمانی شوخی قومی می کند، مداخله کنید و موضوع را تغییر دهید، یا او را به بهانه کمک کردن به شما به اتاق دیگری بکشانید و به او بگویید که اینگونه شوخی نکند.
  • اگر مهمانی سرزده می رسد، بزرگوارانه از او استقبال کنید و او را به جمع مهمانانتان هدایت کنید.

ظرف میوه را قبل از آغاز مهمانی بچینید:

سه چهار ساعت قبل از برگزاری مهمانی میوه ها را با سلیقه تمام در ظرف یا سبد میوه بچینید و از برگ و گل طبیعی برای تزیین استفاده نمایید. برای سرو میوه می توانید آن را دانه دانه کنید.

با همه میهمانان به یک اندازه گرم بگیرید:

با تمام مهمانان وقت بگذرانید و تازه واردها را به سایر مهمانان معرفی کنید و با همه آنها به یک اندازه گرم بگیرید. رهبری مهمانی را در دست بگیرید و زمان ناهار، عصرانه یا شام را به مهمان ها یادآوری کنید.

غذاهایتان را تزئین کنید:

با هر چه در خانه دارید مثل ، ، ، خلال و … غذا را از سادگی در آورده و جلوه خاصی به آن بدهید. مثلا روی دیس برنج را با زعفران و…تزیین نمایید و روی کاسه را با برگهای ، زعفران و پودر گل سرخ تزیین نمایید.با برش زدن و سبد سبزی را تزئین کنید.

برای مهمانی ناهار پیش از ناهار پذیرایی نکنید:

برای مهمانی نهار، بعد از آمدن مهمان ها فقط یک فنجان چای یا شربت بیاورید و سپس نهار خورده و بعد از نهار اول با شیرینی و چای و دسر و سپس با میوه و آجیل پذیرایی را انجام دهید.

برای مهمانی شام اینگونه پذیرایی کنید:

برای مهمانی شام در فصل زمستان پذیرایی را با شیر کاکایو، قهوه و چای همراه با شیرینی آغاز نمایید. پذیرایی را در فصل تابستان با آب میوه خنک یا فالوده و بستنی پذیرایی را شروع نمایید و شیرینی و چای را برای بعد از شام بگذارید.

هدایت کننده صحبت باشید:

از مهمانان به گرمی استقبال کنید و باز کننده سر صحبت باشید و با دقت و علاقه به صحبت های مهمانان گوش دهید. صحبت ها را هدایت کنید و اگر صحبت به حرف های ناراحت کننده کشید، صحبت را عوض کنید.در مورد موضوعات ناراحت کننده مثل بیماری یا اخبار بد صحبت نکنید. مهمانی زمانی برای خوشگذرانی است و با این گونه صحبت ها اوقات سایرین را مکدر نکنید.

مهمانانتان را تنها نگذارید:

پس از صرف غذا مهمان سرگرم ظرف شستن و نظافت نشوید و مهمانانتان را تنها نگذارید زیرا اصل برگزاری مهمانی بر اساس دیدن و رفع دلتنگی است نه خوردن و جمع کردن و شستن پس حتی اگر مهمان خودمانی باشد، نظافت و ظرف شستن در حضور او کار نابجایی است.

برای مهمان ها سرگرمی داشته باشید:

برای اینکه مهمانانتان سرگرم شوند، یک بازی جذاب که مناسب سن همه مهمان ها باشد و همه بتوانند در آن شرکت کنند برای مهمان ها در نظر بگیرید و یا یک برنامه سرگرم کننده مثل شعر خوانی، طرح معما یا حتی خاطره گفتن تدارک ببینید.

 

دکمه بازگشت به بالا