اقتصادی

آزموده را آزمودن خطاست/ سرکوب قیمت فولاد نتیجه‌ای جز ایجاد رانت ندارد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد ایران خطاب به وزیر صمت ، با اشاره به تجربیات گذشته گفت: مهار قیمت فولاد در بورس کالا به هیچ وجه باعث کاهش قیمت برای مصرف کننده نهایی نمی شود و سود حاصل از ایجاد رانت تنها به برخی از واسطه ها می رسد. جلوگیری از تصمیمات مکرر اشتباه و ناکارآمد در زمینه کنترل بازار فولاد.

بهرام سبحانی در مصاحبه با مخبران گفت که پس از افزایش ناگهانی نرخ ارز در دو سال گذشته ، قیمت کالاها و خدمات در حال افزایش است. و آنها مصرف کننده نهایی را تحت فشار قرار می دهند و سعی می کنند با تصمیم گیری بازار را کنترل کنند. قیمت محصولات فولادی در طی این تصمیمات فراز و نشیب های بسیاری را به خود دیده است و گاه با تصمیم غیرکارشناسی برای پایین آوردن قیمت به مصرف کننده نهایی ، این هدف محقق نشد ، اما با تفاوت قیمت فروش و قیمت واحدهای تولیدی میلیارد دلاری اجاره ای. کف بازار به جیب چند واسطه افتاد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: بورس کالای قانونی با هدف تعیین قیمت ها بر اساس عرضه ، تقاضا و رقابت با تعیین قیمت پایه و سقف یک بسته رقابت سیستماتیک بدون در نظر گرفتن کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه های فعلی ، تصمیم می گیرد. و سبد تولید کننده فلسفه وجودی خود را از دست می دهد.

اشتباه سال 1997 را تکرار نکنید

وی ادامه داد: آزمایش های قبلی نشان داده است که با سرکوب قیمت ها به هیچ وجه ، قیمت ها برای مصرف کننده نهایی کاهش نمی یابد و دود فقط به چشم تولیدکننده می رود و به اقتصاد کشور کمک می کند بدون اینکه بار تولید ، اشتغال و ارز را قطع کند. این دارد.

رئیس انجمن فولاد اظهار داشت: تعیین قیمت پایه بر اساس نرخ ارز که عملاً در خارج از کشور وجود ندارد و بستن سقف رقابت با منطق اقتصادی است که برخی از وزارتخانه های سکوت در تلاشند آن را اجرا کنند. با وجود هشدارهای قبلی ، آیا او در مرداد 1397 همان منطق غلط را در قالب دستورالعمل های قیمت آزمایش نکرد؟ پنجاه روز بعد ، وقتی ده ها میلیارد تومان اجاره به جیب برخی از افراد سرازیر شد ، آنها دستور لغو را صادر نکردند ، اما به واحدهای تولیدی دستور دادند تفاوت قیمت فروش و قیمت واقعی را از خریداران بخواهند!

وی در پایان سخنان خود با وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: “تولیدکنندگان فولاد کشور انتظار دارند تولیدکنندگان فولاد شما شخصاً وارد این مقوله شوند و اجازه تکرار اشتباهات گذشته را به آنها ندهند.

به گزارش مخبران ، صدای مخالفت با توجه به قیمت گذاری منظم فولاد و محدودیت قیمت در بورس کالا بلند شده است و آخرین اخبار حاکی از مطرح شدن موضوع در جلسه غیرعلنی مجلس و در نهایت حذف آن است. وزارت صامت در بورس کالا و قیمت گذاری فولاد این مهم است. اگرچه وزارت صمت دستور قیمت گذاری فولاد را به طور رسمی رد یا تأیید نکرده است ، اما شایعات مربوط به اجرای آن ، نه تنها از سوی کارشناسان بلکه از سوی مقامات نیز واکنش های بسیاری را به همراه داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا