علمی و پزشکی

آسیب به جفت عامل مرده‌زایی در زنان مبتلا به کووید-۱۹

مطالعات اخیر نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند به جفت حمله کرده و آن را از بین ببرد و باعث مرگ زنان باردار شود.

به گزارش مخبران و به نقل از مدیکال اکسپرس، چنین نتیجه ای در زنان باردار غیر معمول است، اما زنان مبتلا به کووید-19 در معرض خطر بیشتری هستند.

محققان 12 کشور از جمله ایالات متحده، نمونه های بافت و جفت 64 جنین مرده و چهار جنینی را که اندکی پس از تولد مرده بودند، بررسی کردند. همه اینها مادرانی بودند که واکسینه نشده بودند و در دوران بارداری کووید-19 داشتند.

دکتر گربر، آسیب شناس در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن در فاینبرگ، می گوید: «این مطالعه نشان می دهد که آسیب جفت باعث مرگ ناشی از کوویدین 19 می شود تا اینکه جنین را آلوده کند. جفری گلدشتاین گفت.

او در مطالعه ای که روز پنجشنبه در مجله Archives of Pathology & Laboratory Medicine منتشر شد، شرکت نکرد.

شواهد قبلی نشان داده است که احتمال مرگ زنان باردار مبتلا به کووید-19 بیشتر است. مخصوصا برای کسانی که دلتا دارند. واکسیناسیون برای زنان باردار توصیه می شود.

نویسنده اصلی و دکتر دکتر می‌گوید: «عفونت‌های دیگر می‌توانند با نفوذ به جفت جفت را از بین ببرند و معمولاً این کار را با آسیب رساندن به جنین انجام می‌دهند.» دیوید شوارتز می گوید. یک نمونه از آن ویروس زیکا است.

او و همکارانش می خواستند بدانند که آیا این موضوع در مورد تولد مرده زنان مبتلا به کووید-19 صادق است یا خیر. اما چیزی که آنها پیدا کردند کاملاً متفاوت بود. در این مورد جفت خود عفونی شده و به طور گسترده تخریب شده است.

آسیب جفت فاکتور مرده تولد در زنان مبتلا به کووید-19

شوارتز می گوید: «در بسیاری از این موارد، بیش از 90 درصد از جفت از بین رفتند.

بافت طبیعی جفت قرمز و اسفنجی است. نمونه هایی که آنها مطالعه کردند، محکم و رنگ های روشن بودند. اگرچه عفونت ها گاهی به جفت آسیب می رسانند، شوارتز می گوید که هرگز چنین آسیب گسترده ای ندیده است.

جفت عضوی است که در دوران بارداری تشکیل می شود و به رحم می چسبد و اکسیژن و مواد مغذی را از جریان خون مادر به جنین می رساند.

ویروس احتمالاً از جریان خون وارد جفت می شود و به سلول های میکروبی متصل می شود و باعث تجمع پروتئین و ایجاد التهاب غیر طبیعی می شود که جریان خون و اکسیژن را مسدود می کند.

ویروس کرونا در برخی از جنین ها نیز وجود دارد، اما شواهد آسیب جفت اغلب علت مرگ نوزاد است.

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در زنان باردار مبتلا به کووید-19 نشان می دهد که از هر 80 زن باردار یک نفر می میرد. این یکی از ۱۵۵ زن باردار است که کووید ندارند.

فشار خون بالا، بیماری های مزمن و بدشکلی های جنین از جمله عواملی هستند که خطر زایمان زودرس را در زنان مبتلا به کووید-19 افزایش می دهند.

هنوز مشخص نیست که آیا سویه emicron خطر تولد مرده را نیز افزایش می دهد یا خیر. این مطالعه قبل از ظهور این سویه بسیار مسری انجام شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا