اقتصادی

آغاز رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه انواع آبزی در ۵ استان کشور

مخبران/گیلان مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات با حضور در گیلان از آغاز رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه انواع آبزی در پنج استان کشور خبر داد.

ناصر کرمی‌راد امروز یکشنبه ۲۰ خردادماه در جشنواره ملی رهاسازی ماهیان خاویاری و استخوانی که در کلاچای رودسر استان گیلان برگزار شد، اظهار کرد: این میزان رهاسازی در تاریخ بازسازی ذخایر آبزیان کشور بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم شرایط و اتفاقاتی که در منابع آبزی و اکوسیستم آبی رخ می‌دهد د را کنترل کنیم اما تمام تلاش خود را به کار بستیم تا محیط مناسبی برای آبزیان ایجاد کنیم، افزود: تلاش داریم با قانونمند کردن صید و محیط زیست یک محیط مناسب برای آبزیان ایجاد کنیم.

کرمی راد با اشاره به اینکه آبزیان و منابع آبزی تحت انواع نابسامانی‌ها قرار دارند و تنها حلقه‌ای که می‌تواند بخشی از این نگرانی‌ها را برطرف کند بازسازی ذخایر است، تصریح کرد: نمونه بارز آن ماهی سفید دریای خزر است که اگر این اقدامات نبود قطعاً این گونه نیز به سرنوشت گونه‌های خاویاری در دریای خزر دچار می‌شد.

مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات کشور با اشاره به اینکه پنج گونه ماهیان خاویاری جزء گونه‌های به شدت در معرض خطر انقراض هستند، تاکید کرد: تعدادی که در سال‌های اخیر صید می‌شود بسیار ناچیز و به بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ قطعه رسیده است.

کرمی راد در ادامه با اشاره به اینکه هدف گذاری برنامه هفتم سازمان شیلات برای رهاسازی آبزیان ۳۲۴ میلیون قطعه بود، گفت: سال گذشته نزدیک به ۴۱۰ میلیون قطعه رهاسازی شد و برنامه‌ریزی امسال ۴۵۰ میلیون قطعه است که یقینا بیش از میزان رهاسازی خواهد شد و امیدواریم خیر و برکت آن برای پایداری بهره‌برداری جامعه صیادی و حفظ ذخایر ژنی گونه‌های آبزی باشد.

وی با اشاره به اینکه از این ۴۵۰ میلیون قطعه حدود ۵۰ میلیون قطعه حاصل همکاری مشترک سازمان شیلات و جوامع بهره‌بردار بوده، تصریح کرد: استان گیلان چهار مرکز بازسازی ذخایر آبزیان، گلستان سه مرکز، مازندران دو مرکز، خوزستان دو مرکز و استان‌های آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و بندرعباس هرکدام یک مرکز بازسازی ذخایر دارند.

مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات با اشاره به اینکه استان گیلان در حدود ۵۰ درصد رهاسازی بچه ماهیان در دریای خزر را انجام می‌دهد، افزود: در حال حاضر ۹۵۰۰ صیاد در استان‌های شمالی و ۱۲۶ هزار صیاد در دریای عمان و خلیج فارس از منابع آبی ارتزاق می‌کنند.

کرمی راد با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور شهید به استان هرمزگان دستور ایجاد سه مرکز بازسازی ذخایر داده شد که در حال حاضر این مراکز در حال احداث است، تاکید کرد: بازسازی ذخایر فعالیت مشترک بین انسان و طبیعت است و سازمان شیلات ایران برای صیانت از منافع ملی و انفال مورد بهره‌برداری بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد.

باید معیشت فصلی صیادان را به سمت آبزی پروری هدایت کنیم

همچنین در این مراسم اسدالله عباسی، استاندار گیلان با بیان اینکه ۱۳ گونه از انواع ماهیانی که در دریای خزر رهاسازی می‌شود توسط شیلات گیلان است، اظهار کرد: در فصل صید سال گذشته نیز ۷۷۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در این استان صید شد که نسبت به سال قبل آن با افزایش روبه رو بود.

عباسی با اشاره به حمایت از مراکز بازسازی ذخایر استان گیلان، افزود: مراکز بازسازی ذخایر و مراکز تحقیقاتی بهترین مکان‌های دسترسی برای تقویت اقتصاد جوامع محلی و ساحل نشینان هستند.

استاندار گیلان تاکید کرد: نباید اکوسیستم رودخانه‌ها و دریا آلوده شود و اجازه دهیم چرخه غذایی و زیست ماهیان برهم خورده و این ماهیان در خطر انقراض قرار گیرند.

عباسی با تاکید بر اینکه در بخش تسهیلات تکلیفی به کارگروه اقتصادی تاکید شده تا اولویت به تولیداتی داده شود که با زیست بوم استان تطابق دارند، تصریح کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و تاکید رئیس‌جمهور شهید به استان‌های دارای اقتصاد دریا محور همانند گیلان که زندگی ۴۰۰۰ صیاد به دریا وابسته است باید معیشت فصلی این صیادان را به سمت آبزی پروری هدایت کنیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا