علمی و پزشکی

آلودگی هوا کرونا را کشنده‌تر می‌کند/شیر و ماست مصرف کنید

مخبران / البرز معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد خطرات آلودگی هوا هشدار داد و گفت: شهروندان باید از انجام فعالیت های بدنی سنگین و استعمال دخانیات خودداری کنند و شیر و ماست کم چرب و میوه ها و سبزیجات تازه را در برنامه های خود قرار دهند.

در مصاحبه ای با مخبران ، دکتر شهاب مستوفی گفت: به ازای هر 1 میکروگرم در هر میکروگرم مکعب از آلودگی هوا ، مطالعات معتبر نشان می دهد که افزایش 11 درصدی مرگ و میر Kovid-19 ممکن است طی سالها اتفاق بیفتد. از آنجا که آلودگی هوا خطر بیماری های تنفسی را افزایش می دهد و Covid-19 اساساً یک بیماری تنفسی است ، افرادی که در مناطق آلوده هوا زندگی می کنند در برابر Covid-19 آسیب پذیرتر هستند.

وی گفت: پس از استنشاق هوای آلوده از ریه ها ، خطر بیماری های مزمن تنفسی ، سرطان ریه ، بیماری انسدادی مزمن ریوی ، آسم ، ذات الریه و … افزایش می یابد. ذرات معلق در هوا فشار خون را افزایش می دهند ، که بر روی سیستم قلبی عروقی و سایر سیستم های بدن تأثیر می گذارد ، به همین دلیل بسیاری از بیماری ها از جمله Covid-19 می تواند در افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند کشنده تر باشد.

البرز معاون بهداشتی علوم پزشکی البرز برای کاهش اثرات آلودگی هوا و Covid – 19 مانند استفاده از ماسک مناسب ، شستن دست ، بهداشت عمومی ، فاصله اجتماعی ، مکان های شلوغ ، اجتناب از تماس نزدیک با مردم ، به تعویق انداختن کار دفتر ، خرید و غیره در صورت آلوده نبودن هوا ، از تردد اتومبیل شخصی ، کاهش وسایل حمل و نقل عمومی ، بی مورد از خانه خارج نشوید ، مخصوصاً بیماران قلبی عروقی ، بیماران ریوی ، آسم و آلرژی و در صورت لزوم با لنزهای تماسی ، از ماسک مناسب N95 جلوگیری کنید. از استعمال دخانیات (سیگار و قلیان) خودداری کنید ، شیر و ماست کم چربی و میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید ، یک استحمام کامل انجام دهید و بدن و لباس های خود را بشویید.

مستوفی خاطرنشان کرد: شهروندان باید در صورت بروز مشکلات تنفسی و بیماری قلبی عروقی سریعاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی یا بیمارستان مراجعه کنند.

وی به مردم و ادارات توصیه کرد که از سوزاندن هرگونه زباله ، پلاستیک یا چوب ، سوزاندن مزارع و فضولات حیوانی ، جلب همکاری و مشارکت عمومی در فعالیت های ساختمانی خودداری کنند و گفت: “کارکنانی که به دلیل شغل خود آلوده شده اند.” آنها در هوا هستند (پرسنل خدمات شهری ، پلیس راهنمایی و رانندگی و غیره) باید از تجهیزات حفاظت شخصی ، به ویژه ماسک مناسب استفاده کنند. کارفرمایان موظفند این ابزار را در اختیار کارمندان خود قرار دهند.

وی در پایان خواستار محدودیت تردد خودروهای شخصی در شهرهای آلوده شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا