علمی و پزشکی

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل موسسه انتقال خون ایران با اشاره به مدت ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز از اهدای خون معاف هستند و افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند. سایر انواع واکسن ها مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون مستثنی نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش مخبران، دکتر. مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد را مورد حمله قرار می دهد.

وی افزود: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، به دلیل ناآگاهی و پرسش‌هایی که اغلب در ذهن مردم ایجاد می‌شود، میزان اهدای خون در ایران و سایر کشورها کاهش یافت.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی صحیح، با کمک مستمر اهداکنندگان خون و استفاده از شبکه سراسری خون رسانی، نیاز تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن تامین شد. .

مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: با شروع موج هفتم کرونا و تسریع مجدد واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجایی که کرونا تا حدی کنترل شده است، به دلیل افزایش اعمال جراحی و نیاز به خون و فرآورده های آن، مردم محترم همیشه باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند و صاحبان همه گروه های خونی در این امر مهم مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به ابتلای چند نفر از هموطنان اهداکننده خون به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان برای اهدای خون پس از ابتلا دانست به طوری که نه اهداکننده و نه گیرنده خون آسیبی نمی بینند.

جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: بر اساس اطلاعیه روابط عمومی وزارت بهداشت، افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند به مدت ۱۴ روز از اهدای خون معاف می‌شوند. کسانی که انواع دیگر واکسن‌ها مانند سینوفارم و برکات را دریافت کرده‌اند، از اهدای خون در امان نیستند و می‌توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به شهروندان توصیه کرد: برای پرهیز از ازدحام و اتلاف وقت در مراکز اهدای خون، با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir، با گرفتن نوبت آنلاین از هر پایگاه انتقال خون، اقدام کنند. و در زمان مورد نظر برای اهدای خون

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا