اقتصادی

آیا واردات خودرو می‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی را چند عامل دانست و گفت: سقف ارزش ارزی تعیین شده برای واردات خودرو تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت. البته تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

علی اکبر کریمی در گفت وگو با مخبران، با اشاره به مقررات دولتی در زمینه واردات خودرو و تاثیر واردات بر بازار داخلی، اظهار کرد: تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی به عوامل متعددی از جمله حجم خودرو بستگی دارد. . واردات و مقایسه تعداد خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی عجیب است. مثلاً اگر خودرویی وارد شود که معادل داخلی نداشته باشد، طبیعتاً رقابت معنایی ندارد.

وی با اشاره به ماده 4 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو گفت: یکی از شرایط واردات این است که خودروهای مورد استفاده عموم مردم وارد شوند. با این وضعیت فرض بر این است که خودروی وارداتی پس از خودروهای تولید داخل می تواند از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت باشد، در نهایت میزان واردات بستگی به استقبال متقاضیان واردات و استقبال مشتریان دارد. به این ترتیب، ما می توانیم در مورد اثرات واردات صحبت کنیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی ادامه داد: قانون مصوب مجلس با در نظر گرفتن شرایط اجازه واردات خودرو به مدت پنج سال را داد. به عنوان مثال اگر بازار خودرو داخلی 10 میلیارد دلار باشد، حجم واردات 10 درصد آن است. این 10 درصد چقدر در بازار داخلی تلاطم ایجاد می کند و تاثیرگذار است باید بررسی شود.

کریمی گفت: با توجه به سقف ارزش ارزی واردات خودرو، به نظر می رسد واردات خودرو تاثیر قابل توجهی در بازار نداشته باشد، البته قطعاً نخواهد داشت.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: پس از ثبت سفارش، واردکننده خودروها می تواند به سرعت آنها را وارد کشور کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا