ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا با توجه به گستردگی و غنای آثار خود همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این بار دیگر به برکت دانشمندان منصف و برجسته غربی است که شبانه روز خود را در تحقیق این آثار اعجاز گذرانده اند. . تمام سنین. به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید.

در تمام کشورهای بزرگ جهان از آمریکا، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و ابن سینا برگزار شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها با آنچه ما در ایران نوشته ایم قابل مقایسه نیست.

یکی از دروس اجباری ما در فلسفه دکارت در اوایل انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی بود که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه جوس تحصیل می کردم. این درس توسط دکتر دان از سرگرد دکارت فرانسه تدریس شد. دومینیک لوکور معلم ماست. او در روز اول درس این سوال را مطرح کرد: چرا دکارت با سایر فیلسوفان فرانسوی قبل و بعد از خود تفاوت دارد و آیا او در واقع یک تافته جداگانه است؟ من در دانشگاه می گویم که فرانسوی ها همیشه خود را عقل گرا معرفی کرده اند و دکارت را به این خردگرایی متهم می کنند.

سکوت کلاس را با این سوال فرا گرفت. برخی از دانشجویان پاسخی دادند که استاد دریافت نکرد. تعجب می کنم که خود معلم ها به خاطر جواب های عجیبشان با تعلیق کلاس را گرفتند. آن روزها مصادف با اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی بود و رسانه های فرانسوی شبانه روز اخبار جنگ و انقلاب ایران را پخش می کردند و به تفصیل به بحث می پرداختند. معلم گفت: «اگر ریشه عناصر انقلاب ایران را جستجو کنید به تشیع خواهید رسید که برخلاف سایر مذاهب اسلامی انقلابی است و همیشه با پادشاهان و حاکمان در ستیز بوده است و به دلیل همراهی با مذهب انقلابی به قدرت رسید. با حاکمان زمان خود و از شهر و دیار کوچ کرد.»

وی ادامه داد: دکارت که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن سینا به زبان لاتین بود، نه تنها در علم و فلسفه، بلکه در شیوه زندگی خود نیز تحت تأثیر فلسفه سلف ایرانی خود، یعنی فلسفه دکارت قرار گرفت و جدای از علمی و استثمار فلسفی، دکارت را می‌بینیم که در زندگی‌اش بی‌قرار نیست و شهر به شهر و دیار به دیار می‌گریزد تا پناهگاهی امن پیدا کند و در زیر سایه آن تحقیق کند و در این رفتار شما دوست دارید از نکاح بن سینا الگو بگیرید.»

من در کلاس خیلی خوشحال بودم که معلم ها از ابن سینا تعریف می کنند، اما افسوس خوردم که ما ایرانی ها نتوانستیم در دکارت برای ابن سینا الگوی کار فرانسوی بسازیم. همین امر باعث شد که با نگاهی نو به پروژه تحقیقاتی آینده خود، کتابی درباره ابن سینا بنویسم.

پس از پایان تحصیلاتم به ایران بازگشتم و در حین تحقیق در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به تحقیق درباره علمای اسلام در ایران پرداختم. در این زمان، دکتر. مهدی رئیس پژوهشکده گلشنی بود و من چندین ویژه نامه درباره خیام و خواجه نصیر منتشر کردم. پس از آن پروژه ابن سینا را برعهده گرفتم و از داخل و خارج ایران مطالبی را درخواست کردم تا اینکه کتاب منتشر شد. تا کنون بزرگ ترین علمای ابن سینا به شدت به مسائل معنوی و عرفان ابن سینا پرداخته اند. اگر جنبه‌های دیگر ابن سینا در ریاضیات، نجوم، کیهان‌شناسی، موسیقی در غرب را مطالعه کنم و ترجمه‌هایی از این گونه آثار ارائه کنم، دوست دارم به ابن سینای معاصر در کشورم روی بیاورم. نویسندگان و مترجمان این کتاب از نویسندگان برجسته و صاحب نظر در حوزه پژوهشی خود هستند. ساسون اسپونتا و نویسنده فرانسوی Mr. مائورو Zonta درگذشت. او گفت که نمی تواند انتشار مقاله خود را مشاهده کند.

نویسنده سوری مقاله ای آقای. قاسم فینیانوس خانه سابق خود را به دلیل حملات داعش و گروه های تروریستی به سوریه ترک کرده است و من اکنون از آنها اطلاعی ندارم. یک مقاله خوب برای این کتاب توسط دکتر. گلشنی و شاگردش دکتر. جمالی آن چیزی است که رابطه ذهن و مغز از نظر شعور و ابن سینا است. دو مقاله درباره آثار ابن سینا در نجوم نوشته ام، یکی به فارسی و دیگری به زبان فرانسه که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. همچنین مقالاتی در مورد الگوهای منطق از دیدگاه ابن سینا از منطق دانان خارجی داریم که توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده است و این مقالات نگاهی تازه به استدلال ابن سینا دارد.

دلیل انتخاب کتابی درباره ابن سینا نه تنها شناخت ابن سینا بلکه نقش این نابغه بزرگ در تمدن اسلامی است. در هر صورت او الگوی تمدن بود! به عنوان مثال، اگر زندگی نامه برخی از دانشمندان شرق و غرب را مطالعه کنید، برای پیشبرد اهداف علمی، گاهی اوقات مجبور می شدند از برخی خواسته های قلبی خود دست بکشند و از دستورات پادشاهان یا فرمانروایان، بسیاری از ما، اطاعت کنند. نیازی به ذکر نام آنها نمی بینم. برخی که فقط علم داشتند و از اخلاق و دین بی بهره بودند، علم خود را به دلیل شیفتگی به زندگی مادی و مال دنیا در خدمت دشمنان بشریت قرار دادند.

یکی دیگر از خصوصیات ابن سَنْ أَنْ أَنْ أَحْصَارُهُ عَلَیْمَهُ عَلَیْهِ مِنَ الْعُمْرِهِ. امروزه با گسترش علم و پیدایش دانش جدید، برخی بر این باورند که مانند گذشته فقط باید در یک علم تخصص داشت و زندگی انسان برای مطالعه بسیاری از علوم برای محققین معاصر کافی نیست; اما حتی اینها نیز ممکن است نتوانند در همان زمینه تخصص خود را نوآوری و کشف کنند. من با برخی از این اساتید در دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه ها آشنا شدم و متوجه شدم که آنها از مبانی ادبیات، دین، فلسفه و سیاست کشورشان بی اطلاع نیستند. آنها فاقد ابتکار عمل در حوزه تخصصی خود هستند. مثلا من اساتید ریاضی را می شناسم که وارد بحث های جبری نمی شوند بلکه هندسی می کنند و برعکس اگر ابن سینا را مطالعه کنید از اطرافیانشان در علوم مختلف متحیر می شوید!

اساتید دانشگاه صنعتی شریف و گروه فلسفه علم این دانشگاه یادداشتی در خصوص لزوم توجه دقیق به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ برای ما ارسال کرده اند که در ادامه می خوانید. ما ایرانی ها عموماً بزرگان علمی و فلسفی خود را نمی شناسیم و علی الخصوص ابن سینا نمی داند که باید و احتمالاً چه کار کنیم و همین عدم آگاهی ما را از عرضه کالاهای ارزشمند خود در بازار جهانی باز می دارد. از طرفی غربی ها در این زمینه از ما بیشتر هستند. ابن سینا با توجه به گستردگی و غنای آثارش همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این بار دیگر به برکت دانشمندان منصف و برجسته غربی است که شبانه روز خود را در تحقیق این آثار اعجاز گذرانده اند. . تمام سنین. به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید. در تمامی کشورهای بزرگ جهان از آمریکا، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و ابن سینا برگزار شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها با آنچه ما در ایران نوشته ایم قابل مقایسه نیست. انگیزه اصلی من از تالیف این کتاب ترجمه و چاپ برخی از این مقالات است و شما با بررسی مقالات این کتاب با من موافق هستید.

23302

دکمه بازگشت به بالا