جرثقیل بوم تراک که به نام جرثقیل کامیونی با بازوی تلسکوپی نیز شناخته می شود یکی از پرکاربردترین و متنوع ترین انواع جرثقیل های متحرک است که در صنایع مختلف نقش حیاتی ایفا می کند. این جرثقیل ها با ترکیب قابلیت مانور کامیون و قدرت بالابری جرثقیل امکان انجام طیف گسترده ای از عملیات لیفتینگ و جابجایی بار را در شرایط گوناگون فراهم می آورند.
![جرثقیل جرثقیل](https://mokhberan.ir/wp-content/uploads/2025/02/adc2189c13a2c0beb36bbd70841dabe0.jpg)
اجزای اصلی جرثقیل بوم تراک عبارتند از : بوم تلسکوپی بازوی اصلی جرثقیل جیب جرثقیل جک های تعادلی برای پایداری وینچ موتور بالابر کابل و قرقره ها سیستم سیم بکسل سیستم گردان برای چرخش کابین اپراتور و کنترل ها و شاسی کامیون. هر یک از این اجزا وظیفه مهمی در عملکرد کلی جرثقیل بر عهده دارند و در این مقاله به بررسی دقیق تر عملکرد هر کدام خواهیم پرداخت.
بوم جرثقیل بوم تراک
بوم قلب تپنده جرثقیل بوم تراک است و وظیفه اصلی آن نگهداری و به حرکت درآوردن بار در راستای عمودی و افقی است. بوم جرثقیل های بوم تراک معمولاً از نوع تلسکوپی هستند به این معنی که از چندین بخش تو در تو تشکیل شده اند که می توانند به صورت هیدرولیکی باز و بسته شوند. این ویژگی تلسکوپی انعطاف پذیری فوق العاده ای به جرثقیل می بخشد و امکان دسترسی به ارتفاعات و فواصل مختلف را فراهم می کند.
اصول عملکرد بوم تلسکوپی
- مکانیزم هیدرولیکی : باز و بسته شدن بخش های بوم توسط سیلندرهای هیدرولیکی قدرتمند انجام می شود. روغن هیدرولیک با فشار بالا به این سیلندرها وارد شده و باعث حرکت پیستون ها و در نتیجه حرکت بخش های بوم نسبت به یکدیگر می شود.
- جنس بوم : بوم ها معمولاً از فولادهای آلیاژی با استحکام بالا ساخته می شوند تا بتوانند وزن بارهای سنگین و فشارهای ناشی از عملیات لیفتینگ را تحمل کنند. طراحی بوم به گونه ای است که ضمن حفظ استحکام وزن آن نیز بهینه باشد تا بر ظرفیت باربری جرثقیل تأثیر منفی نگذارد.
- انواع بوم : بوم ها می توانند مستقیم یا مفصلی باشند. بوم های مستقیم برای دسترسی به ارتفاعات بالا مناسب ترند در حالی که بوم های مفصلی (که به آنها بوم های knuckle نیز گفته می شود) انعطاف پذیری بیشتری در حرکت افقی و دسترسی به فضاهای محدود ارائه می دهند. برخی جرثقیل های بوم تراک پیشرفته از ترکیب بوم تلسکوپی و مفصلی بهره می برند تا حداکثر کارایی را داشته باشند.
نکات فنی مهم در مورد بوم
- ظرفیت باربری : ظرفیت باربری بوم با افزایش طول آن کاهش می یابد. نمودارهای باربری (Load Charts) که توسط سازندگان ارائه می شوند اطلاعات دقیقی در مورد ظرفیت باربری بوم در طول ها و زوایای مختلف ارائه می دهند.
- بازرسی و نگهداری : بازرسی دوره ای بوم برای شناسایی ترک ها خوردگی و سایر آسیب ها ضروری است. روغن کاری منظم بخش های متحرک و بررسی سیلندرهای هیدرولیکی نیز از اقدامات مهم نگهداری بوم به شمار می روند.
جک های تعادلی
جک های تعادلی (Outriggers) نقش حیاتی در پایداری و ایمنی جرثقیل بوم تراک ایفا می کنند. هنگام بلند کردن بارهای سنگین جرثقیل تحت تأثیر نیروی گرانش و وزن بار تمایل به واژگونی دارد. جک های تعادلی با افزایش سطح اتکای جرثقیل و توزیع وزن بار بر روی سطح وسیع تر این خطر را به طور چشمگیری کاهش می دهند.
اصول عملکرد جک های تعادلی
- مکانیزم هیدرولیکی یا دستی: جک های تعادلی معمولاً به صورت هیدرولیکی باز و بسته می شوند اما انواع دستی نیز وجود دارند. جک های هیدرولیکی سریع تر و آسان تر عمل می کنند و امکان تنظیم دقیق تر ارتفاع و زاویه را فراهم می آورند.
- انواع جک های تعادلی: جک های تعادلی انواع مختلفی دارند از جمله جک های جعبه ای جک های A-شکل و جک های H-شکل. هر کدام از این انواع مزایا و معایب خاص خود را دارند و بر اساس نوع جرثقیل و کاربرد آن انتخاب می شوند.
- پایه های جک: در انتهای جک های تعادلی پایه هایی قرار دارند که سطح تماس با زمین را افزایش می دهند. این پایه ها می توانند از جنس فلز لاستیک یا مواد کامپوزیتی باشند و معمولاً دارای سطحی غیر لغزنده هستند تا از لیز خوردن جرثقیل جلوگیری کنند.
نکات فنی مهم در مورد جک های تعادلی
- استقرار صحیح : استقرار صحیح جک های تعادلی بر روی سطح تراز و محکم از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از تخته های زیر جک در سطوح نرم یا ناهموار به توزیع بهتر وزن و جلوگیری از فرو رفتن جک ها کمک می کند.
- حسگرهای پایداری : جرثقیل های بوم تراک مدرن مجهز به حسگرهای پایداری هستند که به طور مداوم وضعیت پایداری جرثقیل را پایش می کنند و در صورت تشخیص خطر واژگونی هشدارهای لازم را به اپراتور می دهند و حتی ممکن است به صورت خودکار عملکرد جرثقیل را متوقف کنند.
وینچ
وینچ (Winch) موتور اصلی سیستم بالابری جرثقیل بوم تراک است و وظیفه جمع کردن و باز کردن کابل بالابر را بر عهده دارد. وینچ با ایجاد نیروی کششی قوی امکان بلند کردن و پایین آوردن بارهای سنگین را فراهم می کند.
اصول عملکرد وینچ
- موتور و گیربکس : وینچ از یک موتور (معمولاً هیدرولیکی یا الکتریکی) و یک گیربکس کاهنده تشکیل شده است. موتور نیروی لازم برای چرخش درام وینچ را تأمین می کند و گیربکس سرعت چرخش موتور را کاهش داده و گشتاور (نیروی چرخشی) آن را افزایش می دهد تا بتواند بارهای سنگین را بلند کند.
- درام وینچ : درام (Drum) استوانه ای است که کابل بالابر به دور آن پیچیده می شود. درام توسط موتور و گیربکس به چرخش درآمده و با جمع کردن یا باز کردن کابل بار را بالا و پایین می برد.
- سیستم ترمز : وینچ مجهز به سیستم ترمز قوی است که از حرکت ناخواسته بار در هنگام توقف یا قطعی برق جلوگیری می کند. ترمز وینچ معمولاً از نوع دیسکی یا نواری است و به صورت خودکار عمل می کند.
نکات فنی مهم در مورد وینچ
- ظرفیت وینچ : ظرفیت وینچ با حداکثر نیروی کششی که می تواند ایجاد کند مشخص می شود. این ظرفیت باید با حداکثر وزن باری که جرثقیل قرار است بلند کند مطابقت داشته باشد.
- سرعت وینچ : سرعت وینچ سرعت بالابری و پایین آوری بار را تعیین می کند. وینچ های با سرعت متغیر امکان تنظیم دقیق تر سرعت را بر اساس نوع بار و شرایط عملیات فراهم می کنند.
- بازرسی و نگهداری : بازرسی منظم وینچ برای اطمینان از سلامت موتور گیربکس ترمز و درام ضروری است. روغن کاری بخش های متحرک و بررسی کابل بالابر نیز از اقدامات مهم نگهداری وینچ محسوب می شوند.
کابل و قرقره ها
کابل بالابر (Hoist Cable) و قرقره ها (Pulleys) اجزای کلیدی سیستم بالابری هستند که وظیفه انتقال نیروی وینچ به بار و هدایت کابل را بر عهده دارند. سیستم قرقره ها همچنین می تواند مزیت مکانیکی ایجاد کند و با استفاده از چند رشته کابل نیروی لازم برای بلند کردن بار را کاهش دهد.
اصول عملکرد کابل و قرقره ها
- کابل بالابر : کابل بالابر معمولاً از فولاد بافته شده با استحکام بالا ساخته می شود و باید توانایی تحمل وزن بار و نیروهای کششی زیاد را داشته باشد. کابل ها بر اساس قطر جنس و نوع بافت دسته بندی می شوند و انتخاب کابل مناسب برای هر جرثقیل بر اساس ظرفیت باربری آن انجام می گیرد.
- قرقره ها : قرقره ها چرخ های شیاردار هستند که کابل بالابر از داخل آنها عبور می کند. قرقره ها به دو دسته قرقره های ثابت و قرقره های متحرک تقسیم می شوند. قرقره های ثابت برای تغییر جهت کابل و قرقره های متحرک برای ایجاد مزیت مکانیکی استفاده می شوند.
- مزیت مکانیکی : با استفاده از سیستم قرقره های متحرک می توان نیروی لازم برای بلند کردن بار را کاهش داد. به عنوان مثال اگر از یک سیستم قرقره با مزیت مکانیکی ۲ : ۱ استفاده شود نیروی لازم برای بلند کردن بار نصف می شود اما در عوض طول کابل مورد نیاز دو برابر خواهد شد.
نکات فنی مهم در مورد کابل و قرقره ها
- بازرسی کابل : بازرسی روزانه کابل بالابر برای شناسایی آسیب هایی مانند سیم های پاره شده خوردگی گره خوردگی و تغییر شکل ضروری است. کابل های آسیب دیده باید فوراً تعویض شوند زیرا می توانند باعث پاره شدن کابل و سقوط بار شوند.
- روانکاری کابل : روانکاری منظم کابل بالابر با روغن های مخصوص به افزایش طول عمر کابل کاهش اصطکاک و جلوگیری از خوردگی کمک می کند.
- بازرسی قرقره ها : قرقره ها باید به صورت دوره ای بازرسی شوند تا از چرخش روان عدم وجود ترک و شکستگی و سلامت شیار کابل اطمینان حاصل شود.
سیستم گردان : چرخش ۳۶۰ درجه و مانورپذیری
سیستم گردان (Slewing System) به جرثقیل بوم تراک امکان چرخش ۳۶۰ درجه حول محور عمودی خود را می دهد. این قابلیت چرخش مانورپذیری جرثقیل را به طور چشمگیری افزایش داده و امکان دسترسی به نقاط مختلف اطراف جرثقیل را فراهم می کند.
اصول عملکرد سیستم گردان
- حلقه گردان : سیستم گردان از یک حلقه گردان (Slew Ring) بزرگ تشکیل شده است که قسمت بالایی جرثقیل (شامل بوم کابین و وینچ) بر روی آن قرار می گیرد. حلقه گردان به شاسی جرثقیل متصل شده و امکان چرخش ۳۶۰ درجه را فراهم می کند.
- موتور گردان و گیربکس : چرخش حلقه گردان توسط یک موتور گردان (معمولاً هیدرولیکی) و یک گیربکس کاهنده انجام می شود. موتور گردان نیروی لازم برای چرخش را تأمین می کند و گیربکس سرعت چرخش را کاهش داده و گشتاور آن را افزایش می دهد.
- سیستم ترمز گردان : سیستم گردان مجهز به سیستم ترمز گردان است که از چرخش ناخواسته قسمت بالایی جرثقیل در هنگام توقف یا وزش باد جلوگیری می کند. ترمز گردان معمولاً از نوع دیسکی یا لقمه ای است و به صورت خودکار یا دستی عمل می کند.
نکات فنی مهم در مورد سیستم گردان
- دقت چرخش : سیستم گردان باید چرخش دقیق و کنترل شده ای را فراهم کند تا اپراتور بتواند بار را به موقعیت دقیق مورد نظر منتقل کند. جرثقیل های پیشرفته از سیستم های کنترل الکترونیکی برای افزایش دقت چرخش بهره می برند.
- سرعت چرخش : سرعت چرخش سیستم گردان باید قابل تنظیم باشد تا اپراتور بتواند سرعت مناسب را بر اساس نوع بار و شرایط عملیات انتخاب کند.
- بازرسی و نگهداری : بازرسی منظم حلقه گردان موتور گردان گیربکس و سیستم ترمز گردان برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها ضروری است. روغن کاری بخش های متحرک و بررسی دندانه های حلقه گردان نیز از اقدامات مهم نگهداری سیستم گردان محسوب می شوند.
کابین اپراتور و کنترل ها
کابین اپراتور مرکز کنترل و فرماندهی جرثقیل بوم تراک است. اپراتور از داخل کابین تمامی حرکات جرثقیل را کنترل کرده و عملیات لیفتینگ را هدایت می کند. طراحی کابین و کنترل ها نقش مهمی در ایمنی کارایی و راحتی اپراتور ایفا می کند.
اجزای اصلی کابین اپراتور و کنترل ها
- صندلی اپراتور : صندلی اپراتور باید ارگونومیک و قابل تنظیم باشد تا اپراتور بتواند ساعت ها به راحتی و بدون خستگی کار کند. صندلی های مدرن معمولاً دارای سیستم تعلیق بادی و تنظیمات مختلف برای پشتیبانی از کمر و گردن هستند.
- اهرم های کنترل (جوی استیک) : اهرم های کنترل اصلی ترین ابزار اپراتور برای کنترل حرکات جرثقیل هستند. این اهرم ها معمولاً به صورت جوی استیک طراحی می شوند و امکان کنترل همزمان چند حرکت (مانند بالابری چرخش و تلسکوپی) را فراهم می کنند.
- پدال ها : پدال ها معمولاً برای کنترل ترمز گاز و سایر عملکردهای کمکی جرثقیل استفاده می شوند.
- نمایشگرها و نشانگرها : کابین مجهز به نمایشگرها و نشانگرهای مختلف است که اطلاعات مهمی مانند ظرفیت باربری زاویه بوم طول بوم فشار هیدرولیک و هشدارهای ایمنی را به اپراتور نمایش می دهند. جرثقیل های پیشرفته از نمایشگرهای لمسی و سیستم های مانیتورینگ هوشمند بهره می برند.
- سیستم های ایمنی : کابین اپراتور مجهز به سیستم های ایمنی مختلفی است از جمله سیستم هشدار اضافه بار سیستم محدودکننده ارتفاع و زاویه دکمه توقف اضطراری و سیستم ارتباط رادیویی.
نکات فنی مهم در مورد کابین اپراتور و کنترل ها
- دید مناسب : طراحی کابین باید دید ۳۶۰ درجه را برای اپراتور فراهم کند تا بتواند به طور کامل محیط اطراف جرثقیل و بار را مشاهده کند. استفاده از شیشه های بزرگ آینه ها و دوربین های دید عقب به بهبود دید اپراتور کمک می کند.
- کنترل های ارگونومیک : کنترل ها باید به گونه ای طراحی شوند که استفاده از آنها آسان و راحت باشد و اپراتور بتواند با کمترین تلاش و دقت بالا جرثقیل را کنترل کند.
- شرایط محیطی مناسب : کابین باید مجهز به سیستم های تهویه مطبوع گرمایش و روشنایی مناسب باشد تا اپراتور بتواند در شرایط محیطی مختلف به راحتی و ایمن کار کند.
شاسی و سیستم محرکه
شاسی کامیون (Truck Chassis) و سیستم محرکه (Drive System) بخش متحرک جرثقیل بوم تراک را تشکیل می دهند و وظیفه حمل و نقل جرثقیل به محل کار و جابجایی آن در سایت پروژه را بر عهده دارند.
اجزای اصلی شاسی و سیستم محرکه
- شاسی کامیون : شاسی کامیون معمولاً از فولاد با استحکام بالا ساخته می شود و باید توانایی تحمل وزن جرثقیل و بار را داشته باشد. شاسی های مخصوص جرثقیل معمولاً تقویت شده و سنگین تر از شاسی کامیون های معمولی هستند.
- موتور و گیربکس : سیستم محرکه از یک موتور دیزلی قدرتمند و یک گیربکس چند سرعته تشکیل شده است. موتور نیروی لازم برای حرکت کامیون را تأمین می کند و گیربکس سرعت و گشتاور موتور را برای شرایط مختلف رانندگی تنظیم می کند.
- سیستم تعلیق و ترمز : سیستم تعلیق و ترمز کامیون باید قوی و قابل اعتماد باشد تا بتواند وزن جرثقیل را تحمل کرده و ایمنی رانندگی را در شرایط مختلف تضمین کند. جرثقیل های سنگین معمولاً از سیستم تعلیق بادی و ترمزهای پنوماتیک بهره می برند.
- فرمان و سیستم هدایت : سیستم فرمان و هدایت کامیون باید دقیق و روان باشد تا اپراتور بتواند به راحتی جرثقیل را هدایت کند. جرثقیل های مدرن از سیستم های فرمان هیدرولیکی و سیستم های کمک راننده بهره می برند.
نکات فنی مهم در مورد شاسی و سیستم محرکه
- قابلیت مانور : شاسی و سیستم محرکه باید قابلیت مانور مناسبی را برای جرثقیل فراهم کنند تا بتواند در فضاهای محدود و مسیرهای دشوار حرکت کند. جرثقیل های بوم تراک معمولاً از فرمان پذیری چند محوره و سیستم های تمام چرخ محرک (AWD) بهره می برند.
- قدرت موتور : قدرت موتور باید کافی باشد تا جرثقیل بتواند در شرایط مختلف جاده ای و با بار کامل حرکت کند.
- بازرسی و نگهداری : بازرسی منظم موتور گیربکس سیستم تعلیق ترمز و فرمان کامیون برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها ضروری است. سرویس های دوره ای و تعویض قطعات مصرفی نیز از اقدامات مهم نگهداری شاسی و سیستم محرکه محسوب می شوند.
سیستم هیدرولیک
سیستم هیدرولیک نقش حیاتی در عملکرد جرثقیل بوم تراک ایفا می کند و به عنوان نیروی محرکه اصلی برای تمامی حرکات جرثقیل عمل می کند. سیستم هیدرولیک با استفاده از روغن هیدرولیک تحت فشار نیرو را به اجزای مختلف جرثقیل منتقل کرده و باعث حرکت بوم جک های تعادلی وینچ سیستم گردان و سایر قسمت ها می شود.
اجزای اصلی سیستم هیدرولیک
- مخزن روغن هیدرولیک : مخزن روغن هیدرولیک محل نگهداری روغن هیدرولیک است. روغن هیدرولیک در این مخزن ذخیره شده و به اجزای مختلف سیستم پمپ می شود.
- پمپ هیدرولیک : پمپ هیدرولیک وظیفه ایجاد فشار در روغن هیدرولیک را بر عهده دارد. پمپ هیدرولیک معمولاً توسط موتور جرثقیل به حرکت درآمده و روغن را با فشار بالا به سیستم پمپ می کند.
- شیرهای کنترل هیدرولیک : شیرهای کنترل هیدرولیک وظیفه کنترل جریان روغن هیدرولیک به اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند. این شیرها به اپراتور امکان می دهند تا حرکات جرثقیل را به طور دقیق کنترل کند.
- سیلندرهای هیدرولیکی : سیلندرهای هیدرولیکی نیروی هیدرولیکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند. این سیلندرها در اجزای مختلف جرثقیل مانند بوم جک های تعادلی و سیستم گردان استفاده می شوند و با حرکت پیستون های خود باعث حرکت این اجزا می شوند.
- لوله ها و اتصالات هیدرولیک : لوله ها و اتصالات هیدرولیک وظیفه انتقال روغن هیدرولیک بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند. این لوله ها و اتصالات باید مقاوم در برابر فشار بالا و نشتی باشند.
نکات فنی مهم در مورد سیستم هیدرولیک
- نوع روغن هیدرولیک : استفاده از روغن هیدرولیک مناسب با مشخصات توصیه شده توسط سازنده جرثقیل از اهمیت بالایی برخوردار است. روغن نامناسب می تواند باعث آسیب به اجزای سیستم هیدرولیک و کاهش کارایی آن شود.
- فیلتراسیون روغن : روغن هیدرولیک باید به طور مداوم فیلتر شود تا ذرات آلودگی و رسوبات از آن جدا شوند. آلودگی روغن می تواند باعث سایش و خرابی اجزای سیستم هیدرولیک شود.
- بازرسی و نگهداری : بازرسی منظم سیستم هیدرولیک برای شناسایی نشتی ها آسیب ها و علائم خرابی ضروری است. تعویض دوره ای روغن و فیلترهای هیدرولیک و بررسی فشار و عملکرد پمپ و شیرهای کنترل نیز از اقدامات مهم نگهداری سیستم هیدرولیک محسوب می شوند.
استانداردهای بین المللی و تکنولوژی های پیشرفته
صنعت جرثقیل های بوم تراک تحت تأثیر استانداردهای بین المللی سختگیرانه ای قرار دارد که به منظور تضمین ایمنی کیفیت و عملکرد این تجهیزات تدوین شده اند. برخی از مهم ترین این استانداردها عبارتند از :
- ISO (سازمان بین المللی استانداردسازی) : استانداردهای سری ISO ۴۳۰۱ و ISO ۱۰۲۴۵ به طبقه بندی جرثقیل ها طراحی ساخت و ایمنی آنها می پردازند.
- ANSI/ASME (موسسه استانداردهای ملی آمریکا/انجمن مهندسان مکانیک آمریکا) : استاندارد B۳۰.۵ ASME به ایمنی و عملکرد جرثقیل های متحرک و کامیونی اختصاص دارد.
- EN (استانداردهای اروپایی) : استانداردهای سری EN ۱۳۰۰۰ و EN ۱۳۸۴۹ به ایمنی ماشین آلات و سیستم های کنترل مربوط به جرثقیل ها می پردازند.
نکات فنی مهم در نگهداری و بهره برداری از جرثقیل بوم تراک
- بازرسی های روزانه هفتگی و ماهانه : انجام بازرسی های دوره ای طبق چک لیست های سازنده برای شناسایی و رفع مشکلات احتمالی قبل از وقوع حادثه.
- نگهداری و روانکاری منظم : روغن کاری بخش های متحرک تعویض فیلترها و روغن های هیدرولیک و موتور در فواصل زمانی مشخص.
- آموزش اپراتورها : آموزش تخصصی اپراتورها برای بهره برداری ایمن و صحیح از جرثقیل و آشنایی با دستورالعمل های ایمنی و نگهداری.
- رعایت ظرفیت باربری : هرگز از ظرفیت باربری مجاز جرثقیل تجاوز نکنید و از نمودارهای باربری برای تعیین ظرفیت مجاز در شرایط مختلف استفاده کنید.
- استقرار صحیح جرثقیل : جرثقیل را همیشه بر روی سطح تراز و محکم مستقر کنید و از جک های تعادلی به درستی استفاده کنید.
- توجه به شرایط محیطی : در شرایط نامساعد جوی مانند باد شدید بارندگی و طوفان از کار با جرثقیل خودداری کنید.
- استفاده از تجهیزات ایمنی : اپراتور و پرسنل کارگاه باید از تجهیزات ایمنی مناسب مانند کلاه ایمنی کفش ایمنی و کمربند ایمنی استفاده کنند.
نتیجه گیری
جرثقیل های بوم تراک به عنوان یکی از کارآمدترین و پرکاربردترین انواع جرثقیل های متحرک نقش مهمی در پیشبرد پروژه های مختلف صنعتی و عمرانی ایفا می کنند. شناخت اجزای اصلی اصول عملکرد و نکات فنی مربوط به این جرثقیل ها برای بهره برداری ایمن کارآمد و طولانی مدت از آنها ضروری است. با رعایت استانداردهای ایمنی نگهداری منظم و استفاده صحیح از این تجهیزات قدرتمند می توان از مزایای بی شمار آنها در صنایع مختلف بهره مند شد و به پیشرفت و توسعه زیرساخت ها کمک کرد.
پرسش های متداول
۱ : مهم ترین اجزای ایمنی جرثقیل بوم تراک کدامند؟
مهم ترین اجزای ایمنی جرثقیل بوم تراک عبارتند از : جک های تعادلی سیستم هشدار اضافه بار سیستم محدودکننده ارتفاع و زاویه دکمه توقف اضطراری ترمزهای وینچ و گردان حسگرهای پایداری و سیستم ارتباط رادیویی. این اجزا به منظور جلوگیری از حوادث و تضمین ایمنی اپراتور و پرسنل کارگاه طراحی شده اند.
۲ : چه صنایعی بیشترین استفاده را از جرثقیل بوم تراک دارند؟
صنایع ساخت و ساز نفت و گاز برق و مخابرات حمل و نقل و لجستیک بیشترین استفاده را از جرثقیل بوم تراک دارند. این صنایع به دلیل نیاز به جابجایی بارهای سنگین و حجیم در ارتفاعات و شرایط مختلف به این نوع جرثقیل وابسته هستند.
۳ : چگونه می توان عمر مفید جرثقیل بوم تراک را افزایش داد؟
برای افزایش عمر مفید جرثقیل بوم تراک بازرسی های منظم نگهداری و روانکاری دوره ای آموزش اپراتورها رعایت ظرفیت باربری استقرار صحیح و توجه به شرایط محیطی ضروری است. انجام این اقدامات به صورت مداوم از خرابی های زودرس جلوگیری کرده و عمر مفید جرثقیل را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.