اقتصادی

احتمال خرابکاری بزرگ/نشت مرموز گاز از خطوط لوله زیردریایی روسیه

هر دو خط لوله در قلب جنگ انرژی بین اروپا و مسکو هستند که اقتصادهای غربی را در برگرفته و قیمت گاز را به شدت افزایش داده است.

هنگامی که نشت کشف شد، هیچ یک از خطوط لوله گاز را به دلیل اختلافات جنگی اوکراین به اروپا منتقل نکرد، اما هر دو گاز تحت فشار داشتند. این رویدادها مانع از هرگونه حرکت برای شروع یا از سرگیری عملیات این خطوط لوله برای فعالیت تجاری می شود.

دن یورگنسن وزیر انرژی دانمارک روز گذشته در بیانیه ای کتبی اعلام کرد که نشتی در یکی از دو خط لوله گاز بین روسیه و دانمارک (نورد استریم 2) پیدا شده است. این خط لوله از رده خارج شده است اما اکنون حاوی گاز طبیعی نشت شده است. مقامات اکنون از دو نشت دیگر در خط لوله نورد استریم 1 اطلاع دارند که غیرفعال است اما حاوی گاز است.

روسیه عرضه گاز به اروپا از طریق نورد استریم را 20 درصد از ظرفیت خط لوله کاهش داد و در نهایت در ماه اوت اعلام کرد که تحریم های غرب باعث ایجاد مشکلات فنی برای این خط لوله شده و فعالیت آن را برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درآورده است. اما سیاستمداران اروپایی این اقدام را بهانه ای برای قطع عرضه گاز می دانند.

ساخت خط لوله جدید نورد استریم 2 نیز به پایان رسیده است اما عملیات اجرایی آن آغاز نشده است. طرح انتقال گاز از این مسیر توسط دولت آلمان کمی قبل از شروع جنگ روسیه در اوکراین لغو شد.

 نشت گاز احتمالی خرابکارانه/ مرموز از خطوط لوله زیردریایی روسیه

سخنگوی سازمان دریانوردی سوئد به رویترز گفت: دو مورد نشت در نورد استریم 1 وجود داشت، یکی در منطقه اقتصادی سوئد و دیگری در منطقه اقتصادی دانمارک، نزدیک به یکدیگر. سخنگوی دیگری گفت: مراقب هستیم که هیچ کشتی به محل نشت نزدیک نشود.

خط لوله جدید زیردریایی «بالتیک پایپ» که گاز نروژی را به لهستان منتقل می کند با ظرفیت سالانه 10 میلیارد متر مکعب در روز قرار است امروز افتتاح شود.

مقامات دانمارکی از بخش برق و گاز خواستند پس از کشف نشت در حالت آماده باش باشند. این بدان معناست که شرکت های فعال در بخش برق و گاز باید برای اجرای اقداماتی برای افزایش ایمنی تاسیسات خود آماده باشند.

آژانس انرژی دانمارک هشدار داد که کشتی هایی که وارد این منطقه می شوند ممکن است مجوز ناوبری خود را از دست بدهند و خطر آتش سوزی در آب و هوا وجود دارد. با این حال، هیچ خطر امنیتی مرتبط با این نشت خارج از محدوده ذکر شده وجود ندارد.

کرملین: احتمال خرابکاری منتفی نیست

کرملین روز سه شنبه اعلام کرد که خرابکاری را به دلیل آسیب به شبکه خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک رد نمی کند.

اپراتور این شبکه، نورد استریم، اوایل امروز اعلام کرد که سه خط لوله دریایی در سیستم خط لوله گاز نورد استریم به طور غیرمنتظره ای در یک روز آسیب دیدند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به اینکه آیا خرابکاری مقصر آسیب به خطوط لوله است یا خیر، گفت: “هیچ گزینه ای در حال حاضر منتفی نیست.”

بر اساس گزارش رویترز، وی گفت: کرملین از این وضعیت بسیار نگران است که نیاز به بررسی فوری دارد زیرا این مشکل برای امنیت انرژی کل قاره است.

بیشتر بخوانید:

46

دکمه بازگشت به بالا