اقتصادی

احداث ۲۷۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور

بر اساس گزارش شفافیت، تولید در مقیاس کوچک یا تولید پراکنده، تامین برق با استفاده از ژنراتورهایی با ظرفیت 25 مگاوات است که قابلیت نصب در نقاط مصرفی یا اتصال به شبکه توزیع با قابلیت کارکرد مداوم را دارد. جهت تامین برق با توجه به خصوصیات محیطی آنها امکان استفاده از آنها در مراکز مختلف وجود دارد.

بر اساس این تعریف، مجموعه ای از دستگاه ها یا تأسیسات تولید برق که از نظر فنی امکان اتصال به شبکه توزیع محلی را دارند و ظرفیت عملی تولید آنها در نقطه اتصال به شبکه توزیع از 25 مگاوات تجاوز نمی کند، مولد مقیاس کوچک نامیده می شوند.

یکی از مزایای کوچک مقیاس کاهش آلودگی بیش از حد استاندارد در مقایسه با نیروگاه های بزرگ، نیروگاه هایی با راندمان بالاتر از میانگین راندمان نیروگاه های گرمایش شبکه و نزدیکی به نقطه استفاده همراه با منبع تغذیه است. نیروگاه هایی که استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی را افزایش می دهد

بر اساس اطلاعیه شرکت توانیر، پیرو ابلاغ دستورالعمل توسعه مولدهای مقیاس کوچک در سال 1386، توسعه ژنراتورهای مقیاس کوچک در دستور کار وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار گرفت و در حال حاضر 275 نیروگاه به بهره برداری رسیده است. در کشور.

در سال گذشته ظرفیت نیروگاه های کوچک بیش از 2 درصد برق کشور را تامین می کرد و این کمک بزرگی برای غلبه بر پیک تابستان و شرایط سخت زمستانی سال 1400 بود اما با استفاده از 76 مگاوات ظرفیت جدید زودتر. در این سال، تولید ناهمزمان حداکثر نیروگاه های حرارتی مقیاس کوچک در تابستان به بیش از 1200 مگاوات رسید.

بر این اساس توسعه مولدهای حرارتی مقیاس کوچک با توجیه فنی و اقتصادی با سازوکارهای حمایتی این کسب و کار با خرید تضمینی و امکان انتقال برق تولیدی از طریق قراردادهای دوجانبه با صنایع توانیر پیگیری می شود. این شرکت در حال حاضر قرارداد خرید تضمینی 800 مگاوات با نیروگاه های در حال ساخت و در حال ساخت دارد.

علاوه بر قانون برنامه ششم توسعه و در راستای توسعه پیشنهادی این ژنراتورها، اعلام عمومی نقاط اولویت به همراه ظرفیت مورد نظر در مناطق مختلف کشور با ظرفیت کل 2700 مگاوات در کشور است. و مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این مراحل توسط شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق صورت می گیرد.

همچنین شرکت های برق آماده همکاری و حمایت از احداث نیروگاه های خودکفا به ویژه صنایع هستند تا با افزایش ظرفیت تولید در نقاط مصرف، از مزایای این گونه ژنراتورها بیش از پیش استفاده شود.

این گزارش حاکی از آن است که دولت سیزدهم در شرایط اختلاف نظر حدود 20 هزار مگاوات کار خود را آغاز کرده است، وزارت نیرو با تدوین و تفصیل یک برنامه 100 اقدامی توانسته ظرفیت های فراموش شده صنعت برق را به میدان بیاورد. و بر این اساس پروژه های برق شامل تولید در مقیاس کوچک یا تولید پراکنده تسریع شد.

دکمه بازگشت به بالا