بین الملل

احضار دیپلمات افغان به وزارت خارجه پاکستان

به نقل از وب‌سایت اکسپرس‌تریبیون، در ششم سپتامبر حدود ۱۵۰ شبه‌نظامی عضو تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) به منطقه کلاش در منطقه چیترال پاکستان حمله کردند.

دو پاسگاه مرزی به دست شبه‌نظامیان شدیدا مسلح هدف حمله قرار گرفتند. با این حال، نیروهای امنیتی پاکستان این حمله را دفع کردند و ۱۲ «تروریست» کشته شدند. به گفته سرویس رسانه‌ای ارتش پاکستان، در جریان این درگیری، حداقل چهار سرباز پاکستانی جان باختند.

بر خلاف گزارش‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، معاون کمیسیون چیترال روز جمعه گزارش‌های مربوط به هرگونه مشکل در این منطقه را رد کرد. این مقام ارشد گفت که اوضاع تحت کنترل است و جای نگرانی نیست.

به گفته مقامات، روز جمعه وزارت خارجه پاکستان یک دیپلمات افغان را احضار کرده و مراتب اعتراض جدی اسلام‌آباد را به او ابلاغ کرد. به گفته آنها، اسلام‌آباد قاطعانه به دولت موقت افغانستان تصریح کرد که چنین حملاتی و استفاده از خاک افغانستان توسط تحریک طالبان پاکستان برای صلح و امنیت مضر است.

با این حال، جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان ظاهرا دولت طالبان افغانستان را از نقش خود مبرا دانست. جیلانی پس از حضور در کمیته دائمی امور خارجه سنای پاکستان به خبرنگاران گفت: «این حادثه چیترال یک حادثه منفرد بود و ما فکر نمی‌کنیم که مورد تایید آنها [هیئت حاکمه موقت افغانستان] بوده باشد.»

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان پیشتر در نشست خبری هفتگی گفت که پاکستان از استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان نگران است و گفت که این نگرانی‌ها به مقامات افغانستان اطلاع داده شده است.

310310

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا