اقتصادی

اراک گرفتار مشکل کمبود زمین/تلاش نظام مهندسی ساختمان برای جلوگیری از تخلفات تخریب

مخبران/مرکزی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه مشکل اراک کمبود زمین است و اکثر زمین‌های اراک اوقافی هستند و زمین آزاد کمتر وجود دارد، گفت: در طرح جامع فعلی پیرامون گسترش شهر اراک تصمیمی گرفته نشده و همین موضوع باعث گرانی زمین شده است.

علیرضا حبیبی، شنبه ۲۱ مرداد در نشست مطبوعاتی، ضمن تقدیر از خبرنگاران اظهار کرد: فرهنگ سازی ابتدایی‌ترین کار در همه حوزه‌هاست و این امر تنها به وسیله اصحاب رسانه محقق می‌شود. به همین جهت نظام مهندسی در دوره جدید فعالیت تعامل خوبی با همه خبرنگاران داشته و سعی کردیم با رسانه‌ها ارتباط سازنده‌ای برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه در نظام مهندسی، دو دغدغه فکری برای مهندسین ساختمان داریم گفت: اولین دغدغه ما، اشتغال مهندسین است. به همین منظور سالی چهار بار آزمون برای مهندسین برگزار می‌کنیم تا با پیوستن به نظام مهندسی ساختمان، اشتغالی مناسب در شأن خودشان داشته باشند. دومین دغدغه نیز، بیمه تامین اجتماعی مهندسین است که با پیگیری‌هایی که با نمایندگان مجلس داشتیم، آنها قول مساعد دادند که در قانون جدید مجلس این مسئله را بگنجانند.

حبیبی در رابطه با مبحث ۲۲ مقررات ساختمان پیرامون تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها گفت: به تازگی در همین راستا مسئولیتی برای مهندسین در نظر گرفتیم تا مهندس بعد از اتمام ساخت ساختمان باز هم پیگیری کند تا آن ساختمان دچار مشکلات عمرانی نشود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی افزود: از دیگر اهداف مهم در هیئت مدیره، اصلاح نرم افزار اتوماسیون سیستم سازمان بود تا به سمتی برویم که نقشه‌های کاغذی را به طور کلی حذف کنیم و تمامی امور مربوط به تایید، ارسال و ثبت نقشه‌ها در اتوماسیون انجام شود که در این راه، نیازمند همراهی شهرداری اراک هستیم.

وی با بیان اینکه وجود مجری برای همه ساختمان‌ها الزامی شده است گفت: ما سیستم را به سمتی برده‌ایم که تمامی ساخت و ساز ساختمان‌ها توسط افراد ذی‌صلاح دارای تحصیلات آکادمیک انجام شود. همچنین فرایند استانداردسازی مصالح را نیز اصلاح کردیم چراکه بعضی از مصالح، استاندارد اختیاری دارند.

وی افزود: در هر ساختمانی حتی اگر مهندس خوبی حضور داشته باشد، اگر مصالح به کار رفته استاندارد نباشد تضمینی وجود ندارد که اتفاقی برایش نیفتد. ما در این راستا به مهندسین اطلاع رسانی ‌می‌کنیم تا مصالح استاندارد و باکیفیت را استفاده کنند.

حبیبی با اشاره به حادثه تخریب غیراصولی یکی از ساختمان‌های تهران در هفته گذشته تصریح کرد: عملیات تخریب، اصول و ضوابط فنی و بسیار تخصصی دارد و ما سعی داریم تا جلوی تخلفات تخریب را بگیریم. تخریب ساختمان‌های بتنی به راحتی قابل انجام نیست و نیاز به تخصص دارد. امیدواریم با در نظر گرفتن ضوابط و اصول فنی، شاهد اتفاقات تلخی مانند حادثه هفته گذشته در تهران نباشیم.

وی با بیان اینکه ۴۴۷۳ نفر مهندس دارای پروانه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی عضو هستند گفت: ۱۹۸۷ نفر نیز عضو فاقد پروانه داریم که البته تلاش داریم این افراد نیز پروانه خود را کسب کنند. تعرفه مهندسی نیز امسال خیلی بهتر شده است. طبق قانون ۸ درصد تعرفه ساخت باید به مهندسی اختصاص یابد که خوشبختانه روز به روز به این عدد نزدیک‌تر شده‌ایم.

حبیبی با اشاره به مبحث ۱۹ قانون پیرامون مصرف بهینه انرژی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که مصرف بهینه انرژی را در هیچ حوزه‌ای نداریم. این مهم باید هرچه زودتر اتفاق بیفتد که نیاز به فرهنگ سازی جدی دارد و ما نیز در تلاش برای اصلاح بعضی موارد مانند اصلاح بلوک‌های دیوار و پنجره هستیم.

وی در رابطه با گسترش نماهای رومی در شهر اراک گفت: ما در سازمان نظام مهندسی با نمای رومی به شدت مخالفیم اما متاسفانه در ارگان‌های دیگر این عزم وجود ندارد که از ساخت این دست نماها جلوگیری شود و هنوز مصوبه ممنوعیت نمای رومی به ما ابلاغ نشده است. نمای رومی علاوه بر خطراتی که دارد، منابع سنگ را هدر می‌دهد. مدتی قبل در کارگروه سیما و منظر شهرداری اراک پیرامون این موضوع بحث و عنوان شد که نقشه‌های نمای مصوب شده در شهرداری به صورت عملی اجرایی نمی‌شود و باید از این امر جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: فعلا برای جزئیات سازه‌ای‌ ساختمان‌های ۶ طبقه و مستقر در معابر کمتر از ۱۸ متر در کمیته شهرداری تصمیم‌گیری می‌شود و این امر، کم کم به ساختمان‌های کم طبقه نیز تعمیم داده خواهد شد.

حبیبی با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان از اواسط دهه هفتاد تصویب شده و این مقررات سال به سال بیشتر و بهتر شده است اظهار کرد: یکی از موضوعات خوب در اراک این است که مقاومت خاک‌ اراک خوب است و کمتر شاهد وقوع حوادث در گودبرداری بوده‌ایم. همچنین طبق بررسی دقیقی که صورت گرفته ضریب شتاب زلزله در اراک ۲۵ صدم است که نشانگر خطر نسبی متوسط است اما در شهرستان‌های دیگر استان مثل ساوه و زرندیه خطر زلزله بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان ارتباط خوبی با ارگان‌های مختلف استان دارد گفت: در چند سال اخیر به محض اینکه کوچکترین مکاتبه‌ای با ارگانی انجام داده ایم فورا جواب گرفته ایم و شاهد همکاری‌های‌ متعددی بودیم. در اکثر جلسات نیز حضور داریم ولی متاسفانه در بعضی از کمیسیون‌ها مثل کمیسیون ماده ۵ نماینده سازمان نظام مهندسی حق رای ندارد و فقط می‌توانیم در این جلسات شرکت داشته باشیم که امیدواریم این مسئله نیز حل شود.

حبیبی با بیان اینکه ماهانه حداقل ۴۰۰ بازرسی از عملکرد مهندسین ساختمان‌ها توسط کمیته کنترل مضاعف صورت می‌گیرد اظهار کرد: ما در سازمان اعتقادمان این است که باید ابتدا خودمان عملکرد خودمان را بررسی کنیم. خوشبختانه موضوع نظارت در استان مرکزی به شکل بنیادی فرهنگ سازی شده است و اگر از خود سازندگان هم بپرسید نمره خوبی به حوزه نظارتی ما خواهند داد.

وی ادامه داد: در بحث ساختمان ارغوان شهر اراک نیز قبل از اینکه ارگان‌های دیگر ورود کنند ما ورود کردیم و دستور تخلیه را دادیم و با کمک ارگان‌های دیگر اصلاح معایب این ساختمان را شروع کردیم. ما همواره هشدار می‌دهیم که تا وقتی پایان کار صادر نشده، بهره بردار نباید از ساختمان استفاده کند و خرید و فروشی نیز نباید انجام شود.

حبیبی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در رابطه با تراکم ساختمان‌ها توسط شهرداری انجام می‌شود گفت: تراکم ساختمان ها را ما تعیین نمی‌کنیم و شهرداری معمولا طبق ضوابط طرح جامع شهرسازی تراکم را تعیین می‌کند. این تصور که با بالا بردن تراکم، قیمت‌ها کاهشی می‌شود تفکر اشتباهی است و عموما اتفاق نمی‌افتد. باید برای پایین آوردن قیمت مسکن در استان مرکزی چاره دیگری اندیشید.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا