اقتصادی

ارز، روغن‌ها را در شناور نگه داشت!

کمبود ارز ، سوابق مبادله مالکیت بین شرکت خریدار ایرانی و فروشندگان خارجی ، گره اصلی عدم پاکسازی نفت خام وارداتی است که تأثیرات آن را در بازار داخلی نشان می دهد.

به گزارش مخبران ، در گذشته نه چندان دور ، بازار نفت قیمت ها را در حاشیه افزایش داده است ، این واقعیت در ارقام مرکز آمار و تورم برای ماه اکتبر مشهود است که نشان می دهد قیمت گروه نفت و چربی در مقایسه با 16.2 سپتامبر و اکتبر سال گذشته 34.8 درصد افزایش یافته است.

با این حال ، طبق شواهد ، محموله نفت وارداتی در ماه های اخیر در کشتی ها باقی مانده و ترخیص نشده است.

تأیید موضوع نشان می دهد که مانند بسیاری از کالاهای دیگر ، سد ارزی پاک سازی روغن های وارداتی نیست. بنابراین مشکل ارزی بین مالک کالا و فروشنده موجب انتقال سوابق مالکیت این محصول نمی شود.

به گفته لطیفی سخنگوی گمرک ، روغن های وارداتی هنوز به گمرک اعلام نشده و روند کار کامل نیست.

به گفته وی ، در مرحله اول باید سوابق مالکیت بین مالک و فروشنده کالا مبادله شود که به دلیل کمبود ارز تهیه شده توسط شرکت ایرانی ، امکان انتقال به مالک ایرانی وجود ندارد و همین امر باعث ایجاد مشکل در تولید روغن در کشور شده است.

براساس گزارش گمرک ، تاکنون در سال جاری ، 523000 تن روغن ترخیص شده و حدود یک میلیون و 106000 تن روغن از طریق گمرک وارد شده است.

در عین حال ، ارقام 6 ماهه نشان می دهد که از نظر وزنی ، 400000 تن روغن خام تأمین و وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 50٪ کاهش یافته است. در شش ماهه نخست سال گذشته 800000 تن انواع روغن به کشور وارد شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا