عمومیمطالب برتر

استعلام ثبت برند تجاری از سایت قوه قضاییه

استعلام برند یا علامت تجاری، جست و جوی برند در موارد ثبت شده گذشته در سامانه های قانونی، قبل از ارسال تقاضای ثبت برند می باشد. استعلام برند، فرآیندی رایگان بوده که به دلیل فرآیند آنلاین آن که از طریق سامانه مالکیت معنوی و سایت روزنامه رسمی کشور انجام می گیرد، در کوتاه ترین زمان ممکن، امکان پذیر می باشد.

ثبت برند یا علامت تجاری یکی از مهم ترین مسائلی است که امروزه بسیاری از افراد فعال در عرصه تجارت با آن مواجه هستند، چرا که ثبت برند باعث می شود تا کالاها و خدمات یک مجموعه در میان مردم شناخته شود و جایگاه و اعتبار رسمی پیدا کند. پیش از آغاز فرآیند رسمی ثبت برند، اولین گام، استعلام برند بوده که از طریق سامانه های استعلامی مربوطه، قابل انجام می باشد.

استعلام برند که به معنای جست و جوی برند در بانک های اطلاعاتی مراجع رسمی می باشد، مساله ای است که امروزه کاملا ضروری بوده و نمی توان آن را یک امر اختیاری تلقی نمود. دلیل این مساله آن است که، استفاده از یک برند ثبت شده به نام یک فرد، توسط دیگری، می تواند به وجهه و اعتبار آن شخص لطمه وارد کرده و موقعیت تجاری وی را در معرض خطر قرار دهد. به همین دلیل است، که ثبت برند مشابه از منظر قانونی نیز ممنوع بوده و فرد خاطی را با ضمانت اجراهای قانونی مواجه می سازد.

با توجه به آنچه در مورد اهمیت استعلام برند پیش از ثبت آن گفتیم، در این مقاله به مساله استعلام برند می پردازیم. بدین منظور، ابتدا در مورد مفهوم استعلام برند و هزینه آن صحبت کرده و سپس روش های استعلام برند را معرفی نموده و مراحل استعلام برند را با راهنمای تصویری توضیح خواهیم داد.

برای ثبت برند میتوانید به سایت قوه قضائیه هم مراجعه کنید.

هزینه و زمان مورد نیاز برای استعلام برند

استعلام برند یا علامت تجاری، امروزه جزو مسائل پرکاربرد در عرصه ثبت برند بوده که به راحتی توسط افراد قابل انجام می باشد. با پیشرفت علم و تکنولوژی این امکان برای افراد  اعم از  فراهم شده است که به راحتی از طریق اینترنت و روش های غیر حضوری در هر مکان و زمانی، فرآیند جست و جوی برند را انجام دهند.

استعلام یک برند، فرآیندی رایگان است و از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد و همچنین، سایت روزنامه رسمی قابل انجام می باشد. توجه داشته باشید که حتما باید قبل از ، استعلام آن به صورت کامل انجام شود، وگرنه ممکن است هزینه و زمان افراد برای ارسال اظهارنامه ثبت از دست برود و برند انتخاب شده آن ها توسط مرجع قانونی رد شود.

همچنین، همانطور که در بخش های آینده توضیح خواهیم داد، از آنجا که در حال حاضر، استعلام برند از طریق سایت یکی از دو مرجع مرکز مالکیت معنوی و روزنامه رسمی، امکان پذیر بوده و این استعلام، به روش اینترنتی انجام می گیرد، استعلام برند در کوتاه ترین زمان ممکن انجام گرفته و بنابراین به هیچ وجه، فرآیند زمان بری نمی باشد.

سازمان جهانی مالکیت معنوی (به انگلیسی: World Intellectual Property Organization ) یا (به انگلیسی: WIPO ) یکی از ۱۵ آژانس تَخَصُصی سازمان ملل است. وایپو با اِمضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حِمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد.

روش های استعلام برند

امروزه استعلام برند از طریق دو روش انجام می شود که در این بخش، به توضیح آن ها می پردازیم:

  1. روش اول استعلام برند: استعلام برند از سامانه مرکز مالکیت معنوی

، معتبر ترین مرجع استعلام برند می باشد. برای این منظور، کافی است که اشخاص متقاضی ثبت برند، با مراجعه به این سایت و انتخاب گزینه جست و جو در بانک اطلاعاتی ثبت علایم، پس از وارد کردن اطلاعات لازم در فرم مربوطه، از ثبت یا عدم ثبت برند مورد نظر خود، توسط اشخاص دیگر مطمئن شوند.

  1. روش دوم استعلام برند: استعلام برند از سایت روزنامه رسمی

برند هایی که به ثبت می رسند، در نهایت در روزنامه رسمی نیر آگهی شده و از طریق اینترنت و سایت روزنامه رسمی می توان به این برند ها دسترسی پیدا کرد و اطلاعات لازم را در مورد آن ها به دست آورد.

یا همان برند از سایت روزنامه رسمی بدین صورت است که که اشخاص متقاضی ثبت برند، پس از ورود به سایت، با مراجعه به بخش آگهی های قانونی، اطلاعات برندی را که انتخاب کرده اند، وارد نموده تا متوجه شوند آیا در گذشته نیز این برند ثبت و آگهی شده است یا خیر.

در پایان این بخش، لازم به ذکر است که استعلام برند، تنها خدمتی نبوده که امروزه، انجام آن به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد.  در طول سال های گذشته، در راستای الکترونیکی کردن هر چه بیشتر امور و کاهش مراجعات حضوری افراد به اداره های دولتی، انجام طیف وسیعی از خدمات، به صورت غیرحضوری و اینترنتی ممکن شده است که استعلام شرکت، یکی از آن ها بوده و در مقاله زیر به طور کامل توضیح داده شده است.

پیش از این گفتیم که امروزه بسیاری از خدمات دولتی از جمله، استعلام شرکت، استعلام کارت بازرگانی، ثبت شرکت و  با مراجعه به سامانه های مربوطه و به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد. استعلام آنلاین برند از سامانه مرکز مالکیت معنوی که از زیر مجموعه های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد، مطمئن ترین روش برای اطمینان از ثبت برند مورد نظر توسط فرد دیگری می باشد. به همین دلیل، در این قسمت، به توضیح مراحل استعلام برند از سایت مرکز مالکیت معنوی به همراه راهنمای تصویری مربوطه می پردازیم:

2- بر روی برگه (میز خدمات الکترونیک) کلیک کرده و از منوی ( ثبت علایم ) قسمت ( جست و جو در بانک اطلاعاتی ) را کلیک نمایید.

3- مشاهده می کنید که وارد صفحه اصلی استعلام برند مرکز مالکیت فکری شده اید. اکنون برای استعلام برند کافی است، یکی از کادرهای موجود در فرم ارائه شده را پر نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی که در گوشه سمت راست فرم دیده می شود، دکمه جست و جو را کلیک نمایید.

چناچه مطابق اطلاعات وارد شده، برند مشابه برند مورد نظر شما پیش از این به ثبت رسیده باشد، در قسمت انتهایی فرم نشان داده می شود، اما در صورتی که پیش از این، برندی با نام مشابه برند شما به ثبت نرسیده باشد، پیغام ( این جستجو شامل نتایجی نمی باشد ) را مشاهده خواهید نمود.

استعلام برند از مالکیت معنوی | استعلام برند تجاری

مراحل استعلام برند از سایت روزنامه رسمی

از آنجا که کلیه موارد ثبتی انجام گرفته در سازمان ثبت اسناد و املا ک کشور ، لازم است تا در روزنامه رسمی آگهی شده و نام برند نیز در آگهی مربوطه قید می گردد، استعلام برند مورد نظر در سایت روزنامه رسمی کشور نیز می تواند جهت جلوگیری از اقدام برای ثبت برند تکراری مفید فایده باشد. در ادامه می توانید راهنمای تصویری استعلام برند از طریق سایت روزنامه رسمی کشور را ملاحظه نمایید:

1- آدرس سایت روزنامه رسمی یعنی rrk.ir را جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، به صفحه اصلی این سایت وارد شوید.

2- از منوی سمت راست، گزینه آگهی های قانونی را انتخاب نمایید.

3- در صفحه جدید در کادر ( جست و جو در آگهی های قانونی ) در فیلد ( نام شرکت )، نام برند خود را وارد نمایید. در منوی نوع آگهی، یک مرتبه گزینه ( ثبت علامت ) را انتخاب کرده و دکمه جست وجو را بزنید. چنانچه نتیجه ای یافت نشد، در مرتبه دوم، از همان منو، گزینه ( تقاضای ثبت علامت ) را انتخاب کنید و مجددا دکمه جست و جو را بزنید.

انتخاب این گزینه به این دلیل است، که ممکن است برند مورد نظر شما هنوز توسط فرد دیگری ثبت نشده اما تقاضای ثبت آن داده شده باشد، بنابراین گرچه این برند در قسمت آگهی های ثبت علامت دیده، نمی شود، اما در بخش ( تقاضای ثبت علامت ) موجود بوده و به این ترتیب، از تکراری بودن برند انتخابی خود مطلع خواهید شد.

ثبت کنندگان برند ممکن است در نهایت تصمیم به صادر کردن کالاهای تولید شده تحت نام این برند به خارج از مرزهای کشور بگیرند. ار آنجا که یکی از مجوزهای ضروری جهت صادرات و واردات، کارت بازرگانی بوده، پیشنهاد می شود، مقاله زیر نیز مطالعه گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعلام برند در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام برند پاسخ دهند.

در ادامه چند نمونه از بهترین ثبت برند رو برای شما معرفی خواهیم کرد.

سوالات متداول

1- استعلام برند به چه معناست؟

استعلام برند یعنی جست و جوی برند در موارد ثبت شده گذشته در سامانه های قانونی که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2- استعلام برند چه میزان هزینه دارد؟

استعلام برند فرآیندی رایگان است و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

3- استعلام برند از چه روش هایی ممکن می باشد؟

استعلام برند از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی و سایت روزنامه رسمی ممکن بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

نظرات کاربران

Top of Form

 

Bottom of Form

 

استعلام ثبت برند تجاری از سایت قوه قضائیه

 

 

دکمه بازگشت به بالا