علمی و پزشکی

اظهارات طراح واکسن “کووپارس” درباره واریانت “اُمیکرون” کرونا

مدیر تحقیق و توسعه واکسن رازی و طراحان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم RAP گفت: «سیستم ایمنی افراد نسبت به قبل از شروع بیماری عروق کرونا قلب هوشیارتر از همیشه است.

به گزارش مخبران و به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، در طول تاریخ همواره جنگ بین سیستم ایمنی و ویروس ها وجود داشته است. : سیستم های امنیتی تکامل یافته و پیشرفت های دیگر در سیستم های دیگر به شدت مدیون این کمپین ها هستند.

وی با اشاره به بروز عفونت‌های کرونا در دو سال اخیر، به تغییرات سیستم ایمنی و جهش‌های جدید کووید 19 (Omicron) در برابر این ویروس اشاره کرد و گفت: سیستم ایمنی شما هم اکنون به همان سیستم ایمنی تبدیل شده است، دو سال قبل از شیوع.” کووید نیست و همانطور که می دانید با آموزش یادگیری از بیماری های طبیعی و انتقال اطلاعات به سیستم ایمنی از طریق واکسیناسیون، سیستم هوشیارتر، قوی تر و مجهزتر شده و مانند شیوع اولیه بیماری، بسته و ضعیف نیست

وی گفت: جهش در جهش آمیکرون در سایت‌های RBD و NTD و همچنین محل برش فورین NSP6، N و S1/S2، همگی با هدف افزایش انتشار و پاتوژنز ویروس هستند، زیرا ویروس از سیستم ایمنی فرار می‌کند. و الگوی خود را تغییر می دهد.» اکنون هیچ گزینه ای برای پاسخ های امنیتی میزبان که با نسخه بالاتر و هدفمندتر ظاهر می شوند وجود ندارد.

طراحان واکسن رازی کوپرز ادامه داد: این تغییر در تکنیک های ویروسی گاهی اوقات می تواند باعث آسیب به ویروس شود.

بنی هاشمی با بیان اینکه تغییر در گلیکوزیلاسیون سطح ویروس پس از جهش ممکن است منجر به افزایش بیان RBD شود، خاطرنشان کرد: قبلاً گلیکوزیلاسیون RBD را پنهان می کرد و از مهار کامل ویروس جلوگیری می کرد.

مدیر راجی گفت: “به خاطر داشته باشید که برای تبدیل شدن ویروس به یک جهش قدرتمند، همراه با سیستم ایمنی میزبان، آمیکرون باید با رقبای خود با انواع دلتا و دلتا پلاس مبارزه کند و این فقط رقابت است.” نوع دلتا تحقیق و توسعه با انواع آلفا و بتا یکسان نیست و بعید به نظر می رسد که به راحتی بر تبدیل و انطباق دلتا مسلط شود.

وی اکثر انواع این ویروس را عامل موثر بر واکسن ها از منظر ایمنی هومورال و آنتی بادی های مونوکلونال (برای درمان) دانست و افزود: بنابراین واکسن ها در فعال کردن ایمنی هومورال و سلولی موفقیت ویژه ای دارند.

بنی هاشمی گفت: اگر این ویروس مشابه ویروس اصلی ووهان دو سال پیش با سیستم ایمنی بود، میزان مرگ و میر 6 برابر بیشتر از امروز بود.

وی گفت: امروز جای این نگرانی نیست و الحمدلله با واکسیناسیون و ایمنی طبیعی موضوع حل شده است.

مدیر تحقیق و توسعه رازی با اشاره به محورهای کلیدی واکسن و واکسن، بر تکمیل هرچه سریعتر واکسن برای افراد واجد شرایط تاکید کرد و گفت: موثرترین واکسن برای این معضل بزرگ، نیاز است.

وی گفت: با توجه به جهش در RBD، فقط واکسن های مبتنی بر RBD یا واکسن هایی که با تشکیل RBD و غیرفعال شدن ویروس تداخل دارند، پروتئین های سطحی در این کمپین عملکرد ضعیفی دارند.

بنی هاشمی تزریق دوز تقویت کننده را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: افرادی که روی پلت فرم سینوفرم واکسن دریافت می کنند باید سه تا چهار ماه بعد از نوبت دوم دوز تقویت کننده را دریافت کنند.

رازی کوپرز، طراح واکسن گفت: “ممکن است این آخرین گزینه نباشد و دوزهای تقویت کننده جدیدی در سال های آینده مورد نیاز باشد.” در صورت لزوم درگیر شوید، بنابراین از واکسن های ویروسی غیرفعال یا پایه های ناقل برای دوزهای تقویت کننده استفاده نکنید.

وی لزوم کنترل و قرنطینه مرزهای ورودی کشور را بدون استثنا دانست و تاکید کرد: افرادی که از کشورهای مشکوک به جهش های جدید وارد ایران می شوند باید به مدت دو هفته در مکان های جداگانه نگهداری شوند.

ایمونولوژیست پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر لزوم توجه به شکاف های اجتماعی، استفاده از ماسک و ترغیب مردم به اقدامات منطقی در خصوص واکسیناسیون زیر 7 سال خاطرنشان کرد: اگر به این موارد و پروتکل ها نگاه کنیم مشکلی نداریم. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا