علمی و پزشکی

افزایش التهاب بدن با امگا۶

گلالا اصغری متخصص تغذیه از روغن کلزا و روغن گردو به عنوان منابع گیاهی سرشار از امگا 3 یاد می کند و می گوید: امگا 3 ضد التهاب است و یکی از عملکردهای امگا 3 مسدود کردن آبشار التهابی در بدن است.

اصغری گفت: روغن ذرت و روغن آفتابگردان حاوی اسید چرب امگا 6 است که باعث افزایش التهاب در بدن می شود، اختلال در تعادل بین امگا 3 و امگا 6 باعث التهاب در بدن می شود.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: پروبیوتیک‌ها منابع غذایی فوق‌العاده‌ای هستند که تأثیر خود را بر فلور طبیعی روده افزایش می‌دهند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند و همچنین مقاومت به انسولین را افزایش داده و از افزایش آن جلوگیری می‌کنند. چربی خون، پیشگیری از تبدیل شدن آنها به سندرم متابولیک، چاقی و غیره.

وی ادامه داد: پروبیوتیک ها در پیشگیری از عفونت های تنفسی نیز نقش دارند، چون تعداد باکتری های مفید و مثبت افزایش می یابد، اثرات مثبت آنها نیز افزایش می یابد.

اصغری گفت: حبوبات و لبنیات با چربی های قابل تخمیر محیط مساعدی را برای رشد باکتری های روده و به تبع آن تولید پروبیوتیک ها فراهم می کند.

وی تاکید کرد: سیر و پیاز حاوی ماده ای به نام آلیسین باعث افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس ها و قارچ ها می شود. استفاده از این دو ماده غذایی به اشکال مختلف در برنامه غذایی روزانه توصیه می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا