اقتصادی

امکان تصویربرداری از نمونه‌های زنده بدون تخریب با ساخت دستگاه‌های میکروسی‌تی

تصویربرداری از تصاویر زیستی و قطعات صنعتی و فسیلی از امکانان جدیدی است که با طراحی و ساخت دستگاه‌های میکروسی‌تی از سوی فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای محققان کشور فراهم شده است.

هادی مرادی از محققان تحقیق و توسعه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با مخبران، تولید دستگاه‌های میکروسی‌تی برای تصویربرداری از نمونه‌ها با وضوح بالا را از دستاوردهای این شرکت نام برد و افزود: در این زمینه این شرکت دو محصول را به بازار معرفی کرده که شامل “LOTUS-NDT” و “LOTUS-inVivo” دو سری اسکنر میکرو سی‌تی می‌شود. دستگاه لوتوس inVovo برای تصویربرداری از نمونه‌های زیستی دارای سایز بزرگ به کار می‌رود و دستگاه لوتوس NDT نیز برای تصویربرداری از نمونه‌های صنعتی به کار می‌رود.

وی تصویربرداری از نمونه‌های زیستی با وضوح بسیار بالا را از دیگر کاربردهای دستگاه لوتوس NDT ذکر کرد و یادآور شد: با استفاده از این دستگاه‌ها علاوه بر ارائه خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی، خدمات تبلیغاتی و سه بعدی نمونه‌ها را برای آنها تهیه می‌کنیم.

مرادی یادآور شد: بسیاری از پژوهشگران در حوزه‌های مختلف نیازمند بررسی ریز ساختار درونی اجسام با وضوح بالاتر از میکرون هستند، ولی استفاده از روش‌های معمول اغلب مخرب بوده و در مواردی که نیاز به سالم ماندن نمونه باشد، این روش‌ها کاربردی نیستند؛ از این رو روش تصویربرداری میکرو سی‌تی معرفی شده است.

وی میکرو سی‌تی یا میکروتوموگرافی کامپیوتری را یک روش تصویربرداری غیر مخرب سه‌بعدی مبتنی بر پرتو ایکس طراحی دانست و ادامه داد: اساس عملکرد این روش مشابه با سی‌تی بالینی است، اما دقت تصویربرداری و وضوح نسبت به سی‌تی بالینی بهبود یافته است.

مرادی با بیان اینکه بهبود تصویربرداری موجب شده است تا این دستگاه برای بررسی ساختارهای بسیار ریز مناسب شود، یادآور شد: با توجه به نبود این فناوری در کشور و منطقه و نیاز روزافزون به آن در حوزه‌های مختلف صنعت و پژوهش بر آن شدیم تا اولین نوع از این اسکنرها را در داخل کشور با کیفیتی در سطح جهانی طراحی و تولید کنیم. دستگاه‌های تصویربرداری تولیدشده برای تصویربرداری از نمونه‌های متعددی چون انواع سنگ، پلیمرها، حشرات، بافت‌های مختلف موش، بافت‌های مصنوعی و داربست‌های زیستی، قطعات الکترونیکی و مکانیکی و نمونه‌های استخوانی کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: پژوهشگران فعال در حوزه‌هایی چون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حشره‌شناسی، مهندسی بافت، مهندسی شیمی و نفت، مهندسی مواد، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و فسیل‌شناسی می‌توانند از خدمات این دستگاه‌ها بهره‌مند شوند.

مرادی اضافه کرد: در این آزمایشگاه نمونه‌هایی با ابعاد چند صدمیکرون تا چندین سانتی‌متر را می‌توان با دقتی از مرتبه ۲ میکرومتر تصویربرداری کرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا