ورزشی

«انقلاب اسلامی» و سیرصعودی پیشرفت و فناوری

گروه سیاست خبرگزاری آنا- امروز که بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب، می گذرد جهشی بزرگ در حوزه علم و فناوری و پژوهش در کشور ایجاد شد و قله‌های افتخاری که تا پیش از این، در انحصار چند کشور پیشرفته بود، در تصرف جوانان ما قرار دارد.

پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز بود که غربی‌ها را به شدت نگران کرده و موجب تشدید فشارها، کارشکنی‌ها و تحریم‌ها با بهانه‌های مختلف شده است.

ارتقای سطح علمی جامعه، افزایش نرخ باسوادی، رشد مراکز علمی مدارس و دانشگاه‌ها و رشد تعداد دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی، رتبه برتر ایران در تعداد مقالات و ارجاعات علمی و ثبت اختراعات و برتری در فناوری نانو، هسته‌ای، فضایی و سلول‌های بنیادی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

آمریکا و دول غربی که پس از شکل گیری انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ تمام تلاش خود را برای مقابله با گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت به کار بستند، بعد از اغتشاشات اخیر باز با تمام قوا وارد عرصه شدند تا با تاکتیک «جنگ رسانه‌ای» القا کنند این اتفاقات، گره‌ای در ریل پیشرفت و توسعه کشور انداخته است و «جمهوری اسلامی» دیگر از قدرت سابق برخوردار نیست!

روایت رهبر انقلاب از پیشرفت‌های بدست آمده در هفته‌‌های اغتشاشات

این تاکتیک ضد انقلاب و غربی ها تازگی ندارد، آنها در دروه «پسا انقلاب» می خواهد از آب گل آلود برای خود ماهی صید کنند بنابراین طبیعی است که رویدادهای ایران را وارونه جلوده دهند. تحریف رسانه های معاند از آنچه در ایران می گذرد در حالی صورت می‌گیرد که «جمهوری اسلامی» در هفته‌های اغتشاشات اخیر به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست بافت.

/////////////////////

رهبر معظم انقلاب ۲۸ آبان ماه در دیدار مردم اصفهان به پیشرفت های کشور در ایام اغتشاشات اشاره کردند و فرمودند: « در همین چند هفته‌ای که حالا در بعضی از خیابان‌ها چهار نفر آدم شریر یا فریب‌خورده وارد شدند و اغتشاش درست کردند، در همین اغتشاشات، کار‌های بزرگی انجام گرفته که اگر مقایسه کنیم هفته‌های دیگر و ماه‌های دیگر را، یک نتیجه‌ی بزرگی به دست می‌آید؛ من حالا میشمرم این‌هایی را که در همین چند هفته اتّفاق افتاده:

دستیابی دانشمندان ایرانی به روشی جدید برای درمان سرطان خون؛ این پیشرفت است دیگر، پیشرفت مهمّی هم هست، چیز کوچکی هم نیست.

بومی‌سازی یک دستگاه کلیدی برای چاه‌های نفت و گاز. یکی از ثروت‌های طبیعی مهمّ ما نفت و گاز است؛ ما از لحاظ استخراج نفت و گاز احتیاج داریم به نوآوری، این نوآوری دارد انجام میگیرد؛ همین چند هفته پیش، یکی از قدم‌های مهم برای این کار انجام گرفته؛ خب این کارِ بزرگی است.

خطّ آهن بخش مهمّی از بلوچستان [افتتاح شد]؛ این خطّ آهن، از زمان‌های سابق، یعنی از اوایل انقلاب ــ حالا قبل از انقلاب که بحثش نبوده ــ یکی از آرزو‌های مهمّی بود که ما بتوانیم یک خطّ شمال به جنوب درست کنیم که خطّ آهن بلوچستان هم جزو این است و خطّ شمال به جنوب است؛ یعنی ما شمال کشور را وصل کنیم به خلیج فارس و دریای عمان که از بلوچستان میگذرد. همین چندروزه، یک بخش مهمّی از این خطّ آهن افتتاح شد. کار بزرگی انجام گرفته دیگر؛ این پیشرفت است.

چندین کارخانه راه افتاد؛ پالایشگاه فراسرزمینی راه افتاد در یکی از کشورها؛ بهره‌برداری از شش نیروگاه برق در همین چند هفته اتّفاق افتاد که شهرهایش را نوشتند مشخّص کردند گزارش کردند به من، من نمیخواهم حالا دانه‌دانه [نام ببرم].

یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان در همین روز‌ها رونمایی شد؛ یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان در همین ایّام تمام شد، به بهره‌برداری رسید و رونمایی شد.

از ماهواره‌بر رونمایی شد، از یک موشک جدید رونمایی شد و همین طور [موارد دیگر]. این‌ها مال همین چند هفته‌ای است که در میان اغتشاشات هم بوده؛ اگر انسان بخواهد دانه‌دانه این‌ها را بشمرد، خیلی می‌شود. نمی‌گذارند؛ نمی‌خواهند نسل جوان آشنا بشود با اینها؛ این‌ها را کوچک‌نمایی می‌کنند، تحقیر می‌کنند، انکار می‌کنند. خب ما در امکانات دفاعی خیلی پیشرفت کرده بودیم، انکار می‌کردند؛ عکسش را نشان می‌دادند می‌گفتند که این فتوشاپ است، این واقعی نیست؛ حالا بعداً مجبور شدند اعتراف کنند، ناچار شدند اعتراف کنند.

«ایران قوی» بازیگر اصلی در منطقه است

آنچه مشخص است و در ابتدای مطلب هم به آن پرداخته شد تقابل دشمن با پیشرفت و فناوری ایران اسلامی است، دشمن نمی‌خواهد پازلِ «ایران قوی» با رویکرد علم و فناوری تکمیل شود به همین جهت تلاش می‌کنند با «پارازیت‌هایی» که ایجاد می‌کنند مانع دست یابی این پشرفت و تعالی شوند، اما تاکنون به نتیجه‌ای دست نیافتده اند و این آرزوی آن‌ها هم محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب، گفت: حرکت شتابنده ایران اسلامی به سمت پیشرفت‌ها است و حقیقت این است دشمن کیان ایران اسلامی را نشانه گرفته و موضوعی که مقام معظم رهبری با عنوان نشانه گرفتن ایران قوی عنوان کردند مسئله بسیار دقیقی است.

/////////////////////

وی تاکید کرد: دشمنان تمایل ندارند ایران اسلامی در دنیا به عنوان یک کشور پرافتخار و مستقل نقش آفرینی کند و نمی‌خواهند ایران در تعاملات بین المللی حضور فعال داشته باشد و واقعیت این است، امروز در منطقه و حتی خارج از منطقه ایران اثرگذار است و اگر قرار است اتفاقی رقم بخورد بدون حضور جمهوری اسلامی آن اتفاق رقم نخواهد خورد و امکان نتیجه گیری وجود ندارد.

نماینده مردم محلات در مجلس با تأکید بر اینکه ایران قوی کابوس بزرگ دشمنان است و دشمن به دنبال این است ایران قوی شکل نگیرد، می‌گوید: ما باید نسبت به نقشه‌های شوم دشمنان هوشیار باشیم و هوشیاری نسبت به توطئه‌های دشمنان ضرورت مهم است که باید به آن توجه شود و نباید اجازه دهیم دشمن از خلأء‌های به وجود آمده سو استفاده کنند.

رتبه اول تولید علم در منطقه

نکته دیگر که در مسیر پیشرفت کشور نمایان است، نقش آفرینی مراکز علمی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان است که به عنوان «پیشانی علمیِ» ایران اسلامی محسوب می شوند و تاکنون دستاوردهای چشمگیری از خود ثبت و ضبط کرده اند؛ دستاوردهای که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان به آن اشاره می کند.

/////////////////////

حجت الاسلام سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان  با بیان این که علم کشور را مستقل می کند و این امر مورد اقبال پهلوی نبود،گفت: بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی حرکت به سوی استقلال در همه زمینه ها و از جمله مسائل علمی و آموزشی آغاز و از ریشه با این مسأله برخورد شد.

وی با بیان اینکه براساس مستنداتی که از پایگاه wos گرفته شده در سال ۲۰۱۲ تراز علمی ایران با ۳۰ هزار و ۹۴۷ مدرک ثبت شده جایگاه ۲۱ دنیا بوده و اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم در همان سال ترکیه سه رتبه از ما بالاتر و در جایگاه ۱۸ قرار داشت، تصریح می کند: اما با توجه به تأکیدات ویژه ای که رهبر معظم انقلاب نسبت به تولید علم داشتند رتبه کشور در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ پنج مرتبه ارتقاء و به ۱۶ رسید در حالی که در سال ۲۰۱۷ ترکیه نتوانست رتبه خود را ارتقاء دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با بیان اینکه از نظر تولید علم در بین کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی رتبه اول و در بین کشورها جنبش عدم تعهد در جایگاه دوم بعد از هندوستان هستیم، می گوید: از دیگر ملاک هایی که مصداق پیشرفت بوده تعداد شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به ادارات علوم تحقیقات و فناوری است.

طاهری تاکید کرد: در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه که از مؤلفه های توسعه در دنیا به حساب می آید تا قبل از انقلاب چیزی وجود نداشت و در دوران دفاع مقدس هم به دلیل جنگ، همه سرمایه های کشور به جنگ منعطف شد اما بعد از دوران دفاع مقدس ارتباط بین صنعت و دانشگاه شروع شده و البته این ارتباط باید بیشتر توسعه یابد.

*سلول‌های بنیادین و یک جهش جهانی

هم‌اکنون ایران در میان کشور‌های متبحر در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی پرتوان (I.S.P)، جزو ۱۰ کشور برتر جهان و رتبه نخست در منطقه قرار دارد. محققان ایرانی توانسته‌اند با درایت و تلاشی در خور تحسین، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته باشند: آن‌ها توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوند‌های مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب استفاده کنند. همچنین در پژوهشکده رویان، شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی انجام شده است.

استفاده از این سلول‌ها در پیوند قرینه چشم، تکثیر سلول‌های بنیادی بندناف به ‎‎منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب، عصب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات‎ ‎نخاعی، شبیه‌سازی و تولید سلول‌های بنیادی جنین، از جمله دستاورد‌های بزرگ کشور ما در‎ ‎عرصۀ فناوری‌های نوین است‎. ‎‏ هم‌اکنون سلول‌های بنیادین جنینی و علم شبیه‌سازی نیز در کشور به دانشی بومی تبدیل شده است و شبیه‌سازی حیواناتی، چون بز، گوسفند و گوساله در سال‌های اخیر باعث شده ایران در زمینۀ سلول‌های بنیادی در جمع کشور‌های مطرح این حوزه قرار بگیرد.

به هرحال پیشرفت ها علمی کشور در دوره «پسا انقلاب» به اندازه ای چشمگیر و گسترده است که به یک و یا چند گزارش خلاصه نمی‌شود، اما انچه عیان است حوزه علم و فناوری که تا پیش از این، در انحصار چند کشور پیشرفته بود، در تصرف جوانان نخبه ایران اسلامی است؛ پیشرفت‌های به دست آمده از مراکز علمی ایران اسلامی به قدری مهم است که با هیچ دوره تاریخی قابل قیاس نیست، حتی فتنه‌ها و اغتشاشات هم نتوانست مانع پیشرفت و توسعه کشور شود.

 

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا