ایرادات و معایب خودروی ام وی ام 530

ام وی ام ۵۳۰ یکی از اولین خودروهای چینی است که در دهه ۹۰ شمسی وارد ایران شد. مدیران خودرو با همکاری کمپانی چینی چری، MVM 530 را در سال ۱۳۹۰ روانه بازار ایران کرد. در آن زمان ام وی ام ۵۳۰ به‌عنوان یک خودرو پرآپشن با قیمت مقرون‌به‌صرفه بود. به‌همین دلیل خیلی از کسانی که به‌دنبال خرید ماشین میان رده بودند، به‌سراغ آن رفتند. آخرین مدل این خودرو در سال ۱۳۹۴ عرضه شد. اکنون که بیش از ۱۲ سال از زمان عرضه آن سپری شده، قصد داریم نگاهی به مهم‌ترین مزایا و معایب ام وی ام ۵۳۰ بیندازیم.

خودرو

بررسی معایب ام وی ام 530

MVM 530 نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در کشور چین رونمایی شد. با گذشت ۵ سال، این خودرو به بازار ایران نیز راه پیدا کرد. بدون تردید در زمان عرضه یکی از خودروهای با کیفیت خارجی اقتصادی در بازار ایران بود. قبل از بررسی معایب ام وی ام ۵۳۰، بد نیست که نیم نگاهی به مهم‌ترین مزایای آن بیندازیم. لوازم یدکی ام وی ام 530 در کشورمان به خوبی یافت می‌شود اما نکته مهم در نگهداری خودروهای حساس چینی، خرید لوازم یدکی با کیفیت و مرغوب است.

۱٫ سدان مناسب رانندگی در شهر‌های پرترافیک

در شهری مانند تهران که پیدا کردن جای پارک در معابر شهری کار آسانی نیست، داشتن یک خودروی جمع و جور خیلی به‌کار می‌آید. MVM 530 یک سدان است. در بین خودروهای سواری، وقتی نام سدان به میان می‌آید، خیلی نباید انتظار ابعاد جمع و جور را داشت.این در حالی است که کمپانی چری، عرض خودروی ام وی ام ۵۳۰ را به‌عنوان یک سدان کوچک‌تر از بسیاری خودروهای دیگر طراحی کرده است. عرض این خودرو ۱۷۵۰ میلی متر است. در مقابل می‌توان به سمند اشاره کرد که حدود ۱۹۰۳ میلی متر عرض دارد.

البته خوشبختانه در طراحی کابین این خودرو تا حدی ملاحظه افراد قد بلند را کرده‌اند. ارتفاع ام وی ام ۵۳۰ برابر ۱۴۸۳ میلی متر است. برای مقایسه بار دیگر به‌سراغ سمند می‌رویم که حدود ۱۴۶۰ میلی متر ارتفاع دارد. این یعنی چند سانتی متر فضای بلندتری برای نشستن در این خودرو وجود دارد.

۲٫ مصرف سوخت کم

برای یک خودرو مانند ام وی ام با حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عدد قابل قبولی به‌شمار می‌رود. این در حالی است که معمولا سدان‌های موجود در بازار ایران مصرف بالاتر از ۷ یا ۸ لیتر دارند. شاخص مصرف سوخت نیز نشان می‌دهد که MVM 530 یک خودروی مناسب رانندگی در شهر است.

۳٫ فرمان نرم

یکی از موضوعاتی مهمی که با بررسی تجربه رانندگی افراد مختلف درباره ام وی ام ۵۳۰ خیلی به‌چشم می‌آید، عملکرد فوق‌العاده نرم فرمان این خودرو است. هر چند این موضوع باعث می‌شود که رانندگی در سرعت‌های پایین و همچنین پارک کردن خودرو برای شما آسان‌تر شود؛ اما در عین حال برای رانندگی در سرعت‌های بالا با این خودرو باید مراقب باشید. تغییر جهت ناگهانی MVM 530 در سرعت‌های بالا ممکن است حادثه آفرین باشد.

۴٫ امکانات و آپشن‌های مناسب

شاید امروز بسیاری از خودروهای میان رده موجود در بازار ایران از آپشن‌هایی مانند سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن عقب و جلو، آینه برقی و … برخوردار باشند؛ اما وجود این ویژگی‌ها برای خودرویی که در سال ۱۳۹۰ در کشور عرضه شد، خیلی جذاب بود. از جمله دیگر مزایای MVM 530 در ردیف آپشن‌ها می‌توان به تهویه اتوماتیک، روکش‌های چرم و سانروف اشاره کرد. مانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، ام وی ام ۵۳۰ نیز از نظر آپشن در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برد.

معایب ام وی ام ۵۳۰ چیست؟

در ادامه بررسی معایب ام وی ام ۵۳۰، باید نیم نگاهی به ایرادات این خودرو چینی بیندازیم. روی‌هم‌رفته معایب MVM 530 را می‌توان در ۴ موضوع اصلی بررسی کرد که عبارت‌اند از:

۱٫ شتاب‌گیری نسبتا ضعیف

در دفترچه راهنمای ام وی ام ۵۳۰ این طور ذکر شده است که شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو در حدود ۱۲٫۵ ثانیه رقم می‌خورد. این در حالی است که در تجربه‌های عملی رانندگی با این خودرو معمولا زیر ۱۴ ثانیه نمی‌توان ۰ تا ۱۰۰ را پر کرد.

از یک خودرو با حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار، انتظار نمی‌رود که در سینه کش جاده و سربالایی‌ها با مشکل روبه‌رو شود. این در حالی است که از معایب ام وی ام ۵۳۰، عملکرد نامناسب در مسیرهای سربالایی است. این موضوع به‌خصوص در مواقعی که با MVM 530 به‌صورت خانوادگی به مسافرت می‌روید و بار در صندوق ماشین زیاد است، خیلی به‌چشم می‌آید.

۲٫ طراحی ظاهری نه چندان جذاب

خیلی اوقات افراد با دیدن یک ماشین تصمیم به خریدن یا نخریدن آن می‌گیرند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، احتمالا هیچ‌گاه تصمیم به خرید ام وی ام ۵۳۰ نگیرید. بدون تردید بزرگ‌ترین ایراد در بین معایب MVM 530، ظاهر نه چندان جذاب آن است. حتی خیلی از اصول آیرودینامیک برای جلوگیری از کاهش شتاب خودرو در سرعت‌های بالا نیز در این ماشین رعایت نشده است. هیچ‌گونه انحنای خاصی در بدنه این خودرو به‌چشم نمی‌خورد. چراغ‌های عقب و جلو نیز در نهایت سادگی طراحی شده‌اند.

۳٫ سیستم تعلیق بسیار نرم

در بین خودروهای موجود در بازار ایران، یکی از نرم‌ترین سیستم‌های تعلیق مربوط به MVM 530 است. سیستم تعلیق نرم تا زمانی که با سرعت بالا رانندگی نکنید یا پیچ‌های تند و تیز در پیش نداشته باشید، هیچ مشکلی برای شما به‌وجود نمی‌آورد. ضمن اینکه احساس راحتی بیشتری نیز خواهید داشت.اما برای رانندگی در جاده‌هایی مانند چالوس یا گردنه حیران و حتی اتوبان‌های درون و بیرون شهری، نرم بودن بیش از حد سیستم تعلیق خطرناک است؛ چرا که ماشین جابه‌جایی عرضی بیشتری را با چرخش فرمان تجربه می‌کند و در نتیجه کنترل آن سخت‌تر می‌شود.

۴٫ بازار دست دوم نه چندان مناسب

طبیعی است که وقتی بیش از ۱۲ سال از عرضه یک خودرو در بازار ایران می‌گذرد، نمی‌توان انتظار داشت بازار خرید و فروش دست دوم آن، رونق سال‌های نخستین را داشته باشد. یکی از معایب ام وی ام ۵۳۰، مشکل در پیدا کردن قطعات یدکی این خودرو است. شرکت سازنده به‌مرور زمان از خدمات پس از فروش این محصول خود در بازار ایران کاسته است. این موضوع مهمی است که باید حتما قبل از خرید MVM 530 مد نظر قرار دهید. برای خرید لوازم یدکی ام وی ام از واردکننده مستقیم به قسمت فروش اینترنتی سایت مراجعه کنید.

جایگزین‌های ام وی ام ۵۳۰ در بازار ایران

مزایا و معایب ام وی ام ۵۳۰ را با هم بررسی کردیم. قبل از پایان بخشیدن به این مطلب، بد نیست که نیم نگاهی به جایگزین‌های MVM 530 در بازار ایران بیندازیم. این خودرو بسته به میزان کارکرد و سلامت فنی در زمان نگارش این مطلب (تابستان ۱۴۰۲) در محدوده قیمت ۳۲۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.اگر قصد خرید خودرو صفر در این بازه قیمت را دارید، سه گزینه کوییک، ساینا و تیبا پیش روی شما قرار دارند؛ اما اگر به‌دنبال خودروهای کارکرده هستید، می‌توانید پژو ۲۰۶، سمند و لیفان ۶۲۰ را خریداری کنید. البته هرکدام از خودروهای جایگزین MVM 530 نیز نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند که باید در جای خود بررسی کنید.

بالاخره MVM 530 بخریم یا نه؟

پاسخ به این سوال که ام وی ام ۵۳۰ بخریم یا نه، بر عهده شماست. سعی کردیم تصویر روشنی از مزایا و معایب ام وی ام ۵۳۰ پیش روی شما قرار دهیم تا تصمیم‌گیری برای خریدن یا نخریدن این خودرو برایتان آسان‌تر شود. روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که MVM 530 به‌عنوان یک خودرو معمولی برای رانندگی در شهر مناسب است؛ اما برای رانندگی با سرعت زیاد در جاده‌های بین شهری، گزینه‌های جایگزین بهتری در مقایسه با آن وجود دارند. تجربه رانندگی با MVM 530 را دارید؟ نظرات خود را درباره آن با ما در میان بگذارید.

 

دکمه بازگشت به بالا