علمی و پزشکی

بازیابی حس بویایی مبتلایان به کووید ۱۹ با بوییدن روغن‌های ضروری

مخبران/ خراسان رجوی نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که پس از دریافت کود 19، به خصوص اگر افراد زیر 40 سال سن داشته باشند، می توانند اسانس ها (اسانس یا اسانس های مقطر در روغن) را بو کرده و بچشند. دارند به گفته محققان، از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از ویژگی‌های رایج کووید 19 است که معمولاً از هر 5 بیمار تا 6 ماه پس از ابتلا چهار بیمار آن را تجربه می‌کنند.

به گزارش نامه نیوز، بیماران جوان مبتلا به کووید 19 بیشتر از افراد مسن این حواس را بهبود می بخشند. محققان دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا (VCU) داده‌های مربوط به 798 بیمار را که زیر 40 سال از کوید بهبود یافته بودند و از دست دادن چشایی و چشایی را در بیماران کویدی تجربه کردند، بررسی کردند و دریافتند که افراد جوان سریع‌تر از بزرگسالان هستند. حس بویایی و چشایی آنها.

پروفسور ایوان ریتر، یکی از مدیر پزشکی و محققان مرکز پزشکی VCU برای اختلالات بو و مزه، گفت: «در این مطالعه، ما حدود 80 درمان برای بیماری کووید را طی شش ماه یا بیشتر ارزیابی کردیم.

بیماری قبلی وضعیت را بدتر می کند

پروفسور ریتر، متخصص جراحی گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی VCU، گفت: درک انواع مختلف علائم و اینکه آیا بیماران از بیماری های گذشته رنج می برند، بینش های مهمی را در مورد پیش آگهی بهبودی آنها ارائه می دهد. افرادی که سابقه آسیب به سر دارند کمتر احتمال دارد بوی خود را به دست آورند. علاوه بر این، کسانی که در هنگام مبارزه با ویروس دچار مشکل تنفسی می شوند، احتمال کمتری دارد که به سرعت به هوش بیایند. با این حال، افراد مبتلا به احتقان بینی بیشتر احتمال دارد بوی خود را به دست آورند.

پروفسور ریتر توضیح می دهد: “منطقی است که شانس افراد مبتلا به گرفتگی بینی را افزایش دهیم که حس بویایی خود را به دلیل گرفتگی شدید بینی بهبود بخشند. بویایی را از دست می دهید و بو وارد بینی شما نمی شود.” بدیهی است افراد مبتلا به احتقان ممکن است حس بویایی خود را به دلیل احتقان شدید از دست داده باشند و نه به دلیل آسیب عصبی ناشی از ویروس و موارد دیگر.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از 230 میلیون مورد ابتلا به کووید 19 در سراسر جهان وجود دارد. اگر این نظرسنجی جمعیت بیماران را در سراسر جهان منعکس کند، بیش از 20 میلیون نفر ممکن است پس از تشخیص کووید، بویایی یا چشایی طولانی مدت را از دست بدهند.

از آوریل 2020، زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن چشایی و بویایی بیماران رایج شد، محققان VCU سخت تلاش کرده‌اند تا مشخص کنند این علائم تا چه زمانی قبل از درمان ادامه خواهند داشت.

از دست دادن حس بویایی کیفیت زندگی را کاهش می دهد

تا به امروز، حدود 3000 نفر در سراسر ایالات متحده در نظرسنجی که علائم را در طول زمان ردیابی می کند، شرکت کرده اند. نتایج نشان می دهد که از دست دادن حس بویایی می تواند برای افرادی که آن را تجربه می کنند مخرب باشد. در یک نظرسنجی قبلی که در آوریل 2021 منتشر شد، 43٪ از پاسخ دهندگان گفتند که احساس افسردگی می کنند و 56٪ گفتند که کمتر از کسانی که کاهش بویایی یا چشایی را تجربه کردند، از زندگی لذت می برند.

جای تعجب نیست که افرادی که حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده اند تمایل دارند از غذا لذت ببرند. 87 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آشپزی و غذا خوردن یک نگرانی برای کیفیت زندگی است. ناتوانی در بوییدن دود به عنوان شایع ترین خطر ایمنی طبقه بندی می شود و تقریباً نیمی از بیماران آن را گزارش می کنند.

از میان افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، 45 درصد ناتوانی در بوییدن دود و 55 درصد کاهش اشتها را گزارش کردند و 37 درصد کاهش وزن ناخواسته همچنان یک چالش برای بیماران بود. همانطور که از افراد آسیب دیده بیشتر می آموزیم، می توانیم به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و افراد در مورد نحوه مدیریت این علائم نیز توصیه کنیم. با استفاده از این مطالعه، ما همچنان به دنبال پاسخ های درمانی برای به دست آوردن تصویر واضح تری از خطرات کووید 19 برای کیفیت زندگی، ایمنی و سلامت و رفاه طولانی مدت هستیم.

روغن های ضروری چگونه می توانند کمک کنند؟

به گفته دانشمندان ، آموزش بو با استفاده از اسانس های قوی می تواند به بازگرداندن حواس از دست رفته کمک کند.

پروفسور ریتر گفت: “من هنوز به بیماران خود توصیه می کنم که این روش کم هزینه و کم خطر است.”

گروه کاری بوهای بالینی، متشکل از یک تیم بین المللی از پزشکان با علاقه شدید به تحقیقات درک بو، اسانس ها را به عنوان یک گزینه درمانی در اوایل سال جاری توصیه کرد. این تیم دریافتند که وقتی فرد حس بویایی خود را از دست می دهد (اختلال بو)، بوی روغن های ضروری می تواند به بهبود اعصاب آسیب دیده کمک کند.

وی گفت: برای افرادی که نگران از دست دادن حواس خود هستند، بهترین راه پیشگیری، بوییدن اسانس ها است.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل بیماری ، واکسیناسیون کنید ، ماسک بزنید و بهداشت خوبی داشته باشید. همه این چیزهای به ظاهر ساده مهم هستند. برای جلوگیری از این اثرات طولانی مدت، ابتدا باید شانس ابتلا به بیماری را کاهش دهید زیرا زمانی که به بیماری مبتلا می شوید، ما هیچ راهی واقعی برای تأثیرگذاری بر روند فعلی یا شدت آن نداریم.

آیا ایمپلنت ظرفیت بویایی را بازیابی می کند؟

با این حال، امید زیادی وجود دارد زیرا دکتر. کوئلیو و همکارش در این مطالعه، دکتر دیل، استاد فیزیولوژی و بیوفیزیک در VCU. ریچارد کوستانزو، در حال توسعه یک دستگاه ایمپلنت برای بازیابی حس بویایی افراد است. در صورت اجرایی شدن این طرح می تواند مایه امیدی برای افراد با بوی دائمی شود.

این یافته ها در مجله آمریکایی گوش و حلق و بینی منتشر شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا