با احیای برجام تولیدکننده داخلی فراموش نشود

با احیای برجام تولیدکننده داخلی فراموش نشود

صنعتگران عرصه کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته تاکید کردند: بسیاری از مشکلات اقتصادی و همه صنایع از جمله صنعت کیف و کفش کشور در سایه تحریم‌ها قرار دارد، اما تحریم‌ها فرصت مغتنمی برای ارتقای توان داخلی است. با نگرانی از اینکه این می تواند پایان کار باشد و ماشین آلات، از مواد اولیه گرفته تا محصولات، اگر تولید احیا شود، تولید داخلی مورد غفلت قرار می گیرد.

به گزارش مخبران، در آستانه برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته، کفش دستباف تهران، محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران از سه شنبه (21 دی ماه) تا 24 دی ماه برگزار می شود. وی همچنین در نشست خبری صبح امروز (یکشنبه) درباره مشکلات پوست و محصولات چرمی صحبت کرد.

رسول شازاری، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان کفش دست‌باف تهران در این نشست گفت: نمایشگاه ایمپکس (MPEX 20202) از شش نهاد انجمن چرم ایران، انجمن چرم مصنوعی، فدراسیون تولیدکنندگان و صادرکنندگان و اتحادیه تولیدکنندگان کفش دست‌دف تهران تشکیل شده و تمامی اتحادیه های کشور در آن شرکت خواهند کرد. این نمایشگاه به صورت شرکت یا شرکت در ستاد می باشد. هدف از برپایی این نمایشگاه بازگرداندن صنعت کفش ایران به جایگاه سابق خود است که بسیار به آن افتخار می کند.

وی گفت: امسال دهمین دوره نمایشگاه ایمپکس (در قالب هشتمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته) برگزار می شود. علیرغم تمام مشکلاتی که امسال نسبت به سالهای گذشته وجود داشت، اما با حضور 192 شرکت کننده با افزایش نزدیک به 200 درصدی از نظر حوزه عملکرد. این نمایشگاه سال گذشته در محوطه 5000 متری با حضور 84 شرکت کننده برگزار شد.

یک مقام مسئول در اتحادیه کفاشان تهران خاطرنشان کرد: در این دوره از ایمپکس 2022 ایتالیا، چین، ترکیه و … از کشورهایی مانند عراق، ترکیه، روسیه، بنگلادش، ترکمنستان، امارات، قطر، عمان حضور دارند. هند و از سفارت های چین و ایتالیا برای بازدید از نمایشگاه دعوت کردیم.

پتروشیمی مواد اولیه مهندسی را تامین می کند

در ادامه جلسه، محمدرضا نایب رئیس – نایب رئیس فدراسیون تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی – با اشاره به نقاط قوت فراوان صنعت کفش ایران، خاطرنشان کرد: 99 درصد اجناس عرضه شده در فروشگاه های این برند کفش ایرانی است. کفش؛ این نشان می دهد که قابلیت های زیادی ایجاد شده است. بنابراین گام در زمینه Impex بسیار موثر است.

بر اساس برآوردها بیش از 500 هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت شاغل هستند: صنعت کفش رتبه چهارم اشتغالزایی در کشور را دارد. بنابراین فعالیت و حمایت دولت آینده بهتری را برای اشتغال کشور رقم می زند.

اعضای هیئت مدیره فدراسیون تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی در خصوص مشکلات این صنعت تصریح کردند: علیرغم تلاش برای جلوگیری از قاچاق این کالاها، همچنان خلأهایی در بازار و قاچاق کالا وجود دارد؛ درست است که تسهیلات بانکی در تولید کفش حائز اهمیت است. صنعت، اما تامین مواد اولیه به تولیدکنندگان و در دسترس قرار دادن به موقع آن اهمیت بیشتری دارد و دولت از این صنعت از نظر دسترسی حمایت می کند.

وی عدم تامین کافی و به موقع مواد اولیه به ویژه از سوی پتروشیمی ها را یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان کفش برشمرد و خاطرنشان کرد: پتروشیمی ها مواد اولیه را به درستی و به اندازه کافی در اختیار سازندگان و مهندسان قرار نمی دهند. پیش بینی می شود پتروشیمی ها در صورت صادرات زیاد رشد کنند. صادرات پتروشیمی ها در عمل مصداق بارز «خام فروشی» است.

وی تاکید کرد: اگر پتروشیمی ها مواد اولیه واحدهای پایین دستی را تامین کنند، ارزش اضافی آن بیش از 300 تا 400 درصد است؛ بنابراین دولت باید برای اولویت بندی صنعت داخلی و سپس صادرات فکری کند.

وی گفت: ما در بسیاری از زمینه ها کمبود مواد اولیه نداریم. طبق آمار صنعت پتروشیمی در حوزه های مربوط به صنعت کفش به میزان نیاز الکل، پی وی سی و … در کشور داریم. مقداری اضافی نیز وجود دارد، پس چرا عرضه محدود است؟ چرا آنها ادعا می کنند که موجودی کافی برای عرضه ندارند؟ مورد عرضه مهندسی مشهود، عرضه مقادیر زیاد به بازار در دوره ای است که تقاضا وجود ندارد، زیرا این محصول به طور طبیعی مشتری ندارد و عذرخواهی می کنیم. صادرات؛ اما در حال حاضر کمبود تولید و کمبود موجودی به دلیل تقاضا وجود دارد.

نایب رئیس فدراسیون تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی در پاسخ به این سوال که چرا بورس برای رسیدگی به مشکل تامین مواد اولیه در بورس کالا طبق برنامه زمان بندی شده این اقدام را انجام نداده است؟ گرفته شده؟ وی گفت: بر اساس نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت، موظف به عرضه پتروشیمی ها برای تامین نیاز بازار است. پس از آن، در صورت عدم وجود تقاضای بالقوه، باید مجوز صادرات صادر شود. اما با عرضه مهندسی، عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا کاهش یافته است.

پیشرفت چشمگیر در صنعت کفش علیرغم فشار تحریم ها

محمد عرب، رئیس هیئت مدیره برند کفش ایران، گفت: صنعت کشور برای خدمت به بازار داخلی و صادرات به کشورهای همسایه برنامه ریزی می کند. از سوی دیگر ایران سابقه طولانی در صنعت کشور دارد و یکی از قطب های این صنعت محسوب می شود.

وی گفت: ظرفیت های زیادی در تولید مواد اولیه وجود دارد و تولیدات زیادی در حال انجام است، تاکید ما بر این است که صادرات مواد اولیه تا حد امکان ارزش تولید نکند. مهم است که ما به یک تولید کننده صادرکننده تبدیل شویم (واردات مواد اولیه و صادرات محصول نهایی با ارزش افزوده بالا). بنابراین ما نیاز به ارتباط بیشتر با سایر کشورها داریم.

این فعال صنعت کشور گفت: در حال حاضر سالانه 220 میلیون جفت کفش تولید می کنیم. در واقع روزانه 800000 جفت کفش تولید می شود. در حال حاضر اشتغال در صنعت کفش حدود 500 هزار نفر است. از طرفی پوست مصنوعی اشتغال بیشتری ایجاد می کند و مانند لوکوموتیو حرکت می کند. چند سال پیش کشور واردات بالایی داشت، اما اکنون با وجود همه محدودیت ها و مشکلات، صنعت ایران پیشرفت خوبی دارد. در سال 1397 حدود 50000 تن پلی اتان وارد شد. در حال حاضر ما نه تنها واردکننده بلکه صادرکننده نیز هستیم.

با احیای بارج، تولیدکنندگان داخلی را فراموش نکنیم

عرب در خصوص صادرات نیز گفت: سال گذشته 76 میلیون دلار کفش چرم صادر شد که 20 تا 30 میلیون دلار آن سهم چرم مصنوعی بوده است. علاوه بر کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و آفریقا، مقاصد صادراتی ما به اروپا نیز جدید است. به علاوه، هنگام صادرات به امارات، مقاصد دیگری از آنجا خواهد داشت.

یکی از فعالان ائتلاف افزود: بیشترین انتظار ما از دولت، چانه زنی و مذاکره است. بورژوازی برای ما و در غیاب آن مشکل خطرناکی است. در آینده با هر توافقی بر سر بورژوازی، از دولت می خواهیم که به تولید توجه کند.

وی به رونق ماشین سازی برای این صنعت اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر رونق قوی در ایران وجود داشته که قبلا وجود نداشت. در دهه 70 در ایران ماشین سازی وجود نداشت و همه ماشین آلات وارداتی بود، اما اکنون تعدادی از آنها صادرکننده هستند. یکی از مهمترین موارد در صنعت کفش، مشکل قالب گیری است. در گذشته مجبور بودیم قالب ها را از چین، ایتالیا و … بخریم اما الان از نظر کیفیت بیشتر به خودکفایی رسیده ایم. در حال حاضر 85 درصد تولید کفش داخلی است و صنعت ایران آمادگی دارد تمامی کشورهای همسایه و منطقه ای را که می خواهند صنعت کفش خود را فعال کنند، فعال کند.

نظر بخش خصوصی نیز باید در تصمیم گیری ها به چالش کشیده شود

علیرضا ملک پور – اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی – نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: در صنعت کفش دو جنبه مهم وجود دارد. یکی از این عوامل کلیدی مشکل ایجاد اشتغال است. در حال حاضر ما آمادگی ایجاد شغل را داریم، اما نمی‌توانیم نیروهای ماهر را استخدام کنیم. کارگری که باید کار کند، حقوقی که برای او در نظر گرفته شده، مسئولیتی ندارد و هزینه زندگی او را متقبل نمی شود. از سوی دیگر مشکل افزایش حقوق و دستمزد وجود دارد که در صورت مواجه شدن با افزایش، مشکلات عدیده دیگری ایجاد می شود. بنابراین باید به این موضوع رسیدگی شود.

او گفت: «محدودیت ها فرصتی برای ما به عنوان صنعت گران است. واردات با مشکل مواجه شد و فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد. در حال حاضر در بیم و امید به سر می بریم و نگران هستیم که با احیای برزام در آینده چه بلایی سر صنعت داخلی می آید. به این ترتیب، ما درخواست می کنیم که از بخش خصوصی بیشتر در تصمیم گیری های دولت استفاده شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا